Tesla till Allmänna reklamationsnämnden

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare

Tesla till Allmänna reklamationsnämnden

Inlägg av Ove »

Beställde min Tesla med bland annat skinnstolar, samt bakåtvända extrasäten. Efter leverans upptäcker jag att bakåtvända extrasäten är i tyg och inte i skinn som övriga stolar. Det framgick inte i text, varken i bekräftelse eller i designstudio där bilen beställdes, att extra säten levereras i tyg. Om ett företag väljer att låta kunder beställa på nätet så bör det vara extra tydlig information, det borde ligga i företagets intresse. Bilden på extrastolar i designstudio visar enligt Tesla att det är tyg, men det är inte enkelt att tolka och helt omöjligt i vissa miljöer.

Jag har reklamerat ärendet till Tesla, talat med väldigt högt uppsatta chefer, men inte fått den respons som jag hoppats på (= en mindre skälig kompensation (jag bad om ynkliga 5000 kronor på en bil som kostar 1,2 miljoner) eller säten klädda i skinn).

Teslas förslag var att plocka ur extrasäten, men hål i matta, bulthål och lås mot övrig inredning skulle efterlämnas och därmed har jag avböjt förslaget.

Jag nu talat med Kommunens Konsumentrådgivare som ansåg att det i text skall framgå att extrasäten är i tyg och att det är ett fall för ARN (Allmänna Reklamations Nämnden). Jag ringde även annan kommuns rådgivare för att säkerhetsställa bedömningen och fick samma svar.

Det kan tilläggas att Tesla nu valt att ändra texten så att det framgår vilket material det är, vilket är väldigt bra. Däremot, jag tog då åter kontakt med den höga chefen som var med på invigningen av centret i Upplands Väsby i augusti, för att få till stånd en skälig uppgörelse, men jag får inte svar längre på mail, svar uteblir, lite tragiskt kan jag tycka.....

Jag har således bara en fråga (alltså inte intresserad av andra synpunkter):

Är det någon som anmält Tesla till ARN(Allmänna Reklamations Nämnden) och har dom i så fall följt rekommendationen (enda frågan som ställs)? Eftersom ärendet inte fått ett avslut ännu så betvivlar jag att Tesla skulle följa ARN......
Lena

Re: Tesla till Allmänna reklamationsnämnden

Inlägg av Lena »

Gå till ARN (ursäkta att jag svarar trots att du skriver i inlägget att du bara vill få svar på din fråga), sorgligt att Tesla inte tar dig på allvar, du är deras levebröd.

Tacka vet jag Ikea och H&M (och alla andra företag) som inte tar strid mot kunderna, utan oavsett om kund har fel eller inte så går dom kunden tillmötes, det tjänar alla på, men framför allt företaget och i detta fall skulle det vara Tesla som tjänade mest på att ersätta dig med ynka 5000 kronor!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan bara tillägga att original diskussionsforumet om stolarna är här:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=356

Eventuella synpunkter om stolarna bör ni skriva där.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

ARN själva kan svara på vilka företag de fått anmälningar emot (det är offentlig information). Svarta listan som Råd & Rön publicerar (med företag som inte följer ARNs beslut): http://www.radron.se/svarta-listan/?industry=4
Tesla finns inte med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Du får ursäkta mig Ove men det är lite svårt att ta det här med skinnklädsel på barnstolarna på allvar. Med all respekt för att man har olika prioriteringar så är det tillräckligt många troll där ute för att det kan vara sunt att avfärda all skepsis till syftet av posten.

Första frågan, är det du som är "Lena" också, eller känner du "Lena"? "Lena" gjort två inlägg totalt i det här forumet och som av en händelse 20 minuter efter att "Ove" gjort inlägg och som i båda fall ställer sig lite väl sympatiskt bakom just Ove.

Andra frågan, hur kan du på bilden i designstudion inte se att det är tyg? Eller skulle Tesla bara leverera med dom i svart skinn även om resten av stolarna är Tanned Leather som på bilden?
http://static04.www.teslamotors.com/sit ... _large.jpg
och om du zoomar in på det så är det otroligt tydligt att det är tyg, mönstret framgår ju till och med. Jag köper lätt att du inte tittat noga nog, men hur kan du lägga bevisbördan på Tesla?

Tredje frågan, hur kan det spela nån roll? Är det för att dina 5-7 åringar inte skulle understå sig något sådant som att sitta på tyg eller är det att du tänker att någon kan skymta tyget bakom dom när dom sitter på sina stolar och tro att du är nån slags miljövän som inte vill ha döda djur i din bil?

Fjärde frågan, varför har du editerat ditt original-inlägg från den 26e?

Femte, om du nu bara vill ha ett enda svar på om någon har anmält Tesla till ARN, varför dra hela snyft-storyn och inte bara fråga det på en rad?

Som sagt, du må vara helt seriös i dina inlägg (och kanske även "Lena"). Men då desto bättre kanske att vi kan räta ut dom här frågetecknen och fokusera på att hjälpa dig istället för att många av oss sitter och är skeptiska på kammaren.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

+1

LOL

:lol:
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Ove
Teslaägare

Inlägg av Ove »

Till Daoops; Du lade ned mycket energi på ditt inlägg, kanske lite väl mycket för att kunna tas på allvar. Du har ett ärende med ditt inlägg och jag har ett annat, mitt var och är att höra om det var fler som har liknande problem. I övrigt finns inget att tillägga.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Men vem är Lena?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Ove skrev:
Till Daoops; Du lade ned mycket energi på ditt inlägg, kanske lite väl mycket för att kunna tas på allvar. Du har ett ärende med ditt inlägg och jag har ett annat, mitt var och är att höra om det var fler som har liknande problem. I övrigt finns inget att tillägga.
Jag kan nog tycka att du eventuellt kan ha en poäng i sak. Så visst, ta det genom ARN även om min erfarenhet av dem (relaterat till en helt annan bransch iofs) inte är något vidare.

Men jag tycker också att du kan besvara Daoops frågor. Hör till vanlig hyfs.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Daoops, jag har inte vågat säga det här förut, men jag gillar dig! ;)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Larofo skrev:
Daoops, jag har inte vågat säga det här förut, men jag gillar dig! ;)
Hehe tack det var gulligt sagt av dig :P
Anders

Inlägg av Anders »

Tråkigt att ett fåtal individer skall förpesta tillvaron för så många i sin omgivning.

De dyker upp här och var, på TV i program som Trolljägarna eller på trevliga forum som denna.

Till varje pris skall dom klaga på allt och alla, själva tror dom att dom är bättre än alla andra fast det är precis tvärtom.

Hoppas du säljer din Tesla snart och avslutar dina konton på detta Forum Ove och Lena.
Skriv svar