Analys av timpriser från smartcharge.dev

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Analys av timpriser från smartcharge.dev

Inlägg av fredli74 »

God Jul på er alla!

Jag har ett hobbyprojekt igång sedan 2019 som ett gäng forummedlemmar här har hjälpt mig att beta-testa. Ni kan läsa lite mer om det och se lite screenshots i orginal-tråden här. Med tanke på elpriserna just nu, så har jag öppnat upp för fler beta-testare på min test-server smartcharge.dev. Men droppa gärna ett PM så jag kan bjuda in till beta-chatten där vi kan prata och jag kan ge support om det behövs. (OBS, funktionen för att hämta en Tesla API token funkar inte längre, du måste tyvärr använda en tredje-part App som finns till iOS och Android).

Hursomhelst. Även utan avancerade appar så går det ju att spara på laddningen med ett enkelt schema. Så jag tänkte passa på att dela med mig av lite grafer över hur snittpriset sett ut i de fyra olika regionerna de senaste året. Här kan man se och lista ut vilka timmar som förmodligen är billigast och kanske lägga schema att ladda 2-3 timmar per dag och lite extra på helgen.

Även om ni har fast-pris så hjälper schemaläggning till att fördela lasten på elnätet och på sikt pressa ned priserna för alla.
2021-12-24_12h58_56.png
2021-12-24_12h59_09.png
(klockslag på X-axeln och kr/kWh på Y)
Senast redigerad av fredli74, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Analys av timpriser från smartcharge.dev

Inlägg av fredli74 »

2021-12-24_12h59_21.png
2021-12-24_12h59_32.png
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Analys av timpriser från smartcharge.dev

Inlägg av Xeik »

Jag rekommenderar verkligen att prova på detta! Har varit med ett bra tag nu, och det fungerar jättebra. Enkelt att bara låta appen sköta allt med laddningen. Bra möjligheter att ställa in olika parametrar. Bla om den ska ladda till angiven gräns varje gång, eller om den ska köra mer balanserat,för att exempelvis ladda mindre första natten, om elpriset nästa natt ser ut att bli lägre. En väldigt bra sak är att den inte väcker bilen i onödan, så sovningen påverkas inte heller.
Enda "felet" är väl att den sedan lång tid fungerar så bra, att jag är väldigt dålig på att vara inne i forumet och följa utvecklingen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Analys av timpriser från smartcharge.dev

Inlägg av themax »

Xeik skrev:
Enda "felet" är väl att den sedan lång tid fungerar så bra, att jag är väldigt dålig på att vara inne i forumet och följa utvecklingen.
Håller med. När jag trodde jag hade problem häromdagen så hade jag 168 olästa meddelanden. Har liksom inte behövt kolla funktionen eftersom den bara rullar på utan att bråka.

Jag jagar inte lägst pris och kör mycket men gillar att bilen ”vet” hur mycket jag behöver varje dag och låter bli att ladda om priset är för högt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar