Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
TomParkering skrev:
Sköter Tesla sin bit korrekt så slår man i alla fall en massa andra som just nu sitter med 27. Bara att vinsten blir lite mindre.
Jag tror inte det är så enkelt. Vinsten och marginaler är rejält dopad av utsläppshandel och miljöpremier. Tesla har ett first-mover advantage som helt uppenbart håller på att ätas upp av flera "legacy" tillverkare. Att Tesla fortfarande har ett försprång på flera områden råder det ingen tvekan om, med om man tittar på kurvornas lutning vet jag inte om man sitter på "nuts" om tre-fyra år. Tesla har ingen mig veterligen strategi för solid-state-batterier till exempel och där har t ex Toyota och VW stora "bets". Om solid state börjar hamna i bilar i stor skala inom 3-4 år ligger Tesla pyrt till. I Kina börjar vissa leverantörer använda 1200V-system nu och Tesla är kvar på 400V. Osv. Marginalerna kommer att sjunka eftersom det kommer att blir ett ruskigt krig kring EV.

Min uppfattning är att värderingen $900-1000 fortfarande förutsätter perfekt exekvering i 4-5 år till och att det finns andra fordonstillverkare som har goda möjligheter att "slå" Tesla på börsen under de närmaste åren. Men om Tesla får in ett par home-runs som är rejäla long-shots som t ex FSD så kanske man kan komma upp till $1500 på ett par år. Att CT måste bli en megahit är en grundförutsättning och det vet jag inte som det är så givet (längre). De flesta förbokningarna togs väl när det helt saknades alternativ. En billigare bil måste fram pronto om man ska hänga med i Kina på allvar.

Sedan finns det ju makro-risker som tullar och handelskrig. Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
Vi har helt uppenbart inte samma uppfattning om vad helt uppenbart betyder.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Så du menar att Tesla har ett större försprång till andra tillverkare nu än för två år sedan?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
Hur stor del av den globala bilmarknaden kommer kinesiska tillverkare gå miste om då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
.../ Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
Hur stor del av den globala bilmarknaden kommer kinesiska tillverkare gå miste om då?
Risken för detta är så klart låg. När jag säger armbågar ut menar jag inte "förbjuda". Det är bara att titta på hur dom gjort med amerikanska tech-bolagen. Risken är inte obefintlig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
.../ Kina kanske armbågar ut Tesla och EU-tillverkare när man har inhemska företag som kan göra hela kedjan själv.
Hur stor del av den globala bilmarknaden kommer kinesiska tillverkare gå miste om då?
Risken för detta är så klart låg. När jag säger armbågar ut menar jag inte "förbjuda". Det är bara att titta på hur dom gjort med amerikanska tech-bolagen. Risken är inte obefintlig.
Får erkänna att jag inte har särskilt bra koll på det här området. Men med det sagt så känns det ju ändå som Huaweis och Tiktoks 'förändrade' positioner i USA och resten av västvärlden är en rätt rejäl pusselbit i den här dynamiken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Tesla har ingen mig veterligen strategi för solid-state-batterier till exempel och där har t ex Toyota och VW stora "bets". Om solid state börjar hamna i bilar i stor skala inom 3-4 år ligger Tesla pyrt till. /...
Som jag förstår det är Tesla idag ledande på batteriutveckling. Som jag minns det så fick Elon en fråga om solid-state på Battery day. Enligt honom har de precis lika bra koll på det här som någon annan. Så om någon biltillverkare skulle göra ett uttalande om att solid-state ska lanseras i bilar, så kan inte jag se varför inte den biltillverkare som blir först med ett sådant uttalande skulle kunna vara Tesla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ En billigare bil måste fram pronto om man ska hänga med i Kina på allvar. /...
Jag känner till fyra bilprojekt som Tesla jobbar på för närvarande: Semi, CT, Roadster och just den mindre billigare bil som du efterfrågar ovan. Som jag förstår det är Semi i begränsad produktion sen ~en vecka tillbaka så den verkar ju rätt färdig. CT verkar ju också prioriterad. Men hur de prioriterar mellan Roadster och den mindre billigare modellen vet jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Min poäng är det inte saknas risker och min uppfattning är att få av dem är inprisade i kursen.

Min uppfattning om Tesla och batterier är att man köper alla eller nästan alla från Panasonic, LG Chem, CATL eller BYD m fl, precis som nästan alla andra OEM:er (utom BYD då) så hur man skulle vara ledande där begriper jag inte (annat än som största kund). Man försöker ju bryta sig ur det beroendet, men det är för tidigt att svara på om man lyckas med det eller ej.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5682
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Min poäng är det inte saknas risker och min uppfattning är att få av dem är inprisade i kursen.

Min uppfattning om Tesla och batterier är att man köper alla eller nästan alla från Panasonic, LG Chem, CATL eller BYD m fl, precis som nästan alla andra OEM:er (utom BYD då) så hur man skulle vara ledande där begriper jag inte. Man försöker ju bryta sig ur det beroendet, men det är för tidigt att svara på om man lyckas med det eller ej.
Och min poäng var att Tesla var ledande på batteriutveckling.

Samt: Som jag förstår det så har Tesla en årlig batteriproduktionkapacitet på ~35 GWh i fabriken i Nevada. Och numera så är det Tesla som äger den.

Edit: Och som jag förstår det så bygger man eller ska bygga batteriproduktionkapacitet så man kan försörja bilfabriken i Berlin med.

Edit 2: Som jag förstår det har det även rapporterats i media om att Tesla har byggt batteriproduktionkapacitet i Austinfabriken också. Men om just den/de produktionslinorna är i drift ännu vet jag dock inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Min poäng är det inte saknas risker och min uppfattning är att få av dem är inprisade i kursen.

Min uppfattning om Tesla och batterier är att man köper alla eller nästan alla från Panasonic, LG Chem, CATL eller BYD m fl, precis som nästan alla andra OEM:er (utom BYD då) så hur man skulle vara ledande där begriper jag inte. Man försöker ju bryta sig ur det beroendet, men det är för tidigt att svara på om man lyckas med det eller ej.
Och min poäng var att Tesla var ledande på batteriutveckling.

Samt: Som jag förstår det så har Tesla en årlig batteriproduktionkapacitet på ~35 GWh i fabriken i Nevada. Och numera så är det Tesla som äger den.

Edit: Och som jag förstår det så bygger man eller ska bygga batteriproduktionkapacitet så man kan försörja bilfabriken i Berlin med.

Edit 2: Som jag förstår det har det även rapporterats i media om att Tesla har byggt batteriproduktionkapacitet i Austinfabriken också. Men om just den/de produktionslinorna är i drift ännu vet jag dock inte.
Tesla har ägt Giga Nevada från början och man står även för tillverkning av pack. Panasonic står för linorna där batterceller till pack tillverkas. Tesla och Panasonic har utvecklat cellerna tillsammans och Tesla är ensamma om att använda celler med den kemi som man har tagit fram.

Tesla bygger batterifabriker i både Austin och Berlin. Planerad slutlig kapacitet är 200GWh för varje. Fabriken i Austin har kommit längst och där är redan produktionen igång men det är inte säkert att man är i full massproduktion ännu. Troligtvis är man inte det. Blir intressant att höra vad de säger under telefonkonferensen i Januari.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
MWall skrev:
Bjelke skrev:
renes skrev:
Avanza, typ.
Aha :) tack :) måste nog få tummen ur snart känner jag, kan ju inte bara stå och se på jämt liksom :lol:
Jag tycker det brukar vara svårt att tajma vändningar. Finns väl egentligen inget som säger att den inte kan fortsätta ner? Precis som den steg och steg förut...
Absolut, men jag har ju aldrig ägt någon Tesla-aktie öht :lol:
Den där gången när den rasade ner under 200$ för nåt år sedan tänkte jag att det fasiken var dags men
fattade inte hur det funkade för oss i Sverige och…. Ja…. Big mistake typ :lol:
(200$ presplit alltså)
Du kanske är den största köpsignalen? Jag är övertygad! :D
Det verkar nästan stämma :lol: hade du köpt igår precis när jag försökte köpa så hade du gjort typ 10% just nu…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Bra drag i aktien idag.

1 003,82 USD +65,28
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Har Elon sålt färdigt redan och är det isf det som lyft aktien idag?

https://electrek.co/2021/12/22/elon-mus ... g-options/
Elon Musk says he sold enough Tesla (TSLA) shares to “get around to 10%” – which was the amount he said he would sell as part of his controversial Twitter poll.

The CEO is actually far from 10%, but the whole situation is murky.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Tesla har ägt Giga Nevada från början och man står även för tillverkning av pack. Panasonic står för linorna där batterceller till pack tillverkas. Tesla och Panasonic har utvecklat cellerna tillsammans och Tesla är ensamma om att använda celler med den kemi som man har tagit fram.

Tesla bygger batterifabriker i både Austin och Berlin. Planerad slutlig kapacitet är 200GWh för varje. Fabriken i Austin har kommit längst och där är redan produktionen igång men det är inte säkert att man är i full massproduktion ännu. Troligtvis är man inte det. Blir intressant att höra vad de säger under telefonkonferensen i Januari.
Det verkar ju vara samma upplägg i Texas och i Berlin som i Nevada. Panasonic är co-lo i samma lokaler av logistiska skäl och de står fortsatt för batteritillverkningen vad jag kan förstå. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -batteries
Tadanobu said that Panasonic is working on a new battery at Tesla's request and that they expect to continue doing business with the company. He said that negotiations for the new battery cells started with Tesla even before the 2020 Battery Day event. During the discussions, it was decided that the 4680 would be the optimal battery size after considering costs, the balance of the vehicles themselves, and other possibilities posed by cylindrical batteries. Its CEO said that Panasonic's cylindrical batteries, for customers like Tesla, "make it easy to balance safety and high capacity."

He said that mass production requires new technologies. Panasonic is currently building a prototype production line in Japan, which will be phased in. The company will test for mass production and hone the process in Japan before it can be quickly deployed.
Jag får intryck av att det verkar ju i huvudsak vara Panasonics IP och/eller know-how när det gäller battericellerna i de nämnda bilfabrikerna. Tesla agerar beställare och monterar själva packen som cellerna sitter i med BMS osv. Men någon kanske kan förklara om jag fått det om bakfoten.

Kato Road (pilot-linan, som verkar imponerande) verkar ju vara Teslas enda egna setup för celler, eller?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Tesla har ägt Giga Nevada från början och man står även för tillverkning av pack. Panasonic står för linorna där batterceller till pack tillverkas. Tesla och Panasonic har utvecklat cellerna tillsammans och Tesla är ensamma om att använda celler med den kemi som man har tagit fram.

Tesla bygger batterifabriker i både Austin och Berlin. Planerad slutlig kapacitet är 200GWh för varje. Fabriken i Austin har kommit längst och där är redan produktionen igång men det är inte säkert att man är i full massproduktion ännu. Troligtvis är man inte det. Blir intressant att höra vad de säger under telefonkonferensen i Januari.
Det verkar ju vara samma upplägg i Texas och i Berlin som i Nevada. Panasonic är co-lo i samma lokaler av logistiska skäl och de står fortsatt för batteritillverkningen vad jag kan förstå. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -batteries
Tadanobu said that Panasonic is working on a new battery at Tesla's request and that they expect to continue doing business with the company. He said that negotiations for the new battery cells started with Tesla even before the 2020 Battery Day event. During the discussions, it was decided that the 4680 would be the optimal battery size after considering costs, the balance of the vehicles themselves, and other possibilities posed by cylindrical batteries. Its CEO said that Panasonic's cylindrical batteries, for customers like Tesla, "make it easy to balance safety and high capacity."

He said that mass production requires new technologies. Panasonic is currently building a prototype production line in Japan, which will be phased in. The company will test for mass production and hone the process in Japan before it can be quickly deployed.
Jag får intryck av att det verkar ju i huvudsak vara Panasonics IP och/eller know-how när det gäller battericellerna i de nämnda bilfabrikerna. Tesla agerar beställare och monterar själva packen som cellerna sitter i med BMS osv. Men någon kanske kan förklara om jag fått det om bakfoten.

