Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dafro »

Tur för mig att jag inte har beställt, hade nog fått hjärtinfarkt på kuppen. Och det är väl inte förbjudet att planera in någon vecka bort så man kan hålla leveransen.
27,8 kWp solceller
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nick »

Hade ju varit 1000 gånger bättre upplevelse om de först sagt t.ex hämta den 23:e (dragit i med extra tid) och sen skickat sms om att bilen redan är klar att hämta. Vill du boka om till tidigare tid?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av NEO »

Nick skrev:
Hade ju varit 1000 gånger bättre upplevelse om de först sagt t.ex hämta den 23:e (dragit i med extra tid) och sen skickat sms om att bilen redan är klar att hämta. Vill du boka om till tidigare tid?
Hah! Glöm det, det är Tesla vi pratar om.

De har inställningen att du ska vara glad om du får en bil, står så många i kö att de skiter i att ha bra kundvård.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

Nils944 skrev:
Nils944 skrev:
Uppdatering av datum:

Nov. 1 - beställda Model Y - Long Range, Pärlvit, 19" Gemini, helsvart interiör. Inga vinterdäck.
Nov. 3 - fick fakturan med preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal)
Nov. 10 - fick sms att min beställning länkats mot en bil. En VIN stod redan på fakturan, så lite konstigt att sms om länkade bil tog en vecka. Eller var VIN på fakturan preliminärt?? Få se när bilen hämtas.
Nov. 29 - fick sms att jag inte beställde vinterhjul och därför levereras bilen med sommardäck bla bla bla.
Dec. 7 - fick sms att jag kunde boka upphämtning. Fick bara två datum att välja emellan och givetvis valde det tidigaste, 18:e december. Hoppas de inte ändrar det, har läst att det har hänt andra.
....
Dec.17 - 20 timmar före bokad upphämtning får jag sms från Tesla att den har blivit ombokad till 20:e dec.... och att även detta datum kan komma att ändras.... irriterande, men inte mycket att göra åt det....
Dec. 18 - sms från Tesla att upphämtning uppskjuten till 21:a Dec.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Finemang
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 dec 2021 19:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Finemang »

Finansiering

Santander eller DNB ?

Varför vilken?
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Smygisen »

Finemang skrev:
Finansiering

Santander eller DNB ?

Varför vilken?
DNB, magkänsla ;)
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av patohr »

Nu har jag fått hämta min MY.
Specifikation: Svart med svart inredning och 20"

2021-11-03 - Beställning
2021-11-10 - Beställde vinterdäck via Tesla shoppen
2021-11-12 - VIN kan hittas på hemsidan
2021-11-12 - Samtal om att boka tid för däckskifte då däcken nu har kommit till min valda Euromaster. (Euromaster som ringer)
2021-11-18 - SMS om matchad bil
2021-12-07 - SMS om upphämtning (Bokade tidigaste tiden för upphämtning 2021-12-17)
2021-11-15 - Fick samtal där dom fråga om jag ville hämta bilen 2021-11-16 istället.
2021-11-16 - Hämtade bilen (Tesla, Göteborg)

Har en Model 3 Long Range 2019 sedan tidigare och kan säga Wow vilken skillnad på bil. Galet nöjd!
Stor skillnad på vägljud, komfort och klimatanläggningen.

Bilen har inte insynsskydd eller AMD-processor som har diskuterats tidigare i tråden. Bilen tillverkades 2021-10-26 i Kina.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrOCM »

Finemang skrev:
Finansiering

Santander eller DNB ?

