Laddköer på SuC Julen 2021

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av jonasl »

Det känns som att det rasslat in en hel del nya bilar senaste året. Supercharger-nätverket har också byggts ut rejält men är det tillräckligt för att palla trycket en sån här helg? (Är det ens rimligt att hålla den nivån?)

Kör E20 från Stockholm till Karlstad imorgon och lär rulla in i Arboga med 10-15% - kommer jag råka ut för min första laddkö på SuC? Just den sträckan har ju en del planerade förstärkningar men inget som materialiserats än.

Tänkte att vi kan skriva av oss om laddköer under julhelgen i den här tråden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Laddköer på SuC Julen 2021

Inlägg av martinot »

Visst kan det säkert bli köer under extrema peakar. Det har jag tom. råkat ut för på bensinmackar vid extrema tillfällen som tex. under de hetaste semesterveckorna vid västkusten på sommaren.

En god ambitionsnivå för mackägare vore dock att det inte väldigt mycket oftare skall bli köer till deras laddare än till deras bensin/dieselpumpar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Två lediga platser när jag kom fram och en trasig.

Har haft koll på Abrp hela vägen och det har varierat mellan noll och tre platser så det här säkert varit kö ibland.

Får bara 70kW ca med 50% men över 130kW i början när jag stod på ett ledigt par.

Model S verkar det länge och ladda. En observation.

Edit: två bilar i kö nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det är väldigt intressant att se hur beläggningen ser ut i dagsläge. Är det redan kö idag så innebär det ju att vi inte har någon vidare överkapacitet för ett eventuellt öppnande av nätverket i Sverige så det blir intressant att se hur Tesla tacklar Sverige i sådana planer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag la in Fullerö när vi startade hemifrån (Sth) och då var 9 laddare lediga. När vi kom fram var 4 lediga, men när vi åkte var det fullt.
Navigerade till Gävle, 1 ledig men när vi kom fram var 3 lediga. När vi åkte var 1 ledig.

Nära, men ännu har jag inte behövt köa. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Som jag skrev tidigare, det här är alltså utan att ha öppnat upp nätverket…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Inga problem för Tesla ägarna byter bil då så det är samma personer som laddar fast i andra bilar :lol:

Skämt å sido. Att det blir kö på en av årets mest trafikerade dagar är väl inget oväntat. Bara kolla på valfri bensinmack… samma kaos där mer eller mindre.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Bjelke skrev:
Inga problem för Tesla ägarna byter bil då så det är samma personer som laddar fast i andra bilar :lol:
:lol: True…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Skillnaden blir väl i finansieringsmodellen. Tydligen har Tesla (enligt påstående) lagt på mellan 10-20 papp per bil för att bygga ut SuC (ännu mer innan när det var fri laddning).

Misstänker att intäkterna och bidraget till SuC-utbyggnaden kommer bli bra mycket lägre från icke-Teslor än från Teslor.

Men skall bli spännande att följa!

Är det inte lägre tid för köer till SuC än tid för köer till tankning av bensin/diesel på extrema belastningstider (kanske få dagar om året), så är jag nöjd.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Skämt å sido. Att det blir kö på en av årets mest trafikerade dagar är väl inget oväntat. Bara kolla på valfri bensinmack… samma kaos där mer eller mindre.
För laddare är det intressant hur tillgängligheten vid peak är, inte att det är tomt 3 på natten en tisdag i september. Visst kan man acceptera några minuters kö den värsta dagen på året men det får inte bli kaos. Att det redan nu blir lite kö innebär helt enkelt att det inte finns någon överkapacitet idag.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

För laddare är det intressant hur tillgängligheten vid peak är, inte att det är tomt 3 på natten en tisdag i september. Visst kan man acceptera några minuters kö den värsta dagen på året men det får inte bli kaos. Att det redan nu blir lite kö innebär helt enkelt att det inte finns någon överkapacitet idag.
Jag tror aldrig vi kommer komma dit att antalet laddare baserats på peak. Det kommer aldrig vara ekonomiskt försvarbart när de övrig tid står till största del oanvända. Men visst det hade varit skönt!

Vet inte hur alla andra gör men oavsett vilken bil jag kör (fossil eller el) så planerar jag körningen så gott jag kan för att just undvika den största trafiken. Jag bokstavligen hatar långa långa köer efter vägarna och inte enbart vid mack/laddstation. Men det är jag! :lol:
Polestar 2 LRSM -25
Garak

Inlägg av Garak »

Vi kom fram till ett tomt Toftaholm idag åtminstone, men efter ett tag dök det upp en tysk MY :)
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Jag tror aldrig vi kommer komma dit att antalet laddare baserats på peak. Det kommer aldrig vara ekonomiskt försvarbart när de övrig tid står till största del oanvända. Men visst det hade varit skönt!

Vet inte hur alla andra gör men oavsett vilken bil jag kör (fossil eller el) så planerar jag körningen så gott jag kan för att just undvika den största trafiken. Jag bokstavligen hatar långa långa köer efter vägarna och inte enbart vid mack/laddstation. Men det är jag! :lol:
Då kommer elbilar fallera, om det blir 30-45 min kö vid varje laddstopp bara för det är jul, påsk, sommarlov, sportlov osv så kommer elbilar förpassas till stadsbilar igen. Tesla har uppenbarligen lyckats basera antalet laddare på peak hittills eftersom det bara verkar bli några få minuters kö nu. Som jag varit inne på förut så lär det dock inte gå att få ekonomi i det bara genom att ta betalt för laddningen utan det krävs att man ser det som en del av bilförsäljningen, vilket är varför jag alltid tyckt att öppnandet riskerar att försämra upplevelsen för Teslaägare.

