X Plaid för 1260k resp S Plaid för 1280k exkl tillval. Skulle inte förvåna mig om man blir "tvungen" att köpa båda och sälja den ena

Moderator: Redaktion
Lustigt nog skulle jag göra samma sak igår kväll, då var det redan ändrat.OscarA skrev:Väntar på min S
Men satt i morse och tänkte beställa en X plaid med pga priset.. jag hann inte
Och jag har en beställning på båda. Tror dock att det blir en xLegato skrev:"
För att kunna påskynda leveransen av samtliga existerande beställningar, inklusive din Model X, kommer vi för tillfället inte ta emot nya beställningar av Model S och Model X i marknader utanför Nordamerika. Priset för din Model X kommer fortsatt att gälla såvida du inte ändrar din konfiguration."
Riktigt nöjd att man beställde en X Plaid. Extremt bra pris jämfört med XLR och S Plaid...
För att X Plaid varit uppenbart underprissatt jämfört med både S och amerikanska priser. Tror den kommer landa 2-300.000:- högre än min beställning när den "återlanseras" på hemsidan.Lipo skrev:Varför är ni som ändrat till en plaid särskilt nöjda? Den har väl i stort sett inte gått upp så mycket som en LR har?
Nja, både faktisk och kommande prishöjning (den låg redan 140.000:- högre än jag beställde för 1399 vs 1259). Jag trodde faktiskt det troligaste var att man inte skulle få köpa till det priset, så beskedet att de hedrar priset var en positiv överraskning.Lipo skrev:Okej. Skillnaden mellan priset på LR för ett år sedan och nu är dock 150 000 så den har gått upp medan plaid väl stått stilla. Oklart vad som händer med priset på den senare dock. Iof oklart även med plaid såklart då det enbart är spekulationer.
Men då är det egentligen en teori om kommande prishöjning som gör att ni är nöjda med ändringen.
Du menar att Tesla insett nackdelen med att ta upp beställningar och samla in handpenningar flera år i förväg? Man förbinder ju sig, åtminstone moraliskt, till att leverera något som liknar det kunden såg på hemsidan när beställningen lades.Alfred skrev:Tror ni inte att detta beror på att 4680 är på gång? Innan man presenterar specs på modellerna med nya batteriet (och nya priser) gäller det att få ner orderstocken så mycket som möjligt.
Min chansning. Tror iaf inte att S/X är borta från Europa för gott.
Hängde inte riktigt med på vad du menade med 1399 jämfört med 1259. När jag beställde för ca ett år sedan så låg LR på 1099 och plaid 1279. Så en plaid har ju inte gått upp.Legato skrev:Nja, både faktisk och kommande prishöjning (den låg redan 140.000:- högre än jag beställde för 1399 vs 1259). Jag trodde faktiskt det troligaste var att man inte skulle få köpa till det priset, så beskedet att de hedrar priset var en positiv överraskning.Lipo skrev:Okej. Skillnaden mellan priset på LR för ett år sedan och nu är dock 150 000 så den har gått upp medan plaid väl stått stilla. Oklart vad som händer med priset på den senare dock. Iof oklart även med plaid såklart då det enbart är spekulationer.
Men då är det egentligen en teori om kommande prishöjning som gör att ni är nöjda med ändringen.
Det är för mig dessutom uppenbart orimligt att Plaid X är den enda X någonsin som varit billigare än motsvarande S, därav är jag övertygad att X Plaids pris kommer höjas relativt S Plaid.
Jo, kanske. Tesla är ju ganska sparsamma med specar på hemsidan. Det är utrustning (som inte finns några tillval kring), ungefärlig range (ibland WLTP), färg, fälgar, tid 0-100 som de ger info om. Att sen vissa (de flesta på det här forumetFredrik j skrev:Du menar att Tesla insett nackdelen med att ta upp beställningar och samla in handpenningar flera år i förväg? Man förbinder ju sig, åtminstone moraliskt, till att leverera något som liknar det kunden såg på hemsidan när beställningen lades.Alfred skrev:Tror ni inte att detta beror på att 4680 är på gång? Innan man presenterar specs på modellerna med nya batteriet (och nya priser) gäller det att få ner orderstocken så mycket som möjligt.
