Hur menar du så? Ska man istället bara köra över frun? (Alltså jag menar inte bildligt talat såklartbizotizo skrev:Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört

Moderator: Redaktion
Hur menar du så? Ska man istället bara köra över frun? (Alltså jag menar inte bildligt talat såklartbizotizo skrev:Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört
Haha nej det var väl inte det jag påstod heller. Köp bilen bara!mati skrev:Hur menar du så? Ska man istället bara köra över frun? (Alltså jag menar inte bildligt talat såklartbizotizo skrev:Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört)
Har man gemensam (begränsad) ekonomi, som antagligen är rätt vanligt om man är gift, är det väl bra om man har samsyn på inköp i miljonklassen.bizotizo skrev:Haha nej det var väl inte det jag påstod heller. Köp bilen bara!mati skrev:Hur menar du så? Ska man istället bara köra över frun? (Alltså jag menar inte bildligt talat såklartbizotizo skrev:Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört)
Oj, det kan i värsta fall sluta riktigt illa. Jag är ju lite i begrepp att göra just detta. Jag vill ha en Ioniq 5, sambon tvärvägrar. Jag står nu inför valet, köpa den bil jag vill ha och som jag har råd med, eller behålla min svindyra e-tron, eller alternativt inte ha någon bil alls.bizotizo skrev:...köp bilen bara!
Du är inne på lite av nyckeln;Emg skrev:Har man gemensam (begränsad) ekonomi, som antagligen är rätt vanligt om man är gift, är det väl bra om man har samsyn på inköp i miljonklassen.bizotizo skrev:Haha nej det var väl inte det jag påstod heller. Köp bilen bara!mati skrev:Hur menar du så? Ska man istället bara köra över frun? (Alltså jag menar inte bildligt talat såklartbizotizo skrev:Vill inte vara sån men om behöver man övertyga sin fru för att köpa en bil så är det redan kört)
Hör ofta folk säga lättare med förlåtelse än tillåtelse, men jag håller inte alls med om det faktiskt.
Det har ingen som helst betydelse. Jag står för 100% av av kostnaderna för båda våra bilar, men det betyder verkligen inte att jag får köpa vad jag vill. Som jag skrev tidigare, det är lätt att ha synpunkter när man inte behöver betala.martinot skrev:Men är det en av parterna som köper bilen själv och står för 100% av kostnaderna så är givetvis läget annorlunda (även om det är en fördel att andra i familjen kan vid behov klara av att framföra fordonet utan praktiska problem).
Teslabjörn betalade ju en firma för att riva ner halva bilen(M3) och montera dämpmattor kors och tvärs. Kostade 20k+ vill jag minnas. Det blev knappt märkbart ändå.OlleG skrev:Hej
Vi provkörde MY och direkt efteråt ID.4.
Tyvärr är det kört med MY enligt min fru. Jag gillade skarpt att köra den, men måste erkänna hennes poäng om hård stötdämpning och framförallt ljudnivå (vägljud). Det är en otrolig skillnad mellan de två. Sorgligt och väldigt svårt att förstå. MY har så många fördelar som ni räknat upp men ljudet måste man leva med alltid.
Läst mycket på det amerikanska forumet om att montera mer ljudisolering, som dubbla gummilister, dämpning i hjulhus etc. Något som kan kännas väldigt B för en bil i 3/4 miljonklassen. En enkel Skoda är tystare....
Är det någon som försökt det?
Eller köpa en en bil av annat märke, var sugen på tesla men tyvärr endast pga SuC men dom bullrar som våran kia picanto…taliz skrev:Teslabjörn betalade ju en firma för att riva ner halva bilen(M3) och montera dämpmattor kors och tvärs. Kostade 20k+ vill jag minnas. Det blev knappt märkbart ändå.OlleG skrev:Hej
Vi provkörde MY och direkt efteråt ID.4.
Tyvärr är det kört med MY enligt min fru. Jag gillade skarpt att köra den, men måste erkänna hennes poäng om hård stötdämpning och framförallt ljudnivå (vägljud). Det är en otrolig skillnad mellan de två. Sorgligt och väldigt svårt att förstå. MY har så många fördelar som ni räknat upp men ljudet måste man leva med alltid.
