Nybliven Tesla ägare
Moderator: Redaktion
Nybliven Tesla ägare
Hej forumet!
Äntligen kan jag (snart) titulera mig som Teslaägare
En ny för mig, Tesla Model S 75D 2018 hämtas i veckan…
Det jag tänker som är viktigast på vägen hem för att vara förberedd:
Hur fungerar det att få tillgång till superchargers? Behöver man registrera sig/sin bil någonstans/i app eller liknande för att kunna koppla upp sig mot supercharger?
Nu har jag dålig koll vad som följer med i köpet men till 100% en hemmaladdare vid vanligt eluttag. Kommer där alltid sladd/adapter med till supercharge med?
Förbereder mig nu på vad jag behöver införskaffa då det är min första elbil… rekommenderas Tesla egna WC eller tex. Easee?
Något annat jag bör tänka på?
Kan någon informera mig vad som gäller?
Tacksam för alla svar!
Äntligen kan jag (snart) titulera mig som Teslaägare
En ny för mig, Tesla Model S 75D 2018 hämtas i veckan…
Det jag tänker som är viktigast på vägen hem för att vara förberedd:
Hur fungerar det att få tillgång till superchargers? Behöver man registrera sig/sin bil någonstans/i app eller liknande för att kunna koppla upp sig mot supercharger?
Nu har jag dålig koll vad som följer med i köpet men till 100% en hemmaladdare vid vanligt eluttag. Kommer där alltid sladd/adapter med till supercharge med?
Förbereder mig nu på vad jag behöver införskaffa då det är min första elbil… rekommenderas Tesla egna WC eller tex. Easee?
Något annat jag bör tänka på?
Kan någon informera mig vad som gäller?
Tacksam för alla svar!
Tesla Model S 75D
Re: Nybliven Tesla ägare
Grattis Robbie!
Och välkommen in i koola gänget
Du har väl ett Tesla-konto där ditt kreditkort är registrerat? Du har väl anmält dig som ägare hos Tesla? Då bör det inte vara några problem att ladda på SuC, i synnerhet om din nya bil råkar vara en som kommer med obegränsad supercharging.
Och välkommen in i koola gänget
Du har väl ett Tesla-konto där ditt kreditkort är registrerat? Du har väl anmält dig som ägare hos Tesla? Då bör det inte vara några problem att ladda på SuC, i synnerhet om din nya bil råkar vara en som kommer med obegränsad supercharging.
Re: Nybliven Tesla ägare
Jag gjorde nyligen precis samma resa.
I mitt fall stod bilen fortfarande kopplad till förra ägaren fram tills bilen var betald och således fick jag försätta ladda på förra ägarens konto. Men det gick fort att flytta över till mig som ny ägare då jag hade registrerat konto.
Gjorde två laddstopp på min första resa, första gick galant, trodde ju jag laddade på förra ägarens konto. När jag kom till nästa stopp blev det dock stopp, bilen var flyttad till mig och det var således jag som betalt för laddningen och hade då en skuld och fick inte ladda. Fick gå in på hemsidan och koppla kortet, det gick inte från appen. Så ett tips är väl att koppla kort innan.
Är bilen CCS-uppgraderad kan det kanske vara bra att skaffa några RFID-taggar eller appar för att kunna ladda på andra ställen än superchargers, beroende på vilka väggar du kör. Tönbebro upptäckte jag är ett stopp jag vill kunna ladda på där inte Tesla har laddare.
I mitt fall stod bilen fortfarande kopplad till förra ägaren fram tills bilen var betald och således fick jag försätta ladda på förra ägarens konto. Men det gick fort att flytta över till mig som ny ägare då jag hade registrerat konto.
Gjorde två laddstopp på min första resa, första gick galant, trodde ju jag laddade på förra ägarens konto. När jag kom till nästa stopp blev det dock stopp, bilen var flyttad till mig och det var således jag som betalt för laddningen och hade då en skuld och fick inte ladda. Fick gå in på hemsidan och koppla kortet, det gick inte från appen. Så ett tips är väl att koppla kort innan.
