Julmys med Sol- och Podcars pionjär i Kalifornien

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Julmys med Sol- och Podcars pionjär i Kalifornien

Inlägg av Volt »

Hej kära Tesla-vänner!

Här kommer en liten julhälsning och julklapp från mig och Evolution Show som jag hoppas kan ge lite solvärmande framtidshopp! Ett specialavsnitt i Evoltion Show med min vän Ron Swenson, en svenskättad ameikan vars farfar Carl Swenson emigrerade till USA och sedermera Kalifornien i början av 1900-talet där Ron alltså bor. Ron är uppfinnare och solenergi-entreprenör och även mycket hängiven att dela med sig av sin idéer och projekt med ingenjörsstudenter och andra entreprenörer för att hitta fossilfria framtidslösningar, däribland smarta transportlösningar för eltransporter!

Ron innehar bland annat Guiness World Record för världens största Kite-segel att dra något fordon av något slag och har installerat storskaliga solanläggningar i Kalifornien sedan 1980-talet och bygger nu enerigsmarta och soldrivna (solel och solvärme) bostadsområden i bland annat Montana.

Ron Swenson ligger även bakom flera internationella transportprojekt för delade kollektivlösningar och är bland annat medgrundare till den internationella konferensen Podcar City conference som bland andra svenska Christer Lindström varit med och skapat och som hållits i USA och Europa i 15 år i rad. Podcars kan bli ett bra komplement till dagens kollektivtrafik. Mycket händer kring Podcars eller Personal Rapid Transit (PRT) som det även kallas eller som det kallats i Sverige "spårbilar" men svenska översättningen haltar väsentligt då de flesta Podcar/PRT system inte går på spår utan på banor ovan mark, oftast ca 10 meter upp och separat från övriga trafikslag. Jag har själv deltagit i två Podcar City konferenser (Silicon Valley 2015 och i Gävle 2016) och kan varmt rekommendera dem.

Önskar alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt 2022!

Allt gott,
Johan