Fjädring- varför?
Moderator: Redaktion
Fjädring- varför?
Hej,
Har nu haft min model Y några veckor och är supernöjd, förutom fjädringen. Den är utan tvekan obehaglig i jämförelse med andra premiumbilar.
Jag visste det här innan inför mitt köp, så inte direkt en överraskning. Jag ansåg att fördelarna var tillräckliga och det är egentligen det enda jag stör mig med bilen.
Så min fråga är: Finns det en anledning till varför fjädringen är så stel som den är eller är det en ren kostnadsbesparing från Teslas sida? För 800k så förväntar man sig ändå samma nivå som Mercedes, Audi etc.
Jag har försökt gräva fram info om det, men har inte hittat anledningen till att den är så pass stel.
Har nu haft min model Y några veckor och är supernöjd, förutom fjädringen. Den är utan tvekan obehaglig i jämförelse med andra premiumbilar.
Jag visste det här innan inför mitt köp, så inte direkt en överraskning. Jag ansåg att fördelarna var tillräckliga och det är egentligen det enda jag stör mig med bilen.
Så min fråga är: Finns det en anledning till varför fjädringen är så stel som den är eller är det en ren kostnadsbesparing från Teslas sida? För 800k så förväntar man sig ändå samma nivå som Mercedes, Audi etc.
Jag har försökt gräva fram info om det, men har inte hittat anledningen till att den är så pass stel.
-
Re: Fjädring- varför?
Nyfiken...
19" eller 20"-fälgar?
19" eller 20"-fälgar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Just nu har jag 19" vinterdäcken och jag tycker att den är för stel med dessa. Så det är inte bättre med 20" (vilka jag också köpte)
-
Beror väl på vilken BMW/MB/Audi man jämför med. Jag uppfattar Model Y som mjukare i fjädringen än min förra X3 F25. Och den är definitivt mjukare än den BMW 118i M sport som jag kör ibland. Den intressanta jämförelsen är väl om det finns någon SUV från en premiumtillverkare som ligger lika bra på vägen och med samma låga krängning och samtidigt har bekvämare fjädring.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker inte den är speciellt dålig, den är dock åt sportiga hållet men går inte ens hela vägen där utan är ändå lite halvmjuk.
Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Du betalar inte för att få en mercedes-känsla med kassaskåpsdörrar och svävapåmolniautobahnfart. Du betalar för något annat.mayo skrev:Hej,
Vill du bästa av mercedes + tesla så får du köpa en Lucid och hoppas den kommer upp till teslas tekniknivå.
Jag tar till knapptelefon vs smartphone-analogin.
Du betalar inte 15000kr för en veckas standbytid i den senaste Iphonen/Samsungen.
Du betalar för en handhållen dator med appar, uppdateringar osv.
Hård fjädring eller mjuk fjädring är inte en kostnadsfråga.
Det är bara en konsekvens av ventilstorleken i stötdämparna och fjäderkonstanten i spiralfjädrarna.
De har bara (obegripligt ) valt att göra bilen hård i fjädringen helt enkelt.
Någon borde upplysa dem om att den är för hård...
Det är bara en konsekvens av ventilstorleken i stötdämparna och fjäderkonstanten i spiralfjädrarna.
De har bara (obegripligt ) valt att göra bilen hård i fjädringen helt enkelt.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.mayo skrev:Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Mina senaste jämförelser är Audi Q5 som jag har kört i nästan 5 år och Mercedes GLB. Båda hade betydligt trevligare fjädring. Men det kanske beror på kraften hos en Model Y i jämförelse. Man kanske måste ha lite stelare fjädring för att ha någorlunda behaglig fjädring vid för den här typen av prestanda? Jag vet inte exakt vilka egenskaper man ska ha för fjädring kopplat till bilens prestanda etc. Men jag tycker att det känns som att de har snålat rejält med fjädringen.
Har dock inte kört den än.
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.Dafro skrev:Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.mayo skrev:Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
SuC är dock premium enligt mig, men det har ju inget med bilen att göra men håller med dig att för dom pengarna så ska fjädringen vara bra.
Luftfjädring medger bara förändring i höjd.
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Ja precis. Det handlar inte bara om hårdhet. En bra fjädring är fast i kurvor men sväljer ändå ojämnheter och skarvar.[JM] skrev:Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.Dafro skrev:Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.mayo skrev:Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Det Tesla behöver är elektriskt justerbara stötdämpare för att kunna vara styv i kurvor och mjuk på motorvägen.
Den sämsta fjädring jag haft var dock XC70 "Sport" som var hård mot ojämnheter men mjuk i kurvorna. Tvärtom mot hur jag vill ha det.

Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Luftfjädringen i min X5 ger inte bara höjning men är något fast men inte det minsta stötig men går att ställa i fastare läge, Mercedes gle har en väldigt mjuk, något för mjuk för min smak. Elektriskt justerbara har jag aldrig provat.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ravenbilarna (och refresh) har adaptiv luftfjädring. Om den är lika bra som ”Tyskarnas” vet jag inte.[JM] skrev:Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.Dafro skrev:Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.mayo skrev:Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
MWall skrev:Ja precis. Det handlar inte bara om hårdhet. En bra fjädring är fast i kurvor men sväljer ändå ojämnheter och skarvar.[JM] skrev:Tyvärr är luftfjädringen i MX också hård.Dafro skrev:Jag försökte att inte vara så dryg men blev väl lite det öndå, sorry men tycker väl att premium så ska man kunna välja bla luftfjödring vilket ger ökad komfort. Tror att Tesla har försökt göra en liten kompromiss, har hård fjädring för man vill nog ha en bra väghållning då den har rätt hög effekt.mayo skrev:Alla har väl sin egna definition av premium. Vad jag menade i det här fallet är en liknande diesel SUV 500-600kkr alt. 700-1000kkr el SUV.Dafro skrev:Gör en markfrigång på 17 cm och ett pris på 800 kkr automatiskt en bil till en premium suv?
Den sämsta fjädring jag haft var dock XC70 "Sport" som var hård mot ojämnheter men mjuk i kurvorna. Tvärtom mot hur jag vill ha det.
Exakt. Det är därför det stör mig lite. Det känns som att de medvetet har snålat här för att ha bättre marginal i deras massproduktion.
Jo troligen är det en lösning som går snabbt att bygga med.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.

Med de hästkrafterna MY har, så skulle jag vilja ha en ganska styv fjädring för att slippa hamna i diket vid lite "sportigare" körning.MWall skrev:Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Frugan har en SUV med ganska mjuk fjädring och den vill man knappt ta en kurva i 90km/t med.

Känns som om bilen ska välta typ.
Sen kan man ju diskutera om Teslorna borde haft en mer avancerad fjädring som ändrar sig efter hur/var man kör.
Tesla Model S 90D
Det finns eftermarknadskit https://unpluggedperformance.com/produc ... nsion-kit/
-
Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.MWall skrev:Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
-
Jag har kört några timmar med en Model 3 LR AWD. I vanlig körning på vanliga vägar i Skåne och södra Småland tycker inte jag att det är så stor skillnad (om ens någon märkbar) på den jämfört med förra generationen av V60 (typ D2/D3) eller en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi...tesla newbie skrev:.../ Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.
(Är man, 40+, ~188 cm och med normal kroppsbyggnad.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie skrev:Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.MWall skrev:Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär.

Japp och en SUV som gör 0-100km/t på 3,7 sekunder är en pensionärsbil.MWall skrev:tesla newbie skrev:Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.MWall skrev:Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV.tesla newbie skrev:Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär.

Tesla Model S 90D