Fjädring- varför?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV. :D
Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.

Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär. :lol:
Är ju tur att Tesla och Alfa tycker annorlunda så att de av oss som gillar bekvämt insteg och lite högre sittposition också kan njuta av sportiga köregenskaper. För de som vill gunga och kränga fram över vägen finns det numera gott om andra eldrivna alternativ.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV. :D
Trist nog är det en SUV.

Önskar det vore en kombi eller halvkombi istället.

Men hellre sportig SUV än en gungig och svampig SUV.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV. :D
Trist nog är det en SUV.

Önskar det vore en kombi eller halvkombi istället.

Men hellre sportig SUV än en gungig och svampig SUV.
Håller med om hellre en kombi eller halvkombi, men hellre en komfortabel än sportig eller gungig.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av mikebike »

Jag tycker att Polestar 2 har en betydligt bättre fjädring. Jämförbar biltyp.
Betalar man extra kan man få den obekväm också.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av infelicitas »

MWall skrev:
tesla newbie skrev:
MWall skrev:
tesla newbie skrev:
Audi Q5 går inte i närheten av lika sportigt på vägen som Model Y. Har man passiva dämpare som Tesla har valt så blir det alltid en kompromiss. Vill man ha snabb styrrespons så måste dämparna vara hårda vilket ger en mer abrupt gång över tex fartgupp.
Det här snacket om "sportigt" har spårat ur. Det är en jävla SUV. :D
Och en SUV får inte vara sportig? Model Y ska jämföras med sportiga SUVar som Alfa Stelvio, Porsche Macan och Audi SQ5. Porschen har jag inte kört men Alfan har minst lika hård fjädring som Model Y. Vill man ha en bil som är komfortabel framför allt så är Model Y fel bil helt enkelt. Då trivs man bättre i en VW ID 4. Tycker ärligt talat det är lite märkligt att Model 3 och Y är så populära. Det är som att svenska folket helt plötsligt skulle köpa Alfa Giulia och Alfa Stelvio istället för Volvo V60 och XC60.

Får och får. En sportig SUV är en motsägelse. Som en fet höjdhoppare ungefär. :lol:
fast SUV står ju för Sport Utillity Vehicle, så den är ju per definition sportig ;)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av dd88 »

Åkte med i grannens nya Model Y till stan idag och även om jag förstått att den har ett stelt chassi så blev jag ändå förvånad över hur illa det var. Nu är underlaget riktigt stökigt, varit skiftande plus och minusgrader så väldigt knaggligt där det har varit oplogat. Så sämsta möjliga förhållanden men inom rimliga gränser.

Problemet är inte att det är ett sportigt chassi, problemet är att det är stelt. Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor. För att få riktigt bra resultat i den här typen av vardagsbil så krävs det ett adaptivt chassi, men man har uppenbarligen snålat in på upphängningen då bilen studsar fram över vägbanan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Thed75 »

är det nån som monterat aftermarket fjädring på MY? Skillnad?
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av tesla newbie »

dd88 skrev:
Åkte med i grannens nya Model Y till stan idag och även om jag förstått att den har ett stelt chassi så blev jag ändå förvånad över hur illa det var. Nu är underlaget riktigt stökigt, varit skiftande plus och minusgrader så väldigt knaggligt där det har varit oplogat. Så sämsta möjliga förhållanden men inom rimliga gränser.

Problemet är inte att det är ett sportigt chassi, problemet är att det är stelt. Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor. För att få riktigt bra resultat i den här typen av vardagsbil så krävs det ett adaptivt chassi, men man har uppenbarligen snålat in på upphängningen då bilen studsar fram över vägbanan.
Märkligt, jag uppfattar inte alls min som så hård. Det jag stör mig mest på är att det låter en hel del om hjulupphängningen jämfört med många premiumbilar, men jag tycker inte alls den är så studsig som du beskriver. Men detta med fjädringskomfort verkar vara extremt individuellt. Har en släkting som kör Mercedes GLS som har fått mycket beröm för sin fjädringskomfort. Jag tycker den är olidligt gungig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
dd88 skrev:
Åkte med i grannens nya Model Y till stan idag och även om jag förstått att den har ett stelt chassi så blev jag ändå förvånad över hur illa det var. Nu är underlaget riktigt stökigt, varit skiftande plus och minusgrader så väldigt knaggligt där det har varit oplogat. Så sämsta möjliga förhållanden men inom rimliga gränser.

