Dante skrev:AAKEE skrev:jonte89 skrev:
Kan du förtydliga. Du skriver att ”batteriet mår inte bäst av att laddas mellan 50-80 procent.” Kan du förklara när batteriet mår som bäst?
Batteriers degradering sker pga cykler (cyclic aging) och tid (calendar aging).
För lithiumbatterier som tesla använder i LR och P-bilar är clenar aging mindre ju lägre SOC batteriet har.
SOC x tid x temperatur är det som driver degraderingen:
Bilagan 1ED268C7-7472-47A2-9D1C-D451652775D0.jpeg finns inte längre
Cycling aging är lägre ju mindre cyckler man har, dvs hur många procent SOC det är mellan laddningarna.
Cyclic aging är mindre om cykeln ligger lägre i SOC.
AAKEE, ha tålamod med mig
Jag som inte är batteriingenjör skulle trots dina fina diagram nog mer behövt en färgglad förklaring med kritor
För att förenkla, är det rätt förstått att batteriet mår bäst av att vara i så låg laddning som möjligt?
Samt att det är att föredra att ladda 5% varje dag vs att ladda 10% varannan dag?
Det skiljer sig lite mellan SR-bilar med LFP-batteri från Kina, jag är inte fullt påläst på de senaste LFP-batterierna. Tidigare betedde de sig ungefär som andra batterier, men ryktet är att det är annorlunda nu.
Så länge vi pratar Teslas vanliga batterier som görs av Panasonic tillsammans med Tesla, NCA-teknik, gäller följande:
Ja, lägre SOC = lägre degradering p.ga tidens tand.
Kurt-Olson-ritat på nån minut för att förenkla.
Gå in längst ned vid den SOC din bil står i genomsnitt under året, normalt det den står med på natten. Laddar du tidigt på natten, eller före natten sätt den nivå du laddar till. Laddar du sent på natten/morgonen, välj SOC före laddning.
Fortsätt rakt upp till den orangea linjen. Där du träffar orange linjen, gå vågrätt åt vänster. Det är din kvarvarande kapacitet efter första året.
Bilden är förenklad och det är (bara) vid temperaturen 25 grader som aktuell degradering sker. Linjen är snabbritad och inte exakt, utan är till för att ge förståelse. Är det oftast kallare än 25 grader degraderas bilen mindre, är det ofta varmare(tex varma sommardagar med bilen ute) degraderas batteriet mer.
I princip borde det bli ungefär som på linjen eller något mindre för de flesta i Sverige. Kör man normalmycket påverkar normalt inte milen speciellt mycket. Man kan räkna med den orangea linjen som totalt slitage inklusive miltalet(cyclic aging), för att få en approximation av degraderingen.
Degraderingen pga tid minskar med tiden, och man kan räkna med att den degraderingen man fick första året tar det ytterligare tre år för att fördubbla.