Vinter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinter

Inlägg av LarsL »

jjmaskin skrev:
HelectriC skrev:
jjmaskin skrev:
Otroligt vad bra även en rwd tar sig fram och antisladdsystemet är ju fantastisk. Provade när vi åkte och tog en fika iLillehammer förra veckan 90 mil tur o retur hade förbrukning på 160-180 wh/km i Norge i minus 2 till minus 5, men det går ju inte så fort hemma i Swe så åkte det upp till 210- 230 på motorväg lite momsat på hastigheten
antingen är du vääääldigt fikasugen eller så gillar du verkligen att köra :!: :?: :lol:
Det var lite "grabbvård" så vi tog en liten tur, skulle eg ha åkt till Tyskland och köpt lite öl så jag frågade sonen (13 år) om han ville följa med till Helsingborg och bo på Scandic ( ladda trefas vid deras container) vi körde tre km söderut då sa han atthan hellre ville se snö så vi vände och åkte nordväst 46 mil till Lillehammer och skulle prova en Björn Nyland Camping, åkte 17;30 från Trollhättan och kom dit vid 00:10 i lugn takt. Grabben sa : Du vi skulle ju bo på hotell i Helsinborg och nu ligger vi i bagagen i Lillehammer i minus5 undrar om det var rätt. :D kan säga att om man ska campa i bilen är det bra att ha med något mer än en jacka till madrass o en mössa till kudde så det krävs lite mer planering än att svänga 180 grader till i rondellen om det ska vara lite bekvämt. På morgonen tittade vi på snön och åkte hem men kul hade vi, det är inte ofta man kan få en tonåring att släppa datorn i 24 timmar och babbla om ditt o datt
Det är ju det här som ÄR bilismens grundsjäl, göra en 180 i en rondell och dra iväg 50 mil åt andra hållet. Med en Model S sover man dessutom hyggligt i bilen, även om man nog ska lägga 10% av hotellkostnaden på en madrass ;). Dessutom kostar allt detta inget extra... Frihet!
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Miljön mår bättre av odubbat.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

ekenman skrev:
ok? var det som svar till något eller bara en generell kommentar?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Det var lite "grabbvård" så vi tog en liten tur, skulle eg ha åkt till Tyskland och köpt lite öl så jag frågade sonen (13 år) om han ville följa med till Helsingborg och bo på Scandic ( ladda trefas vid deras container) vi körde tre km söderut då sa han atthan hellre ville se snö så vi vände och åkte nordväst 46 mil till Lillehammer och skulle prova en Björn Nyland Camping, åkte 17;30 från Trollhättan och kom dit vid 00:10 i lugn takt. Grabben sa : Du vi skulle ju bo på hotell i Helsinborg och nu ligger vi i bagagen i Lillehammer i minus5 undrar om det var rätt. :D kan säga att om man ska campa i bilen är det bra att ha med något mer än en jacka till madrass o en mössa till kudde så det krävs lite mer planering än att svänga 180 grader till i rondellen om det ska vara lite bekvämt. På morgonen tittade vi på snön och åkte hem men kul hade vi, det är inte ofta man kan få en tonåring att släppa datorn i 24 timmar och babbla om ditt o datt[/quote]

Det är ju det här som ÄR bilismens grundsjäl, göra en 180 i en rondell och dra iväg 50 mil åt andra hållet. Med en Model S sover man dessutom hyggligt i bilen, även om man nog ska lägga 10% av hotellkostnaden på en madrass ;). Dessutom kostar allt detta inget extra... Frihet![/quote]

Underbart! Än finns det vikingablod i en och annan! För mej började äventyret för 80 år sen! Och fortsätter nu med min nya rollator! Deep-blue-mod S!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

ekenman skrev:
Undra om det inte blir plus minus noll om man skrotar en bil när man dragit ner i diket efter en tur på blank is.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Om man vill sladda lite i en D så kan man trycka på "Slip start" (tror att det står så). Då är systemet nästan avslaget, och man kan spinna runt en hel del. Jag lyckades snurra nästan ett varv runt bilens centerpunkt också. Men när man kommer upp i lite hastighet, typ 50 eller nåt sånt, så stängs "slip start" av automatiskt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Stockholm996TT

Inlägg av Stockholm996TT »

