I morgon skall jag ta premiärturen mellan Oslo (Fornebu) och Malmö (jag har haft bilen ca 1 vecka)
Jag sitter och funderar över hur jag skall komma från Oslo till Malmö på snabbaste sätt. Det finns 4 SuperChargers på vägsträckningen (Solli, Uddevalla, Falkenberg och Löddeköpinge).
Min Plan;
Starta med 90% laddat batteri (SOC), vilket betyder att jag har 67,5kWh att använda. (borträknat Range, Bricking och Zeromile protection)
Köra non-stop till SC Uddevalla, 225km a 250W/km. Kvar i batteriet: 11kWh att använda.
SC ladda 35kWh i Uddevalla (ca 30min) till ca 46 kWh att använda. (SOC ca 65%)
Köra non stop till Falkenberg 180km a 250W/km, Range nere på 0km
SC Ladda i Falkenberg till ca 45kWh användbart (SOC ca 65%), ca 45min
Köra non-stop Falkenberg - Malmö, 180km a 250W/h
Resan skulle då ta ca 1h 15min längre än om jag kört non-stop med en bensin/dieselbil. Resan borde då ta ca 6h:30min totalt. Mat-/toalettpauser får jag ”på köpet”.
Mina frågor till er erfarna Teslakörare:
Är detta det snabbaste sättet att köra sträckan?
Är 250 w/km riktigt att räkna på motorväg (”utan att mista körkortet hastighet”)?
Skall jag sätta på range mode?
Skall jag ladda till 100% SOC innan start?
Fler tips?
Snabbaste vägen; Oslo - Malmö?
Moderator: Redaktion
Snabbaste vägen; Oslo - Malmö?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Re: Snabbaste vägen; Oslo - Malmö?
Sträckan är ju fullt utbyggd med SC så ladda 100% och ställ in "typical range" Lägg upp resan genom att välja lämplig SC och jamfor resterande avstånd med värderna på "energy" skärmen så batterikapaciteten alltid ligger över behovet. Inget kan vara enklare.
Re: Snabbaste vägen; Oslo - Malmö?
Det går ju snabbare att ladda när du har lite kräm kvar i batteriet så gör som Delta föreslår och kör så det ryker och se bara till att du kommer till nästa SC.
Sedan behöver du ju inte ligga lika nära gränsen som jag var igår när jag kom fram till SC i Löddeköpinge.
Tror också att Tibor har haft ett inlägg eller artikel ngn gång att det snabbaste sättet att köra (inkl laddning) var i typ 160kmh
Sedan behöver du ju inte ligga lika nära gränsen som jag var igår när jag kom fram till SC i Löddeköpinge.
Tror också att Tibor har haft ett inlägg eller artikel ngn gång att det snabbaste sättet att köra (inkl laddning) var i typ 160kmh