Cupra Born spöar VW ID3
Moderator: Redaktion
Cupra Born spöar VW ID3
Men bättre kvalitetskänsla invändigt, 170kW laddning och bättre köregenskaper, så är Cupra Born ett bättre val än en ID3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born spöar VW ID3
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -plusmeny/
Bäst av allt är att vi tycker att materialvalen verkar vara bättre än i ID.3, mer trivsamt mjuka ytor och mindre tråkig hårdplast. Inredningen känns därför mer ombonad och dyrare.
Utöver mer motoreffekt ingår samtidigt kraftigare bromsar fram och knappar på ratten för att skifta körlägen inklusive ett särskilt Cupraläge, och väljer man 77 kWh-batteriet är den maximala laddeffekten hela 170 kW. Det är 45 kW mer än vad koncernkusinerna på MEB-plattformen klarar i dagsläget
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Vad håller VW på med som blir spöade av SEAT och ŠKODA? Helt bakvänt.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Det är väl därför det inte blev en Seat utan en Cupra?DanneLKPG skrev:Vad håller VW på med som blir spöade av SEAT och ŠKODA? Helt bakvänt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Cupra motsvarar Volkswagens R modeller så inte så konstigt om denna ställer sig över ID3 både när det gäller effekt (via en kort boost) och premiumkänsla i inredningen.
Sen kanske MeraMotor, och de som länkar
skall läsa på lite.
Motorn har 170Kw effekt.
Batteriet laddar med 120Kw, precis som ID3, och hela grejen med att de marknadsför det stora batteriet med max 170Kw laddning är just för att MEB kanske skall få det i framtida uppdateringar...Med betoning på kanske.
Men helt klart är att denna är "tuffare" än ID3 likt deras kommande Tavascan är, som i sin tur som är likvärdig med ID4/Enyaq/Q4
Sen kanske MeraMotor, och de som länkar

Motorn har 170Kw effekt.
Batteriet laddar med 120Kw, precis som ID3, och hela grejen med att de marknadsför det stora batteriet med max 170Kw laddning är just för att MEB kanske skall få det i framtida uppdateringar...Med betoning på kanske.
Men helt klart är att denna är "tuffare" än ID3 likt deras kommande Tavascan är, som i sin tur som är likvärdig med ID4/Enyaq/Q4
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Cupra Born ska gå att ladda billigt.
https://www.electrive.net/2021/11/18/cu ... adetarife/Det finns två tariffer att välja mellan: I "Ren"-tariffen kostar laddning på AC-stationer 39 cent och vid DC-kolonner 49 cent per kWh.
I Ionity-nätet gäller standardpriset 79 cent per kWh med Pure-tariffen. Pure-tariffen kostar bara 2,99 euro per månad istället för den vanliga 12,99 euro.
I "Power"-tariffen med en grundavgift på 9,99 euro per månad istället för de vanliga 22,49 euro, kan du ladda Cupra Born för
29 cent per kWh vid AC-pelare och 39 cent på DC-stationer. I Ionity-nätverket kostar en kilowattimme bara 30 cent till denna tariff.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Så man får betala 2,99 euro/mån för att ladda till det pris som alla får genom Ionityappen, 79ct/kWh, Hmm vilket klipp!Zalman3 skrev:Cupra Born ska gå att ladda billigt.
https://www.electrive.net/2021/11/18/cu ... adetarife/Det finns två tariffer att välja mellan: I "Ren"-tariffen kostar laddning på AC-stationer 39 cent och vid DC-kolonner 49 cent per kWh.
I Ionity-nätet gäller standardpriset 79 cent per kWh med Pure-tariffen. Pure-tariffen kostar bara 2,99 euro per månad istället för den vanliga 12,99 euro.
I "Power"-tariffen med en grundavgift på 9,99 euro per månad istället för de vanliga 22,49 euro, kan du ladda Cupra Born för
29 cent per kWh vid AC-pelare och 39 cent på DC-stationer. I Ionity-nätverket kostar en kilowattimme bara 30 cent till denna tariff.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Alla skillnader mellan bilarna är ju avsiktligt. VAG har ju placerat ut dom på skalan. Dom är ju inte konkurrenter på riktigt. Bara olika utföranden av samma bil.DanneLKPG skrev:Vad håller VW på med som blir spöade av SEAT och ŠKODA? Helt bakvänt.
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Tråkigt om infotainment är slött men den ser ut att ha knappar i nederkant av centrala skärmen för att ändra temperatur precis som id3 så man behöver inte gå in i menyer för att ändra temp mm.El2an skrev:Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Tragiska med VW gruppen är ju att deras lågpris märken gått om både design o kvalitet, pris ligger som ju redan under ..
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Jag är ledsen men jag förstår inte alls tragiken i det om det stämmer.tslaqqq skrev:Tragiska med VW gruppen är ju att deras lågpris märken gått om både design o kvalitet, pris ligger som ju redan under ..
Oklokt kanske, men varför är det tragiskt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Tragikomiskt då?
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi

Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Det är VAGs strategi. Inte VW, seat eller skodas. Man testar vad marknaden är villig att betala för dom olika varumärkena. Man skulle kunna sälja samma bil med olika varumärken om man ville. Det är ett konstruerat scenario, inte konkurrens mellan dom.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Att det finns dom som tror det innebär ju att VAG lyckats.
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Jag syftar givetvis på gruppens strategi inte varumärket VWs strategi likväl är det ju korkat att urvattna o konkurrera inom gruppen när det tidigare var tydligare skillnader och priser - det dom gör är ju att sänka sina egna marginaler då kunderna väljer de billigare alternativen
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Kan ju vara så att prio för VW-märket är time to market, snarare än att erbjuda mest för pengarna. Vill man vara först ute med nya modelltyper får man köpa en VW och betala lite extra för det. Samtidigt som VAG doppar tårna i vattnet och testar kundbasen för att se var de borde placera kommande modeller från andra märken i pris/spec-spektrat.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Visserligen kom väl Enyaq och ID4 ungefär samtidigt, så resonemanget kanske inte håller hela vägen, men vad skulle internet vara för plats om man inte får killgissa lite?

Re: Cupra Born spöar VW ID3
Jag tror du har helt rätt. Det är så VAG ser på VW.simin skrev:Kan ju vara så att prio för VW-märket är time to market, snarare än att erbjuda mest för pengarna. Vill man vara först ute med nya modelltyper får man köpa en VW och betala lite extra för det. Samtidigt som VAG doppar tårna i vattnet och testar kundbasen för att se var de borde placera kommande modeller från andra märken i pris/spec-spektrat.tslaqqq skrev:Tragikomiskt då?![]()
Klantigt av VW att deras eget brand har sjunkit på ovan punkter för dem själva alltså, varför ska någon köpa en VW när du får bättre o snyggare bilar för mindre pengar hos Seat el Skoda. Känns som en misslyckad strategi
Visserligen kom väl Enyaq och ID4 ungefär samtidigt, så resonemanget kanske inte håller hela vägen, men vad skulle internet vara för plats om man inte får killgissa lite?
En bonus är att kunden tycker dom gör en bra affär när dom väljer en Skoda.
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Fast Enyaq är dyrare än ID4. Så det är väl rimligt att den är lite mer premium.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Cupra Born spöar VW ID3
Kör ju id3 själv och var och årovadeen born förra helgen. Jag håller med, den var tystare och i mina ögon mer genomtänkt på många sätt. Sen är de ju samma bil i grunden de är ju helt uppenbart. Tyvärr spelas de på både möjligheten till krok och takräcke. Fick även reda på att volym och temperaturen reglagen inte är belysta här heller.El2an skrev:Born är billigare än id3, såg några tester och den upplevs även tystare men tyvärr verkar mjukvaran extremt trög och om ja inte fattade fel så måste man in i menyerna för att ändra temp mm.chaffis75 skrev:Skiljer de i pris kanske? (jo jag är lat och orkar inte söka upp de)
Men jo jag blev ändå lite sugen på denna bilen dock lite tidigt att byta efter bara 1 år.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Cupra Born spöar VW ID3
Skoda är VAGs nya premiummärke, och VW är nu "folkbilen".PapaD skrev:Fast Enyaq är dyrare än ID4. Så det är väl rimligt att den är lite mer premium.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/