Läst mycket på det amerikanska forumet om att montera mer ljudisolering, som dubbla gummilister, dämpning i hjulhus etc. Något som kan kännas väldigt B för en bil i 3/4 miljonklassen. En enkel Skoda är tystare....
Är det någon som försökt det?
Så kort sagt finns det inte mycket att göra.
Däremot kan man ju se till att man har minsta möjliga fälgar och lågt däcktryck, det gör relativt stor skillnad.
Tomten kom en dag tidigt alltså.Mr S skrev:Uppdatering!
För snart två månader sedan startade jag denna tråd och fick massor med tips på att övertyga frun. Det räckte för henne att provköra och se alla utrymmen. Igår hämtade vi bilen.
Vi är supernöjda och barnen med.
Vi gjorde samma sak och kände att ljudnivån på ID4 var klart bättre. MEN det var också det enda som var bättre med ID4, MY piskade den på allt annat.OlleG skrev:Hej
Vi provkörde MY och direkt efteråt ID.4.
Tyvärr är det kört med MY enligt min fru. Jag gillade skarpt att köra den, men måste erkänna hennes poäng om hård stötdämpning och framförallt ljudnivå (vägljud). Det är en otrolig skillnad mellan de två. Sorgligt och väldigt svårt att förstå. MY har så många fördelar som ni räknat upp men ljudet måste man leva med alltid.
Läst mycket på det amerikanska forumet om att montera mer ljudisolering, som dubbla gummilister, dämpning i hjulhus etc. Något som kan kännas väldigt B för en bil i 3/4 miljonklassen. En enkel Skoda är tystare....
Är det någon som försökt det?
En Tesla är så klart något helt annat än alla andra bilar någonsin. Men förstår man inte det så är det nästan omöjligt att förklara för någon annan. Om du verkligen vill ha en Tesla så ska du säga att det är viktigt för dig och att du vill att göra detta.Mr S skrev:Lång historia kort!
För 4 år sedan skulle vi köpa en begagnad Model S, men min fru tyckte den var för låg, skramlig och opraktisk med stora bakåtvända barnstolar bak. Vi avvaktade och blev med Audi e-tron. Den ska tillbaka i Juli.
Nu till saken. Vi har två barn som båda sitter framåt när vi tar ut bilen. Jag vill ha en Model Y, men min fru vill gå på MEB (Audi Q4, VW ID.4 eller Skoda Enyaq)
Jag har redan dragit argumenten om att Model Y har mkt högre byggkvalité än en Model S från 2016, är högre m.m. Har även dragit argumenten om laddnätverk, infotainment och att Tesla liksom Apple är mer vertikalt integrerat och styr både hård och mjukvara själva.
Har ni bra argument och erfarenheter av era Model Y som jag kan dra upp för att övertyga min fru!
Stort tack på förhand. Längtar efter att bli en äkta forum-medlem.
il_concorde skrev:Vi gjorde samma sak och kände att ljudnivån på ID4 var klart bättre. MEN det var också det enda som var bättre med ID4, MY piskade den på allt annat.OlleG skrev:Hej
Vi provkörde MY och direkt efteråt ID.4.
Tyvärr är det kört med MY enligt min fru. Jag gillade skarpt att köra den, men måste erkänna hennes poäng om hård stötdämpning och framförallt ljudnivå (vägljud). Det är en otrolig skillnad mellan de två. Sorgligt och väldigt svårt att förstå. MY har så många fördelar som ni räknat upp men ljudet måste man leva med alltid.
Läst mycket på det amerikanska forumet om att montera mer ljudisolering, som dubbla gummilister, dämpning i hjulhus etc. Något som kan kännas väldigt B för en bil i 3/4 miljonklassen. En enkel Skoda är tystare....
Är det någon som försökt det?
ID4 måste nog vara en av de absolut tråkigaste bilar jag har kört i den prisklassen och klumpig kändes den också, infotainmentsystemet är ett skämt… för vår del var valet hur enkelt som helst!
Mycket möjligt, provkörde i dagsljus så kan inte ge någon input om det.ObscureEconomist skrev:il_concorde skrev:Vi gjorde samma sak och kände att ljudnivån på ID4 var klart bättre. MEN det var också det enda som var bättre med ID4, MY piskade den på allt annat.OlleG skrev:Hej
Vi provkörde MY och direkt efteråt ID.4.