Det går utmärkt att sladda med en P85D om man trycker på Slipstart. Just hemkommen från en tur till en snöig parkeringsplats i Malmö. Jag kunde göra hur många doughnuts som helst med bilen!
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Slip start är ju Play mode !! Hade riktigt skoj ute i snön nyss
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Man kan leka även utan att aktivera slip start. :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har inte hunnit leta upp någon p-plats för lek ännu, men har kört runt rätt mycket i snön idag och tycker bilen går som en dröm. Tar sig fram alldeles utmärkt, och sådär precis lagom överstyrd att man lätt med gasen kan göra en sväng lite tvärare om man vill.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fick reda på att det i Norge är olagligt att sladda på tex en parkeringsplats, även om den är täckt med snö och helt tom. Standardstraffet är tydligen 6mån utan körkort om polisen tar en :shock:
Tesla Norge har för övrigt bjudit in till ett event på Geilo där man får möjlighet att ta med sin Tesla och köra på en frusen sjö :) hoppas inte man blir av med körkortet då :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det är alltid vårslöshet i trafik om du gör nåt på allmän plats så även en tom parkering
Säg att du tar in dig på privat fabriksområde så är det OK
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag som har en rwd normalt har precis lånat och kört en D i 3 dagar med snö. Jag kan bara säga att i snö är det en otrolig skillnad på d och icke d. Jag upplever som om antisladdsystemet är aggresivare på rwd, den tillåts inte spinna lika mycket. Den 70D jag hade var otroligt stabil trots att antisladdsystemet tillät en del slip. Min egen rwdär urslö i snö kommer knappt fram acc. mässigt. En D para pinnar på full effekt nästan. Kan inte finna en enda anledning till att inte vilja ha en D. Jo kanske en, jag fick min rwd till ett väldigt bra pris. Dock funkar även min rwd bra i snövädret. Det var riktigt halt idag mellan stockholm och Linköping ändå kände inte jag att det var svårt att köra rwd. Men en D hade varit snabbare stabilare och även roligare om man gillare lite vidare svängar som känns säkrare än i en rwd med samma ställ. Att slå av antisladd på min rwd är nästan läskigt när det är halt, först släpper det pga effekt sen släpper det pga av motorbroms när man spontant släpper av gas för mycket. Jag försöker övertala mig själv att jag klarar mig bra med icke D. Min Rwd är ju piggare än 70D när det är snöfritt och man slipper vinandet från främre motorn. Fast det ljudet är ju rätt fräckt också lite som en turbin som bara laddar mer och mer... ja ja jag har en Tesla iallafall.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ja, man får välja sin plats väl och vara uppmärksam. Av flera anledningar än en. Men jag tycker ändå det är viktigt att få en känsla för hur ens bil beter sig på gränsen, och det finns inte så många möjligheter att göra det förutom på något avskilt område när det snöat.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Då äntligen blev det rejäl vinter här i södra sverige. Förbrukningen går upp rejält förmodigen mest pga sämre rull mot underlaget. Vanligtvis ca 180 Wh/km, idag 250 Wh/km. Har 70D och premiär idag för körning på hal väg! Den var otroligt stabil på vägen och i kurvor! Lekte lite och gasade på fastän det var halt och den bara drar iväg...amazing!! Inte samma tryck som när den har fäste men det känns som att bilen ger dig så mycket den bara kan utan att tappa kontrollen. Klart imponerad. Imorgon blir det test i värsta uppförsbacken...:-)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare

Vinter

Inlägg av FruDrakbana »

matsm skrev:
Då äntligen blev det rejäl vinter här i södra sverige.
BildBildBild med skånska mått då...

Jag ligger på 280 Wh/km, maken ligger över 300 har jag sett... Vi kör P90D

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Rejäl vinter? Nää, de har vi inte haft här sen - 43...
Odubbat o sunt förnuft. De e grejer de!

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Är ni likadana som Danni och hans fru? Kör kommunikationen via forumet :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Vi kör inte så mycket kommunikation via forumet. Vi använder TCS-chatten, mycket smidigare ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
Vi kör inte så mycket kommunikation via forumet. Vi använder TCS-chatten, mycket smidigare ;)

Så långe det är via nån apparat och inte face-to-face så är det ok :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar