On Thursday, Mercedes-Benz became the world's first automaker to gain regulatory approval for a so-called "level 3" self-driving system, perhaps better called a "conditionally automated driving system." It's called Drive Pilot, and it debuts next year in the new S-Class and EQS sedans, allowing the cars to drive themselves at up to 37 mph (60 km/h) in heavy traffic on geofenced stretches of highway.
Konstigt hur ramaskrin över hur trafikfarligt och livsfarligt det förmodas vara uteblir när det är Mercedes som släpper en sådan funktion.
Skulle Tesla däremot släppt samma sak
Jag tror inte alls att det hade blivit något ramaskri om Tesla hade lyckats åstadkomma ett självkörande system där de vågat ta över dey juridiska ansvaret för körningen. Tvärt om.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Att köra i samma fil när det är kö klarar ju den vanliga AP-n. Vad är det Mercedes system (ja eller BOSCH-s då) egentligen gör?
Skillnaden är att bilen tar över ansvaret för körningen utan övervakning från föraren vilket gör att man kan läsa en bok, surfa eller jobba helt lagligt. Man måste dock vara beredd att ta över med ca 10(?) sekunders varsel om bilen begär det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Att köra i samma fil när det är kö klarar ju den vanliga AP-n. Vad är det Mercedes system (ja eller BOSCH-s då) egentligen gör?
Skillnaden är att bilen tar över ansvaret för körningen utan övervakning från föraren vilket gör att man kan läsa en bok, surfa eller jobba helt lagligt. Man måste dock vara beredd att ta över med ca 10(?) sekunders varsel om bilen begär det.
Aha, ja det är ju en skillnad. Dvs precis som Tesla var för fem år sedan…
Att köra i samma fil när det är kö klarar ju den vanliga AP-n. Vad är det Mercedes system (ja eller BOSCH-s då) egentligen gör?
Skillnaden är att bilen tar över ansvaret för körningen utan övervakning från föraren vilket gör att man kan läsa en bok, surfa eller jobba helt lagligt. Man måste dock vara beredd att ta över med ca 10(?) sekunders varsel om bilen begär det.
Aha, ja det är ju en skillnad. Dvs precis som Tesla var för fem år sedan…
Har tesla tagit ansvar för körningen i någon situation än?
Att köra i samma fil när det är kö klarar ju den vanliga AP-n. Vad är det Mercedes system (ja eller BOSCH-s då) egentligen gör?
Skillnaden är att bilen tar över ansvaret för körningen utan övervakning från föraren vilket gör att man kan läsa en bok, surfa eller jobba helt lagligt. Man måste dock vara beredd att ta över med ca 10(?) sekunders varsel om bilen begär det.
Aha, ja det är ju en skillnad. Dvs precis som Tesla var för fem år sedan…
Har tesla tagit ansvar för körningen i någon situation än?
Nej, här ligger Mercedes före. Tesla har aldrig nått L3.
Att köra i samma fil när det är kö klarar ju den vanliga AP-n. Vad är det Mercedes system (ja eller BOSCH-s då) egentligen gör?
Skillnaden är att bilen tar över ansvaret för körningen utan övervakning från föraren vilket gör att man kan läsa en bok, surfa eller jobba helt lagligt. Man måste dock vara beredd att ta över med ca 10(?) sekunders varsel om bilen begär det.
Aha, ja det är ju en skillnad. Dvs precis som Tesla var för fem år sedan…
Nej, varken Tesla eller något annat bilmärke har haft detta.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)