Problemet är inte att det är ett sportigt chassi, problemet är att det är stelt. Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor. För att få riktigt bra resultat i den här typen av vardagsbil så krävs det ett adaptivt chassi, men man har uppenbarligen snålat in på upphängningen då bilen studsar fram över vägbanan.
Märkligt, jag uppfattar inte alls min som så hård. Det jag stör mig mest på är att det låter en hel del om hjulupphängningen jämfört med många premiumbilar, men jag tycker inte alls den är så studsig som du beskriver. Men detta med fjädringskomfort verkar vara extremt individuellt. Har en släkting som kör Mercedes GLS som har fått mycket beröm för sin fjädringskomfort. Jag tycker den är olidligt gungig.
Det beror på hur/var man kör. Model Y är som allra sämst över korta farthinder (limpor). Utan att ha testat misstänker jag att den inte är trevlig att köra på grusväg med "tvättbräda".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
dd88 skrev:
Åkte med i grannens nya Model Y till stan idag och även om jag förstått att den har ett stelt chassi så blev jag ändå förvånad över hur illa det var. Nu är underlaget riktigt stökigt, varit skiftande plus och minusgrader så väldigt knaggligt där det har varit oplogat. Så sämsta möjliga förhållanden men inom rimliga gränser.

Problemet är inte att det är ett sportigt chassi, problemet är att det är stelt. Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor. För att få riktigt bra resultat i den här typen av vardagsbil så krävs det ett adaptivt chassi, men man har uppenbarligen snålat in på upphängningen då bilen studsar fram över vägbanan.
Märkligt, jag uppfattar inte alls min som så hård. Det jag stör mig mest på är att det låter en hel del om hjulupphängningen jämfört med många premiumbilar, men jag tycker inte alls den är så studsig som du beskriver. Men detta med fjädringskomfort verkar vara extremt individuellt. Har en släkting som kör Mercedes GLS som har fått mycket beröm för sin fjädringskomfort. Jag tycker den är olidligt gungig.
Det beror på hur/var man kör. Model Y är som allra sämst över korta farthinder (limpor). Utan att ha testat misstänker jag att den inte är trevlig att köra på grusväg med "tvättbräda".
Återigen så tycker jag inte alls den är så hård över korta farthinder (svart-gula). Har ett sådant i förenings garage som jag kör över varje dag och tycker Model Y går bättre över det än min förra X3:a gjorde. Jag provkörde Model Y i Mall Of Scandinavia och i det garaget är det fullt med korta farthinder och jag minns att jag blev positivt överraskad av hur Model Y gick över dem.
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Patrik_Json »

Jag håller med, tycker inte den är så hård och dålig. Trivs bra med min, 20" både sommar o vinter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
dd88 skrev:
Åkte med i grannens nya Model Y till stan idag och även om jag förstått att den har ett stelt chassi så blev jag ändå förvånad över hur illa det var. Nu är underlaget riktigt stökigt, varit skiftande plus och minusgrader så väldigt knaggligt där det har varit oplogat. Så sämsta möjliga förhållanden men inom rimliga gränser.

Problemet är inte att det är ett sportigt chassi, problemet är att det är stelt. Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor. För att få riktigt bra resultat i den här typen av vardagsbil så krävs det ett adaptivt chassi, men man har uppenbarligen snålat in på upphängningen då bilen studsar fram över vägbanan.
Märkligt, jag uppfattar inte alls min som så hård. Det jag stör mig mest på är att det låter en hel del om hjulupphängningen jämfört med många premiumbilar, men jag tycker inte alls den är så studsig som du beskriver. Men detta med fjädringskomfort verkar vara extremt individuellt. Har en släkting som kör Mercedes GLS som har fått mycket beröm för sin fjädringskomfort. Jag tycker den är olidligt gungig.
Det beror på hur/var man kör. Model Y är som allra sämst över korta farthinder (limpor). Utan att ha testat misstänker jag att den inte är trevlig att köra på grusväg med "tvättbräda".
Återigen så tycker jag inte alls den är så hård över korta farthinder (svart-gula). Har ett sådant i förenings garage som jag kör över varje dag och tycker Model Y går bättre över det än min förra X3:a gjorde. Jag provkörde Model Y i Mall Of Scandinavia och i det garaget är det fullt med korta farthinder och jag minns att jag blev positivt överraskad av hur Model Y gick över dem.
Det är i MoS som jag studsar flera gånger i veckan, och den MY jag provkörde var värre än min M3. Möjligen p.g.a. det "öppna" bagageutrymmet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av dd88 »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
Klart att det är svårare med en hög och tung SUV, men andra har lyckats.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
Klart att det är svårare med en hög och tung SUV, men andra har lyckats.
Har aldrig sett någon som fått lika bra kurvhantering och prestanda som en sedan eller kombi. Det finns vissa verkliga begränsingar och fysiklaliska lagar som är svåra att skippa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
Utan diverse "tricks" som aktiva krängningshämmare och adaptiva dämpare så tror jag det är svårt ärligt talat. Hur mycket en bil kränger i kurvor avgörs i slutändan av hur hårda fjädrar och/eller hur kraftiga krängningshämmare man har. Även tyngdpunkt och spårvidd spelar in. Vill man ha jättemjuk fjädring och samtidigt låg krängning så måste man i så fall ha biffiga krängningshämmare, vilket gör att bilen vaggar kraftigt i sidled över ojämnheter som passeras av ena sidans hjulpar. Mercedes GLS som jag nämnde tidigare är satt så. Fjädringen är mycket mjuk på gränsen till gungig, samtidigt som krängningshämmarna är för styva, vilket gör att bilen vaggar i sidled. Vill man sedan ha snabb instyrning så måste man ha styva dämpare. Det är stöddämparna som avgör hur snabbt vikten flyttas från sida till sida. Har man då passiva dämpare så blir det givetvis en kompromiss. I Model Y:s fall upplever jag det som att returdämpningen är rätt så styv vilket gör att bilen känns abrupt (studsig enligt vissa) över fartgupp med mera.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av tesla newbie »

dd88 skrev:

Klart att det är svårare med en hög och tung SUV, men andra har lyckats.
Vem då? Har kört en hel del premiumsuvar (BMW X3, X5, Mercedes GLC, GLE, GLS, Audi Q5, Q7, Alfa Stelvio, Porsche Cayenne). Ingen av dessa har så låg krängning och bra styrrespons som Model Y. Närmast är väl Alfa Stelvio och den är också ordentligt hård i fjädringen. Tycker förut att min X3:a (2015 års modell) var sportig och krängde lite i kurvorna, men Model Y är avsevärt bättre utan att vara hårdare i fjädringen. Tittar man på spanska youtubekanalen km77:s älgtest av Model Y så klarar den 83 km/h i ingångshastiget. Finns ingen annan SUV som klarar det.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Dafro »

dd88 skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
Klart att det är svårare med en hög och tung SUV, men andra har lyckats.
Suv sa bull :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Olof Tenghoff »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns ingen motsägelse i att ett sportigt chassi även ska kunna vara följsamt och svälja ojämnheter utan att krängs i kurvor.
Det kanske kan tyckas så för en amatör, men efter att jobbat flera år i bilindustrin så kan jag säga att det är alltid en massa kompromisser och svårare balans än vad det låter när man skriver det så.
Progressivitet är ju en metod för att svälja små gupp men ändå vara styv mot långa rörelser.
Du som jobbat i industrin kanske kan svara på detta: Hur är det med kostnaden för olika grader av progressiv fjädring? Är t.ex en dual rate skruvfjäder dyrare än en linjär dito?
Såg att Unplugged Performance Y fjädrar är dual rate, vilket i det fallet åtminstone medför kostnaden av plastskydd runt de helkomprimerande fjädervarven.

