Men om man lyfter blicken ett steg så sabbar det ju våran handelsbalans. El kan vi göra själva, olja not so much. Det är väl 100 Miljarder ca som rinner ut ur landet årligen i oljeimport, vet inte vad skatten på privatbensin är men om vi betalar 60 miljarder som du säger i bensinskatter och det är 200% skatt så borde det väl vara typ 30 Miljarder som skulle stanna i landet (kan inte siffrorna här, men principen) om alla körde på svensk el istället.
..
Ja det kan väl aldrig vara försvarbart att behålla en import pga att den är "lätt" att beskatta när vi istället hade kunnat använda en inhemsk produktion, som vi dessutom i dagsläget exporterar:
Vi har alltså all el vi behöver för våra elbilar, och kan fortsätta exportera el efter det.
Sen har det väl aldrig varit ett problem för våra politiker att höja skatter, skapa nya skatter vid behov ? Tror nog att det är ett enkelt problem att lösa och det är dessutom något man kan fasa upp allt eftersom mängden elbilar ökar. Och vi kommer inte att köra 100% elbilar på bra många år, även om nybilsförsäljningen skulle vara 100% elbilar. Det såldes 300k bilar i Sverige 2014 och det finns 4.5 miljoner totalt vilket ger 15 år innan hela flottan är utbytt, förutsatt 100% elbilar. Så det bör bli en sakta utfasning av inkomster på drivmedel, enkelt att lösa skattemässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Gör nyckelgator fossilfria. Man har ju gjort det i andra länder och vad jag vet har det varit lyckat. Men jag är ju lite oinformerad. Tycker bara att det borde fungera bra, ungefär som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.
Detta gillar jag bättre. Förutom att det skulle uppmuntra elbilsägande utan att kosta pengar så skulle de gående och cyklister få dubbel nytta av det. Dels minskar trafiken och dels är det lättare att höra elbilarna när sorlet från fossilbilar försvinner.
Säg så här då, höj trängselskatten till 50kr/bom för fossilare och gör den grattis(billigare) för elbilar. Funkar ju bättre än att förbjuda trafik på vissa gator, det leder ju bara till att latte drickarna köper värdelösa elbilar med minimalräckvidd, de behöver inte mer. Mot argumentet från trängselskattemaffian blir så klart att elbilar trängs ju lika mycket Nu är ju inte trängselskatten (åtminstone inte i Göteborg) till för att minska trängseln utan för att dra in pengar till saker som är för olönsamma för att staten ska betala direkt, så ja.
Här i staden har dom nu höjt trängselskatten till 45kr per passering (för fossil) och fossilbilar får bara köra de dagar som har jämnt eller udda datum beroende på om sista siffran på reg skylten är jämnt eller uddatal. 45kr är konstant medans "datumkörningen" är tillfälligt som kommunen slår på/av när dom känner för det. Ska bli intressant att se hur det blir. Startade igår pga dålig innerstadsluft.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Borde bero på vilken siffra ditt personnummer slutar på annars är det väl bara att ha två bilar. Hur gör dom med personliga skyltar?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Borde bero på vilken siffra ditt personnummer slutar på annars är det väl bara att ha två bilar. Hur gör dom med personliga skyltar?
Att man använder skyltarna snarare än personnummer beror väl på att det är så väldigt mycket lättare att kontrollera, vilket gör att efterlevnaden blir så mycket större. Om du måste stoppas och kontrolleras för att åka dit så lär ju många köra ändå. Man skulle kunna tänka sig att koppla det till ägarens personnummer, men då kan man ju bara skriva andrabilen på frugan, barn, släkting etc för att få rätt slutsiffra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Borde bero på vilken siffra ditt personnummer slutar på annars är det väl bara att ha två bilar. Hur gör dom med personliga skyltar?
Det är faktiskt en hel del folk som har sett till att andrabilen har motsatt siffra mot förstabilen bara för att alltid ha en möjlighet. Personliga skyltar finns inte i Norge, så det är ett icke-problem. Men med elbil behöver man inte bry sig och har man två, så är det knappt så vi reagerar när dom håller på med sina stolligheter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Borde bero på vilken siffra ditt personnummer slutar på annars är det väl bara att ha två bilar. Hur gör dom med personliga skyltar?
Det är faktiskt en hel del folk som har sett till att andrabilen har motsatt siffra mot förstabilen bara för att alltid ha en möjlighet. Personliga skyltar finns inte i Norge, så det är ett icke-problem. Men med elbil behöver man inte bry sig och har man två, så är det knappt så vi reagerar när dom håller på med sina stolligheter.
Så man behöver alltså ha två ICE-bilar för att kunna uppnå samma effektivitet och tillgänglighet som EN elbil ger?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag tycker att det är bra att kvotera in elbilar, t. Ex. Som i Kalifornien eller liknande. Istället för att bara säga att tillverkarna ska klara "euro6" så borde man också ha att de ska klara en viss mängd nollutsppsbilar.
Något måste ju göras för jag håller med, även jag börjar fan tröttna.
Man behöver inte kvotera.. Det räcker med styrmedel.. Kolla på den enorma försäljningen man fick till av etanolbilar för några år sen. Den var så gott som enbart driven av diverse "förmåner" och styrmedel.. Skattefrihet... Ingen tull (i Sthlm under några år), fri parkering i många städer.. O.s.v... Man kan med skapligt små medel styra var man vill ha konsumtionen.. Om man dessutom successivt gör det dyrare med bensin och dieselalternativen kan man rätt snart få igång en kraftig ökning av elbilar... Vi behöver bara lite fler och billigare alternativ.. Men det ser ju ut att komma rätt mycket de närmsta 2-3 åren.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR