Det skulle ju vara intressant att höra om det kommer några spontana reaktioner från Teslaägare, men det finns väl få kontaktytor mellan svenska och holländska forum.OfarligTesla skrev:Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
Tesla låter andra ladda på SuC?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Vet inte vad max år faktisktMaw skrev:Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Fast det är ju inte ägarna till MX och MS som äger SuC-stationerna, precis som att det inte är ID4-ägarna som äger Ionity.Dexter86 skrev:Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Om man äger en Taycan så kan man inte tjura för att jag t ex laddar med min Polestar på Ionity även om det är kö och jag bara kan ladda med 150 kW och även om Polestar inte är delägare till Ionity. På samma sätt kommer jag resonera om Tesla SuC om/när jag kan ladda där.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Maw skrev:Vad är max på V2? Är det 150 kW?Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Hur är det med MX och MS, de kan väl inte heller utnyttja kapaciteten på V3? Brukar ägare till M3 och MY titta snett på dem om de laddar på V3 och det är ont om plats?
En 3/Y tjänar _maximalt_ ca 3-5 minuter per laddstopp på att välja V3, så länge man inte behöver dela stolpe på V2. Men det lider även S/X av. Så om någon 3-förare står och tittar snett så får hen göra det. Är någon så viktig att 3-5 minuter är avgörande så kör de inte Model 3 ändå.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Han pratar ju om att Tesla äger SuC, inte bilägarna...Maw skrev:Fast det är ju inte ägarna till MX och MS som äger SuC-stationerna, precis som att det inte är ID4-ägarna som äger Ionity.Dexter86 skrev:Vet inte vad max år faktiskt
Och kan ej svara på din andra fråga heller då jag varken äger en Tesla eller har laddat där osv
Men vad gäller S o X så har det ikte varit ett problem med tanke på d bara varit tillgängligt för Tesla iom dom äger skiten liksom
Går ju ikte riktigt att jämföra äpplen o päron
Om man äger en Taycan så kan man inte tjura för att jag t ex laddar med min Polestar på Ionity även om det är kö och jag bara kan ladda med 150 kW och även om Polestar inte är delägare till Ionity. På samma sätt kommer jag resonera om Tesla SuC om/när jag kan ladda där.
Vad är det för resonemang du pratar om? Att resonera är en helt annan sak än att bara påstå något.
Klart man kan tjura om man äger en Taycan.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jo de var lite i den riktningen jag tänkte.. Men som du säger, kanske inte finns så många kontakt ytor.Jerker skrev:Det skulle ju vara intressant att höra om det kommer några spontana reaktioner från Teslaägare, men det finns väl få kontaktytor mellan svenska och holländska forum.OfarligTesla skrev:Tror inte de vill säga något under testperioden för att få vettigare data. De har kameror vid stationerna så de håller kanske koll på hur ofta laddare blockeras osv så de kan grunda beslut framöver på den datan.chaffis75 skrev:Hur är de, kommer de några rapporter från Holland hur försöket går nu när de pågått några veckor?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Man är inte detta med v2 och v3 ett icke problem. De är väl bara enstaka som har båda på samma plats och man lär ju ladda däe man behöver och inte bara för de finns en v2 laddare eller v3.Dexter86 skrev:Det testet skulle dom egentligen gjort här i Sverige där det ändå finns någorlunda många bilar men där infrastrukturen för övriga kanske inte är helt på topp
Sen tror jag majoriteten av folk som äger inte vet vad V2 o 3 osv är, bland övriga ägare tänker jag , vilket kommer leda till att en ID3 tex troligtvis kan stå på en V3 fast han inte har någon nytta av den
Säg att IDFurkan eller vad han heter stod vid en V3 och laddade sin ID4, visst funkar ju när d inte är en kotte där, men segt om dom ska blockas av bilar som ej får ut effekten ändå. Och det är ju egentligen samma på Ionity.
Dessutom kanske s och x innehavare blir glada om man inte laddar v2, dvs om de inte konverterat bilen så den klarar v3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag kan tjura över att ngn äger Taycan...Curik skrev:Klart man kan tjura om man äger en Taycan.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin? De flesta biltillverkarna har ju någon elbil de bygger i några ex per år, de vill (inser att de måste) ställa om men vill att omställningen går i deras takt. Bästa sättet att hålla omställningen på en ”lagom” nivå är ju att göra väldigt lite och säga att: ”markaden ska ta hand om snabbladdning” ”titta, vi menar allvar, vi har byggt en snabbladdare i Mjölby” ”Ionity, som vi äger, är usla och bygger ut för långsamt”. Om det över en natt hade varit möjligt för alla att ladda hemma och att det fanns snabbladdare överallt hade ju elbilsförsäljningen exploderat med följden att ingen kunnat leverera bilar. Teslas plan för att bygga batterier är väl som vw fast x10 eller mer. Tesla skyndar på omställningen genom att öppna sitt laddnätverk vilket är deras mål och de flesta biltillverkare kommer stå med byxorna nere och undra varför deras plan att hålla efterfrågan på bensinbilar uppe misslyckades.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Bra spaning. Elbilsboomen bromsas av dålig laddinfra och bilindustrin och stater skyndar lagom långsamt och tycker det känns lagom fort. Tesla låter dem inte komma undan, kavlar upp ärmarna och drar hela lasset själv. Man måste viaa inte bara hur man bygger sånahäringa elbilar utan även att de behöver laddas och tydligen tiill och med hur.MarkusL skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
Smarta lösningar för att skapa många laddplatser, väl fungerande betalsystem, kanske dyker stora energilager upp vid SuC framöver.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
Smarta lösningar för att skapa många laddplatser, väl fungerande betalsystem, kanske dyker stora energilager upp vid SuC framöver.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Håller helt med, Tesla blir den helt dominerande leverantören av laddare i världen och jobbar mot öppet mål när andra leverantörer spretar och bygger på lokala marknader. Frågan är ju hur mycket det går att tjäna på en SuC, investeringar na och driftskostnaderna måste ju rimligen vara väldigt höga.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Driftskostnaderna räknar man ju hem på laddningen.