Om det är dyrare med mer progressiv fjädring så kanske Y är lite av en kompromiss ändå? Eller vill Tesla inte ha för progressiv fjädring av sportighetsskäl?
Screen Shot 2021-12-10 at 2.02.00 PM.png
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror problemet med stötigheten sitter i dämparna och att progressiva fjädrar inte skulle lösa problemet. Men jag har inte kört Model Y, så jag gissar bara. Däremot har jag ju hunnit få mycket erfarenhet av Model 3 och där bedömer jag att det snarare är dämparna som skulle kunna vara mer följsamma. Fjädrarna misstänker jag snarare är för mjuka, eftersom bilen känns ganska fast och fin i kurvorna så länge inte sidoaccelerationen är för hög. När man överskrider den gränsen känns fjädringen för mjuk. Med tanke på att bilen rimligtvis bör ha låg tyngdpunkt tack vare sitt batteri är det en lite märklig kombination.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev:
Jag tror problemet med stötigheten sitter i dämparna och att progressiva fjädrar inte skulle lösa problemet. Men jag har inte kört Model Y, så jag gissar bara. Däremot har jag ju hunnit få mycket erfarenhet av Model 3 och där bedömer jag att det snarare är dämparna som skulle kunna vara mer följsamma. Fjädrarna misstänker jag snarare är för mjuka, eftersom bilen känns ganska fast och fin i kurvorna så länge inte sidoaccelerationen är för hög. När man överskrider den gränsen känns fjädringen för mjuk. Med tanke på att bilen rimligtvis bör ha låg tyngdpunkt tack vare sitt batteri är det en lite märklig kombination.
Jag är också inne på dämparna eftersom det känns som värst över korta farthinder.
Jag kan i alla fall konstatera att mina XC60 var bekvämare, trots att de var högre och tyngre. Nej, inte lika "sportiga", men alla bilar behöver inte vara sportiga. Särskilt inte en "SUV".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Nej, inte lika "sportiga", men alla bilar behöver inte vara sportiga. Särskilt inte en "SUV".
Jag har personligen lite svårt att förstå att sportighet är ett försäljningsargument, annat än för en liten nisch av köparna. Jag kör aktivt och har lagt ganska många varv på racerbanor, så jag använder sportiga köregenskaper, men ser knappt någonsin en annan människa köra på ett sådant sätt att hen skulle ha nytta av sportighet (vilket kanske är bra med tanke på trafiksäkerheten). Komfort borde vara ett mer gångbart försäljningsargument i marknadsföringen än sport.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
mikebike skrev:
Nej, inte lika "sportiga", men alla bilar behöver inte vara sportiga. Särskilt inte en "SUV".
Jag har personligen lite svårt att förstå att sportighet är ett försäljningsargument, annat än för en liten nisch av köparna. Jag kör aktivt och har lagt ganska många varv på racerbanor, så jag använder sportiga köregenskaper, men ser knappt någonsin en annan människa köra på ett sådant sätt att hen skulle ha nytta av sportighet (vilket kanske är bra med tanke på trafiksäkerheten). Komfort borde vara ett mer gångbart försäljningsargument i marknadsföringen än sport.
Nu har jag inte kört med MY, men misstänker att SUV är ett dåligt val för bankörning. Skulle inte bli förvånad om den är ett sämre val än M3.

Det sagt så kör jag inte själv på bana, men rätt hårt och aktivt i vardagen. För mig är gungiga och mjuka SUV:ar den värsta fordonstypen jag vet. Gillar det inte alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av Dafro »

Vill säga att Y är er av en cross over som tex Peugeot 2008 som också har 27 cm markfrigång och man har valt att höja sittpositionen genom att montera den på 2 st 2 tum 4 (ser ut som det iallafall) fast detta skulle jag nog uppskatta både för att man sitter högre och för bättre utrymme för fötterna bak. Men vi kan nog vara överens om att fjädringen inte verkar vara så komfortabel som den borde, och vad man förväntar sig i en bil med högre sittposition. Vore bra om det fanns ett mer komfortabelt val jämfört med 3 som mer har en sportig attityd och ligger mer som en go-cart. Men att säga att suvar generellt är gungiga då måste du ha kört amerikanska bilar, dessa är ju hemska, in X5 upplever inte jag som gungig men självklart kränger det mycket mer i den émen det är ju inte så konstigt när man har en markfrigång på 21 cm mot m3 14 om jag läst rätt och jag sitter nog säkert dubbelt så högt upp.

Låt 3 vara den sportiga och y den med komfort, tror att de flesta svenssson hellre uppskattar en med komfort.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Fjädring- varför?

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Vill säga att Y är er av en cross over som tex Peugeot 2008 som också har 27 cm markfrigång och man har valt att höja sittpositionen genom att montera den på 2 st 2 tum 4 (ser ut som det iallafall) fast detta skulle jag nog uppskatta både för att man sitter högre och för bättre utrymme för fötterna bak. Men vi kan nog vara överens om att fjädringen inte verkar vara så komfortabel som den borde, och vad man förväntar sig i en bil med högre sittposition. Vore bra om det fanns ett mer komfortabelt val jämfört med 3 som mer har en sportig attityd och ligger mer som en go-cart. Men att säga att suvar generellt är gungiga då måste du ha kört amerikanska bilar, dessa är ju hemska, in X5 upplever inte jag som gungig men självklart kränger det mycket mer i den émen det är ju inte så konstigt när man har en markfrigång på 21 cm mot m3 14 om jag läst rätt och jag sitter nog säkert dubbelt så högt upp.

Låt 3 vara den sportiga och y den med komfort, tror att de flesta svenssson hellre uppskattar en med komfort.

Har inte kört X5 själv och kritiken gäller nog F15, möjligt att G05 är bättre. Men jag har hört att för att X5 inte ska kränga i kurvorna så har BMW tvingats göra allt runt dämparna och hjulupphängningen så kraftigt att komforten blir lidande. Detta eftersom tyngdpunkten är så hög och för att den är så tung. Är mycket lättare att göra ett bra chassi om bilen är lätt och har låg tyngdpunkt.
Skriv svar