Är bilen CCS-uppgraderad kan det kanske vara bra att skaffa några RFID-taggar eller appar för att kunna ladda på andra ställen än superchargers, beroende på vilka väggar du kör. Tönbebro upptäckte jag är ett stopp jag vill kunna ladda på där inte Tesla har laddare.
Re: Nybliven Tesla ägare
Just ja, tänkte ju slå ett slag för Eways. Man kan skaffa kort och betala typ 25 kr, eller helt enkelt swisha 30 kr på stolpen. 11 kW fick jag ut stadigt över 3 timmar när jag hälsade på i Viksjö, Järfälla. Smidigt!Frisk skrev:Jag gjorde nyligen precis samma resa.
I mitt fall stod bilen fortfarande kopplad till förra ägaren fram tills bilen var betald och således fick jag försätta ladda på förra ägarens konto. Men det gick fort att flytta över till mig som ny ägare då jag hade registrerat konto.
Gjorde två laddstopp på min första resa, första gick galant, trodde ju jag laddade på förra ägarens konto. När jag kom till nästa stopp blev det dock stopp, bilen var flyttad till mig och det var således jag som betalt för laddningen och hade då en skuld och fick inte ladda. Fick gå in på hemsidan och koppla kortet, det gick inte från appen. Så ett tips är väl att koppla kort innan.
Är bilen CCS-uppgraderad kan det kanske vara bra att skaffa några RFID-taggar eller appar för att kunna ladda på andra ställen än superchargers, beroende på vilka väggar du kör. Tönbebro upptäckte jag är ett stopp jag vill kunna ladda på där inte Tesla har laddare.
Re: Nybliven Tesla ägare
Supercharger har egen sladd som sitter fast i själva superchargern, så där behövs ingen egen sladd alls. Vill du däremot ladda någon annanstans så är det lite olika, ibland finns det en monterad sladd, ibland behöver man egen (vanligen typ 2, alternativt typ 2 + CCS adapter om bilen är uppgraderad för det (finns också chademo men där har jag inte riktigt koll på hur det funkar med adaptrar etc))Kommer där alltid sladd/adapter med till supercharge med?
MS P85 2014
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Nybliven Tesla ägare
Alla DC-laddare (CCS, Chademo) har fast kabel.
Vad gäller AC-laddare (Type 2) har de "stora" laddarna (ofta kombinerade med CCS/Chademo) fast kabel. De mindre (11-22 kW) laddstolparna har bara ett uttag (eller två), där behöver man en Type 2-Type 2-kabel. Även ofta på destinationsladdare på typ hotell.
Vad gäller AC-laddare (Type 2) har de "stora" laddarna (ofta kombinerade med CCS/Chademo) fast kabel. De mindre (11-22 kW) laddstolparna har bara ett uttag (eller två), där behöver man en Type 2-Type 2-kabel. Även ofta på destinationsladdare på typ hotell.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Nybliven Tesla ägare
Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Re: Nybliven Tesla ägare
Jag skaffade en Tesla Wall Conector laddare. Tycker den är prisvärd och mkt snygg design. Betalade 7995kr inkl installation, tycker det är helt ok. Men borde egentligen vara ännu billigare med rotavdraget tycker jag.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Nybliven Tesla ägare
Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Nybliven Tesla ägare
Inte hört talas om men ska nu kolla upp det, tack för tipset. Fast sen är ju inte 39 kr per månad något att bråka om.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: Nybliven Tesla ägare
Tycker det låter som ett riktigt bra pris, gav väl det dubbla för vår box med lastbalansering…Marauder skrev:Jag skaffade en Tesla Wall Conector laddare. Tycker den är prisvärd och mkt snygg design. Betalade 7995kr inkl installation, tycker det är helt ok. Men borde egentligen vara ännu billigare med rotavdraget tycker jag.
27,8 kWp solceller
Re: Nybliven Tesla ägare
Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?slugger75 skrev:Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nybliven Tesla ägare
Visste inte om Gridio helt enkelt. Men jag har ett par andra produkter integrerade med Tibber, verkar inte som att Gridio har kommit lika långt? Intressant iaf med andra alternativ.slugger75 skrev:Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Re: Nybliven Tesla ägare
Gridio säljer väl inte el, utan står bara för styrning av laddning? Med Tibber kan du också köpa elen till spotpris och minimalt påslag, istället för att köpa för dyrare pris via tex Ellevio. Med Tibber kan du dessutom komplettera med Watty för att få lastbalansering mot huvudsäkringen, vilket inte Gridio verkar ha funktionalitet för när jag kollar deras hemsida.slugger75 skrev:Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
MS P85 2014
Re: Nybliven Tesla ägare
Jo jag har sett elfirmor som tar mkt mer, vilket är helt sjukt! Dom har så mkt jobb nu att dom kan sätta vilket pris dom vill.Dafro skrev:Tycker det låter som ett riktigt bra pris, gav väl det dubbla för vår box med lastbalansering…Marauder skrev:Jag skaffade en Tesla Wall Conector laddare. Tycker den är prisvärd och mkt snygg design. Betalade 7995kr inkl installation, tycker det är helt ok. Men borde egentligen vara ännu billigare med rotavdraget tycker jag.
Jag är rätt nöjd men skulle aldrig i livet betala 16 tusen för detta. 8000kr är okej.
Jobbet tog 2,5 timmar och materialet bestod av ca 5 meter kabel, några kabelklammer , en 3 fas automat säkring. Samt borra genom 1 vägg. Material kostnad ca 400kr.
Själva WC boxen kostar ca 5500kr.
Jobbet innan rot kostade 15900 totalt. Så ca 10 tusen för jobbet innan rot. Det blir 4000kr / timmen. En normal debitering vore ca 2 - 3000 för detta jobb, alltså ca 500kr / timmen.
Jobbet borde alltså koststa ca 8000 innan rot.
Det är marknaden som bestämmer priset och rotavdraget hamnar i fickan på elfirman. Dom skär guld med smörkniv nu.
Re: Nybliven Tesla ägare
Jo tack, min var lite saltad, typ 10 h jobb… men orkade inte bråka. Ingick dock även en 10 m laddkabel från schneider och den var inte heller gratis. Ta bort det här med bidrag, blir bara firmorna som tjänar pengar.
27,8 kWp solceller
Re: Nybliven Tesla ägare
Gridio är inte ett elbolag som tex Tibber. Med Gridio kan du ha valfritt spotprisavtal och göra ordentliga besparingar med Gridios smartladdning.martinot skrev:Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?slugger75 skrev:Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Re: Nybliven Tesla ägare
Jo, då har vi väl svaret på frågan som någon ställde vad Tibber har, som inte Gridio inte har.Gridio skrev:Gridio är inte ett elbolag som tex Tibber. Med Gridio kan du ha valfritt spotprisavtal och göra ordentliga besparingar med Gridios smartladdning.martinot skrev:Säljer Gridio också el via Nord Pool? Är de billigare än Tibber?slugger75 skrev:Många som rekommenderar Tibber. Varför kör ni inte Gridio istället? Det är gratis. Eller har jag missat något, tillför Tibber något mer som Gridio inte har?darrel22 skrev:Angående hemma laddning så rekommenderar jag Easee laddbox och Tibber som elleverantör. Jag sparar jättemycket på att ha smartladdning (jag bor i Skåne där elpriset skiljer sig markant mellan dag och natt).
Det sagt så behöver man egentligen inte oftast så komplicerad laddningsalgoritmer. Säger inte att ni eller Tibber gör fel, är utmärkt att ni båda finns, men i praktiken så är min erfarenhet att det oftast räcker med en enkel lösning som att sätta en timer att ladda mellan 00-04 så brukar man träffa rätt bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nybliven Tesla ägare
Håller med, tycker att smartladdning är dörr smart för sitt eget bästa, låter nu boxen tillåta laddning 23-08, till 8 för att kunna förvärma kupén.
27,8 kWp solceller