krosussorken skrev:Hej!
Ny här på forumet så ni får gärna säga till om den här tråden hamnat fel.
Jag och min sambo står i begrepp att bli med elbil. Kollat runt på en hel del olika modeller men tycker ändå att vi har kommit fram till att det lutar åt Tesla M3 SR+, Polestar 2 och möjligen någon av MGs snikmodeller om vi får lite kalla fötter ekonomiskt.
Tesla - Frågor
• Autopilot, finns lite olika val där. Ska man välja till något eller köra bilen som standard?
• Blir heller inte riktigt klok på deras hemsida om de erbjuder privatleasing? Jag har tagit mina siffror från Carla som har ett erbjudande där allt ingår. Rätt eller fel.
-----------------------------
Polestar 2 - Frågor
• paket (standardpaket, pilot eller plus). Svårt att avgöra vad man bör välja. Finns det några avgörande detaljer i de olika paketen man inte kan bortse ifrån? Har bland annat läst i förbifarten att värmepump är tacksamt i våra nordiska klimat. Är det för att förvärma batteriet vid kalla dagar? Är det något man absolut ska ha? Det låg nog i största tillvalspaketet "plus".
-----------------------------
• Klimatbonus - vad gäller här? Är den slut i dagsläget så man bör vänta med att köpa bil till efter årsskiftet eller hur fungerar det?
• Bilen kommer i huvudsak användas som pendlarbil, ca 4-12 mil ToR/dag beroende på vem av oss som kör. Det kommer bli några få långkörningar per år, men mestadels kommer laddning ske hemma i garaget. Hur mycket ska man hänga upp sig på Teslas förtjänster när det kommer till laddnätverk eller är det en ickefråga med det användningsområdet som vi kommer ha den till?
Många frågor blir det! Hoppas ni som är kunniga kan hjälpa mig att reda ut några av dom åtminstone:).
Tack på förhand!
Kom in sent i den här tråden så har inte läst allt i mellan.
1. Privatleasing kan vara lockande och kännas tryggt. Men tänk på att du kommer få betala alla skador på bilen som du inte åtgärdat i kontanter när du lämnar tillbaka bilen. Jag var inne några vändor på fixning som jag inte skulle gjort om jag ägde bilen. Det finns inga garantier att du får köpa en bil efteråt även om jag lyckades med det, annars hade det nog blivit 10-30 000 i straffavgifter… surt.
Begagnat värdet på elbilar kommer vara högt tills alla som vill har köpt bilar… vilket lär dröja många år. Jag rekommenderar alltså köp.
2. Val av bil. Ska du bara ha bilen för pendling så är det inte så viktigt. Men på längre resor är Superchargernätverket det viktigaste tillbehör en elbil kan ha.
3. Köp bara badpaketet för Tesla FSD är inte värt det och du kommer aldrig få någon nytta av grejerna om du äger bilen i 3 år från nu.
4. Klimatbonusen. Om det fortsätter som förut är ju en leverans nu eller lite tidigare det säkraste kortet då bör du hinna få pengarna innan de tar slut nästa år. Men väljer du privatleasing så är ju detta en ickefråga då bolaget som leasar ut bilen tar pengarna.