Det som är ännu viktigare är att först på plan får tillgänglig elkapacitet. Tesla är först med 20 V3. Inget kvar till konkurrenterna.
Det som är ännu viktigare är att först på plan får tillgänglig elkapacitet. Tesla är först med 20 V3. Inget kvar till konkurrenterna.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Maw skrev:Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
MWall skrev:Maw skrev:Ja, Tesla är helt klart långt före konkurrenterna på snabnladdning med sina Superchargestationer. Ungefär på samma sätt som de var långt före på elbilar för några år sedan. Återstår att se om konkurrenterna kan komma ifatt på snabbladdningsområdet lika snabbt som de gjort på elbilarna.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit mångas uppfattning att Tesla SuC endast är avsedda för Tesla bilar.
Men om vi bortser från det, så finns det väl knappast någon konkurrent som kan bygga så bra laddstationer som Tesla just nu?
Ionity bygger fyra laddplatser i Värnamo, Tesla bygger 40 i Jönköping.
Tesla bygger med bra täckning i hela Sverige.
De borde kunna bli marknadsledande på snabbladdning också.
Jag misstänker att försprånget är betydligt svårare att hämta in när det gäller snabbladdningsinfrastruktur än när det gäller elbilar.
Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Är detta verkligen avgörande för många Tesla köpare framöver?
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Jag har ingen Tesla men såvitt jag kan förstå så är de konkurrenskraftiga även utan exklusiv access till SuC och dessutom är Tesla som varumärke otroligt starkt.MWall skrev:Vem köper en bil från Tesla om superchargers inte är exklusiva för märket?
Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för Teslas bilförsäljning
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Bästa inlägget hittills i tråden!MarkusL skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte uppenbart att Tesla trollar hela bilindustrin? De flesta biltillverkarna har ju någon elbil de bygger i några ex per år, de vill (inser att de måste) ställa om men vill att omställningen går i deras takt. Bästa sättet att hålla omställningen på en ”lagom” nivå är ju att göra väldigt lite och säga att: ”markaden ska ta hand om snabbladdning” ”titta, vi menar allvar, vi har byggt en snabbladdare i Mjölby” ”Ionity, som vi äger, är usla och bygger ut för långsamt”. Om det över en natt hade varit möjligt för alla att ladda hemma och att det fanns snabbladdare överallt hade ju elbilsförsäljningen exploderat med följden att ingen kunnat leverera bilar. Teslas plan för att bygga batterier är väl som vw fast x10 eller mer. Tesla skyndar på omställningen genom att öppna sitt laddnätverk vilket är deras mål och de flesta biltillverkare kommer stå med byxorna nere och undra varför deras plan att hålla efterfrågan på bensinbilar uppe misslyckades.
Det är ju klart att det är just det här som är Teslas plan. Genom att ta bort argumentet att laddinfrastrukturen inte är utbyggd skyndar de på omställningen så mycket att de andra tillverkarna får problem eftersom de sitter med en massa fossilbilar de inte blir av med och ändå inte tillräckligt med elbilar. Tesla växer då dubbelt genom att dels få hela kakan att växa men också att de genom att vara snabbast ta en större del av kanan.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…BrooklynS skrev:Driftskostnaderna räknar man ju hem på laddningen.
Det som är ännu viktigare är att först på plan får tillgänglig elkapacitet. Tesla är först med 20 V3. Inget kvar till konkurrenterna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen..Gustafsson skrev:De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det är iofs sant att Ödeshög har varit full någon gång, men på kort tid har Norrköping,Linköping, Markaryd o snart Jönköping + Malmö tillkommit. Dessutom alternativ för dessa för resande på tvärs som Vetlanda.Curik skrev:På helger borde du ju absolut se fulla SuC emellanåt. Men kanske inte sent på kvällen..Gustafsson skrev:De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Det är ju över 100 laddpunkter. Finns inget som säger att Tesla nöjer sig med dessa heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5547
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Samma sak gäller de flesta bensin- och dieselpumpar på mackar också.OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla låter andra ladda på SuC?
Det har nog mest med priset att göra... Varför betala 8,70 kr/kWh när man kan komma undan med 4,99 kr/kWh på en annan närbelägen lika snabb laddare? (Och i vissa fall ännu lägre)OfarligTesla skrev:Rätt säker på att t.ex. Ionitystationer står tomma större delen av dygnet också, det säger inte så mycket egentligen.Gustafsson skrev:Låter som det är självklart att det är en god butik att sälja el på SuC, för mig ändå svårt att förstå idag iaf. De flesta SuC jag laddar på är näst intill tomma på bilar förutom mig då. Men jag använder iofs SuC mest på helger och sent på dygnet…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21