Varför vilken?
Jag hade DNB på min förra Tesla. Har haft Santander på någon bil i min andra firma. Har inte haft något problem med någon av dem. När jag valde finansiering vid beställning av min MY valde jag bara vilken TYP av finansiering jag skulle ha. Jag fick aldrig chansen att välja vilket finansbolag det hamnade i. Det viktigaste är väl ändå den relativt bra räntan. Möjligheten till att välja 0% cash kändes också positivt. Jag hade förstås kunnat slänga upp cash om det krävdes men det känns bättre att inte behöva ligga ute med stålarna. Kostar visserligen någon hundralapp extra i ränta men det kan jag leva med.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nils944 »

Nu är bilen upphämtad. Hela historien:

Nov. 1 - beställda Model Y - Long Range, Pärlvit, 19" Gemini, helsvart interiör. Inga vinterdäck.
Nov. 3 - fick fakturan med VIN och preliminärt leveransdatum den 9:e dec. i Göteborg (Mölndal)
Nov. 10 - fick sms att min beställning länkats mot en bil. En VIN stod redan på fakturan, så lite konstigt att sms om länkade bil tog en vecka.
Nov. 29 - fick sms att jag inte beställde vinterhjul och därför levereras bilen med sommardäck bla bla bla.
Dec. 7 - fick sms att jag kunde boka upphämtning. Fick bara två datum att välja emellan och givetvis valde det tidigaste, 18:e december.
Dec.17 - 20 timmar före bokad upphämtning får jag sms från Tesla att den har blivit ombokad till 20:e dec.
Dec. 18 - sms från Tesla att upphämtning uppskjuten till 21:a Dec
Dec. 20 - samtal från Tesla att bilen var på plats och kunde hämtas samma dag. Hämtade bilen strax före lunch.

Intel Atom, ingen insynsskydd, tillverkades i Kina 2021-10-27
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Jompa-t
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 okt 2021 08:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jompa-t »

Hämtade ut min Model Y idag i Göteborg (Mölndal).

Hade först en bokad tid den 16, som flyttades till 21 och sen 22a december. Anledningen till första flytten var tydligen logistikproblem. Att de haft problem märktes idag då det tydligen skulle levereras ut ett 50 tal bilar från Mölndal idag.

Till skillnad från hur många andra upplevde leveransen hade jag en bra upplevelse med en ren bil, som visserligen stod utomhus, med 45 % laddning och inget att anmärka på utom en liten petitess på frunken där linjeringen mot framskärmarna var något annorlunda i höjd (hade aldrig sett det om jag inte hade med min kollega som tidigare arbetat med bilar).

Hoppas utlämning och upplevelse går lika smidigt för övriga.
Användarvisningsbild
hanseman
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 mar 2019 10:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hanseman »

Jompa-t skrev:
Hämtade ut min Model Y idag i Göteborg (Mölndal).

Hade först en bokad tid den 16, som flyttades till 21 och sen 22a december. Anledningen till första flytten var tydligen logistikproblem. Att de haft problem märktes idag då det tydligen skulle levereras ut ett 50 tal bilar från Mölndal idag.

Till skillnad från hur många andra upplevde leveransen hade jag en bra upplevelse med en ren bil, som visserligen stod utomhus, med 45 % laddning och inget att anmärka på utom en liten petitess på frunken där linjeringen mot framskärmarna var något annorlunda i höjd (hade aldrig sett det om jag inte hade med min kollega som tidigare arbetat med bilar).

Hoppas utlämning och upplevelse går lika smidigt för övriga.
Intel eller AMD?
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Efter en försening så är nu ännu en vit/svart MY upphämtad! Hämtade min pärla igår i Gbg, lite kaos med bilar i Mölndal, min stod frostig men annars fin på parkeringen, laddad till 60%. Åkte direkt till Euromaster i Sisjön (kan verkligen rekommendera dem som orkade med mina 3 ändringar av tid...) och slängde på vintersulor på Gemini-fälgarna innan jag begav mig hemåt. Inga usb-portar i fram, ingen trådlös laddning och en mikronfon som strular (låter illa) när jag är i samtal (serviceärende) men annars funkar det fint! :)
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av il_concorde »

DrSnuggles skrev:
Efter en försening så är nu ännu en vit/svart MY upphämtad! Hämtade min pärla igår i Gbg, lite kaos med bilar i Mölndal, min stod frostig men annars fin på parkeringen, laddad till 60%. Åkte direkt till Euromaster i Sisjön (kan verkligen rekommendera dem som orkade med mina 3 ändringar av tid...) och slängde på vintersulor på Gemini-fälgarna innan jag begav mig hemåt. Inga usb-portar i fram, ingen trådlös laddning och en mikronfon som strular (låter illa) när jag är i samtal (serviceärende) men annars funkar det fint! :)
Vad fick du betala för att få på vinterdäcken på de befintliga fälgarna?
Har beställt en MY med Gemini fälgarna också men vet inte riktigt hur jag ska göra med vinterdäcken ännu? Ifall jag bara ska skifta på samma fälgar eller köpa 20” fälgar till sommaren och behålla Gemini för vintern etc… svårt detta!
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av DrSnuggles »

Ring och prata med dem, säg att du hört att de ger extra bra priser till trevliga Teslaägare så löser det sig säkert! ;) Slängde på Michelin X-Ice Snow, tysta och känns bra tycker jag.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mr S »

Hämtade min bil igår i Malmö och där var de sjukt trevliga. Bilen stod på laddning och värmning och hade precis fått senaste uppdateringen 2021.44.6.

Synade bilen och hittade inget att anmärka på. USB o trådlös laddning saknades men det var vi informerade om innan.

Värmen i bilen var jämn och fungerade perfekt men har endast kört 25 mil.

Hoppas ni andra som väntar har lika mycket tur med leverans och bil som vi.

God Jul!!
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MattiPekka »

Hej väntrummet!

Beställde en vit/svart 19” Model Y i början av december, då (som nu?) stod det leverans februari 2022. Ska hämta i Stockholm, Trosta. Har ej tilldelats någon VIN. Någon med liknande datum som fått reda på något mer?
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

MattiPekka skrev:
Hej väntrummet!

Beställde en vit/svart 19” Model Y i början av december, då (som nu?) stod det leverans februari 2022. Ska hämta i Stockholm, Trosta. Har ej tilldelats någon VIN. Någon med liknande datum som fått reda på något mer?
Beställde en likadan i mitten av november - har inte heller fått något VIN. Hämtning Trosta.
Lång jobbig väntan……
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MattiPekka »

Choke skrev:
Beställde en likadan i mitten av november - har inte heller fått något VIN. Hämtning Trosta.
Lång jobbig väntan……
Har du också feb 22 som datum? Har du fixat laddare osv?
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Choke »

MattiPekka skrev:
Choke skrev:
Beställde en likadan i mitten av november - har inte heller fått något VIN. Hämtning Trosta.
Lång jobbig väntan……
Har du också feb 22 som datum? Har du fixat laddare osv?
Har inget datum alls :-( men enligt min kontakt ska det vara ok.
Min brf har installerat laddare så jag väntar bara på att ha en bil att ansluta
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Farebet
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 dec 2021 16:58

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Farebet »

Avslutade året med att beställa en blå/vit LR igår, tänker att detta borde innebära både nytt batteri och MCU3? Eller vad tror experterna :)

Leverans beräknad till februari
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Farebet skrev:
Avslutade året med att beställa en blå/vit LR igår, tänker att detta borde innebära både nytt batteri och MCU3? Eller vad tror experterna :)

Leverans beräknad till februari
Inte säkert
Kan säkert vara en bil som e tillverkad i november eller december som inte har dom nya uppdateringarna
Spekulerar men tror allt har överlappat till sommarleveranserna
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Dexter86 »

Jahapp ja, då ansluter man sig till alla problem-nissar i guess!
E3B0B1B7-EE70-4B4E-8316-9CE15BA309B4.jpeg
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

