Bilen stod ute inatt -15grader. Körde in den i garaget som håller ett par plusgrader vid 8 tiden imorse. Satte i laddkabeln (3fas kabel) kl 11. Vanligtvis hoppar laddningen igång direkt och den ger ca 50km/h på 16A.
Men nu har den stått med kabeln i 3,5h och den laddar knappt. Sätter jag mig i bilen och fläkten går igång så ökar ampere upp men den står fortfarande på 0km/h laddning.
Om den förvärmer batteriet så varför gör den det med endast 1/16A?
Har vart o tryckt bort tibbers smartladdning oxå.
Laddar bara 1/16A
Moderator: Redaktion
Re: Laddar bara 1/16A
1A är nog laddströmmen, batteriet kunde nog inte ta emot mer vid den temperaturen och resterande effekt(15A) värmde bartteriet. Tesla har såklart god koll på vilken ström/effekt batteriet kan ta emot utan att skadas(lithium plating) så laddeffekten är garanterat anpassad för detta.Cjfforsgren skrev:Bilen stod ute inatt -15grader. Körde in den i garaget som håller ett par plusgrader vid 8 tiden imorse. Satte i laddkabeln (3fas kabel) kl 11. Vanligtvis hoppar laddningen igång direkt och den ger ca 50km/h på 16A.
Men nu har den stått med kabeln i 3,5h och den laddar knappt. Sätter jag mig i bilen och fläkten går igång så ökar ampere upp men den står fortfarande på 0km/h laddning.
Om den förvärmer batteriet så varför gör den det med endast 1/16A?
Har vart o tryckt bort tibbers smartladdning oxå.
Kallt batteri. Då används strömmen till att värma batteriet inledningsvis, bilen laddar nog inte när batteriet är minusgrader, utan börjar när det når plusgrader. Sen laddar det inte fort när det är nära noll utan riktigt sakta. Efterhand som temperaturen på batteriet ökar ökar laddeffekten.
Jag laddade in Finland med -20 med reseladdaren. Effektiviteten över en hel laddcykel blev 30% då 2kW krävdes av tre möjliga för att värma batteriet. Batteriet hölls mellan +8.5 och +10 grader under hela laddningen trots -15 till -20.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Cjfforsgren
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 14 jun 2021 20:41
Re: Laddar bara 1/16A
AAKEE skrev:1A är nog laddströmmen, batteriet kunde nog inte ta emot mer vid den temperaturen och resterande effekt(15A) värmde bartteriet. Tesla har såklart god koll på vilken ström/effekt batteriet kan ta emot utan att skadas(lithium plating) så laddeffekten är garanterat anpassad för detta.Cjfforsgren skrev:Bilen stod ute inatt -15grader. Körde in den i garaget som håller ett par plusgrader vid 8 tiden imorse. Satte i laddkabeln (3fas kabel) kl 11. Vanligtvis hoppar laddningen igång direkt och den ger ca 50km/h på 16A.
Men nu har den stått med kabeln i 3,5h och den laddar knappt. Sätter jag mig i bilen och fläkten går igång så ökar ampere upp men den står fortfarande på 0km/h laddning.
Om den förvärmer batteriet så varför gör den det med endast 1/16A?
Har vart o tryckt bort tibbers smartladdning oxå.
Kallt batteri. Då används strömmen till att värma batteriet inledningsvis, bilen laddar nog inte när batteriet är minusgrader, utan börjar när det når plusgrader. Sen laddar det inte fort när det är nära noll utan riktigt sakta. Efterhand som temperaturen på batteriet ökar ökar laddeffekten.
Jag laddade in Finland med -20 med reseladdaren. Effektiviteten över en hel laddcykel blev 30% då 2kW krävdes av tre möjliga för att värma batteriet. Batteriet hölls mellan +8.5 och +10 grader under hela laddningen trots -15 till -20.
Ah okey, tänkte att de var nått galet men det kanske tar sån tid att värma upp. Tack för snabba svaret
Hade dörren öppet ett tag, vet ej om det gjorde nån skillnad men nu tar den lite ladd
Re: Laddar bara 1/16A
Hade samma problem vid en köldknäpp innan jul… Utan garage varken vid laddningen hemma eller på jobbet var det riktigt segt att få den att börja ladda. Har haft bilen i fem år och aldrig upplevt liknande.
Lärdomen blev att ladda direkt efter jag kört och nyttja det uppvärmda batteriet om det är svinkallt.
Lärdomen blev att ladda direkt efter jag kört och nyttja det uppvärmda batteriet om det är svinkallt.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddar bara 1/16A
Grundregeln är som sagt att alltid försöka ladda vid ankomst med varmt batteri.
Det är ju rätt mycket pengar som man eldar för kråkorna med om man först låter det varma batteriet frysa och sedan tina upp innan det tar laddning.
Även om man har timtaxa så bör det vara mer ekonomiskt att ladda vid ankomst även om det är högt elpris eftersom effektiviteten blir oerhört låg när man hamnar i din situation, det tar ju dessutom väldigt lång tid att ladda om man ska iväg.
En variant om man absolut vill optimera detta är att ladda med låg effekt när man anländer, och höja effekten när elpriset är lågt. Vet någon om Tibber eller andra smarta laddkösningar klarar att reglera effekten dynamiskt? Eller är det ”bara” av/på som gäller när dom optimerar efter timpris?
/fth
Det är ju rätt mycket pengar som man eldar för kråkorna med om man först låter det varma batteriet frysa och sedan tina upp innan det tar laddning.
Även om man har timtaxa så bör det vara mer ekonomiskt att ladda vid ankomst även om det är högt elpris eftersom effektiviteten blir oerhört låg när man hamnar i din situation, det tar ju dessutom väldigt lång tid att ladda om man ska iväg.
En variant om man absolut vill optimera detta är att ladda med låg effekt när man anländer, och höja effekten när elpriset är lågt. Vet någon om Tibber eller andra smarta laddkösningar klarar att reglera effekten dynamiskt? Eller är det ”bara” av/på som gäller när dom optimerar efter timpris?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddar bara 1/16A
Jag har ibland laddat på hotell i -30, med 11kW, 16A, 3-fas.
Värmen drar 6kW och batterivärmaren drar också 6kW.
Totalt 12kW. Så även om jag anslutit till 11kW så drar den ström från batteriet en kort stund innan man fått upp lite värme.
Värmen drar 6kW och batterivärmaren drar också 6kW.
Totalt 12kW. Så även om jag anslutit till 11kW så drar den ström från batteriet en kort stund innan man fått upp lite värme.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension