Och att dom har många laddare på samma ställe så att det inte blir så sårbart om 1-2 skulle vara trasiga.Peter Andersson skrev:Varför är då Teslas SuC helt överlägset?
Jo för att de har en hyfsat stor supportpersonal som ser till att trasiga saker lagas snabbt.
Pratade med Skellefteå Kraft.
De hävdade att de tills nyligen inte hade någon ansvarig supportpersonal.
Nu hade de nån anställd att jobba med support.
Problemet är bara att när man gör en felanmälan så ringer Skellefteå Kraft till exempelvis ABB.
Så ska de åka ut och titta när de råkar ha tid.
Och sen ska de beställa reservdelar.
Vilket gör att det kan ta veckor att fixa ett problem.
Skulle vilja veta hur många som jobbar i supporten hos Ionity?
Och hur många service tekniker har de?
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.OfarligTesla skrev:Ja om man inte tycker man blockar någon när man står mitt i en gång på en parkering så visst blockar man ingen då, jag skulle säga att man är ivägen för väldigt många om man ställer sig så. Det är dessutom en parkering som helt klart kan generera böter så blir väldigt förvånad om det är Teslas lösning på problemet, väldigt osnygg sådan.DanneLKPG skrev:
Jasså? Om jag har laddport på höger sida så kan jag ju backa in på den högra platsen här och inte blockera för någon? Det är så pass mycket utrymme på t.ex denna SuC i Linköping att jag kan stå längre ut med fronten utan att blockera något.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja, jag är rätt säker på att Tesla samlar data för att se vad de skall göra. Stora frågan är vad de sedan väljer för alternativ och ifall de tänker dela öppna hela stationer eller delar av dem osv.Dafro skrev:En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Oavsett vilket alternativ de väljer måste det vara lätt att göra rätt. Det får inte vara några krångliga regler eller liknande, finns allt för många som inte bemödar sig att ta till sig sådant. Något som leder till frustration och trubbel vid laddstationerna.OfarligTesla skrev:Ja, jag är rätt säker på att Tesla samlar data för att se vad de skall göra. Stora frågan är vad de sedan väljer för alternativ och ifall de tänker dela öppna hela stationer eller delar av dem osv.Dafro skrev:En annan tanke är väl att man utser 80-90% av platserna som prio Tesla och ett par för mer löske för då skulle tex en E-tron och en ionic 5 dela på 2 och genom att båda står på fel plats så är ingen i vägen för någon annan, men visst är det fullt så funkar ju inte detta. Allt går att lösa om man vill.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
om en del av ställerna (50-90%)är öppna för alla borde det inte vara något problem. Bara folk som betalat för sig slipper att åka på näsan( för att de stänger och öppnar om vartannat pga av belastning som ändras om vartannat, det enda som händer är att man får vänta om det är fullt)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?OfarligTesla skrev:De lär ju vilja veta hur mycket kaos det blir med laddportar på fel ställe osv, få data på hur lång tid bilarna behöver för att ladda osv. Teslabilarna har de bra koll på men för att veta om det över huvud taget kan bli lönsamt att öppna upp och då till vilket pris så måste de veta hur många stolpar de behöver bygga per annan bil för att det skall flyta på. Att det är fler stolpar per bil än de räknat med idag vet de ju men hur mycket mer blir det.Fredrik j skrev:Vad är det man ska prova? Om folk vill ladda? Om andra bilar än tesla går att ladda?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Om Tesla anställt vettigt folk lär de inte gå på provstationer under specifika perioder när de estimerar hur många bilar som kommer komma dit. Det går nog mer på att utvärdera hur mycket längre genomsnittsbilen laddar och kollar på hur laddportens placering rör till det med mera för att ta fram en strategi för hur öppnandet skall gå till.Fredrik j skrev:
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?
Problemet blir väl om man kör elbil och trivs med det och ser risken att det blir sämre upplevelse på SuC än idag. Tex att riskera kö vid fjällresan osv. Där någonstans ligger jag.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Varför skulle det bli sämre tillgång till nätverket om du byter från Tesla förstår jag inte, är väl inte säkert att det blir någon gräddfil för tesla, fast vem vet.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ev köer till fjällen skulle jag också lida av om jag kört tesla, om ni nu slipper köer nu. Men visst det måste upp lite mer provisoriska laddare.OfarligTesla skrev:Om Tesla anställt vettigt folk lär de inte gå på provstationer under specifika perioder när de estimerar hur många bilar som kommer komma dit. Det går nog mer på att utvärdera hur mycket längre genomsnittsbilen laddar och kollar på hur laddportens placering rör till det med mera för att ta fram en strategi för hur öppnandet skall gå till.Fredrik j skrev:
Alla dom som tänker byta till elbil om Teslas nätverk öppnar upp för andra bilmärken kommer ju inte redan nu stå och trängas vid försökstationen. Hur representativt skulle det bli?