Min chansning. Tror iaf inte att S/X är borta från Europa för gott.
Jag tror man kommer sluta med det här nu när man inte behöver en stor orderstock längre.
Jag tror också att Tesla drar sig mer och mer mot att uppdatera hårdvara mer koordinerat precis som alla andra biltillverkare. Det kommer ju bli extremt komplicerat att hålla ordning på vad kunden beställt och förväntar sig.
Rimligen borde det även avskräcka andra tillverkare som tänkt sig sälja bilar på samma sätt.
1259 är vad jag får betala som sagt. 1399 är vad priset låg på för några dagar sedan. Tror som sagt dessutom det kommer landa avsevärt högre när den åter blir beställningsbar.Lipo skrev:Hängde inte riktigt med på vad du menade med 1399 jämfört med 1259. När jag beställde för ca ett år sedan så låg LR på 1099 och plaid 1279. Så en plaid har ju inte gått upp.Legato skrev:Nja, både faktisk och kommande prishöjning (den låg redan 140.000:- högre än jag beställde för 1399 vs 1259). Jag trodde faktiskt det troligaste var att man inte skulle få köpa till det priset, så beskedet att de hedrar priset var en positiv överraskning.Lipo skrev:Okej. Skillnaden mellan priset på LR för ett år sedan och nu är dock 150 000 så den har gått upp medan plaid väl stått stilla. Oklart vad som händer med priset på den senare dock. Iof oklart även med plaid såklart då det enbart är spekulationer.
Det är för mig dessutom uppenbart orimligt att Plaid X är den enda X någonsin som varit billigare än motsvarande S, därav är jag övertygad att X Plaids pris kommer höjas relativt S Plaid.
De som beställde LR har ju dock 150 000 tillgodo jämfört med nuvarande pris. Hur priserna eventuellt ändras senare är dock ovisst.
Hade jag idag valt mellan Plaid och LR när det skiljer så lite i pris hade dock plaid vart ett självklart val. Men valde bort det, då den då jag beställde kostade 179 000 mer än LR och det tyckte jag inte riktigt det var värt. Nu är jag dock rätt nöjd att vi har en LR för 1099 som ligger kvar.
Sedan blir det ev en Y istället då det fortfarande är oklart när X kommer.
Jasså då gick det upp senaste veckorna. Tittade för ett tag sedan och då låg plaid på 1279 och LR på 1259 tror jag så skillnaden var i stort sett obefintlig men plaid hade då inte gått upp alls medan LR gått upp 150 för relativt länge sedan. Missade senaste prishöjningen på Plaid helt enkelt. Vet du vad LR låg på senast?Legato skrev:1259 är vad jag får betala som sagt. 1399 är vad priset låg på för några dagar sedan. Tror som sagt dessutom det kommer landa avsevärt högre när den åter blir beställningsbar.Lipo skrev:Hängde inte riktigt med på vad du menade med 1399 jämfört med 1259. När jag beställde för ca ett år sedan så låg LR på 1099 och plaid 1279. Så en plaid har ju inte gått upp.Legato skrev:Nja, både faktisk och kommande prishöjning (den låg redan 140.000:- högre än jag beställde för 1399 vs 1259). Jag trodde faktiskt det troligaste var att man inte skulle få köpa till det priset, så beskedet att de hedrar priset var en positiv överraskning.Lipo skrev:Okej. Skillnaden mellan priset på LR för ett år sedan och nu är dock 150 000 så den har gått upp medan plaid väl stått stilla. Oklart vad som händer med priset på den senare dock. Iof oklart även med plaid såklart då det enbart är spekulationer.
