Teslaägare - Fyrledarsystem eller femledarsystem hemma?
Moderator: Redaktion
- 100procent
- Teslaägare
Teslaägare - Fyrledarsystem eller femledarsystem hemma?
Möjligt att det är en svår fråga ifall man inte hört talas om dessa system innan.
Min fråga är till er Teslaägare. Har er elektriker nämnt något om dessa system, vet ni vad ni har hemma? Vet ni med vilket system ni laddar teslan? Och är det någon som vet ifall det spelar någon roll ifall man laddar bilen med ett fyrledarsystem istället för femledarsystem?
Kortfattat vad Fyrledarsystem är: PEN-ledare används i ett fyrledarsystem (även kallat TN-C-system, där C är en förkortning för Combined). I ett fyrledarsystem matas centralen med tre fasledningar och en PEN-ledare. PEN är en förkortning av Protected Earth (PE) och Neutral (N).
Femledarsystem: Alla nya anläggningar använder femledarsystem. I ett femledarsystem är skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) delad. Det kallas även TN-S-system (där S är en förkortning för Separated). Precis som i fyrledarsystemet matas centralen med tre fasledningar.
Läs mer om det här: http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... n-i-hemmet
Edit: "Anledningen till att ett femledarsystem är bättre än ett fyrledarsystem är att man kan bli av med vagabonderande strömmar" Källa: https://www.byggahus.se/forum/el/6360-n ... elnat.html
Min fråga är till er Teslaägare. Har er elektriker nämnt något om dessa system, vet ni vad ni har hemma? Vet ni med vilket system ni laddar teslan? Och är det någon som vet ifall det spelar någon roll ifall man laddar bilen med ett fyrledarsystem istället för femledarsystem?
Kortfattat vad Fyrledarsystem är: PEN-ledare används i ett fyrledarsystem (även kallat TN-C-system, där C är en förkortning för Combined). I ett fyrledarsystem matas centralen med tre fasledningar och en PEN-ledare. PEN är en förkortning av Protected Earth (PE) och Neutral (N).
Femledarsystem: Alla nya anläggningar använder femledarsystem. I ett femledarsystem är skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) delad. Det kallas även TN-S-system (där S är en förkortning för Separated). Precis som i fyrledarsystemet matas centralen med tre fasledningar.
Läs mer om det här: http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... n-i-hemmet
Edit: "Anledningen till att ett femledarsystem är bättre än ett fyrledarsystem är att man kan bli av med vagabonderande strömmar" Källa: https://www.byggahus.se/forum/el/6360-n ... elnat.html
Re: Teslaägare - Fyrledarsystem eller femledarsystem hemma?
4-ledarsystem hade man väl mest förr när det inte fanns separat jord och nolla? Numera sen många år (slutet 70-tal?monterar man väl in 5-ledarsystem när man installerar nytt?
Vårt hus är 5-ledare då det är byggt 2006. Har svårt att se att det inte ska funka lika bra med 4-ledarsystem om allt står rätt till i elsystemet. (Finns ju dock just den risken/felet du beskriver som "vagabonderade strömmar") Och det var väl av den anledningen man införde 5-ledarsystem?
Minns inte riktigt hur/om man kan lösa det med jordfelsbrytare om man bara har 4-ledarsystem heller?
Är som sagt ingen fena på detta så någon mer initierad har säkert fler kommentarer
Vårt hus är 5-ledare då det är byggt 2006. Har svårt att se att det inte ska funka lika bra med 4-ledarsystem om allt står rätt till i elsystemet. (Finns ju dock just den risken/felet du beskriver som "vagabonderade strömmar") Och det var väl av den anledningen man införde 5-ledarsystem?
Minns inte riktigt hur/om man kan lösa det med jordfelsbrytare om man bara har 4-ledarsystem heller?
Är som sagt ingen fena på detta så någon mer initierad har säkert fler kommentarer
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Femledar
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Fyrledare trefas - är inte det den där gamla platta typen av uttag som fanns på bondgårdar? Skulle inte tro att de duger i dag. Möjligen till höfläktar och tröskverk* men knappast till en Tesla. Som TS påpekar, hur detekteras jordfel?
* (och DanPs bastu på landet
)
* (och DanPs bastu på landet

- Elektrokungen
- Teslaägare
Att belasta faserna olika i ett fyrledarsystem är inte så bra.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
- 100procent
- Teslaägare
Tack för svaren ja fått hittills!
Är det alltså ingen Teslaägare här med ett hus som är byggt innan 1985-1990 som kan bekräfta att trefas fungerar för o ladda teslan?

Är det alltså ingen Teslaägare här med ett hus som är byggt innan 1985-1990 som kan bekräfta att trefas fungerar för o ladda teslan?

Jodå - det har varit uppe tidigare. Någon stod och laddade från ett gammalt fyrtrådat trefasuttag på en bondgård och någon annan tyckte att det verkade farligt.100procent skrev:Tack för svaren ja fått hittills!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Mitt gamla hus har på inkommande L1,L2,L3,N(huvud nolla)
Jorden och nollan delar upp sig huvud centralen
Jag har för mig att det är det normala sättet att koppla in strömmen i huset
TN-C i gatan TN-S inne i fastigheten
Jorden och nollan delar upp sig huvud centralen
Jag har för mig att det är det normala sättet att koppla in strömmen i huset
TN-C i gatan TN-S inne i fastigheten
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- selfish
- Teslaägare
I vårt sommarhus som är av äldre rang med fyrledarsystem (TN-C) så installerade jag ett nytt CEE 16A tre-fas uttag (med hjälp av en behörig elektriker såklart!). Där anslöts ny femledad kabel (3 faser, nolla samt jord) från elcentralen och ut till uttaget. Tänk på att för ett trefas-uttag avsäkrat 3x16A krävs kabelarea på minst 2.5 kvadrat, dvs 5x2.5
I elcentralen ligger nolla och jord tillsammans i skenan men delas där.
Teslan har sofistikerad laddningselektronik som inte kommer att fungera om inte jordanslutningen är korrekt. Laddaren kommer då att blinka med "fyra blink" om den inte är rätt jordad. Det fick jag erfara på ett annat ställe där jag försökte ladda men man hade "fulkopplat" ett 3-fas uttag med gemensam jord/nolla.
Kjell har förklarat detta utmärkt på sin sida om el i hemmet. Fungerar utan problem att ansluta ett modernt CEE uttag tre-fas med femledare till en gammalt hus. Se till att du drar ny fräsch kabel, använder nytt uttag och att det är korrekt avsäkrat. Vad jag menar är alltså att kontakta en behörig elektriker som redan kan detta.
Men om man är nyfiken förklaras det bra och tydligt här. (El är inget att mixtra med. Alla elinstallationer SKALL utföras av fackman då felaktiga kopplingar utgör risker som kan medföra dödsfall, allvarlig person eller egendomsskada!)
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... n-i-hemmet
Det funkar alltså alldeles utmärkt även i ett gammalt hus att ansluta ett modernt uttag till en anläggning som utgörs av fyrledarsystem är slutsatsen.
I elcentralen ligger nolla och jord tillsammans i skenan men delas där.
Teslan har sofistikerad laddningselektronik som inte kommer att fungera om inte jordanslutningen är korrekt. Laddaren kommer då att blinka med "fyra blink" om den inte är rätt jordad. Det fick jag erfara på ett annat ställe där jag försökte ladda men man hade "fulkopplat" ett 3-fas uttag med gemensam jord/nolla.
Kjell har förklarat detta utmärkt på sin sida om el i hemmet. Fungerar utan problem att ansluta ett modernt CEE uttag tre-fas med femledare till en gammalt hus. Se till att du drar ny fräsch kabel, använder nytt uttag och att det är korrekt avsäkrat. Vad jag menar är alltså att kontakta en behörig elektriker som redan kan detta.
Men om man är nyfiken förklaras det bra och tydligt här. (El är inget att mixtra med. Alla elinstallationer SKALL utföras av fackman då felaktiga kopplingar utgör risker som kan medföra dödsfall, allvarlig person eller egendomsskada!)
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... n-i-hemmet
Det funkar alltså alldeles utmärkt även i ett gammalt hus att ansluta ett modernt uttag till en anläggning som utgörs av fyrledarsystem är slutsatsen.
P3D | Shareholder
Fram till husets elcentral 4-ledar, därefter 5-ledar fram till uttaget så bör det funka. Är det däremot 4-ledat från elcentralen ända fram till uttaget så funkar det inte? (Och kan dessutom vara farligt om den anslutna apparaten går sönder på ett visst sätt och då uttaget alltså inte kan skyddas av jordfelsbrytare som jag förstår det eller?)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
- selfish
- Teslaägare
Troligen kommer inte Teslan att ladda om inte det finns en korrekt jord. Som jag skrev har jag sett detta vid ett tillfälle när jag skulle ladda hos en bekant som hade ett uttag anslutet med jord/nolla ihopslaget.
P3D | Shareholder
Du tänker på denna?Lessmog skrev:Fyrledare trefas - är inte det den där gamla platta typen av uttag som fanns på bondgårdar? Skulle inte tro att de duger i dag. Möjligen till höfläktar och tröskverk* men knappast till en Tesla. Som TS påpekar, hur detekteras jordfel?
* (och DanPs bastu på landet)
Dessa är förbjudna och potentiellt livsfarliga. Risken ökar med tiden då rost kan leda till att kontakten blir strömförande. Jag har mängder med dessa på ladugården och magasinen här omkring...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Just precis. Tror du att broderierna minskar risken? (Frågar åt en kompis ... )Svenssons skrev:Du tänker på denna?Lessmog skrev:Fyrledare trefas - är inte det den där gamla platta typen av uttag som fanns på bondgårdar? Skulle inte tro att de duger i dag. Möjligen till höfläktar och tröskverk* men knappast till en Tesla. Som TS påpekar, hur detekteras jordfel?
* (och DanPs bastu på landet)
Dessa är förbjudna och potentiellt livsfarliga. Risken ökar med tiden då rost kan leda till att kontakten blir strömförande. Jag har mängder med dessa på ladugården och magasinen här omkring...