Vad vill du säga med denna, att E-tron är långt utanför listan eller att alla Tesla ägare vill byta till en skoda
Var lite för mycket siffror utan förklaring för att kunna förstå. Men jag kan ju se att tesla är väl samlade i toppen vilket är bra, får väl provköra en MS när eller om dom kommer till Sverige. Tror plåttak gör en hel del för ljudkomforten. Fick konstiga blickar från teslapersonalen när jag provkört 3 och han beskrev hur fint det var att alla hade glastak som standard, tror han såg det som premium medans jag inte vill ha det pga ljud ljus och kallras. Sedan att det är svindyrt att åtgärda vid stenskott och eventuella ledtider som uppkommer. En Y utan glastak med luftfjödring och med tygklödsel, tycker inte om ”galon” klädsel, har det öven i min BMW så ingen tror att jag förtalar tesla nu. Med detta uppfyllt så kan det nog bli byte och ör väl det jag väger in i ett premium bilmärke, valbarhet att få som man vill.
De har delat in den i olika kategorier beroende på olika fordonstyper. Audi och e-tron elbilar är med i andra klasser. De finns att läsa på länken ovan, men kan även posta tabellerna här.
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Full förståelse för det!
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Full förståelse för det!
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Full förståelse för det!
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.
Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Jag har bytt från en e-tron till en Model Y. Är det någon som tvekar mellan en e-tron eller Tesla, så kan jag tala om de flesta skillnader. Det är nog en annan tråd dock. Det beror på vad man är ute efter för det är helt olika bilar. E-tronen är skön att köra, jätteskön...vilket också märks i betyget. Den är lite bulkigare och körglädjen är inte riktigt samma. Å andra sidan är körglädjen i en Model 3, större än i en Model Y tycker jag.
Angå servicen så tror jag det hänger på digitala fel. Får du ett digitalt fel, som till exempel varningar, appar, lampor (Japp, ljusrampen bak kan störa ut det mesta) och info-systemet, så är servicen riktigt dålig. Det kändes inte som att Audi visste något om hur de skulle hantera felen. All annan service håller nog Audi-klass, vilket är helt ok.
Som svar på tråden. Jag bytte från e-tron till Tesla, men jag representerar nog inte "e-tron folket".
Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.
Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.
Jag fattar inte heller varför läder plötsligt blivit "ohållbart".
Det är ju ett förnybart naturmaterial med god tillgång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag byter till E-tron från BMW dock men kommer som det ser ut nu inte byta till Tesla då enda fördelen jag ser är SuC men det faller egentligen på 3 krav för mig. Få plats med större hundbur, inget glastak och ingen galonklädsel, det är väl ingen som tycker det är skönt, minns vår gamla Volvo amazon och det är inga bra minnen. Öven BMW har galon, eller konstläder heter det säkert, något bättre än amazonens dock.
Tycker nog gallonen är rätt okej faktiskt, även om det är synd att inte använda ett bra naturligt material som läder istället.
Jag fattar inte heller varför läder plötsligt blivit "ohållbart".
Det är ju ett förnybart naturmaterial med god tillgång.
Håller med dig helt.
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Full förståelse för det!
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.
Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Jo, det är en annan sak jag stör mig på elbilar, oavsett Tesla eller andra, och det är denna totala ensidiga fokus på SUV för alla som vill ha vettiga lastutrymmen.
Tycker en vettig stor kombi är en så mycket trevligare bil och lösning (dessutom mer effektiv med resurser och lägre vindmotstånd som minskar förbrukningen).
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
Jag betalar gärna 20 tkr om jag slipper läder... inget dött djur för mig tack.
Är OK med vinylen i Tesla och andra moderna bilar, men jag tycker personligen att naturligt och äkta naturläder andas och känns bättre än de konstgjorda vinyl/petroleumprodukter som tyvärr är på modet idag.
Hade man kunnat köpa till naturläder för rimliga pengar så hade jag lätt gjort det (kan dock inte tänka mig en elbil utan vettigt laddnät, så det går först om det skall vara elbil). Tex 20 papp extra hade varit helt OK för mig.
Jag betalar gärna 20 tkr om jag slipper läder... inget dött djur för mig tack.
Plast är också döda djur...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag är kanske en udda fågel, men jag är faktisk trött på min Model S. Visst det är en fantastisk bil och fri supercharging är skönt, men den har snart varit på verkstad fler gånger på 1 1/2 år än mina 5 förgångna bilar tillsammans på 8 år och sen har det enbart gått 8100 mil men finns inga garanti kvar. Det är det vanliga, handtag, länkarm, framljusen och nu strular bakluckan. Överväger kraftigt att sälja bilen, vill egentligen ha en Model Y Performance (för plats, dragkrok) men den finns inte än, så finns en risk, att jag i en period går tillbaka till ”framtiden” med en fossilbil hur tråkigt det än ska vara.
Jag har faktisk nu gjort allvar av saken - sålde min Model S för en vecka sen. Så är nu Tesla-lös.
Full förståelse för det!
Blev det en diesel eller bensinare, och vilken modell?
Tyvärr blev det en diesel bil - beställer inte en Y förre den kommer från Tyskland och dragkroken levereras. Det blev faktisk en 2021 Audi A6 quattro. Imponeras av virtuellt cockpit och generellt set navigationen är mycket bättre än på Teslan. Tycker inte ui-et är så dåligt heller. Bästa är nog tystnaden med akustikrutor och Matrix lysen. Det är dock en interim bil då jag vill tillbaka i el träsket men det ska vara rätt bil.
Mycket fin bil A6 ! Varit sugen på att byta min E-tron 50 till en A6 då jag egentligen inte gillar SUV. Men räckvidden på 50 duger för mig så den får stanna 2 år till. Men annars hoppas jag på en A6 som nästa bil fast med el då såklart.
Jag förstår inte heller kritiken för UI-et. Tycker det finns mycket riktigt bra funktioner och är lätt att förstå. Kul att du gillar din nya bil
Tyvärr har A6 väldigt litet bagage på de senare modellerna, mycket mindre än V90.
Svårt att hålla rent. Speciellt med barn och husdjur. Går fetbort för mig. Då tar jag personligen hellre petroleumbaserade vinylsäten aka. "veganläder".
Barnen är stora och hunden i bur där bak men visst kan det bli hundhår. Tycker det är för svettigt med täta dynor men det kanske finns ventilation att välja till på tesla?
Tycker det är för svettigt med täta dynor men det kanske finns ventilation att välja till på tesla?
Tyvärr inte. Skulle gärna sett det. Sätena på vissa Hyundai Ioniq 5 har ju det.
Men helst skulle jag sett att man använde mindre petroleumprodukter, och mer naturliga material i bilarna istället. Tycker naturligt läder andas så fint i sig, att man normalt inte behöver komplicera till det mer än så.