Ökad räckvidd efter laddning
Moderator: Redaktion
Ökad räckvidd efter laddning
En fundering som säkert någon av er har svaret på. Jag vet att räckvidden ökar om batterierna är varma och jag vet att de blir varma av att snabbladda. Däremot har jag ingen förklaring på följande scenario och jag vet inte hur jag ska förbättra detta i framtiden.
Idag startade jag en resa i -6 grader med fullt batteri. Värmd kupé men inte värmde batterier gissar jag eftersom jag använde den vanliga appen. Förbrukningen på första 16 milen hamnade på 2,80 kWh/mil. Efter snabbladdning hamnade nästa 20 milen på 2,3 kWh/mil och efter ytterligare en snabbladdning landade sista 20 milen på 1,75 kWh/mil.
Det var samma fart, ca 100 km/h och ungefär samma temperatur. Det var till och med kallare på slutet. Är detta mönster vanligt? Ska det vara så? Kan jag förvärma och få ner förbrukningen redan från start?
/Björn
Idag startade jag en resa i -6 grader med fullt batteri. Värmd kupé men inte värmde batterier gissar jag eftersom jag använde den vanliga appen. Förbrukningen på första 16 milen hamnade på 2,80 kWh/mil. Efter snabbladdning hamnade nästa 20 milen på 2,3 kWh/mil och efter ytterligare en snabbladdning landade sista 20 milen på 1,75 kWh/mil.
Det var samma fart, ca 100 km/h och ungefär samma temperatur. Det var till och med kallare på slutet. Är detta mönster vanligt? Ska det vara så? Kan jag förvärma och få ner förbrukningen redan från start?
/Björn
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.
Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4182
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Välkommen!
All förvärmning värmer även upp batteriet. Men man måste förvärma rätt länge om man vill ha varmt batteri från start. I appen syns röda värmeslingor bredvid batteriikonen, dom försvinner när batteriet är lagom varmt, dvs ca 20 grader. Då blir förbrukningen lägre på första etappen.
Efter supercharging om batteriet hunnit blivit riktigt varmt så används denna överskottsvärme sedan för att värma kupén, därav den låga förbrukningen på sista etappen.
All förvärmning värmer även upp batteriet. Men man måste förvärma rätt länge om man vill ha varmt batteri från start. I appen syns röda värmeslingor bredvid batteriikonen, dom försvinner när batteriet är lagom varmt, dvs ca 20 grader. Då blir förbrukningen lägre på första etappen.
Efter supercharging om batteriet hunnit blivit riktigt varmt så används denna överskottsvärme sedan för att värma kupén, därav den låga förbrukningen på sista etappen.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Sedan räknas väl effektförlusterna som uppstår vid snabbladdningen inte in i dessa siffror så det ör lätt att lura sig på dessa. Det är ju också effekt som du har förbrukat.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Jag ska prova att förvärma mycket längre hemma innan jag drar nästa gång. Av nyfikenhet, hur stor påverkan ha förkonditionering på laddningen?Pasjostrom skrev:Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.
Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Det verkar mest hänga på att man har sladden i för då värms batteriet mer (innan man åker hemifrån alltså).Wisebear skrev:Jag ska prova att förvärma mycket längre hemma innan jag drar nästa gång. Av nyfikenhet, hur stor påverkan ha förkonditionering på laddningen?Pasjostrom skrev:Ja detta mönster är normalt även om skillnaderna verkar väldigt stora. Jag har aldrig lyckats komma upp i 2,8kWh/mil över så lång sträcka.
Du bör kunna få ner förbrukningen något genom förvärmning. Men att den sista sträckan drog så lite beror nog på att batteriet då inte förkonditionerades (eftersom du inte skulle snabbladda något mer).
Förkonditionering är superbra för laddningen, utan den kan man få väldigt låg laddeffekt!
Jag gillar också rubriken på tråden rent allmänt


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ökad räckvidd efter laddning
Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Jag ocksåBjelke skrev:Jag gillar också rubriken på tråden rent allmänt![]()

Är det isf så att jag inte ska förkonditionera om jag vill öka räckvidden? Är det någon här som jämfört laddhastighet med och utan förkonditionering på en SuC?
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Snålhettaliz skrev:Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.

Re: Ökad räckvidd efter laddning
Då förstår jag inte riktigt vad syftet med trådenWisebear skrev:Snålhettaliz skrev:Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
var?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Kunskap och förståelse?taliz skrev:Då förstår jag inte riktigt vad syftet med tråden
var?
Essensen av tråden är ju att man kan förlönga räckvidden vid kyla genom att förvärma med sladden inkopplad.
Bäst är att planera avfärd, då börjar den värma batteriet i god tid innan så att det är varmt.
Har man en bil med värmepump(som fungerar, måste kanske tilläggas i dagens läge

Startar man med kallt batteri med en vill med VP kommer batteriet värmas med egen ström först= hög förbrukning.
När man har SuC:at, finns det energi att nyttja för VP= låg förbrukning.
Jag kan se om bilen värmer batteriet eller tar värme ifrån live med Scan My Tesla, intressant på nörd-nivå

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Kan ju även varit så att resan började i motvind som sedan under dagen minskade.
Därav höga förbrukningen med förvärmt batteri.
Bara en tanke.
Därav höga förbrukningen med förvärmt batteri.
Bara en tanke.
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Japp, skillnaden ser större ut än det brukar vara för mig varmt/kallt batteri. Fast det skiljer en del.[JM] skrev:Kan ju även varit så att resan började i motvind som sedan under dagen minskade.
Därav höga förbrukningen med förvärmt batteri.
Bara en tanke.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Jag kanske var otydlig. Minskad förbrukning=ökad räckvidd.taliz skrev:Då förstår jag inte riktigt vad syftet med trådenWisebear skrev:Snålhettaliz skrev:Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
var?
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Det är det som räknas, en annan kommer få köra i max 50 för att komma ner i förbrukning.Wisebear skrev:Jag kanske var otydlig. Minskad förbrukning=ökad räckvidd.taliz skrev:Då förstår jag inte riktigt vad syftet med trådenWisebear skrev:Snålhettaliz skrev:Förvärmningen drar ännu mer energi än att värma upp bilen genom att köra den.
Du ser den ju inte på förbrukningen, men det betyder inte att den är gratis.
Dvs är det av snålhet du vill sänka förbrukningen så ska du INTE förvärma.då hade jag inte kört omkring med en Tesla. Jag vill ha det skönt och varmt (eller svalt om det nu är varmt ute) i bilen.
var?

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ökad räckvidd efter laddning
Kör inte för sakta bara, med högt vörmebehov blir lägsta förbrukningen = högre fart.Dafro skrev:Det är det som räknas, en annan kommer få köra i max 50 för att komma ner i förbrukning.

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5