Problemet blir väl om man kör elbil och trivs med det och ser risken att det blir sämre upplevelse på SuC än idag. Tex att riskera kö vid fjällresan osv. Där någonstans ligger jag.Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Problemet är att det antagligen blir sämre även för oss som kör Tesla. Kommer antagligen inte köpa nån dieselbil bara för det men kanske bytlåna bil med någon. Eller hyra.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Någon slags ”gräddfil” har de redan sagt att det blir, vilken typ vet vi dock inte. De har ju klargjort att de bara kommer öppna stationer ”om det finns ledig kapacitet”, så antingen kommer stationer med hög belastning inte öppna alls eller så kommer stationer stänga för andra när det är hög belastning. Mest troligt bör vara att en öppen station är öppen och om den blir överbelastad i framtiden och Tesla inte kan bygga ut så stänger den under längre tid tills de byggt ut, tror inte de vill öppna och stänga flera gånger under en dag direkt.Dafro skrev:
Varför skulle det bli sämre tillgång till nätverket om du byter från Tesla förstår jag inte, är väl inte säkert att det blir någon gräddfil för tesla, fast vem vet.
Sedan vet vi inte om pilotprojektet utmynnar i att de öppnar hela stationer eller om delar av dem blir för övriga, det tror jag inte de själva vet just nu vilket är varför de har pilotprojektet.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det är väl ganska självklart att tillgängligheten kommer blir sämre allt annat lika.MWall skrev:Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Problemet är att det antagligen blir sämre även för oss som kör Tesla. Kommer antagligen inte köpa nån dieselbil bara för det men kanske bytlåna bil med någon. Eller hyra.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vad jag ser är ju en påtaglig ökning av laddplatser, inte bara Teslas. Menar ni att Utbyggnaden inte skulle fortsätta? Det finns ju snart SuC i varje gathörn, nåja, men mycket bättre än för bara ett par år sedan.ChristerSjo skrev:Det är väl ganska självklart att tillgängligheten kommer blir sämre allt annat lika.MWall skrev:Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Problemet är att det antagligen blir sämre även för oss som kör Tesla. Kommer antagligen inte köpa nån dieselbil bara för det men kanske bytlåna bil med någon. Eller hyra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Gustafsson skrev:Vad jag ser är ju en påtaglig ökning av laddplatser, inte bara Teslas. Menar ni att Utbyggnaden inte skulle fortsätta? Det finns ju snart SuC i varje gathörn, nåja, men mycket bättre än för bara ett par år sedan.ChristerSjo skrev:Det är väl ganska självklart att tillgängligheten kommer blir sämre allt annat lika.MWall skrev:Gustafsson skrev:Förstår inte problemet alls.
-Man kör Tesla men vill hellre ha en annan bil? Skitbra då att nätverket öppnar. Byt bil! Blir nästan lika bra laddupplevelse i bästa fall. Troligen inte dock.
-Man kör Tesla och trivs med det?
Varför byta då? För att få sämre tillgång till ett nätverk som man gillar?
Winwin tycker jag
Problemet är att det antagligen blir sämre även för oss som kör Tesla. Kommer antagligen inte köpa nån dieselbil bara för det men kanske bytlåna bil med någon. Eller hyra.
Ja det får vi hoppas. Men pressen på de andra att bygga laddplatser minskar ju om/när Tesla öppnar upp. Tycker nog "vi" hade kunnat hålla SuC märkesspecifikt även i fortsättningen.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Håller med Mwall.Gustafsson skrev:Vad jag ser är ju en påtaglig ökning av laddplatser, inte bara Teslas. Menar ni att Utbyggnaden inte skulle fortsätta? Det finns ju snart SuC i varje gathörn, nåja, men mycket bättre än för bara ett par år sedan.
Det är ganska bra nu med SuC idag håller jag med dig också om.
Resten däremot är rätt kass (enligt min erfarenhet), och frågan är inte om de andra får mindre incitament att öppna fler om Tesla tar mycket av deras kundbaser i ett känsligt läge på marknaden?
Hur det blir i framtiden vet ingen än. Det återstår att se.
Ger de prio åt Teslaägare på SuC så kanske det inte blir en försämring för oss. Men vi får se vad som händer som sagt. Inge vet. Förmodligen inte ens Tesla själva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 sep 2021 00:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Något som är svårare för Tesla att utvärdera är hur många köpare de tappar genom att öppna upp. För många EV-rookies som valt mellan olika fabrikat har nog en "dealbreaker" varit tillgången till SuC-nätverket. För mig som gick från diesel till Y var SuC helt avgörande för att välja en EV denna gång och då blev det en Tesla, även om jag är extremt nöjd med mitt val. Hade SuC varit öppen för alla hade jag nog funderat ett tag till och det hade inte givet blivit en Tesla.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
+1MrKillBill skrev:Något som är svårare för Tesla att utvärdera är hur många köpare de tappar genom att öppna upp. För många EV-rookies som valt mellan olika fabrikat har nog en "dealbreaker" varit tillgången till SuC-nätverket. För mig som gick från diesel till Y var SuC helt avgörande för att välja en EV denna gång och då blev det en Tesla, även om jag är extremt nöjd med mitt val. Hade SuC varit öppen för alla hade jag nog funderat ett tag till och det hade inte givet blivit en Tesla.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
+3MrKillBill skrev:Något som är svårare för Tesla att utvärdera är hur många köpare de tappar genom att öppna upp. För många EV-rookies som valt mellan olika fabrikat har nog en "dealbreaker" varit tillgången till SuC-nätverket. För mig som gick från diesel till Y var SuC helt avgörande för att välja en EV denna gång och då blev det en Tesla, även om jag är extremt nöjd med mitt val. Hade SuC varit öppen för alla hade jag nog funderat ett tag till och det hade inte givet blivit en Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Man kan vända på det och fråga hur många nya köpare dom får när icke Teslaägare får uppleva Tesla's kvalitativa laddstationer (och lägre pris om dom kör Tesla) jämfört med andra märkens laddstationer.MrKillBill skrev:Något som är svårare för Tesla att utvärdera är hur många köpare de tappar genom att öppna upp. För många EV-rookies som valt mellan olika fabrikat har nog en "dealbreaker" varit tillgången till SuC-nätverket. För mig som gick från diesel till Y var SuC helt avgörande för att välja en EV denna gång och då blev det en Tesla, även om jag är extremt nöjd med mitt val. Hade SuC varit öppen för alla hade jag nog funderat ett tag till och det hade inte givet blivit en Tesla.
Dom får även leka med deras app och bekanta sig med Teslas utbud medan dom knappar runt, gratis reklam.
Fast det kanske är ett nollsummespel i slutändan på bilförsäljningen men där Tesla faktiskt får in mer $$ på laddpriset för att bygga ut laddnätverket ytterligare.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Funderar på Jönköping.
Kan det vara så att de som inte är monterade ännu blir allmänna?
Kanske därför man har satt upp den nya skylten som väl inte finns på någon annan SuC???
Bara Teslabilar bakom skylten, de andra stolparna som saknas än så länge är kanske annorlunda, längre kabel, får kanske inte ens loggan, därför de är "försenade"???
Kan det vara så att de som inte är monterade ännu blir allmänna?
Kanske därför man har satt upp den nya skylten som väl inte finns på någon annan SuC???
Bara Teslabilar bakom skylten, de andra stolparna som saknas än så länge är kanske annorlunda, längre kabel, får kanske inte ens loggan, därför de är "försenade"???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
En intressant tanke, men lite för tidigt för det troligen.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Såg en likadan skyllt på en nyare SuC (v3) i Tyskland förra veckan.bonath skrev:Funderar på Jönköping.
Kan det vara så att de som inte är monterade ännu blir allmänna?
Kanske därför man har satt upp den nya skylten som väl inte finns på någon annan SuC???
Bara Teslabilar bakom skylten, de andra stolparna som saknas än så länge är kanske annorlunda, längre kabel, får kanske inte ens loggan, därför de är "försenade"???
Tog ingen bild på skylten men denna stod utanför en nybyggd tvätthall precis bredvid.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För mig har det ingen betydelse hur det går för Tesla som företag eller vem som köper vilken bil. Lite slump att jag köpte Tesla, men är fortfarande efter drygt 6 år som Teslaägare nöjd med mitt val. Men jag tycker det är sunt att laddstationerna blir ” var mans egendom” ungefär som mobilmaster som gör roaming möjlig. Gagnar alla.MrKillBill skrev:Något som är svårare för Tesla att utvärdera är hur många köpare de tappar genom att öppna upp. För många EV-rookies som valt mellan olika fabrikat har nog en "dealbreaker" varit tillgången till SuC-nätverket. För mig som gick från diesel till Y var SuC helt avgörande för att välja en EV denna gång och då blev det en Tesla, även om jag är extremt nöjd med mitt val. Hade SuC varit öppen för alla hade jag nog funderat ett tag till och det hade inte givet blivit en Tesla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 sep 2021 00:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De skulle gärna få sätta upp en sån skylt i Uppsala, inte helt lätt att hitta SuC bakom det ”superfräscha” tradarstoppet ute i ingenmanslandbonath skrev:Funderar på Jönköping.
Kan det vara så att de som inte är monterade ännu blir allmänna?
Kanske därför man har satt upp den nya skylten som väl inte finns på någon annan SuC???
Bara Teslabilar bakom skylten, de andra stolparna som saknas än så länge är kanske annorlunda, längre kabel, får kanske inte ens loggan, därför de är "försenade"???