Tyvärr är det kört med MY enligt min fru. Jag gillade skarpt att köra den, men måste erkänna hennes poäng om hård stötdämpning och framförallt ljudnivå (vägljud). Det är en otrolig skillnad mellan de två. Sorgligt och väldigt svårt att förstå. MY har så många fördelar som ni räknat upp men ljudet måste man leva med alltid.
Läst mycket på det amerikanska forumet om att montera mer ljudisolering, som dubbla gummilister, dämpning i hjulhus etc. Något som kan kännas väldigt B för en bil i 3/4 miljonklassen. En enkel Skoda är tystare....
Är det någon som försökt det?
ID4 måste nog vara en av de absolut tråkigaste bilar jag har kört i den prisklassen och klumpig kändes den också, infotainmentsystemet är ett skämt… för vår del var valet hur enkelt som helst!
Lysena I model y är ju ett skämt i jämförelse med id4 så det kan väl också vara relevant.
Kul med återkopplingen, och roligt att det även gick OK med övriga familjen!Mr S skrev:Uppdatering!
För snart två månader sedan startade jag denna tråd och fick massor med tips på att övertyga frun. Det räckte för henne att provköra och se alla utrymmen. Igår hämtade vi bilen.
Vi är supernöjda och barnen med.
Tydligen inte.Black skrev:Vill du ha en Y så gäller det att kompromissa/förhandla om annat. /...
Nyfiken.ObscureEconomist skrev:Lysena I model y är ju ett skämt i jämförelse med id4 så det kan väl också vara relevant.
SwedishAdvocate skrev:Nyfiken.ObscureEconomist skrev:Lysena I model y är ju ett skämt i jämförelse med id4 så det kan väl också vara relevant.
Vad är skämtet?
Här är en tråd om lysena i Y:
viewtopic.php?f=53&t=26664&start=0
Skummade några inlägg lite snabbt. Det 'enda' verkar vara att den automatiska avbländningsfunktionen typ bara fungerar 9/10 gånger...
Inte direkt vad jag skulle kalla "ett skämt".
Har ingen automatisk avbländning på min ~sex år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Är ju inte direkt jättesvårt att sköta av avbländningen manuellt...
Fast det blir ju lite skevt att jämföra normalt (icke-matrix) lyse med en bil med matrix-lyse.ObscureEconomist skrev:Skämtet är att dom är riktigt dåliga jämfört med id4 matrix lysen. Det beror väl lite på vilka krav man har kanske men det är inga höjdarlysen.
Prislappen på bilarna är väl relevant, matrix är standard i id4 gtx och bilen är ändå drygt 100-200k billigare än en model y så tycker definitivt man bör jämföra så. Får du mindre för samma pengar på vissa områden är det relevant.martinot skrev:Fast det blir ju lite skevt att jämföra normalt (icke-matrix) lyse med en bil med matrix-lyse.ObscureEconomist skrev:Skämtet är att dom är riktigt dåliga jämfört med id4 matrix lysen. Det beror väl lite på vilka krav man har kanske men det är inga höjdarlysen.
Det är ju lite som att säga att en bil med 2WD är kass uppför snöiga backar jämför med grannens bil med 4WD.
Den dagen som Tesla släpper matrix-lysen, så är det ju mer aktuellt och rättvist att jämföra med matrix-lysen på din ID4.
Hårdvaran för Matrix är numera standard i Tesla men mjukvaran saknas ännu. Är med andra ord bara en tidsfråga..ObscureEconomist skrev:Prislappen på bilarna är väl relevant, matrix är standard i id4 gtx och bilen är ändå drygt 100-200k billigare än en model y så tycker definitivt man bör jämföra så. Får du mindre för samma pengar på vissa områden är det relevant.martinot skrev:Fast det blir ju lite skevt att jämföra normalt (icke-matrix) lyse med en bil med matrix-lyse.ObscureEconomist skrev:Skämtet är att dom är riktigt dåliga jämfört med id4 matrix lysen. Det beror väl lite på vilka krav man har kanske men det är inga höjdarlysen.
Det är ju lite som att säga att en bil med 2WD är kass uppför snöiga backar jämför med grannens bil med 4WD.
Den dagen som Tesla släpper matrix-lysen, så är det ju mer aktuellt och rättvist att jämföra med matrix-lysen på din ID4.
Som att du får SC med en tesla och det får du inte med en id4