Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening

Inlägg av jjmaskin »

Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening !!!
Nu har jag provat att ladda i våra motorvärmaruttag i ca en månad (13 A ) det fungerar utmärkt och vi har fyra till fem elstolpar per hus så det är trefas fram till varje stolpe och skulle passa bra att sätta någon typ av laddbox på där man betala det som görs åt. det är en fura timmar timer på uttagen men min är sönder så den är alltid på :D Nu kom dom å gnällde att jag laddar och dom får betala, "då kan väl jag skicka in min dieselräkning till föreningen för betalnig " det är elva hus med fyra läg i varje och varje hus har fyra stolpar ca . Jag är den enda som kan dra en förlängningssladd från altanen till bilen så mig gör det inget eg nån ampere hit eller dit, men jag ville testa om man klarade sig med dom uttagen som finns. men nu blev jag trött.

Vad gör man ? Jag tänkte kolla hur mycket det kostar att ladda så man fick en räkning vilket är bäst för mig då jag kan bevisa att jag laddat hemma och kan dra av 9,50 kr milen gratis är ju svindyrt att ladda :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening

Inlägg av Pontus »

Oj oj oj, vad är det som hindrar dina grannar att skaffa en elbil? Du är väl med och betalar deras uppvärmning av deras bilar? Det är lika för alla du har inte några extra förmåner som inte de kan skaffa sig eller?
Vi har bara uttag på våra fasta platser med en mätare som betalas en om året.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Det kostar ungefär två kronor milen i elkostnad (inkl. alla avgifter och skatter).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Kanske det här kan få tyst på dom.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ne-406100/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har inte Tesla information om var och hur mycket man laddat? Sen om dom vill dela med sig är väl en helt annan sak.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Jo det är klart att dom använder eluttagen men inte på sommaren det kan jag inte argumentera om tyvärr och bara ett par timmar om dagen jag använder ju den 10 timmar om dagen även om jag inte laddar hela tiden. Jag betalar gärna så det bästa vore nog en elmätare från JULA. jag blir bara trött
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Du kanske kan låta alla veta sedan hur låg elräkningen blev? Så dina grannar med dieselräkningarna får upp ögonen på ett billigare och miljöriktigare alternativ.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Japp men han kanske har en WV diesel som inte går att sälja och då blir han ledsen och försöker elda upp min bil , eller så kramar han mog och tackar för infon :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Elputte skrev:
Du kanske kan låta alla veta sedan hur låg elräkningen blev? Så dina grannar med dieselräkningarna får upp ögonen på ett billigare och miljöriktigare alternativ.
:idea:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jjmaskin skrev:
Japp men han kanske har en WV diesel som inte går att sälja och då blir han ledsen och försöker elda upp min bil , eller så kramar han mog och tackar för infon :D
Han kommer krama dig
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Elputte skrev:
Kanske det här kan få tyst på dom.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ne-406100/

Den är inte för utomhusbruk va? Jag har letat efter en elmätare med minst IP44, men tycks vara svårt att hitta om man inte bygger in någon avancerad box.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Tycker att det borde vara gratis att ladda elbil. Borde driva igenom det i föreningen. Du gör miljön en tjänst och ice bilisterna borde gå betala för sitt smutsiga beteende :p

Om du inte lyckas med det kanske du bara kan betala en schablon på några hundra per månad. Säg hur mycket du kör på ett år och räkna ut hur många kWh det blir. Mätare känns onödigt.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Vi betalar 200kr/mån hos oss

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Sätt upp en mätare, minimera mängden laddning i garaget, dividera kostnaden på antalet lägenheter i föreningen, ta ut den totala summan för strömmen du använt i mynt och gå runt och betala dina grannar med mynten.
Om du betalar varje granne 1,50kr var för strömmen så kanske de blir mindre gnälliga. Gå till varje granne med en femkrona och be om 3,50 i växel.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nämn gärna även att din elbil varken droppar olja på marken eller sotar ner omgivningen med dieselrök. (Kolla in sotlagret på golv, tak och väggar i garage nästa gång)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Nämn gärna även att din elbil varken droppar olja på marken eller sotar ner omgivningen med dieselrök. (Kolla in sotlagret på golv, tak och väggar i garage nästa gång)
Och säg att du inte vill betala tvätten av fastigheten pga deras fossilbilar. Finns fördelar och nackdelar med alla bilar kan just nu bara inte komma på några fördelar för mig med en fossilbilar ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Nu har jag investerat i två elmätare som jag fick tips av någon vänlig själ här en till bubbelpoolen nere på altanen och en till den lille elbilen nere på gatan med en ny kabel som jag gjort en cowboysareknut runt balkonräcket ochaltanräcket samt visualiserat så tydligt det går att sladden går över taket och direkt till min egen "elinstalllation" samt köpt en lös jordfelsbrytare som bryter uppe på balkongen. Sänkte även ner styrkan på ampereoljan som rinner ner i bilen till 8A. Nu ska jag analysera om poolen drar mer än bilen :D ja jag vet att det blir kortare att backa in men då kan dom ju tro att jag snor elen från min (föreningens) elstolpe som är alldeles vid min bil
image.jpeg
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare

Inlägg av EES »

Vi talade med föreningen och fick sätta upp ett vanligt uttag brevid motorvärmar uttaget. Dessa ingår i p avgiften. ( ingen som använder) bara jag som använder mv i fosil bilen .
För att slippa mäta hur mkt jag laddar så gick föreningen med på att vi betalar 300kr/mån xtra. Lade fram förslag på 150kr/mån.
Nu är det ingen diskussion utan vi laddar som vi vill.
Lite mkt kan jag tycka men hellre det än sura miner.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Kul o se lösningarna. Vad har ni för kalkyl med förbrukning /dygn och pris/kWh? 1kr/kWh?
Användarvisningsbild
EES
Teslaägare

Inlägg av EES »

vi räknade med 1 kr /kwh men föreningen hade inte samma åsikt om elpriset.
då enbart elen är väldigt billig så är det ju skatter och övriga avgifter som drar upp priset. dessa avgifter och skatter är ju oberoende på hur mkt el du faktiskt förbrukar.
har en i styrelsen som sa tt det kostar 2 kr /kwh, det vet jag som tidigare villa ägare sade han. Där av ville de dubbla avgiften till 300 kr /mån.
vi laddar ju inte allt i föreningen utan en del på landet och när jag är ute då hotellet står för laddning.
Jag tyckte det var svårt att göra en kalkyl för hur mkt man förbrukar.
Borde vara så att föreningen är för miljön och att det ingår i parkeringen. Men vi lever i Sverige och jantelagen är stark.

finns det en billig mätare som man kan använda så får man ju fakta på bordet så att säga och kan visa hur mkt man faktiskt förbrukar.
ligg på dem och få ett fast pris per mån. 300kr/ mån är billigt om man jämför vad det kostat att åka fossilbil.
mkt nöjd med Teslan.

EES
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

2 kr kWh är ok. Det är bara lite ner än det kostar Inkl nätavgift och skatt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Toja skrev:
Nja, på min senaste elräkning betalade jag 1:15/kWh inkl. allt, så det är ju nästan dubbelt upp!
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Jerker skrev:
Toja skrev:
Nja, på min senaste elräkning betalade jag 1:15/kWh inkl. allt, så det är ju nästan dubbelt upp!
1,15kr/kWh låter hutlöst! Jag betalar 91,88 öre inkl allt (dessutom bara förnybara energikällor).
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elektrokungen skrev:
Jerker skrev:
Toja skrev:
1,15kr/kWh låter hutlöst! Jag betalar 91,88 öre inkl allt (dessutom bara förnybara energikällor).
Ja, det är Vattenfall. Ska snart byta till en billigare leverantör. Men min poäng är att 2:- är det som är hutlöst.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag betalar 625 kr / månad, och det är en summa som min hyresvärd och Hyresgästföreningen kom överens om. Den ska täcka både elen (inkl framtida fluktuationer av elpriset) och kostnaden för installationen av el vid min parkeringsplats (som såvitt jag vet gick på ~15000 kr inkl moms).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar