Leveranser

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Leveranser

Inlägg av sweslac »

Bokade min X i februari. Var inne i Täby och var mycket väl bemött av personalen. Men efter samtalen så var det ganska klart att det blir inte förrän hösten 2016 att min X kommer att levereras.

Det var snällt av dom att prata ärligt.. Och det var inte oväntad, men en del av mig är ändå lite besviken.

Få köra på dinosauri-juice ett tag framöver...

Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Leveranser

Inlägg av SR-71-BlackBird »

sweslac skrev:
Bokade min X i februari. Var inne i Täby och var mycket väl bemött av personalen. Men efter samtalen så var det ganska klart att det blir inte förrän hösten 2016 att min X kommer att levereras.

Det var snällt av dom att prata ärligt.. Och det var inte oväntad, men en del av mig är ändå lite besviken.

Finns nog dom beställt bilar för ganska länge sedan, lite på spekulation ( ? ), du behöver nog inte vänta så länge.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag reserverade Model X i augusti förra året och uppgraderade till Signature i början av oktober förra året. Jag hoppas kunna lägga beställningen i Designstudion i år och på leverans i mars nästa år. Det är dock mina egna förhoppningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Han sa att Sig modellerna blir först ut innan sommaren. Och sedan frågade mig om jag inte var intresserad av en S istället [WHITE SMILING FACE].

För mig är tredje raden en fredsbevarande FN styrka i familjen.. Går inte att förhandla bort!

Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

sweslac skrev:

Hmm.
Bokade i april o trodde i min enfald på leverans under våren 2016.
Läste någonstans att alla som bokat före sista september förhoppningsvis skulle få lägga order före nyår.
Men det var kanske bara önsketänkande

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

De verkar just a levererat founders edition #13:

Med andra ord ingen massproduktion ännu...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

bullen skrev:
Läste någonstans att alla som bokat före sista september förhoppningsvis skulle få lägga order före nyår.
Men det var kanske bara önsketänkande
Jag fick det bekräftat av Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth när jag snackade med honom igår. Det är den deadlinen de jobbar mot och hoppas på.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:

Var inte planen rätt nyligen tusentals X 2015?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
danni skrev:

Året e inte slut :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
danni skrev:

Tesla har aldrig gått ut med hur många Model X som ska levereras under 2015. Det som har sagts av Elon är uppåt 800 bilar i produktion per vecka i slutet av 2015 (dvs sista 1-2 veckorna). Produktion är inte samma sak som leverans. Många (jag själv inkluderad) trodde dock att fler bilar skulle kunna levereras under oktober/november än vad som nu kommer bli levererade.

En annan sak är målet för hur många Model S+Model X som ska levereras under 2015 där man antog att Model X skulle stå för ca. 10% men det är uteslutet. Som mest kommer kanske 1000 Model X levereras under 2015, troligen lite mindre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Några vilda gissninga på vad som gör att X inte är i mass produktion?
Nån pratade om komplexa säten som tesla själva tillverkar?
Kan det vara dörrarna ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan vara vilket som helst av de femtiziljoner delar bilen består av. De kan liksom inte leverera nån bil som saknar typ nån del.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

TiborBlomhall skrev:
Kan vara vilket som helst av de femtiziljoner delar bilen består av. De kan liksom inte leverera nån bil som saknar typ nån del.
Fast många delar kommer ju från model s
Så lite mindre än femtizilijoner lär det vara Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Någon som har något lista på hur många som är levererade per vecka nu under hösten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

http://www.autoblog.com/2016/01/03/tesl ... del-x-evs/
Q4 Model S deliveries were approximately 48% more than our prior quarterly record and approximately 75% more than Q4 last year. Model X deliveries are in line with the very early stages of our Model X production ramp as we prioritize quality above all else. That ramp has been increasing exponentially, with the daily production rate in the last week of the year tracking to production of 238 Model X vehicles per week.
238 Model X/vecka för närvarande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

I Solna, den 27:e dec, så dom att butikenerna får några ex i april. Kundleverans börjar i oktober.

Sent from my Nexus 9 using Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

sweslac skrev:
I Solna, den 27:e dec, så dom att butikenerna får några ex i april. Kundleverans börjar i oktober.

Sent from my Nexus 9 using Tapatalk
Även av Signature? Det var ju rätt nyligen som Tesla hävdade att nybeställningar av Model X kunde levereras till hösten 2016. De som bokat Signature borde rimligen få före dess.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

sweslac skrev:
Det vore märkligt om de inte levererar Signature innan butikerna får bilar. I USA har butikerna inte fått några bilar ännu fast dryga 200 Signature är levererade och resterande antagligen kommer att levereras i januari. och vad för vits är det med bilar i butikerna om de som funderar på att beställa bil får vänta ett år till? Reservationerna som finns nu i Europa lär ta minst 10 veckor, troligen mer, att leverera så om de första levereras i oktober så är vi i januari 2017 för nya beställningar efter de som reserverat redan.

Det kan vara nya reservationer som de syftade på vilket är i princip vad som står på reservationssidan just nu (andra hälften av 2016).

PS Räknar med att topproduktionen kommer vara 1000 Model X i veckan, mindre än hälften av dessa kommer gå till Europamarknaden då Asien och Nordamerika kommer att ta en större del tillsammans och att det finns minst 4000 reservationer som vill lägga beställning i Europa när leveranserna startar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De skulle kunna ha bilar att visa upp i butikerna innan de är typgodkända i Europa. Antingen ännu ej godkända europabilar, eller USA-bilar som de skeppar tillbaka sedan. Det är den enda rimliga anledningen jag kan se att ta bilarna dit några månader innan de levererar signature.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

en grej jag har funderat på är i vilken ordning dom tillverkar Founder's, Signature, vanlig modell? De första som levererades på eventet var väl alla Founder's? Men många av de som har levererats nu är Signature. Den som vann värvningstävlingen skulle väl få en Founder's? ska den då produceras senare eller är den redan färdig, men står och väntar på att levereras tills dess att alla som värvades har betalt sin beställda bilar? eller kan Founder's produceras när som helst på året? Vad är egentligen det speciella med en Founder's?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Svenssons skrev:
sweslac skrev:
Det vore märkligt om de inte levererar Signature innan butikerna får bilar. I USA har butikerna inte fått några bilar ännu fast dryga 200 Signature är levererade och resterande antagligen kommer att levereras i januari. och vad för vits är det med bilar i butikerna om de som funderar på att beställa bil får vänta ett år till? Reservationerna som finns nu i Europa lär ta minst 10 veckor, troligen mer, att leverera så om de första levereras i oktober så är vi i januari 2017 för nya beställningar efter de som reserverat redan.

Det kan vara nya reservationer som de syftade på vilket är i princip vad som står på reservationssidan just nu (andra hälften av 2016).

PS Räknar med att topproduktionen kommer vara 1000 Model X i veckan, mindre än hälften av dessa kommer gå till Europamarknaden då Asien och Nordamerika kommer att ta en större del tillsammans och att det finns minst 4000 reservationer som vill lägga beställning i Europa när leveranserna startar.
De skulle visst ha en Model X stående i Mall of Scandinavia från och med maj hörde jag när jag var där. Den skulle visst ha en registreringsskylt som det stod Svenssons på. Tydligen tänkt att levereras till någon kund sedan kring årskiftet 2016/2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
en grej jag har funderat på är i vilken ordning dom tillverkar Founder's, Signature, vanlig modell? De första som levererades på eventet var väl alla Founder's? Men många av de som har levererats nu är Signature. Den som vann värvningstävlingen skulle väl få en Founder's? ska den då produceras senare eller är den redan färdig, men står och väntar på att levereras tills dess att alla som värvades har betalt sin beställda bilar? eller kan Founder's produceras när som helst på året? Vad är egentligen det speciella med en Founder's?
Tror inte att tex Bjørn har fått special sin än. Eftersom han och andra Founders ska få specificera sina bilar så är de inte tillverkade ännu. Det är ju inte heller så att de är helt annorlunda än signature och general production så det ska nog gå bra att trycka in dem lite när som.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Tror inte att tex Bjørn har fått special sin än. Eftersom han och andra Founders ska få specificera sina bilar så är de inte tillverkade ännu. Det är ju inte heller så att de är helt annorlunda än signature och general production så det ska nog gå bra att trycka in dem lite när som.
det är lite så jag tänker också, men då får det mig att fundera på vad en Founder's är? en Sig med andra plaketter? wow, vilken grej ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elputte skrev:

De skulle visst ha en Model X stående i Mall of Scandinavia från och med maj hörde jag när jag var där. Den skulle visst ha en registreringsskylt som det stod Svenssons på. Tydligen tänkt att levereras till någon kund sedan kring årskiftet 2016/2017.
Sänt där skojar man inte om! ;)

Som tur är har jag mina registreringsskyltar här redan:
BAA.jpg
Skriv svar