Blinkers och helljus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av KnightRider »

martinot skrev:
KnightRider skrev:
Spakarna på en Model S och X kommer från Mercedes och jag har haft fyra Mercor med likadana spakar och aldrig haft problem. Och på min Model S som jag kör nu har det aldrig varit några problem. Det har aldrig hänt att jag råkat slå på helljus när jag slår på blinkers. Och när jag testar känslan med vår A-klass så känns det exakt likadant.
7633C506-907B-4652-AE98-FA6D34BB0BE5.jpeg
Även spakarna på M3/MY kommer från Mercedes. Tror även hela rattarna och även övriga fysiska knappar i Teslorna (för fönster, justering på stolar, etc.) också är från Mercedes. Har för mig Tesla har haft ett mångårigt samarbete med de (tom. köpt tjänster från Mercedes i början hur man designar och konstruerar bilar).

För mig så har det också fungerat hur fint som helst (även om jag som sagt saknar vindrutetorkare på spak på M3).
Tesla hade ett långt samarbete med Mercedes där Tesla bl.a. levererade batterier till den eldrivna B-klass som tidigare fanns. Och ratt, spakar och elhissar kom från Mercedes. Men Mercedes sålde sitt innehav i Tesla och samarbetet avslutades.

Men har du några länkar som visar att det även är Mercedesspakar i en Model 3/Y? Jag har aldrig sett de där spakarna i en Merca. Nyare Mercedes har nya spakar men liknar inte alls de i Model 3.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av martinot »

KnightRider skrev:
martinot skrev:
KnightRider skrev:
Spakarna på en Model S och X kommer från Mercedes och jag har haft fyra Mercor med likadana spakar och aldrig haft problem. Och på min Model S som jag kör nu har det aldrig varit några problem. Det har aldrig hänt att jag råkat slå på helljus när jag slår på blinkers. Och när jag testar känslan med vår A-klass så känns det exakt likadant.
7633C506-907B-4652-AE98-FA6D34BB0BE5.jpeg
Även spakarna på M3/MY kommer från Mercedes. Tror även hela rattarna och även övriga fysiska knappar i Teslorna (för fönster, justering på stolar, etc.) också är från Mercedes. Har för mig Tesla har haft ett mångårigt samarbete med de (tom. köpt tjänster från Mercedes i början hur man designar och konstruerar bilar).

För mig så har det också fungerat hur fint som helst (även om jag som sagt saknar vindrutetorkare på spak på M3).
Tesla hade ett långt samarbete med Mercedes där Tesla bl.a. levererade batterier till den eldrivna B-klass som tidigare fanns. Och ratt, spakar och elhissar kom från Mercedes. Men Mercedes sålde sitt innehav i Tesla och samarbetet avslutades.

Men har du några länkar som visar att det även är Mercedesspakar i en Model 3/Y? Jag har aldrig sett de där spakarna i en Merca. Nyare Mercedes har nya spakar men liknar inte alls de i Model 3.
Nej, jag har bara hört av andra och på YT-videos där de även de i M3 påstås tillverkas av Mercedes. Själv har jag ingen egen insikt eller direkt kunskap om det, och kan själv varken verifiera eller motsäga det.

Har aldrig jobbat direkt hos vare sig Mercedes eller Tesla, och känner inte direkt några där personligen (till skillnad från Volvo, Polestar och BMW, där jag har många vänner och nära kontakter med god insyn och information). Det enda förhållandet till Tesla och Mercedes som jag har numera är som kund och användare av deras bilar, bortsett från att jag tidigare jobbat för ett företag som är leverantör till Mercedes (men inte främst av hårdvara som detta).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 5 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Svenssons »

frippan skrev:
Svenssons skrev:
Har aldrig hänt för mig heller att jag råkat slå på helljus vid blinkers. Aldrig varit nära ens. Dock har jag vid några enstaka fall råkat blinka med helljuset när jag skulle slå på Autopilot.
Är ju inte ens samma spak Bild
Precis så jag kan nog inte skylla på varken Tesla eller Mercedes för dessa misstag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 678
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av HerrNilsson »

holden skrev:
Någon mer än jag som slår på helljuset varje gång blinkers används? Sjukt störande.
Nej.
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Bernando »

Var tvungen att känna efter lite extra idag. Det är ett ganska ordentligt motstånd i spaken som måste övervinnas för att slå på helljuset i samband med blinkers. Kunde knappt slå på helljuset samtidigt med blinkers även om jag försökte. Samtidigt vet jag att det händer då och då. Jag får väl tillfälliga finmotoriksproblem helt enkelt :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av kenjon »

Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av holden »

kenjon skrev:
Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.

För att skona min omgivning har jag börjat dubbel- och trippeldutta på reglaget, ihållande blinkers har jag gett upp.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Generalbogge »

holden skrev:
kenjon skrev:
Det har hänt mej många gånger. Och det är på Model 3 det är lätt hänt, troligen inte på S/X.

För att skona min omgivning har jag börjat dubbel- och trippeldutta på reglaget, ihållande blinkers har jag gett upp.
Är det så allvarligt, så känns det ju som att det är något som är fel. Då hade jag låtit SC kolla upp det.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av kenjon »

Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....
Kan det vara olika på olika M3 kanske?? :?

(inga problem på vår M3 AWD från 19Q2)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Xeik »

kenjon skrev:
Det tror jag inte, det är bara alldeles för lätt att föra spaken framåt (av misstag), det borde vara ett större motstånd.Fel i konstruktionen....
Hoppas du skämtar... Det är ett väldigt tydligt motstånd.
Helt obegripligt för mig detta. När ni blinkar så ska spaken föras uppåt eller nedåt. Ej framåt. Det är alltså helt olika rörelser.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av holden »

Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Bernando »

holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1180
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av holden »

Bernando skrev:
holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?
Svagt motstånd, inget tydligt klick utan mer diffust.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Elix747 »

Även för mig fungerar blinkers och helljus separat utan problem. Testade lite extra idag. Det är exakt samma motstånd till att blinka som att slå på helljus, men i helt olika riktningar. Tycker skillnaden är tydlig och inget problem. Fast-blinka är dock ett snäpp trögare.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare
Inlägg: 350
Blev medlem: 20 feb 2020 12:48
Ort: Bromma

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Bernando »

holden skrev:
Bernando skrev:
holden skrev:
Det kan ju kanske delvis förklaras med olika körställning, jag sitter långt bak och har ratten lågt, det är då oerhört lätt att oavsiktligen få på helljuset vid ”långblinkning”. För de som sitter närmre ratten/högre kanske vinkeln gör att det känns mer naturligt upp/ner än att som jag via muskelminnet försöka träffa exakt 16,7 grader eller vad det nu kan röra sig om för att inte slå på helljuset. Helt klart kan konstruktionen förbättras.
Om du bara försöker slå på helljuset, alltså utan att slå på blinkers, känner du då ett tydligt motstånd i spaken?
Svagt motstånd, inget tydligt klick utan mer diffust.
Det kanske är någon fjäder som är trasig? (eller vad det nu är som skapar motståndet)

Som sagt, jag lyckas ju också ibland slå på helljuset på nåt sätt, men när man känner efter så känns ett tydligt motstånd, och den liksom snäpper över till helljus. Två tydliga lägen alltså mellan av och på, ingen mjuk övergång.
MS P85 2014
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av zata »

Kul tråd. Var tvungen att kolla. Vad jag vet så har jag aldrig fått på helljus av misstag. Och jag blinkar alltid. Eller iaf alltid där man förväntas blinka. Men min P uttagen juni -20 har enligt mig inget direkt motstånd. Tycker mer diffust. Borde kanske vara ett klickmotstånd. Men som sagt, inget problem för mig
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av kenjon »

Inget "klickmotstånd", mer som att lägga växelspaken i N, vill hellre ha det som när man väljer D eller R.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Bjelke »

Click-bait! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
stigjonas
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 dec 2021 12:14

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av stigjonas »

Idag kom jag hem till en solig lunch med helljuset på igen. Min förra bil (ej Tesla) hade helljusfunktionalitet med samma spak åt samma håll och det var inget problem. Någon med samma problem som frågat service om det går att justera känsligheten?
Användarvisningsbild
jai134
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 apr 2014 16:17
Ort: Stockholm

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av jai134 »

Det har hänt mig ett par gånger att jag blivit arg och velat använda ljustutan. Jag har blivit mindre arg när jag istället har fått rutan full av spolarvätska och torkarna viftat...
På min subaru.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av thebishop »

Det är skillnad på model s och model 3. Med model s blir det aldrig fel. Med model 3 har både jag och frugan stört oss på just detta - i kombination med att helljusautomatiken på model 3 är oanvändbar så är det ju lite lätt olyckligt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av kenjon »

+1
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av Agathorn »

Jag reagerade rätt snabbt på att jag får på helljuset av misstag ibland vid användning av blinkers. Detta beror på att spaken har formen av en kil längst ut. Så när jag blinkar höger är det lätt att spaken skjuts ifrån mig vilket aktiverar helljuset. Dålig design helt enkelt.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Blinkers och helljus

Inlägg av perre »

Bjelke skrev:
Jag har lyckats slå på det när jag egentligen skulle slå av APn :lol:
Och jag fick i backen när jag skulle slå av AP. Detta var innan jag visste att man kan växla mellan back och fram om bilen rullar långsamt. I detta fall så saktade bilen in p g a köbildning och jag slog ur AP för att det blev stökigt längre fram. Döm om min förvåning när bilen började backa istället. Var tydligen vaken den dan för den kom bara en dm kanske, men jag gissar föraren bakom blev lätt överraskad också.
Model 3 LR AWD
Skriv svar