Autopilot i mörker

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Autopilot i mörker

Inlägg av Bjorn »

100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
JAg skapar väl en ny tråd om detta då...

Jag har kört en hel del med autopilot i mörker. Jag tycker att det fungerar minst lika bra som på dagen till och med lite bättre. Jag har inte haft några större problem på dagen heller, annat än några mindre glitchar. I mörker har jag haft noll glitchar även vid våt vägbana. I mörker har jag än mer nytta av den, då jag kan koncentrera sig på att spana efter djur istället för att kolla på vägen. Jag upplever det mycket mindre tröttande att slippa sitta och hålla bilen på plats.

Jag har fått för mig att det är lättare att "koda av" vägen när man har ett förutbestämt ljusförhållande. Den klarar möten utan problem. Fast flest mil har jag nog på motorväg.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
vigge50

Re: Autopilot i mörker

Inlägg av vigge50 »

Har för mig att Elon Musk har sagt att autopilot fungerar bättre i mörker så det kan mycket väll stämma
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag svarade i den andra tråden men kan svara här också. Min erfarenhet är också att det fungerar bättre i mörker - det blir större kontrast mellan vägbanan och vägmarkeringarna, lär vara lättare att läsa av för kameran.

Däremot i mörker med rejält regn, särskilt på lederna inne i stan med mycket lampor, så händer det ofta att både autopilot och TACC ger upp helt och hållet och deaktiverar sig själva.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Bjorn skrev:
100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
JAg skapar väl en ny tråd om detta då...

Jag har kört en hel del med autopilot i mörker. Jag tycker att det fungerar minst lika bra som på dagen till och med lite bättre. Jag har inte haft några större problem på dagen heller, annat än några mindre glitchar. I mörker har jag haft noll glitchar även vid våt vägbana. I mörker har jag än mer nytta av den, då jag kan koncentrera sig på att spana efter djur istället för att kolla på vägen. Jag upplever det mycket mindre tröttande att slippa sitta och hålla bilen på plats.

Jag har fått för mig att det är lättare att "koda av" vägen när man har ett förutbestämt ljusförhållande. Den klarar möten utan problem. Fast flest mil har jag nog på motorväg.
Sträckan Sundsvall-Stockholm funkade bra mitt i natten, i snöförhållanden. Snön hade smällt lagom på vägbanan så man såg linjerna, och jag behövde inte rycka in någon gång! Den ville att jag skulle hålla handen på ratten vid 2-3 tillfällen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

inga problem att köra AP i mörker. Det den reagerar negativt på är om sensorerna är täckta av skit eller is eller om vägmarkeringen inte är synlig pga samma skit eller is.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Såg inte detta förrns nu. Tack för svaren! :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bjorn skrev:
I mörker har jag än mer nytta av den, då jag kan koncentrera sig på att spana efter djur istället för att kolla på vägen.
Autopiloten fungerar definitivt bättre i mörker än på dagen och en positiv bieffekt är ju den som Björn upplever; nämligen att han kan öppna takluckan, fiska fram älgstudsaren och spana efter djur.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar