Är det möjligt för tillverkarna att skicka in bilar? Könsjukdomar som upplagt för fusk.ChristerSjo skrev:Dom kanske skickade specialbyggda bilar för krocktest. VW koncernen har ju visat upp en god idérikedom när det gäller att komma förbi olika testerMickep skrev:. vw bilar får 5 stjärnor.![]()
Obs en viss ironi.....
Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spring!
Moderator: Redaktion
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
Väntar med spänning på att få höra hur autocorrect har tänkt här!LarsL skrev:Är det möjligt för tillverkarna att skicka in bilar? Könsjukdomar som upplagt för fusk.

Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
LarsL skrev:Är det möjligt för tillverkarna att skicka in bilar? Könsjukdomar som upplagt för fusk.ChristerSjo skrev:Dom kanske skickade specialbyggda bilar för krocktest. VW koncernen har ju visat upp en god idérikedom när det gäller att komma förbi olika testerMickep skrev:. vw bilar får 5 stjärnor.![]()
Obs en viss ironi.....
Nej, urvalsprocessen är rejält reglerad. Typiskt är att EuroNcaps representant vill ha tillgång till ett stort antal bilar som tagits direkt från bandet varav hen pekar ut "den, den, den och den" vilka omgående placeras i förseglade och plomberade transporter.
Om det officiella provet skiter sig är det i princip kört att upprepa det såvida inte man har mycket goda skäl (t.ex att EuroNcap's labb gjort fel).
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
Okej, på farsans jobb skulle de skicka in en dörr (han jobbade på en fabrik som gjorde dörrar) för testning, en branddörr. Då gjorde chefen så att han dränkte innanmätet i dörren med vatten innan den skickades på testning, så vi verkar haft kunskapen att fuska även här i landet.
Det var nog minst 50 år sedan, så saknar nog betydelse idag.
Det var nog minst 50 år sedan, så saknar nog betydelse idag.
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
Fusk förekommer så länge det förekommer omoraliska och tveksamma människor. Vilket vi aldrig kommer vara utan någonsin. Det var ju inte så länge sedan vi hade VW-skandalen dieselgate. Kommer hända igen i framtiden så länge som möjligheten till fusk finns. Utan tvivel.wannabee skrev:Okej, på farsans jobb skulle de skicka in en dörr (han jobbade på en fabrik som gjorde dörrar) för testning, en branddörr. Då gjorde chefen så att han dränkte innanmätet i dörren med vatten innan den skickades på testning, så vi verkar haft kunskapen att fuska även här i landet.
Det var nog minst 50 år sedan, så saknar nog betydelse idag.
Det enda vi kan göra är att införa regler och processer som bygger på antagandet att det alltid kommer finnas chefer och andra som vill ta genvägar via fusk. Därav att de har de hårda processerna hos Euro NCAP.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
https://alltomelbil.se/renault-zoe-kras ... -stjarnor/
Den ”nya” Zoe kom 2020 med flera nyheter. Bland annat förbättringar till drivlinan och batteri. Men Renault gjorde inga tillägg på säkerhetsutrustningen, påpekar Euro NCAP. Snarare påtalar man att en sidoairbag blivit nedgraderad från en som skyddadade både huvudet och bröstkorgen till att endast skydda bröstkorgen.
– Euro NCAP:s tester visar på de betydande skillnaderna som uppstår när en tillverkare beslutar att inte uppgradera säkerhetsnivån för ett fordon som hålls i produktion, kommenterar Rikard Fredriksson, säkerhetsrådgivare på Trafikverket.
– Dessa dystra resultat för Zoe och Dacia Spring visar att säkerheten har blivit en sidoeffekt av gruppens övergång till elbilar. För bara några månader sedan hävdade Dacia att de var ”fullt fokuserade på att alltid öka säkerheten för passagerarna” och att deras bilar alltid har förbättrad passagerarsäkerhet. Så är det uppenbarligen inte. Dessa bilarna erbjuder inte någon märkbar aktiv säkerhet som standard och deras passagerarskydd är också sämre än något fordon vi har sett på många år, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.
– Det är cyniskt att erbjuda konsumenten en prisvärd miljöbil om den kommer till priset av högre skaderisk vid en olycka. Andra bilar, som Fiat 500e, som nyligen fick 5 stjärnor i Green NCAP visar att säkerheten inte behöver offras för miljön, avslutar Michiel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Euro NCAP 0 stjärnor: Fiasko för Renault Zoe + Dacia Spr
Trafikverket: Alarmerande
Även det svenska Trafikverket är mycket kritiskt till Renaults sviktande säkerhet.
– Euro NCAP:s tester visar på de betydande skillnader som uppstår när beslut fattas att inte uppgradera säkerhetsnivån för ett fordon som hålls i produktion. Särskilt alarmerande är tillverkarens nedgradering av krockkudden när dess fordon ansiktslyfts i andra områden som inte är säkerhetsrelaterade. I den här releasen kan vi se exempel på elbilar med liknande prisnivåer men anmärkningsvärt olika säkerhetsnivåer, säger Rikard Fredriksson, fordonssäkerhetsrådgivare på Trafikverket.
https://www.dagensps.se/motor/noll-stja ... e-elbilen/
Även det svenska Trafikverket är mycket kritiskt till Renaults sviktande säkerhet.
– Euro NCAP:s tester visar på de betydande skillnader som uppstår när beslut fattas att inte uppgradera säkerhetsnivån för ett fordon som hålls i produktion. Särskilt alarmerande är tillverkarens nedgradering av krockkudden när dess fordon ansiktslyfts i andra områden som inte är säkerhetsrelaterade. I den här releasen kan vi se exempel på elbilar med liknande prisnivåer men anmärkningsvärt olika säkerhetsnivåer, säger Rikard Fredriksson, fordonssäkerhetsrådgivare på Trafikverket.
https://www.dagensps.se/motor/noll-stja ... e-elbilen/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/