Seriöst? VW Buddy med 370 km - först år 2020!
Moderator: Redaktion
Seriöst? VW Buddy med 370 km - först år 2020!
I natt presenterades tydligen VW:s eldrivna Buddy som vi hört en del om tidigare. Den ska ha 37 mils räckvidd, laddas 80% på 30 minuter och kommer att bli verklighet "innan 2020". Det är 4 år dit!
http://www.elbilen.org/?p=2945
http://www.elbilen.org/?p=2945
Re: Seriöst? VW Buddy med 370 km - först år 2020!
Problemet ligger i att dom börjar nu och det tar tid att få till massproduktion på bilar.
Om VW gör vad dom säger just nu så kommer deras diesel fusk starten på förändringen till elbilar.
Om VW gör vad dom säger just nu så kommer deras diesel fusk starten på förändringen till elbilar.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag har läst artikeln på autoblog/green samt http://www.theverge.com/2016/1/5/107194 ... s-ces-2016 och jag får det till att den ska ha ett 101 kWh batteri samt ~60 mils (373 miles) räckvidd. Men det ska ses som en "ide om var batteriteknologin är vid 2020 snarare än något som definitivt kommer att finnas på marknaden. Så det är nog för tidigt att hålla tummarna.
80% laddning på 30 minuter ger 160 kW vilket kanske är mer intressant. Samt att plattformen är i Tesla stil , precis som Faraday's:

80% laddning på 30 minuter ger 160 kW vilket kanske är mer intressant. Samt att plattformen är i Tesla stil , precis som Faraday's:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja, här är en länk till en en annan rapport från mässan igår, och där står också 373 miles. kan det vara så att journalisten på Elibilen har varit så slarvig att han översatt miles till mil?
http://fortune.com/2016/01/06/volkswage ... -microbus/
http://fortune.com/2016/01/06/volkswage ... -microbus/
Bilen har även en funktion som gör den till en mobil brevlåda
är inte det lite samma som det testprojekt Volvo har just nu där man kan beställa mat från ett matkasseföretag och dom levererar direkt till bagaget på bilen? känns ju inte särskilt svårt att implementera i en Tesla heller.
är inte det lite samma som det testprojekt Volvo har just nu där man kan beställa mat från ett matkasseföretag och dom levererar direkt till bagaget på bilen? känns ju inte särskilt svårt att implementera i en Tesla heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
VW måste ju skingra dieselröken med något rent fint och häftigt. Även om det skulle ta många år att göra verklighet av det - vilket de inte ens sagt de kommer att göra.
Elbilen i Sverige har nu justerat infon i sin artikel. Kanske har VW varit lite otydlig i sin presentation!
De har de visserligen inte gjort. Men som elbilsentusiast så är jag faktiskt glad över dieselgate skandalen, det har öppnat upp debatten om inte bara utsläpp från dieselbilar utan verklig förbrukning. Det har gjort dieselbilar svårsålda i USA, och även i Europa. Carlos Ghosn har sagt att han tror att dieselbilsförsäljningen kommer att minska i Europa:TiborBlomhall skrev:VW måste ju skingra dieselröken med något rent fint och häftigt. Även om det skulle ta många år att göra verklighet av det - vilket de inte ens sagt de kommer att göra.
http://europe.autonews.com/article/2015 ... -in-europe
Så det vill nog till att man snart slutar visa konceptbilar och faktiskt släpper en renodlad långfärdselbil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Lite som FF. Bilen som dom presenterar kanske inte är jätteintressant.
Men det faktum att dom utvecklar en plattform som kan användas för många olika modeller känns lovande.
Det är ett CES i början på 2017 också. Då kanske dom har lite mer spännande koncept att visa upp.
Dom måste sitta och le på Tesla. Dom har verkligen satt agendan. Alla koncept som visas upp på CES bara validerar att de dom säljer idag ÄR framtiden.
Men det faktum att dom utvecklar en plattform som kan användas för många olika modeller känns lovande.
Det är ett CES i början på 2017 också. Då kanske dom har lite mer spännande koncept att visa upp.
Dom måste sitta och le på Tesla. Dom har verkligen satt agendan. Alla koncept som visas upp på CES bara validerar att de dom säljer idag ÄR framtiden.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Var ungefär något sånt här jag trodde Faraday skulle visa upp...
Kul att alla verkar kopiera Tesla också. Och framför allt kul att det är rena elbilar och inte hybrider eller ombyggda fosdilbilar.
Kul att alla verkar kopiera Tesla också. Och framför allt kul att det är rena elbilar och inte hybrider eller ombyggda fosdilbilar.
Se reklamen för nya Passat TDE (hybrid). Där lyfter man fram el-driften.Laban skrev:Så det vill nog till att man snart slutar visa konceptbilar och faktiskt släpper en renodlad långfärdselbil.
Skulle inte förvåna om den kommer att sälja rätt bra med sitt riktigt låga förmånsvärde.
Det är nog det närmaste dom kommer på ett tag...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Du menar GTE? Ja, den verkar fått en rätt flygande start med bra försäljning. Förmånsvärdet och låga pendlingskostnader lockar nog många.pegs skrev:Se reklamen för nya Passat TDE (hybrid). Där lyfter man fram el-driften.Laban skrev:Så det vill nog till att man snart slutar visa konceptbilar och faktiskt släpper en renodlad långfärdselbil.
Skulle inte förvåna om den kommer att sälja rätt bra med sitt riktigt låga förmånsvärde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Som redan nämnts så är det väl GTE du tänker på, och den lär säkert sälja bra. Men sett ur ett marknadsföringsmässigt perspektiv så är den väl knappast någon utmanare till Tesla och som kan locka till sig den kundkretsen.pegs skrev:Se reklamen för nya Passat TDE (hybrid). Där lyfter man fram el-driften.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Aha, webmail i bilen....HelectriC skrev:Bilen har även en funktion som gör den till en mobil brevlåda

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Skulle bara kolla om ni var vaknaLaban skrev:Som redan nämnts så är det väl GTE du tänker på,

Det beror nog på vem det gäller. Om jag skulle byta bil idag och Model S, av något skäl, inte är aktuell så skulle definitivt Passat GTE vara ett alternativ.Laban skrev:Men sett ur ett marknadsföringsmässigt perspektiv så är den väl knappast någon utmanare till Tesla och som kan locka till sig den kundkretsen.
Den känns som en modern bil och hellre en hybrid än en "ren" ICE.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tror absolut Passat GTE trängs om lite samma kunder. Det är nog många som gärna skulle haft en Tesla men inte riktigt kan med som istället skaffar en sån. Likaledes kan jag tänka mig att det är många som köper en sån laddhybrid och sen tar språnget vidare till en Tesla.Laban skrev:Som redan nämnts så är det väl GTE du tänker på, och den lär säkert sälja bra. Men sett ur ett marknadsföringsmässigt perspektiv så är den väl knappast någon utmanare till Tesla och som kan locka till sig den kundkretsen.pegs skrev:Se reklamen för nya Passat TDE (hybrid). Där lyfter man fram el-driften.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Hade en sådan som lånebil idag. Klart trivsam att köra på eldriften även om jag inte kunde testa hur lång räckvidden är i praktiken eftersom jag inte körde så långt. Skulle klart kunna tänka mig denna som andrabil när det är dax att byta in andra gaspassaten om knappt 2 år.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Ang Buddy, som jag tror den här topicen handlar om
, tycker jag det är intresssant att de trycker på att bilen är byggd som en ev från början. Bl a genom att placera batteripacken längst ner, tänka sig. De har kommit fram till att det ger bättre väghållning. De har också ersatt den ordinarie instrumentpanelen med en stor skärm. Undrar var jag sett det tidigare.
Det mest intressanta med presentationen är att de hela tiden säger att deras innovationer är nya inom VW-koncernen. De säger aldrig att deras teknik är världsledande, vilket jag tycker är ärligt.

Det mest intressanta med presentationen är att de hela tiden säger att deras innovationer är nya inom VW-koncernen. De säger aldrig att deras teknik är världsledande, vilket jag tycker är ärligt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Visst, jag kör själv Outlander laddhybrid istället för Tesla, och det kan bli så även efter Model 3 är släppt beroende på vilken typ av bil det blir. Men jag var mer ute efter marknadsföringsmässigt (därav att jag skrev just marknadsföringsmässigt). Dvs, jag tror inte GTE'n kan bli någon "halo" bil i stil med Tesla, något som visar att man är längst fram tekniksmässigt. Och med tanke på dieselgate så tror jag att det kan vara bra för VW att visa upp just detta, och inte bara konceptbilar som "kanske" kommer om 3-4 år.danni skrev:Jag tror absolut Passat GTE trängs om lite samma kunder. Det är nog många som gärna skulle haft en Tesla men inte riktigt kan med som istället skaffar en sån. Likaledes kan jag tänka mig att det är många som köper en sån laddhybrid och sen tar språnget vidare till en Tesla.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Lite mer kött på benen om denna bil och en jämförelse med Tesla:
http://insideevs.com/volkswagen-budd-e- ... omparison/
Notera placeringen av ladduttaget:
http://insideevs.com/volkswagen-budd-e- ... omparison/
Notera placeringen av ladduttaget: