Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Jordgubben »

LarsL skrev:
Jordgubben skrev:
Ljusshowen var juh riktigt fräck, framförallt när man står parkerad mot en vägg så det lyser upp TESLA från strålkastarna :D . Bara det är juh värt bilens pris :lol:
Då har du Matrix strålkastare?
Jajamän, hade tur och få det, nya motorn och dessutom ha trådlösa laddningen monterad :)
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

krillokrokodil skrev:
Min unge gick ut och tryckte SKIP på genomgången. Någon som vet om man kan trigga den igen?
Det var inte så mycket i genomgången bara fyra bilder
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

bolleboll skrev:
krillokrokodil skrev:
Min unge gick ut och tryckte SKIP på genomgången. Någon som vet om man kan trigga den igen?
Det var inte så mycket i genomgången bara fyra bilder
4.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av martinot »

ErikHallq skrev:
Räcker det att man väcker bilen med appen för att den ska söka efter uppdateringar, eller behöver man öppna menyn i bilen för att göra en ny sökning? Tänker att den bara automatiskt gör en sökning per dag eller något

Nu är det som att vara liten och vänta på tomten :lol:
För mig räckte det med att kolla i appen i telefonen och starta installationen fjärr från den! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
ErikHallq skrev:
Räcker det att man väcker bilen med appen för att den ska söka efter uppdateringar, eller behöver man öppna menyn i bilen för att göra en ny sökning? Tänker att den bara automatiskt gör en sökning per dag eller något

Nu är det som att vara liten och vänta på tomten :lol:
Du får en notis i appen och sedan är det bara att ansluta till WiFi så laddas uppdateringen ned.
Jag brukar alltid tvingas slå på WiFi för att ladda uppdateringar, men denna verkar som den går ner över 4G/LTE. Är Elon extra bussig nu i jultider? :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Elix747 »

martinot skrev:
LarsL skrev:
ErikHallq skrev:
Räcker det att man väcker bilen med appen för att den ska söka efter uppdateringar, eller behöver man öppna menyn i bilen för att göra en ny sökning? Tänker att den bara automatiskt gör en sökning per dag eller något

Nu är det som att vara liten och vänta på tomten :lol:
Du får en notis i appen och sedan är det bara att ansluta till WiFi så laddas uppdateringen ned.
Jag brukar alltid tvingas slå på WiFi för att ladda uppdateringar, men denna verkar som den går ner över 4G/LTE. Är Elon extra bussig nu i jultider? :)
Min bil hade tappat Wi-Fi kopplingen. Jag var tvungen att gå till kalla bilen för att koppla upp mot Wi-Fi för att ladda ner uppdateringen. Normalt fungerar det automatiskt att ladda ner när wifi uppkopplingen är ansluten.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11671
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av martinot »

NEO skrev:
En sak som slog mig, tänk att en entreprenör kan få oss vuxna människor att lämna julefirandet 07:00 och gå till bilen för att kika på ny uppdatering och glädjas åt att väcka alla grannar med nya lampshowen. Vad f-n är det för fel på oss :lol:
Jag känner mig usel som teslaägare. Var grymt exalterad igår när jag gick och la mig, men nu i morse och förmiddags hade jag helt glömt bort det!

Var en massa julklappsinslagning, fixa med båden (tog upp den sjukt sent i år, nu i måndags innan jul, och hade en del kvar att fixa), tog promenad med frugan i solen. Var först nu när jag tog en "rast" vid lunch som jag gick in på Teslaforumet och kom ihåg att checka släppet av nya mjukvaran.

Men jag är på 60% nu, och familjen kommer undra varför jag gör något sådant här precis innan vi skall iväg till släkten om någon timme...

Så lite dåligt och sent av mig att installera, men känner mig iaf. att ha lite nördcredd då jag iaf. får in på Teslaforumet på julafton. :)

Nu väntar jag bara på att installationen skall gå klart medans jag tar en dusch. Lite som ett barn på julafton! :D

Hur lång tid tog det för er att installera den totalt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Nils944 »

martinot skrev:
NEO skrev:
En sak som slog mig, tänk att en entreprenör kan få oss vuxna människor att lämna julefirandet 07:00 och gå till bilen för att kika på ny uppdatering och glädjas åt att väcka alla grannar med nya lampshowen. Vad f-n är det för fel på oss :lol:
Jag känner mig usel som teslaägare. Var grymt exalterad igår när jag gick och la mig, men nu i morse och förmiddags hade jag helt glömt bort det!

Var en massa julklappsinslagning, fixa med båden (tog upp den sjukt sent i år, nu i måndags innan jul, och hade en del kvar att fixa), tog promenad med frugan i solen. Var först nu när jag tog en "rast" vid lunch som jag gick in på Teslaforumet och kom ihåg att checka släppet av nya mjukvaran.

Men jag är på 60% nu, och familjen kommer undra varför jag gör något sådant här precis innan vi skall iväg till släkten om någon timme...

Så lite dåligt och sent av mig att installera, men känner mig iaf. att ha lite nördcredd då jag iaf. får in på Teslaforumet på julafton. :)

Nu väntar jag bara på att installationen skall gå klart medans jag tar en dusch. Lite som ett barn på julafton! :D

Hur lång tid tog det för er att installera den totalt?
Trög uppladdning för mig, fick flytta både routern och bilen för att bli uppkopplad till WiFi. När den var nerladdad tog själva installationen 25 minuter.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Imolarot »

Vet inte om jag är korkad men hur får man upp snabbmenyerna som guiden visar?
Har försökt att klicka på, swipa upp, hålla in länge osv på bil-ikonen resp temperatur men kommer bara in i fulla menyn. Eller visar den bara att sakerna flyttat dit, inte att det finns en snabbmeny? :?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av FinaFisken »

Vad tycker ni om v11 då?
Jag är inte helt övertygad. Behövde koncentrera mig på vinterväglaget dock under min morgonkörning.

* Väldigt liten AP-ratt
* Växelindikatorn inte längre blå så man förväxlar inte med helljus
* Tyckte mig höra "förkonditioneringsljud" vid normal körning
* Wifiknapp flyttad, men blir nog bra.
* Äntligen en telefonknapp direkt i gui:t (om man vill)
* Två tempkontroller. Hur synkar man dem?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av NEO »

FinaFisken skrev:
Vad tycker ni om v11 då?
Jag är inte helt övertygad. Behövde koncentrera mig på vinterväglaget dock under min morgonkörning.

* Väldigt liten AP-ratt
* Växelindikatorn inte längre blå så man förväxlar inte med helljus
* Tyckte mig höra "förkonditioneringsljud" vid normal körning
* Wifiknapp flyttad, men blir nog bra.
* Äntligen en telefonknapp direkt i gui:t (om man vill)
* Två tempkontroller. Hur synkar man dem?
Genom att inte ha split intryck, din är synkad nu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av LarsL »

Imolarot skrev:
Vet inte om jag är korkad men hur får man upp snabbmenyerna som guiden visar?
Har försökt att klicka på, swipa upp, hålla in länge osv på bil-ikonen resp temperatur men kommer bara in i fulla menyn. Eller visar den bara att sakerna flyttat dit, inte att det finns en snabbmeny? :?
Om jag förstod rätt menar de att dessa val nu ligger under menyn reglage. Det de har illustrerar hade varit snyggt men jag gissar efter att ha försökt ett tag att det inte går att få upp det som på bilden.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Tellus »

Inte heller hunnit testa så mycket än, men saknar tripp och däcktryck visningen under bilen.
Borde vara valbart.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

Imolarot skrev:
Vet inte om jag är korkad men hur får man upp snabbmenyerna som guiden visar?
Har försökt att klicka på, swipa upp, hålla in länge osv på bil-ikonen resp temperatur men kommer bara in i fulla menyn. Eller visar den bara att sakerna flyttat dit, inte att det finns en snabbmeny? :?
Första bilden visar nog bara att dessa delar har flyttat in i menyerna.

Andra bilden får man upp med att öka eller sänka temperaturen. det gick inte att trycka bara på tempen för då kom hela ventilations sidan upp.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Imolarot »

bolleboll skrev:
Imolarot skrev:
Vet inte om jag är korkad men hur får man upp snabbmenyerna som guiden visar?
Har försökt att klicka på, swipa upp, hålla in länge osv på bil-ikonen resp temperatur men kommer bara in i fulla menyn. Eller visar den bara att sakerna flyttat dit, inte att det finns en snabbmeny? :?
Första bilden visar nog bara att dessa delar har flyttat in i menyerna.

Andra bilden får man upp med att öka eller sänka temperaturen. det gick inte att trycka bara på tempen för då kom hela ventilations sidan upp.
Okej, får testa nästa gång jag kör då för när jag ändrade temperatur så ändrades bara temperaturen utan att någon snabbmeny dök upp men jag fingrade väl helt enkelt fel på reglagen bara.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Pasjostrom »

Jag tycker flera saker blivit sämre
1. Flera funktioner jag använder ofta kräver flera tryck. Tex stolsvärmen, avfrostning, tripräknaren, osv. Medan andra reglage som jag sällan använder nu är enklare att nå.

2. Två temperaturreglage visas trots att man väljer ”dela” (synka).

3. Informationen vid navigeringen (avstånd och tid kvar till destination) står tätare ihop vilket gör det otydligare vid en hastig titt.


Nej, jag är inte övertygad, men jag kanske vänjer mig.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av ErikHallq »

LarsL skrev:
ErikHallq skrev:
Räcker det att man väcker bilen med appen för att den ska söka efter uppdateringar, eller behöver man öppna menyn i bilen för att göra en ny sökning? Tänker att den bara automatiskt gör en sökning per dag eller något

Nu är det som att vara liten och vänta på tomten :lol:
Du får en notis i appen och sedan är det bara att ansluta till WiFi så laddas uppdateringen ned.
Jo det har jag koll på, men tror inte bilen söker efter uppdateringar konstant. Men jag gick ut till bilen och in i meny så den började söka och då dök den upp nu. Innan syntes den inte i telefonen :-)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Imolarot »

Pasjostrom skrev:
Jag tycker flera saker blivit sämre
1. Flera funktioner jag använder ofta kräver flera tryck. Tex stolsvärmen, avfrostning, tripräknaren, osv. Medan andra reglage som jag sällan använder nu är enklare att nå.

2. Två temperaturreglage visas trots att man väljer ”dela” (synka).

3. Informationen vid navigeringen (avstånd och tid kvar till destination) står tätare ihop vilket gör det otydligare vid en hastig titt.


Nej, jag är inte övertygad, men jag kanske vänjer mig.
Tesla verkar på senare tid gjort om appen och nu då kanske hela UI i bilen och börjar alltid med en bas och bygger sedan på och fixar, förbättrar osv med relativt snabba uppdateringar. Se bara på allt nytt som kommit i appen sedan lansering av den nya versionen. Tror nu när alla bilar kommer köra V11 och inte bara Model S i USA att de kommer förbättra och förfina relativt snabbt saker som folk klagar på.

Samma med waypoints, folk klagade på att det inte gick att ändra osv. Men första releasen var bara basen och bara några veckor senare kom en uppdatering som gjorde man kunde redigera dom. Eller att man nu återigen ser närmaste Supercharger i appen osv.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

Om man nu inte har bilen i ett garage så är det att rekommendera med lite defrost av sido rutor, och att silikonsiftet gjort sitt, innan man drar på ljus showen i minus grader....
:x

Edit: bild
light show.JPG
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

Hmmm... Dagens ilandsproblem:

Kalle Anka, eller testa nya mjukvaran mera???
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av LarsL »

Pasjostrom skrev:
Jag tycker flera saker blivit sämre
1. Flera funktioner jag använder ofta kräver flera tryck. Tex stolsvärmen, avfrostning, tripräknaren, osv. Medan andra reglage som jag sällan använder nu är enklare att nå.
Allt har ju blivit konfigurerbart så du kan lägga ner det du använder ofta på menyraden. Har inte kollat än om det går att plocka ner sätesvärmen, däremot.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av steffe68 »

Hmm…får bara igång livekamera om jag slår av Wi-Fi på mobilen. Nån annan som får igång MED Wi-Fi?
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av Pasjostrom »

steffe68 skrev:
Hmm…får bara igång livekamera om jag slår av Wi-Fi på mobilen. Nån annan som får igång MED Wi-Fi?
Har inte hunnit testa så mycket än så det mesta går att lösa, men det jag saknar mest är trippmätaren (rutan som sträcka och förbrukning), kan man få upp den på något sätt utan att gå in i menyn—>”Resor”?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av mikebike »

Jaha, nu installeras 44.25 i bilen, direkt från 44.5.
Tydligen hoppades 44.6 över.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44

Inlägg av bolleboll »

steffe68 skrev:
Hmm…får bara igång livekamera om jag slår av Wi-Fi på mobilen. Nån annan som får igång MED Wi-Fi?
fungerar kanon med wifi på mobilen :D

Edit: bild
Screenshot_20211224-170553.png
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Skriv svar