Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Inlägg av Pontus »

Men jag vart osäker på importtullen då bilarna inte importeras som bilar utan som delar om jag förstått det rätt och vad är tullen?
Är priset på TM amerikanska hemsida det samma som exportpriset?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TM betalar ingen importtul, nej.
Jag trodde frågan gällde Chevrolet Bolt, som skulle importeras hel från USA.
(Om de nu inte brandar om den till Opel och tillverkar den i tyskland i stället, som Opel Ampera=Chevrolet Volt)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Detta ska tydligen vara produktions-Bolt:

http://www.autoblog.com/2015/12/01/2017 ... spy-shots/

Bild

Volt + I3 = Bolt enligt vissa. Oavsett det så tycker jag den är helt ok, det går åt rätt håll jämfört med Volt gen 1, Nissan Leaf.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Lite för spejsad, men helt okay. En hatchback går nog hem överlag i många länder, tror jag. Men den känns lite liten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ser ändå ok ut om man vill ha en mindre bil.
Den har lite underbett. :D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En mitsubishi parat sig med i3?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Lite för spejsad, men helt okay. En hatchback går nog hem överlag i många länder, tror jag. Men den känns lite liten.
Kan hålla med om spejsad biten, är väl heller inte jätteförtjust i I3, eller I8 för den delen och den här är väl lite åt det hållet. Tycker man bli less fort när det är för mycket vinklar, linjer. Men jag tror att Bolt passar bättre i en mörkare färg.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Denna kan ju nästan kallas konservativ, om man tänker på hur "futuristiska" elbilar och annat nymodigt brukar se ut (av nån anledning). :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Nu är den släppt:

http://www.autoblog.com/2016/01/06/2017 ... de-3759507

Ska börja tillverkas i slutet av 2016 vilket är mycket positivt. Utseendemässigt så är det väl ingen favorit hos mig, men inte heller ett totalt misslyckande. Men jag är lite tveksam till valet av bilmodell, 30 000 $ efter subvention (målet) är rätt mycket pengar för en bil som ser ut som en typisk småbil, och som ändå är rätt högbyggd. Ska man ha en lite högre bil tycker jag att man ska välja ett mer crossover liknande utseende.

Men det återstår förstås att se det slutgiltiga priset, och innan den kommer på marknaden så har Model 3 släppts vilket lär påverka vad GM kan ta för Bolt. Även om den antagligen börjar produceras något år senare än Bolt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
Nu är den släppt:

http://www.autoblog.com/2016/01/06/2017 ... de-3759507

Ska börja tillverkas i slutet av 2016 vilket är mycket positivt. Utseendemässigt så är det väl ingen favorit hos mig, men inte heller ett totalt misslyckande. Men jag är lite tveksam till valet av bilmodell, 30 000 $ efter subvention (målet) är rätt mycket pengar för en bil som ser ut som en typisk småbil, och som ändå är rätt högbyggd. Ska man ha en lite högre bil tycker jag att man ska välja ett mer crossover liknande utseende.

Men det återstår förstås att se det slutgiltiga priset, och innan den kommer på marknaden så har Model 3 släppts vilket lär påverka vad GM kan ta för Bolt. Även om den antagligen börjar produceras något år senare än Bolt.

Tyvärr måste man väl säga att det mesta som GM gör förutom stora pickups blir ganska dåligt mottagna av marknaden. Volt har ju inte nåt vidare track record direkt. Undrar om dom har gjort en felsatsning här med. Jag tror också en liten suv hade varit mer välkommet, men vi får se.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jag tycker den ser ut som en riskokare dom tillverkar i sydkorea, samma fabrik som för dom så kallade Chevrolet som har sålts i bland annat Sverige under några år.
Det blir mycket pengar för en småbil.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det tesla gör är så klart bättre. De kollar på konkurrenterna i samma prisklass, även ice bilar. Och jämför med en bmw 3-serie med kraftig motor och gör den bättre. Det är så de pratar iaf.

