MarkusL skrev:Och jag fattar inte alls vad ni pratar om. Insteget i 3an är ju jättelätt. Förstår inte liknelser med att krypa in, hade ni pratat om någon supebil med bur eller så hade jag vart med men det är ju inte svårare att kliva ur i trean än att resa sig ur en soffa. Vill man ha en hög bil som blir mycket sämre på vägarna bara för att det är mer likt en köksstol än en soffa att komma ur när båda ändå är så lätta att komma ur och i?
Det är inte större problem att ta sig i och ur en M3 än mer eller mindre vilken annan vanlig bil som helst. Däremot är det smidigare att ta sig både in i och ut ur en lite högre bil, där MY är ett exempel. Huruvida man upplever det som en fördel eller en nackdel är upp till var och en. Du upplever uppenbarligen att du inte har några problem med det men du inser nog med lite eftertanke att alla inte har samma förutsättningar. För någon som har en annan kroppsform än du (fetare, smalare, längre, kortare, yngre, äldre, etc) och dessutom kanske har andra faktorer som påverkar situationen, t.ex. ryggproblem, ledproblem eller kanske bara lite stel, kan upplevelsen vara en helt annan. Att sätta sig i en "låg" bil är t.ex. troligen avsevärt omständigare för någon som är 2m lång jämfört med någon som är 1,5m lång.
En högre bil har flera fördelar utöver in- och utsteg också, som t.ex. att den högre positionen ofta gör att man ser bättre och framförallt längre eftersom man ibland kan se över/förbi vissa hinder som är helt i vägen när man sitter i "normalhöjd".
I mitt fall upplever jag ibland (inte alltid) besvär med att ta mig i och ur alla bilar i normalhöjd och tycker därför att det är skönt med de extra cm högre stolarna i MY jämfört med M3. Jag gillar också att sitta LITE högre för siktens skull. Däremot gillar jag inte full-suv-bilar där man sitter jättehögt och man helt tappar känslan för vägen. Det är MINA preferenser.
Men det är inte BARA det att det är lite bekvämare att ta sig in i och ut ur bilen som gjorde att jag valde MY över M3. MY är också lite större i kupén, har större bagageutrymme (både fram och bak) och har en "riktig" baklucka som gör utrymmet mer åtkomligt. Man får dock offra lite eftersom MY, enligt min mening och troligen även din, är lite sämre på vägen (utan att vara dålig, bara lite mindre bra). Alla får göra sin bedömning baserat på sina egna preferenser.