De som beställde LR har ju dock 150 000 tillgodo jämfört med nuvarande pris. Hur priserna eventuellt ändras senare är dock ovisst.
Hade jag idag valt mellan Plaid och LR när det skiljer så lite i pris hade dock plaid vart ett självklart val. Men valde bort det, då den då jag beställde kostade 179 000 mer än LR och det tyckte jag inte riktigt det var värt. Nu är jag dock rätt nöjd att vi har en LR för 1099 som ligger kvar.
Sorry, my bad. 1249 resp 1279 var tydligen priset, jag mindes fel. S Plaid 1379. Med tanke på S pris så tror jag dock X landar på minst 1499 sen.Lipo skrev:Jasså då gick det upp senaste veckorna. Tittade för ett tag sedan och då låg plaid på 1279 och LR på 1259 tror jag så skillnaden var i stort sett obefintlig men plaid hade då inte gått upp alls medan LR gått upp 150 för relativt länge sedan. Missade senaste prishöjningen på Plaid helt enkelt. Vet du vad LR låg på senast?Legato skrev:1259 är vad jag får betala som sagt. 1399 är vad priset låg på för några dagar sedan. Tror som sagt dessutom det kommer landa avsevärt högre när den åter blir beställningsbar.Lipo skrev:Hängde inte riktigt med på vad du menade med 1399 jämfört med 1259. När jag beställde för ca ett år sedan så låg LR på 1099 och plaid 1279. Så en plaid har ju inte gått upp.Legato skrev:Nja, både faktisk och kommande prishöjning (den låg redan 140.000:- högre än jag beställde för 1399 vs 1259). Jag trodde faktiskt det troligaste var att man inte skulle få köpa till det priset, så beskedet att de hedrar priset var en positiv överraskning.Lipo skrev:Okej. Skillnaden mellan priset på LR för ett år sedan och nu är dock 150 000 så den har gått upp medan plaid väl stått stilla. Oklart vad som händer med priset på den senare dock. Iof oklart även med plaid såklart då det enbart är spekulationer.
LR med fem säten låg på ca 1250 innan de försvann. Tillägg för sju säten ca 50? Så runt 1,3 skulle jag gissa.swegarm skrev:Min beställning med 7 sits, vit LR ligger på
1 147 970 kr
Är de billigt relativt priset som låg innan de försvann ?
Jag har inte bytt från LR. Jag är bara nöjd med att få behålla priset på Plaid då jag som sagt tror den kommer öka i pris. Har inte satt det i relation till LR överhuvudtaget, blir inte mindre glad om ni som beställt en LR gör en ännu bättre affärLipo skrev:
Okej. Då är jag fortsatt lite förundrad över varför man är nöjd över att ha bytt fr LR till plaid då det det vart samma pris på plaid i ungefär ett år hela vägen fram till igår.
Men det kanske är teorin om kommande prishöjningar helt enkelt.
För mig handlade det enbart om att jag blev nyfiken för att flera skrev att de var nöjda över att de bytt fr LR till plaid innan X ”försvann” så jag var bara nyfiken varför man var så nöjd över bytet. Eftersom plaid haft samma pris rätt lång tid så var det enbart en nyfikenhet om det skett någon prisförändring eller om något liknande nu på slutet.Legato skrev:Jag har inte bytt från LR. Jag är bara nöjd med att få behålla priset på Plaid då jag som sagt tror den kommer öka i pris. Har inte satt det i relation till LR överhuvudtaget, blir inte mindre glad om ni som beställt en LR gör en ännu bättre affärLipo skrev:
Okej. Då är jag fortsatt lite förundrad över varför man är nöjd över att ha bytt fr LR till plaid då det det vart samma pris på plaid i ungefär ett år hela vägen fram till igår.
Men det kanske är teorin om kommande prishöjningar helt enkelt.