Här är en bil som känns gedigen och helt ok, ungefär som en lite större golf vilket kostar strax över 20kusd i usa. Så länge man gör så här så kommer man bara rikta in sig på en mindre kundkrets. Men kolla på Prius, det går det med.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Jo det finns nog en marknad för Bolt också. Men varför inte anstränga sig och göra en snygg bil när man ändå gör nytt ? Då finns det fler som vill köpa den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Tyvärr måste man väl säga att det mesta som GM gör förutom stora pickups blir ganska dåligt mottagna av marknaden. Volt har ju inte nåt vidare track record direkt. Undrar om dom har gjort en felsatsning här med. Jag tror också en liten suv hade varit mer välkommet, men vi får se.
Fast just Volt verkar ha tagit ett stort steg framåt med 2016 modellen:

http://www.autoblog.com/2015/11/03/chev ... tinues-au/

Men jag är förvånad över att man inte har gjort en SUV laddhybrid med samma teknik, speciellt med tanke på den amerikanska marknaden.

Men för att återgå till Bolt så får man nog se det som en bil för de som inte kör 30+ mil till skidorten med familj utan "bara" en elbil med hyfsad räckvidd där man inte får räckviddsångest oavsett temperatur/väderlek. Hade GM valt en lite större crossover (typ Kia Sportage) så hade man nog fått lite större krav på sig när det gäller laddinfrastruktur och kapacitet.

Nu finns även en video: http://www.autoblog.com/2016/01/06/2017 ... iew-video/

Såg faktiskt lite bättre ut med lite dekaler/lull-lull :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För elbilar med batteri i botten passar ju högbyggda bilar bra, sen kan det vara minibuss eller crossover. För mig spelar det ingen jätteroll så länge den är praktisk och har stora utrymmen. Fast det är klart en crossover är lite fräckt... med fyrhjulsdrift då.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det har sagts att Chevrolet drar sig ur Europa 2016.

Med tanke på det, tror ni att vi någonsin kommer få köpa en Bolt i Sverige? Eller blir den kanske förklädd till Opel?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast de verkar spara Chevrolet på prestige delen, Corvette, Charger osv. Det tror jag är en bra strategi innan de började branda Koreanska småbilar med Cheverolet hade ju märket ganska positiva vibbar i Sverige.

Opel Ligthning kommer bli perfekt för EU-marknaden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Det har sagts att Chevrolet drar sig ur Europa 2016.

Med tanke på det, tror ni att vi någonsin kommer få köpa en Bolt i Sverige? Eller blir den kanske förklädd till Opel?

Var det inte nån på Opel/GM som hade uttalat sig att Bolten kommer bli en Opel i Europa. Har för mig det, men hittar inte källan. Låter logiskt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hok

Inlägg av Hok »

LarsL skrev:
Fast de verkar spara Chevrolet på prestige delen, Corvette, Charger osv. Det tror jag är en bra strategi innan de började branda Koreanska småbilar med Cheverolet hade ju märket ganska positiva vibbar i Sverige.

Du menar väl Camaro och inte Dodge Charger :?: ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hok skrev:
LarsL skrev:

Du menar väl Camaro och inte Dodge Charger :?: ;)
E det en speciell laddare till dodge? :lol:
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

IMG_0247.png
:D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Priset är nu släppt, 37500$. Helt ok med tanke på vad ex Leaf kostar i dagsläget men om Model 3 når 30000$ så måste man nog sänka det priset en del.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Priset är nu släppt, 37500$. Helt ok med tanke på vad ex Leaf kostar i dagsläget men om Model 3 når 30000$ så måste man nog sänka det priset en del.
Har Tesla inte sagt att Model III ska kosta $35000 för i så fall är det inte så stor skillnad. Sen så kommer det säkert flera saker som skilljer bilarna vilket gör det svårt att jämföra idag vilken som är värd mest.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har läst om Chevrolet bolt en del nu iom presentationen på ces. Den ska komma redan i höst. Ponera att den skulle komma till Sverige också om ett år från nu, borde jag få köpa en sån om dem håller vad den lovar, dvs. minst 60kWh batteri? Eller borde jag vänta på model 3. När tror ni att den kommer att börja levereras i Sverige?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Har läst om Chevrolet bolt en del nu iom presentationen på ces. Den ska komma redan i höst. Ponera att den skulle komma till Sverige också om ett år från nu, borde jag få köpa en sån om dem håller vad den lovar, dvs. minst 60kWh batteri? Eller borde jag vänta på model 3. När tror ni att den kommer att börja levereras i Sverige?
ja du, den som vet det! det vet nog knappt Elon när Model 3 kommer ut i Europa eller USA för den delen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar