Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med dig, känner mig mer och mer nöjd med att jag inte gick vidare med den, känns som om de flesta elbilar kommer ut för tidigt på marknaden, inte riktigt färdiga.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det är nånting jag funderar på också. I vanliga fall är det ju vansinne att byta bort en bil så tidigt, men i det här fallet kan det vara en fördel att Hyundai tydligen inte klarar av att leverera tillräckligt många bilar i tid. Det kan vara en faktor som håller andrahandsvärdet uppe. Det dumma är bara att man inte vet förrän om ett år. Jag menar, vem vet, de kanske sänker priset med 100k om några månader, och vipps så har billen tappat minst lika mycket i värde. Det har ju hänt tidigare, i mitt fall typ varje gång jag köp en ny elbil, och det lär hända igen. Så sett har jag ett problem med att köpa en så pass dyr bil "så länge". Planerar man verkligen att byta bil igen redan om ett år så ska man kanske satsa på nåt billigt istället. En nyare diesel utan malus lär hålla värdet betydligt bättre gissar jag.Walker skrev:Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej, men de tappar inte så mycket heller.Dafro skrev:Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag tycker det är svårt att tänka att köpa bilar så länge, här pratar vi en halv miljon. Kanske det finns många miljonärer på forumet och då man kanske kan göra det som infaller men annars. Hur är det med hållbara val, miljöval osv.mati skrev:Ja, det är nånting jag funderar på också. I vanliga fall är det ju vansinne att byta bort en bil så tidigt, men i det här fallet kan det vara en fördel att Hyundai tydligen inte klarar av att leverera tillräckligt många bilar i tid. Det kan vara en faktor som håller andrahandsvärdet uppe. Det dumma är bara att man inte vet förrän om ett år. Jag menar, vem vet, de kanske sänker priset med 100k om några månader, och vipps så har billen tappat minst lika mycket i värde. Det har ju hänt tidigare, i mitt fall typ varje gång jag köp en ny elbil, och det lär hända igen. Så sett har jag ett problem med att köpa en så pass dyr bil "så länge". Planerar man verkligen att byta bil igen redan om ett år så ska man kanske satsa på nåt billigt istället. En nyare diesel utan malus lär hålla värdet betydligt bättre gissar jag.Walker skrev:Tog ut min i förrgår och är också tveksam till att det är rätt bil för oss. Men nu kör jag den tills bonusen trillar in. Då tar vi nytt beslut. Är tämligen säker på att vi inte kommer förlora några slantar på det. Minst 495K lär jag få för den om ett knappt år.mati skrev:Det känns lite som att Golfen även fortsättningsvis är den bilen jag kommer använda mest. Framförallt på vintern. Den har bakrutetorkare, infälld backkamera och strålkastarspolning.
Det är just detta som gör mig extremt tveksam om Ioniq5 verkligen är rätt bil för mig. För jag vet ju redan nu att jag kommer störa mig på dessa uppenbara brister. Och det är inga småsaker direkt. Det är ju säkerhetsrelevant.
Jag har köpt I5, är nöjd allmänt men missnöjd med saknaden av vindrutetorkaren, det är ju inte något som går att uppdatera. Har haft tidigare bilar med sämre sikt pga fönstrets storlek och skymning pga säte bak. Stor del av året blir det nog bra men inte nu med snön och slask.
Mjukvara fel är retliga men brukar lösa sig med tiden.
Det finns alltid någonting att klaga på, på allt. Arbete, livet, vädret och bilen. Så länge man själv är tillräckligt nöjd är det bra. Vet man att man är nojig med vissa grejer på bilar, köp annat som man är mer nöjd med.
Ett helt onödigt inlägg kanske…
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Sant.mati skrev:Nej, men de tappar inte så mycket heller.Dafro skrev:Tror dock att nyare diesel utan malus inte är så billiga, tyvärr.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
”Extremt genomarbetad…” Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….DavidS skrev:Är väldigt förtjust i min I5, den har en del tillkortakommanden, men överlag är den annorlunda än allt annat just nu - den är rymlig, bekväm och gör inga anspråk på sportighet överhuvudtaget vilket på sätt och vis är rätt befriande. Dessutom riktigt cool och extremt genomarbetad - iallafall designmässigt. Kul detaljer och kul funktioner både här och där.
Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
…skulle bytt till Y.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Beror väl på vilken bil man kommer ifrån. Uppfattar den inte krångligare än exv Etron eller egentligen vilken annan moden bil som helst. Men den tar förstås längre tid att vänja sig vid och hitta i än Teslan (som ju är extremt intuitivt, men det är ju också kanske dess absolut främsta egenskap)
[/quote]”Extremt genomarbetad…” Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….
…skulle bytt till Y.[/quote]
[/quote]”Extremt genomarbetad…” Om du menar krånglig så köper jag det. 671 sidor bruksanvisning (ja, bara på Svenska eller Koresvenska). När jag satte mig i Teslan begrep jag på 10 minuter. Jag brukar vara ganska snabb att lära mig tekniska prylar, men den här….
…skulle bytt till Y.[/quote]
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Vi kan väl sluta oss till att det som är bekant är enkelt och det som inte är bekant är svårt.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller inte alls med dig. Inte för mig ivf. enligt min personliga erfarenhet.DavidS skrev:Vi kan väl sluta oss till att det som är bekant är enkelt och det som inte är bekant är svårt.
Har kört en massa Volvo och en massa Mercedes innan vi skaffade vår första Tesla, men redan efter 2-3 dagar med min första Tesla M3 så hittade jag enklare runt i menyerna och systemet än i alla de andra bilar jag använt i över 10 års tid.
Än idag så är jag inte lika bekväm med vår Mercedes menysystem/GUI.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna på en skärm, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på de fysiska knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.martinot skrev:Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Men den hade ju inte heller så mycket funktioner, som tex. navigering, media eller detaljerade inställningar i bilen?Dafro skrev:Är väl en vanesak men det var enklare i min gamla Saab 900 från 80 ändå, men inte med det sagt att jag vill byta tillbaks till den.martinot skrev:Det är ju riktigt gällande vissa av de mindre frekvent använda funktionerna, men nu har det ju även börjat komma på många bilar som skiftar funktion på knapparna. Tex. mellan HVAC och media.Dafro skrev:Främst troligen pga oerfarenhet men det jag tänker är att det borde bli fler undermenyer för inte nås väl allt från startsidan, vad jag vet.martinot skrev:Vad menar du blir skillnaden mellan en fysisk touchknapp (som nu är så populära i många nya bilar) och en knapp på en skärm?Dafro skrev:Vet inte inte om jag håller med om att tesla är så intuitiv eller iallafall inte enkel med tanke på att man ska görandet mesta via en skärm. Lite konstigt att det är olagligt att hålla på med en telefon men ok att knappa in sig på en skärm för att tex sätta på värmen i baksätet, tror jag har rätt i detta exempel.
Ännu "enklare" är det ju med en cykel, och ännu enklare att promenera. Om man skall köra på det konceptet och argumenten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Skulle inte säga att i5 är svår att navigera i menyerna. Är det perfekt? Nej, men svårt är det knappast. Tror snarare att det är ointresse som gör det svårt. Min sambo avskydde menyerna i Tesla, medans jag hittade direkt pga av alla videos jag sett innan och då jag har en annan teknikvana. Om Tesla är så lätt hade det inte ställts frågor om ”lätta” inställningar i grupperna. Finns inget system som känns logiskt för alla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
mati skrev:Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Allt det du saknar finns ju på MEB. Fattar inte varför du inte väljer en sådan istället?mati skrev:Förmodligen har du rätt i det mesta du skriver, men just räckvidden är nog det enda som troligen inte stör mig. Kom ihåg att jag alltid föredragit vår e-Golf före både Teslan och Audin. Och den tar sig inte mer än 20 mil på en laddning. Räckvidd är inget problem så som jag kör. Det är de mer eller mindre små detaljerna som jag troligen kommer störa mig på. För dåligt bagage för hundarna, kasst helljus utan matrix, ingen bakrutetorkare, osv. Att vi sedan här hemma inte är överens om bilen gör saken inte lättare.DavidS skrev:Med det sagt - @Mati - tror du blir lyckligast av att avstå. Efter att ha läst många av dina inlägg genom åren tror jag mig vara rätt säker på att du och I5 inte kommer att bli bästa vänner. Du kommer, utöver detaljer nämnt tidigare i tråden också vara besviken över att räckvidden i praktiken inte är så oerhört mycket bättre än din etron.
Däremot så finns ju en stor fördel med I5 jämfört med e-tron och det är kostnadsbilden. Med facit i hand vet jag nu att e-tron har kostat mig ungefär 12k/mån i privata pengar. Det ligger trots alla bakslag rätt nära den initialt beräknade månadskostnaden. Ioniq5 kommer ligger nånstans runt 5500kr/mån. Och bara det gör saken betydligt trevligare. Jag kan då ta ut 5000kr/mån mer, vilket skulle motsvara en löneökning på 25% med min nuvarande lön, utan att det märks i företagets kassa överhuvudtaget. Det är allt annat än försumbart såklart. Lyckas jag bara att komma ihåg det så tror jag inte att jag blir så himla missnöjd med bilen ändå.
Skaffa en lättare husvagn, eller ta den teoretiska risken att få en bot?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det vet jag ärligt talat inte riktigt än. En hund får plats, det funkar till och med i Golfen utan några som helst problem. Utan hundbur såklart. Om vi ska ta med båda hundarna blir det svårare. Jag tänkte faktiskt missbruka baksätet då. Med säkerhetssele och skyddsöverdrag borde det fungera. Bagage kan man naturligtvis inte ta med då. Och vi kan aldrig vara mer än två personer i bilen. Men det är inget större problem så som jag ser det.Dafro skrev:Jo då man kan alltid bli missnöjd öndå, fråga mig, planerar alltid nästa bil. Jag kom fram till att jag knappt fick plats med vår lilla hund på 26 kg, så hur ska du plats med dina fullstora undrar jag.
Men visst, det kanske inte fungerar överhuvudtaget. Det finns å andra sidan inte så hemskt många elbilar på marknaden som skulle fungera. Jag kan inte påstå att det var bekvämt för hundarna i e-tron heller. De gick in på nåt sätt, men på en längre resa var det allt annat än optimalt. Skulle man vilja ha det riktigt bra så skulle man behöva en stor kombi, eller helst en minibuss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Om ni bara främst är 2 borde det vara absolut vara görbart. Min vy är att den optimala/perfekta bilen inte finns, alla har sina brister, gäller bara att minimera och prioritera.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller