Leasa en norsk Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Leasa en norsk Tesla?

Inlägg av P_EL »

Eftersom alla beg norska Teslor i parktiken är "utan moms" och när de plockas in i Sverige momsas (och 10% tull tyvärr). Borde det inte då gå att hitta en konstruktion som gör att man köper en norsk Tesla och vid gränsen läggs moms på och bilen överförs samtidigt i leasingbolagets ägo? Missar jag något? Har för mig att jag läst någonstans att Tesla ställer upp och servar norska Teslor i Sverige som om de var köpta här...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Leasa en norsk Tesla?

Inlägg av danni »

Menar du att du ska köra bilen norskreggad och försöka komma undan momsen helt, eller menar du att den inte borde vara momssmittad eftersom ingen norsk moms utgått och att momsen som läggs på när den ställs på leasingbolaget därför borde vara till hälften avdragsgill?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, är det skattetekniskt någon skillnad på den moms som går via tullverket och den som går via en bilhandlare, för ett leasingbolag? Är det någon skillnad på vad de kan dra av?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

@danni: det sistnämnda
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Kanske skulle funka - det verkar som om detta företag erbjuder motsvarande lösning:
http://www.tysklandimport.se/importleasing.html

Någon som vet?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

P_EL skrev:
Kanske skulle funka - det verkar som om detta företag erbjuder motsvarande lösning:
http://www.tysklandimport.se/importleasing.html

Någon som vet?
Den sidan skriver inte ett ord om huruvida momsen blir avdragsgill i det läget. Men här finns en hel del info: https://www.skatteverket.se/foretagorga ... 10628.html

I stycket om att importera från ett land utanför EU:

"Har du rätt att dra av moms för bilen - till exempel om den är avsedd för återförsäljning i en bilhandel - får du dra av den moms du redovisar vid importen. Du får göra avdrag i samma momsdeklaration som du redovisar momsen för importen."

Ett leasingbolag har normalt sett rätt att dra av moms på bilar, så det borde de få. Frågan är om det i sin tur medför att du får rätt att dra av halv moms på leasingen.

Lättast är nog ärligt talat att ringa eller maila Skatteupplysningen och fråga.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om leasingbolaget kan dra av momsen på samma sätt som vanligt så vore det ju märkligt om det var andra regler i det fallet för vad leasingtagaren kan dra av. Fast det är ju säkrare att kolla reglerna med dem än att gå på vad som vore rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Om leasingbolaget kan dra av momsen på samma sätt som vanligt så vore det ju märkligt om det var andra regler i det fallet för vad leasingtagaren kan dra av. Fast det är ju säkrare att kolla reglerna med dem än att gå på vad som vore rimligt.
Ja, det är inte alltid man kan applicera "rimligt" på hur skattereglerna ser ut i detta landet. Assumption is the mother of all fuck-ups: bäst att fråga först.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Molle

Inlägg av Molle »

Hej!

Jag har bilfirma och sitter just nu på tåget i Norge på väg för att hämta upp en P85D som jag köpt.

Jag får normalt sett dra full moms när jag äger bilar, varför jag också får dra full moms vid importen på denna. Tullen läggs dock på på det jag betalat för den, och momsen beräknas på inköp + 10 procents tull.

I det fall att jag inte skulle få dra denna moms (som jag vet först om några månader, kanske år beroende på ev revision) så får vi se.

Men enligt regelboken får jag dra full moms och kan i min tur leasa ut den till potentiell köpare i Sverige.

Molle
Skriv svar