Det nya året inleddes med att trycka på knappen. En LR grå/svart med 20" (och vinterhjul) är beställd. Spännande! Det stod beräknad leverans i februari, men det gör inte så mycket om det blir senare bara vi får den innan halvårsskiftet. Detta blir vår första elbil och förutom det höga inköpspriset så ser vi bara fördelar. Visst, vi får lära oss att planera långkörningar men det ser jag inte som något problem. Det var också bara Tesla som var aktuellt även om det finns andra lockande elbilar också. Vid beställningen så kunde jag bara välja Umeå som leveransplats (bor i Sundsvall), men jag tänkte ändra till Trosta. Borde väl inte vara något problem.
En lite lustig detalj. Vi firade nyår i Bydalsfjällen (som vanligt), så det var där vi var när vi la beställningen. På väg hem i går så upptäckte vi att fanns en SUC i Borgsjö, som ligger längs E14 cirka 8 mil väster om Sundsvall. Den har jag aldrig sett förut, men med tanke på alla fjällresenärer så ligger den mycket strategiskt. Ska man till Åre fortsätter man bara E14 och ska man till Vemdalen/Björnrike svänger man av E14 vid Ånge alldeles efter Borgsjö.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

The Gentleman skrev:
Det nya året inleddes med att trycka på knappen. En LR grå/svart med 20" (och vinterhjul) är beställd. Spännande! Det stod beräknad leverans i februari, men det gör inte så mycket om det blir senare bara vi får den innan halvårsskiftet. Detta blir vår första elbil och förutom det höga inköpspriset så ser vi bara fördelar. Visst, vi får lära oss att planera långkörningar men det ser jag inte som något problem. Det var också bara Tesla som var aktuellt även om det finns andra lockande elbilar också. Vid beställningen så kunde jag bara välja Umeå som leveransplats (bor i Sundsvall), men jag tänkte ändra till Trosta. Borde väl inte vara något problem.
En lite lustig detalj. Vi firade nyår i Bydalsfjällen (som vanligt), så det var där vi var när vi la beställningen. På väg hem i går så upptäckte vi att fanns en SUC i Borgsjö, som ligger längs E14 cirka 8 mil väster om Sundsvall. Den har jag aldrig sett förut, men med tanke på alla fjällresenärer så ligger den mycket strategiskt. Ska man till Åre fortsätter man bara E14 och ska man till Vemdalen/Björnrike svänger man av E14 vid Ånge alldeles efter Borgsjö.
Två SuC i Sundsvall och en i Borgsjö. Du har ovanligt många SuC i närheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
The Gentleman
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 16 dec 2021 09:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av The Gentleman »

mikebike skrev:
The Gentleman skrev:
Det nya året inleddes med att trycka på knappen. En LR grå/svart med 20" (och vinterhjul) är beställd. Spännande! Det stod beräknad leverans i februari, men det gör inte så mycket om det blir senare bara vi får den innan halvårsskiftet. Detta blir vår första elbil och förutom det höga inköpspriset så ser vi bara fördelar. Visst, vi får lära oss att planera långkörningar men det ser jag inte som något problem. Det var också bara Tesla som var aktuellt även om det finns andra lockande elbilar också. Vid beställningen så kunde jag bara välja Umeå som leveransplats (bor i Sundsvall), men jag tänkte ändra till Trosta. Borde väl inte vara något problem.
En lite lustig detalj. Vi firade nyår i Bydalsfjällen (som vanligt), så det var där vi var när vi la beställningen. På väg hem i går så upptäckte vi att fanns en SUC i Borgsjö, som ligger längs E14 cirka 8 mil väster om Sundsvall. Den har jag aldrig sett förut, men med tanke på alla fjällresenärer så ligger den mycket strategiskt. Ska man till Åre fortsätter man bara E14 och ska man till Vemdalen/Björnrike svänger man av E14 vid Ånge alldeles efter Borgsjö.
Två SuC i Sundsvall och en i Borgsjö. Du har ovanligt många SuC i närheten.
Ja, men de i Sundsvall har jag ingen nytta av, men jag blev mest bara förvånad över att se SuC i Borgsjö, som ju inte ens är en håla :) Den är det heller inte Sundsvallsborna som kommer att nyttja, men den ligger som sagt mycket bra till för de som bor söder om Sundsvall och ska till Jämtlands- och Härjedalsfjällen.
Skriv svar