Kato Road (pilot-linan, som verkar imponerande) verkar ju vara Teslas enda egna setup för celler, eller?
Jag trodde att både Austin och Berlin skulle vara byggda efter piloten på Kato Road? Det var väl prat om att den linan skulle leverera batterier till de fabrikerna i början innan de själva fått upp kapaciteten?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

flipmac skrev:
Jag trodde att både Austin och Berlin skulle vara byggda efter piloten på Kato Road? Det var väl prat om att den linan skulle leverera batterier till de fabrikerna i början innan de själva fått upp kapaciteten?
"Panasonic’s March 2022 test production for the 4680 cells appears to align with Tesla’s timeline.", https://www.teslarati.com/tesla-4680-pa ... on-photos/
Konstig slump att Panasonic skulle vara produktionsredo med sina celler samtidigt som Tesla vill börja använda 4680 i bilar... ;)
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Jag trodde att både Austin och Berlin skulle vara byggda efter piloten på Kato Road? Det var väl prat om att den linan skulle leverera batterier till de fabrikerna i början innan de själva fått upp kapaciteten?
"Panasonic’s March 2022 test production for the 4680 cells appears to align with Tesla’s timeline.", https://www.teslarati.com/tesla-4680-pa ... on-photos/
Konstig slump att Panasonic skulle vara produktionsredo med sina celler samtidigt som Tesla vill börja använda 4680 i bilar... ;)
Finns inget som tyder på att Panasonic är inblandade varken i Fremont, Berlin eller Austin. Tvärtom hade det nog nämnts ofta av Tesla belackare om så varit fallet. Möjligt jag missat något men har läst tusentals artiklar om de kommande fabrikerna och har inget minne av att Panasonic någonsin har nämnts.

Det är dessutom rätt säkert att Panasonic inte är i närheten av att ha de ekonomiska musklerna att kunna bygga en produktionskapacitet av den storleken. De har som fleara andra fått tillgång till tekniken och Tesla har lovat att köpa alla betterier Panasonic kan tillverka. Den enda produktion Panasonic nämner är som du ser nedan i Japan.

Artikeln du länkar till säger ju rakt ut:
"The Japanese battery maker plans to start 4680 test production by March 2022 in Japan". Notera "in Japan". Så alltså inte i Berlin eller Austin.

Rubriken i artikeln är ju dessutom:
"Panasonic showcases Tesla 4680 battery cell prototype". Med andra ord säger rubriken att det är Teslas battery cell.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

TomParkering skrev:
spacecoin skrev:
flipmac skrev:
Jag trodde att både Austin och Berlin skulle vara byggda efter piloten på Kato Road? Det var väl prat om att den linan skulle leverera batterier till de fabrikerna i början innan de själva fått upp kapaciteten?
"Panasonic’s March 2022 test production for the 4680 cells appears to align with Tesla’s timeline.", https://www.teslarati.com/tesla-4680-pa ... on-photos/
Konstig slump att Panasonic skulle vara produktionsredo med sina celler samtidigt som Tesla vill börja använda 4680 i bilar... ;)
Finns inget som tyder på att Panasonic är inblandade varken i Fremont, Berlin eller Austin. Tvärtom hade det nog nämnts ofta av Tesla belackare om så varit fallet. Möjligt jag missat något men har läst tusentals artiklar om de kommande fabrikerna och har inget minne av att Panasonic någonsin har nämnts.

Det är dessutom rätt säkert att Panasonic inte är i närheten av att ha de ekonomiska musklerna att kunna bygga en produktionskapacitet av den storleken. De har som fleara andra fått tillgång till tekniken och Tesla har lovat att köpa alla betterier Panasonic kan tillverka. Den enda produktion Panasonic nämner är som du ser nedan i Japan.

Artikeln du länkar till säger ju rakt ut:
"The Japanese battery maker plans to start 4680 test production by March 2022 in Japan". Notera "in Japan". Så alltså inte i Berlin eller Austin.

Rubriken i artikeln är ju dessutom:
"Panasonic showcases Tesla 4680 battery cell prototype". Med andra ord säger rubriken att det är Teslas battery cell.
Det stämmer överens med den bilden jag har också.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6546
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Det är inte helt tydligt, men ni har antagligen rätt ang Texas och Berlin. Var tar Nevadacellerna vägen?

God jul på er!
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

spacecoin skrev:
Det är inte helt tydligt, men ni har antagligen rätt ang Texas och Berlin. Var tar Nevadacellerna vägen?

God jul på er!
Nevada producerar väl alla celler och pack till fabriken i Freemont.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

flipmac skrev:
spacecoin skrev:
Det är inte helt tydligt, men ni har antagligen rätt ang Texas och Berlin. Var tar Nevadacellerna vägen?

God jul på er!
Nevada producerar väl alla celler och pack till fabriken i Freemont.
Ja, batterierna som görs i Tesla fabriken i Nevada av Panasonics maskiner går till bilarna som tillverkas i Fremont. Det köps även in batterier från andra tillverkare som troligen också går till Fremont men även till powerwalls etc. Batterierna till Shanghai köps in på öppna marknaden. Dock har Tesla störst volym, och bäst finanser, så de har den bästa förhandlingssitsen.

De batterier som Tesla idag tillverkar i testanläggningen i Fremont (Kato Road byggnaden) av den nya 4680 typen som förberedelse till produktionen i Austin och Berlin används ännu inte utan verkar lagras för att användas i Austin innan batteriproduktionen där hinner komma igång. Det troliga är att de börjar tillverka bilar vilken dag som helst medan batteriproduktionen där är några månader bort. Så idén är att ha lagrat tillräckligt med batterier för att klara bilproduktionen tills dess.
Fredrik j
Inlägg: 11074
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

TomParkering skrev:
Batterierna till Shanghai köps in på öppna marknaden. Dock har Tesla störst volym, och bäst finanser, så de har den bästa förhandlingssitsen.
Det där förstod jag inte. Normalt är det ju en nackdel om en säljare får veta att du har ”bäst finanser”.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Fredrik j skrev:
TomParkering skrev:
Batterierna till Shanghai köps in på öppna marknaden. Dock har Tesla störst volym, och bäst finanser, så de har den bästa förhandlingssitsen.
Det där förstod jag inte. Normalt är det ju en nackdel om en säljare får veta att du har ”bäst finanser”.
I det här fallet är det en fördel när du skriver dealar som gäller leveranser i ett antal år framöver att säljaren vet att du inte bara finns kvar då utan förmodligen har pengar nog att kunna betala dina inköp.

Alla nya EV företag som poppat upp är en rejäl chansning att göra långa dealar med.

Och vem är säker på att t.ex. GM inte bara kan betala utan faktiskt kommer att behöva ett par miljoner batterier om några år.

För övrigt är det ett felaktigt antagande i sig. Det är bara korrekt när det bara finns en säljare. tänk en specifik fotbollsspelare som den rikaste klubben vill köpa. Finns många som gör batterier.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

TomParkering skrev:
flipmac skrev:
spacecoin skrev:
Det är inte helt tydligt, men ni har antagligen rätt ang Texas och Berlin. Var tar Nevadacellerna vägen?

God jul på er!
Nevada producerar väl alla celler och pack till fabriken i Freemont.
Ja, batterierna som görs i Tesla fabriken i Nevada av Panasonics maskiner går till bilarna som tillverkas i Fremont. Det köps även in batterier från andra tillverkare som troligen också går till Fremont men även till powerwalls etc. Batterierna till Shanghai köps in på öppna marknaden. Dock har Tesla störst volym, och bäst finanser, så de har den bästa förhandlingssitsen.

De batterier som Tesla idag tillverkar i testanläggningen i Fremont (Kato Road byggnaden) av den nya 4680 typen som förberedelse till produktionen i Austin och Berlin används ännu inte utan verkar lagras för att användas i Austin innan batteriproduktionen där hinner komma igång. Det troliga är att de börjar tillverka bilar vilken dag som helst medan batteriproduktionen där är några månader bort. Så idén är att ha lagrat tillräckligt med batterier för att klara bilproduktionen tills dess.
Freemont använder väl hittils batterier från Panasonics tillverkning i Giga Nevada och Japan? Celler från Samsung har använts i lagring tidigare men det är osäkert hur det är idag. Panasonic har en dedikerad lina för lagring i Nevada och det är kanske bara de cellerna man använder med tanke på den låga volymen.

Tesla använder små cylindriska celler till skillnad från nästan alla andra elbilstillverkare och konkurrerar inte om samma celler som andra i Kina. Undantaget är LFP men få elbilstillverkare bygger så effektiva bilar som krävs för LFP så det är ingen större konkurrens där heller.

Ps. När det gäller 4680 från andra tillverkare så är det flera år bort och Tesla delar kanske bara med sig av tabless-patentet som är nödvändigt för att kunna tillverka det större formatet. DBE och annat kan man behålla för sig själv. Mycket av framstegen Tesla talade om på Batter day handlar även mer om hur man optimerar vägen från råmaterial till färdig cell. Det är hela kedjan som spelar roll inte bara den sista biten som sker i batterifabriken och vilket format cellen har.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Peter Andersson »

Varför Tesla leder utvecklingen.

Skriv svar