Frågan är hur påläst man ska behöva vara för att köra elbil. Vad är rimligt tycker ni? Ska man ha koll på alla appar och abonnemang? Eller ska det räcka med att lita på bilens navi?
Jag tycker det verkar jättekrångligt och jobbigt att köra elbil (om det inte är en Tesla förstås). Dels alla olika nätverk och sen köer, trasiga laddare... Inte ens om laddaren är hel och ledig så verkar det vara särskilt smidigt att få igång laddningen. Det ska ringas till helpdesk, man ska trycka till laddhandtaget på ett speciellt sätt för annars avbryts laddningen osv osv osv. Det är fan inte ok nånstans. Skulle aldrig utsätta mig själv för det där.
Ja, frågan är hur påläst man skall vara, inte bara för att åka elbil, utan att åka nånstans över huvud taget? Säg att man skall åka på ett journalistgig nånstans i centrala Stockholm. Giget börjar exakt kl 09:00 och du kommer från någon tidning på en mindre ort där man kan ta bilen eller cykeln överallt. Hur hittar du fram och hur parkerar du om du har noll koll på appar och abbonemang? Ser inga artiklar om det?
Man behöver minst SLs app, Easypark (med registrerat kreditkort), och ett kreditkort med blipp plus planera. Eller "köra på navigatorn", sitta 2 timmar i bilkö, dubbelparkera och ta 1200 spänn i böter.
Livet är inte så enkelt.
Dålig liknelse.
Konstruktiv argumentation
Min poäng är att om man skall från A till B med bil är det inte alltid man kan sätta sig i bilen och åka. Om man inte känner till trafikförhållandena, parkerings- eller laddmöjligheterna så blir det mer eller mindre besvärligt eller omöjligt. Man måste planera, och man måste ha appar och kreditkort, inte bara på en långresa till Delsbo, utan också en kort resa på 30km kan ställa till det om man är naiv. Oavsett om man har en Tesla, Audi TDi eller Wuling Mini.
Ser fram emot artikeln "Jag skulle åka finlandskryssning men kom en timme försent och fick bilen bortbogserad från stadsgårdskajen. Betydligt mer substans och saker som kan gå fel där än att ladda en Kia i Tönnebro.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Precis! Plus att jag höll på att krocka flera gånger för bilen bromsar ju inte när jag släpper gaspedalen. Jag måste hitta en annan särskild stanna-bilen-pedal! Helt livsfarligt!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Samtidigt efter det har regnat och jag faktisk inte behövde göra nåt, vindrutetorkarna funkade helt automatisk så blev det plötsligt kväll och mörkt. Då var det jag upplevde en helt ny värld, jag kunde faktisk se nånting i mörkret då nånting framme i bilen lyste upp framför mig ordentligt medans jag körde.
Jag har nu efter fler dagar fortfarande inte hittat pruttkudden!
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Han konstaterar samtidigt att elektrifieringen fortsätter och i oktober har Volvo Cars inlett produktionen av den andra modellen som är helt elektrisk: C40 Recharge.
”Efter att ha levererat vår första helt elektriska Volvo för ett år sedan, utgör helt elektriska bilar fyra procent av den totala försäljningen i tredje kvartalet”, skriver Håkan Samuelsson.
”Vi ska öka årlig produktionskapacitet för helt elektriska bilar i Gent, Belgien och Taizhou (tidigare kallad Luqiao), Kina, från nuvarande cirka 15 000 bilar till minst 150 000 bilar efter sommaren 2022”, tillägger han.
Vore kul att göra samma typ av resa med en fossilbil och att bara komma från elbil eller Tesla erfarenhet.
Man hämtar bilen från handlaren och kör iväg. Förväntar sig att bilen ska varna om det är dåligt med laddning men inget händer förrän lampan tänds. Men interns då kommer något förslag… måste vara något fel. Slår in slutdestinationen igen för att bilen ska förstå att jag inte kommer fram. Men inget händer?!? Tillslut får man söka manuellt i navigatorn efter en mack och det finns ju några att välja på så tar första bästa.
På maken kör fram till pumpen och stoppar i sladden och går in och tar en kaffe. Kommer ut 20 minuter senare och märker att tanken fortfarande är tom. Vad sjutton är det som händer? Varför får jag ingen soppa?
En trevlig Audi förare säger att man måste betala först och sedan börja tanka. Okej, sätter mig i bilen och försöker hitta var jag registrerar kortet, inget napp. Kollar AppStore om möjligen bensinbolaget eller bilmärket har en app som man kan betala med, nähä inte det. Går in i butiken där jag köpte kaffe nyss och undrar om jag kan betala försliten bränsle, men de säger att de inte kan aktivera pumparna utan att man måste betala vid pumparna. Går ut till pumpen och hittar ingenstans att blippa ett kort… driver någon med mig! En entusiastisk ungdom i A-traktor som just tankat färdigt pekar på en låda som ser ut som en laddare som står mellan pumparna och säger att det är där du ska betala.
Oj, vad dyrt det var med snabbtankning 18kr/liter. Jag väljer att bara tanka kvartstank, då kommer jag ju fram med godmarginal till stugan. Men fort gick det när jag väl kom igång, bra där.
Kommer fram till stuga precis när lampan tänds, perfekt timing! Nu kan jag fylla på billigt under natten. Men till min förvåning säger min far att de inte har någon påfyllare hemma. Kanske finns delen slatt bensin i gräsklippardunken som jag kan ta? Jo, då det gjorde de!
När jag ska ge mig av hemma så är lampan släkt och jag känner mig positiv. Kommer däremot inte mer än någon kilometer innan lampan tänds igen, den där klipparbensinen var nog dålig. Stugan ligger ju en bit ut och mackdöden har ju gjort att det är en bit till närmaste mack men jag försöker ta mig till den. Men bara någon km innan macken så hostar bilen till och stannar.
Jag kommer då ihåg tricket med dunken som min far visade mig så jag vandrar iväg till macken till fots. Naturligtvis börjar det regna efter att jag köpt en dunk med bensin och är påväg tillbaka till bilen.
När dunken är tippad i bilen så kan jag, dyblöt, ta mig till macken och tanka så att jag kommer tillbaka tillhandlaren. Funderar på hur skönt det var att åka Tesla och slippa allt detta trassel. Det är ju bara att åka…
Samtidigt efter det har regnat och jag faktisk inte behövde göra nåt, vindrutetorkarna funkade helt automatisk så blev det plötsligt kväll och mörkt. Då var det jag upplevde en helt ny värld, jag kunde faktisk se nånting i mörkret då nånting framme i bilen lyste upp framför mig ordentligt medans jag körde.
Jag har nu efter fler dagar fortfarande inte hittat pruttkudden!
Pruttkudden går inte att stänga av menar du?!? Och det luktar fan om ICE:n
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Volvo Cars har beviljats ett statligt stöd på drygt 144 miljoner kronor för att ställa om en del av tillverkningen på Volvos motorfabrik Powertrain Engineering i Skövde till elmotorproduktion.
Volvo Cars har beviljats ett statligt stöd på drygt 144 miljoner kronor för att ställa om en del av tillverkningen på Volvos motorfabrik Powertrain Engineering i Skövde till elmotorproduktion.
Ägarna till Volvo borde få stå för fiolerna och inte skattebetalarna tycker jag. De har nog pengar nog för att täcka den där lilla summan för dem, men vi ska väl sponsra ägarnas vinst.
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
En dieselvärmare drar 0.5l/h, så står man 12h så drar det 6l. Skulle gissa att de flesta har mer än så i tanken. En bil på tomgång med värme drar marginellt mer, skulle gissa precis under litern.
Vad drar en elbil stillastående per timme om man har cirka 20 grader i bilen? Utan att veta svaret så skulle jag gissa att man inte har gett sig ut med ett tillräckligt laddat batteri. Kan inte komma på någon annan anledning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
En dieselvärmare drar 0.5l/h, så står man 12h så drar det 6l. Skulle gissa att de flesta har mer än så i tanken. En bil på tomgång med värme drar marginellt mer, skulle gissa precis under litern.
Vad drar en elbil stillastående per timme om man har cirka 20 grader i bilen? Utan att veta svaret så skulle jag gissa att man inte har gett sig ut med ett tillräckligt laddat batteri. Kan inte komma på någon annan anledning.
Om bilen är varm drar den nog strax över 1 kW för att hålla kupén varm på vintern. Men det beror ju på temperaturskillnaden ute/inne.
Min gamla Saab hade en kupévärmare på 650 W, vilket var i klenaste laget, men en annan med 1200w var mer än nog
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vad drar en elbil stillastående per timme om man har cirka 20 grader i bilen? Utan att veta svaret så skulle jag gissa att man inte har gett sig ut med ett tillräckligt laddat batteri. Kan inte komma på någon annan anledning.
Teslabjörn testade en M3LR (tror jag det var) som fick stå i vinterkyla och hålla 20 grader i kupén. Det gick ungefär tre dygn innan batteriet kroknade. Så ungefär 1 kWh per timme.
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
Knappast någon hög värmeutveckling att stå med dieselmotorn på tomgång eller krypfart.
Visst kör man på gränsen med laddnivån konstant så blir det problem om det kommer något oväntat mellan A och B.
Vad drar en elbil stillastående per timme om man har cirka 20 grader i bilen? Utan att veta svaret så skulle jag gissa att man inte har gett sig ut med ett tillräckligt laddat batteri. Kan inte komma på någon annan anledning.
Teslabjörn testade en M3LR (tror jag det var) som fick stå i vinterkyla och hålla 20 grader i kupén. Det gick ungefär tre dygn innan batteriet kroknade. Så ungefär 1 kWh per timme.
Har för mig att han gjorde test med de nya 2021 M3 med VP, och kom fram till att de drog ca 700-750 W för att värma kupén i minusgrader?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Take Home message här är ändå att man bör ha större marginaler på vintern. Jag kör mycket i fjällen, men där ser jag till att ha stora marginaler med hög SOC
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ja bra att ha marginal ifall nåt händer men samtidigt vill man ligga lågt när man ska ladda så man får snabb laddning.
Det är problemet med dagens batterier tycker jag.
Det är väl typ etron som har en ganska rak laddkurva.
Tycker det låter riktigt märkligt. Borde inte vara fler elbilar som får slut än bensin/dieselbilar. Eller har vi supermånga med 28kWh Leafs i Göteborg?
Hela storyn/citatet kommer från "vägtrafikledare Mikael Salo". Kan det kanske vara nått personligt tyckande?
Vad är märkligt? En 50 liters bensin/diesel tank innehåller ca 450 kWh energi. Fossilbilar har ju då generellt med sig mycket mer energi ut än en elbil. Förbränningsmotorns dåliga effektivitet blir ju dessutom bättre i jfr. med elbilar när det är kallt då spillvärmen värmer kupén.
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Ironiskt nog så är det ju batteriet i en ICE-bil som begränsar användandet av dieselvärmaren. Värmaren drar ur batteriet relativt fort. Ska man hålla en insnöad bil varm gäller det nog att varva dieselvärmare med tomgång en stund för att ladda batteriet.
När tiden har gått och elbilens batteri är slut och ICE-bilens tank är tomt där ute på E6 och nödåtgärd blir aktuellt räcker det ju med en dunk för att snurra igen.
Men generellt tycker jag också artikeln är lite tillskruvad. Kanske kör folk runt med knapp laddning för att slippa ladda längs vägen?
På tomgång går den absolut största delen av energin åt att värma avgaserna. En tvåliters dieselmotor drar i sig 18 kubikmeter kall luft på en timme och trycker ut gissningsvis 25 kubikmeter varma och sköna avgaser, som sedan förhoppningsvis blåser iväg. Jag har en Fiat 2,3l i husbilen, den har jag ett par gånger behövt köra på tomgång för att få laddning i batteriet och kunna köra gasolvärmaren sedan. Efter 1 timme och drygt 1l diesel var batteribanken redo för ytterligare ett dygn, men motorn var fortfarande inte så varm att man kunde ta ut någon värme till kupén från den. Lufttemp kanske -15.
Samma sak gäller för de flesta moderna dieselmotorer, det är därför de bilarna har tilläggsvärmare, antingen elektriska eller dieseldrivna.
Ironiskt nog så är det ju batteriet i en ICE-bil som begränsar användandet av dieselvärmaren. Värmaren drar ur batteriet relativt fort. Ska man hålla en insnöad bil varm gäller det nog att varva dieselvärmare med tomgång en stund för att ladda batteriet.
När tiden har gått och elbilens batteri är slut och ICE-bilens tank är tomt där ute på E6 och nödåtgärd blir aktuellt räcker det ju med en dunk för att snurra igen.
Men generellt tycker jag också artikeln är lite tillskruvad. Kanske kör folk runt med knapp laddning för att slippa ladda längs vägen?
Jo, det låter ytterst märkligt. Speciellt på vintern brukar jag se till att ha extra mycket marginal. Både i tanken i vår diesel och i batterierna i vår elbil.
Skulle jag ladda fullt, så skulle nog elbilen kunna hålla en temp på 22 grader kontinuerligt i 4-5 dygn med flera minusgrader ute utan problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Satt i min första längre bilkö med Teslan för ett par veckor sedan.
Nästan 1,5h stopp pga trafikolycka.
Var (om man nu kan säga så när det varit en olycka och folk skadats) riktigt trevligt.
Började som vanligt med att surfa på telefonerna ett tag och sen satt jag och flickvännen och kollade på ett avsnitt av ”den osannolika mördaren”. Bra ljud och varmt och skönt. Rutorna höll sig immfria medans bilarna runt omkring immade igen.
Var knappt 10 grader (Skåne) och tappade ca 2%
(Men, med låg soc och många minus kanske det inte hade varit lika trevligt)
Vet inte om detta är rätt plats att lägga denna reflektion på,
men som nu när det blev lite väl mycket snö nere på E6:an och vår statsradio lagt ut att de med elbilar lämnade sina fordon så var det någon som la ut detta inlägg på en humorsida.
Läser man kommentarerna där så kommer det ta låååång tid innan gemene man åker elbil.
Gjorde ett inlägg i stil med "även fossilbilar kan få bränsletorsk" och fick svar att då har man reservdunk med sig.
Någon som skrev att barnen i Kongo också gräver fram metaller mm, eller den som tyckte man skulle skaffa elbil då... var iofs på väg att svara att i januari kommer min 4:e elbil men gör det inte.
Man blir lite mörkrädd av kommentarerna faktiskt, kommer inte svara för då matar man bara trollen med mer bränsle.
Har faktiskt svårt att förstå detta agg mot elbilarna, är man så rädd för dem eller vad är det?
Tror man inte på det så skaffar man sig inte en, hur svårt skall det vara?
Lite som den i mitt tycke löjliga "fighten" iPhone vs Android, hur orkar folk?