Tesla har dock hävdat att det inte kommer försämras för Teslaägare vilket då måste betyda att många stationer i Sverige inte kan öppna året om eftersom det skulle innebära längre köer när det är som mest trafik. Det gäller såklart inte alla stationer eftersom vissa ser mindre trafik även under topparna.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev:
Nect skrev:

Då kommer elbilar fallera, om det blir 30-45 min kö vid varje laddstopp bara för det är jul, påsk, sommarlov, sportlov osv så kommer elbilar förpassas till stadsbilar igen. Tesla har uppenbarligen lyckats basera antalet laddare på peak hittills eftersom det bara verkar bli några få minuters kö nu. Som jag varit inne på förut så lär det dock inte gå att få ekonomi i det bara genom att ta betalt för laddningen utan det krävs att man ser det som en del av bilförsäljningen, vilket är varför jag alltid tyckt att öppnandet riskerar att försämra upplevelsen för Teslaägare.

Tesla har dock hävdat att det inte kommer försämras för Teslaägare vilket då måste betyda att många stationer i Sverige inte kan öppna året om eftersom det skulle innebära längre köer när det är som mest trafik. Det gäller såklart inte alla stationer eftersom vissa ser mindre trafik även under topparna.
Jag tror att det blir fler mobila laddstationer som flyttas runt efter behov snarare än att alla laddstationer ska stå med onödigt många outnyttjade laddare Detta i kombination att flera lär sig att man får försöka planera resan i god tid. Som att julhandla… 8-)

Men långa köer får inte inträffa så det håller jag helt med om.
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev:

Jag tror att det blir fler mobila laddstationer som flyttas runt efter behov snarare än att alla laddstationer ska stå med onödigt många outnyttjade laddare Detta i kombination att flera lär sig att man får försöka planera resan i god tid. Som att julhandla… 8-)
Ja visst, inget säger att det måste vara permanenta stationer. Det som är uppenbart är att med nuvarande nätverket så finns det många stationer där det inte räcker till för att lägga till fler bilar, och då säljer Tesla själva fortfarande mycket som kommer behöva kompenseras för. Om de väljer att lösa det genom att slänga upp säg 6-8 temporära stolpar där det behövs baserat på normala resvägar eller bygga ut spelar ingen roll för slutanvändaren. Kan dock tänka mig att det kan bli svårt att få fram el till så många 250 kW stolpar temporärt, det krävs nog en permanent dragning för det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Ytterligare 12 SuC i Bredden och 12 SuC vid Gävlebro södergående vore bra.
Det var gott om lediga platser i Hudik och snart öppnar Söderhamn, så norr om Gävle ser det bra ut.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Största resdagen och ingen fick vänta mer än några minuter i Arboga. Både Örebro och Strängnäs som är på gång på samma sträcka (för de flesta) blir dessutom en avlastning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

De kommer snart erbjuda gratis laddning under timmar det inte reser riktigt lika många. Som i Californien.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Inte många lägesrapporter här, mest massa allmänt tyckande.
Ska ut 60 mil den 26e. Skriver något då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Blev tvungen att åka landet (N om Gävle) Sthlm ToR idag, stannade på Fullerö, inte fullt, men fler bilar än jag någonsin sett där, endast typ 2-4 platser lediga under den tid jag var där.

Fick dela stolpe med en Model 3 under typ 15 minuter också, första gången där för mig, var dock nästan nere på 75 kW i laddkurvan redan, så det påverkade inte laddtiden nämnvärt.

Det märks helt klart att det är fler Teslor i omlopp (vilket förstås är kul).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Små-kaos i Ödeshög kring lunch idag. En halvtimmes väntan innan man kunde ladda, med reducerad hastighet (v2).
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Blev tvungen att åka landet (N om Gävle) Sthlm ToR idag, stannade på Fullerö, inte fullt, men fler bilar än jag någonsin sett där, endast typ 2-4 platser lediga under den tid jag var där.

Fick dela stolpe med en Model 3 under typ 15 minuter också, första gången där för mig, var dock nästan nere på 75 kW i laddkurvan redan, så det påverkade inte laddtiden nämnvärt.

Det märks helt klart att det är fler Teslor i omlopp (vilket förstås är kul).

/fth
För mig var det första gången på Fullerö, vilket berodde på att jag inte hade mer än 53% vid start hemifrån.
Det vore skönt att kunna ladda hemma!

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mans71 skrev:
Små-kaos i Ödeshög kring lunch idag. En halvtimmes väntan innan man kunde ladda, med reducerad hastighet (v2).
Ödeshög är ju aldrig trevligt, skulle jag bli tvungen att åka E4:an vid hög belastning så skulle jag undvika den om möjligt. Jönköping kommer ju bli ett rejält lyft längs E4, när den öppnar kommer jag nog aldrig stanna i Ödeshög igen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare

Inlägg av chox »

Linköping vid 10-tiden idag var det 4-6 platser lediga den smärre evighet jag laddade min nerfade veteranare.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Är det någon som har sett hur det varit utanför SuC idag?
Har det varit mycket köer på andra stationer?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar