Eftersom jag laddar hemma så bryr jag mig inte så mycket om den drar det dubbla de få mil jag gör om dagen, men har dock svårt att se att den ska dra 5-6kwh per mil men det kommer väl visa sig. Men om en bil som utger sig för att kunna ladda med över 200 men sedan bara klarar 50-70 så fort det är lite kallare så skulle jag bli galen särskilt som detta inte är någon känd info, fast jag är som dig kommer i princip aldrig snabbladda.
Men visst om man fick önska så vore det väl bra om det gick att välja i E-tron. Om jag kommer till stugan (32) mil utan att ladda så blir jag helnöjd.
Första längre resan blir i morgon, får se vad jag säger efter den.
Jag sa inte att den drar 5-6 kWh/mil. Det gör den såklart inte. Men 3kwh/mil är inget ovanligt på vintern. Med "det dubbla" menade jag förstås jämfört med e-Golfen.
Aha då ör jag med, jag trodde det dubbla mot normal förbrukning och där har jag hört många säga att den normalt drar typ 2.5. 3kwh/mil kan jag leva med, typ som min X5, men man får ju ladda på natten.
Verkligheten synd att laddningen går så segt på Ionity. Först vid 70 % kom jag upp över 90 kw. Då rullade jag in med ca 24 % på batteriet.
Hmm. Undrar varför det är så segt. Vår iX3 coldgatar också, men när den väl har lagt de första 10 min på att värma upp batteriet så blir det vanlig fart sen. Med tanke på med vilken fart Ioniq 5 kan ladda med så borde de ju kunna ”ta ikapp” lite när batteriet blivit varmt.
Verkligheten synd att laddningen går så segt på Ionity. Först vid 70 % kom jag upp över 90 kw. Då rullade jag in med ca 24 % på batteriet.
Hmm. Undrar varför det är så segt. Vår iX3 coldgatar också, men när den väl har lagt de första 10 min på att värma upp batteriet så blir det vanlig fart sen. Med tanke på med vilken fart Ioniq 5 kan ladda med så borde de ju kunna ”ta ikapp” lite när batteriet blivit varmt.
Det är kanske samma dumma logik som i Leaf, att det är den initiala batteritemperaturen som bestämmer laddhastigheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Idag var det -5 grader,torr väglag utan snömodd , körde E20 mycket 60-80 km/t men hälften (90-100km) 100-110 km/t.
Kör med farthållare på +5km/t över hastighetsbegränsningen.
Tre vuxna och två barn (+240kg) ingen övrig nämnvärt packning .
Värmen på väg till Göteborg var 19 grader i bilen.
Körde med genomsnitt förbrukning 22,6kWh/100km.
Vägen tillbaka var det kallare mellan -10 och -5 grader. Värmen i bilen 22 grader.
Samma väg och fart men nu 26 kWh/100km.
Båda gånger var bilen uppvärmt före avgång.
Brukar se lite lägre förbrukningar hos andra på forumet men samtidigt var det rätt så kallt och en hel del (100 km) över 100km/t.
Hade varit kul att se vad någon som kör i den kyla jag kör upplever för någon förbrukning. -5 till -10 är varmt och skönt för mig. Just nu är det -22 och jag antar förbrukningen skulle springa iväg märkbart då.
Här uppe i Umeå har vi haft omkring -15 senaste veckorna. Det har blivit mest korta turer och vi har nog dragit ganska mycket energi på att bara värma upp bilen. Ackumulerat på våra första hundra mil sedan 9 december är det 25,1 kWh/100 km.
Imorgon blir det troligen två turer på ca 11mil med 2 vuxna och 3 barn i bilen och vad det verkar temperaturer nedåt -20. Större delen norrländska 70-80-90-vägar. Ska bli spännande att se vad det blir för förbrukning.
Körde 240 km från Skellefteå till Örnsköldsvik med förbrukning 21 kwh/100km. Temperatur mellan minus 2 till 10. Körde om en del bilar men mest lugn körning.
Körde 240 km från Skellefteå till Örnsköldsvik med förbrukning 21 kwh/100km. Temperatur mellan minus 2 till 10. Körde om en del bilar men mest lugn körning.
Snitthastigheten var (har oftast större betydelse för förbrukning än temp)?
Körde 240 km från Skellefteå till Örnsköldsvik med förbrukning 21 kwh/100km. Temperatur mellan minus 2 till 10. Körde om en del bilar men mest lugn körning.
Snitthastigheten var (har oftast större betydelse för förbrukning än temp)?
Vet tyvärr inte då resan inte dykt upp under my trips i bluelink. Gissar runt 90 kmh.
Någon som vet om man kan använda knapparna på ratten för att navigera i menyer på skärmen iställer för att trycka på skärmen med fingrarna hela tiden. . Där tycker jag bmw har en smart lösning med sitt hjul i mittkonsolen som man saknar.
Det blir tydligen en skillnad om man kollar på display i bilen och det som finns på Bluelink. Totalen i Bluelink för både energiförbrukning och antal kilometer verkar stämma.
Så man kan köra rund 30-32 mil (med några percent kvar i batteriet) på vinter (-5 till -10) med motorväg körning (hade snitt hastighet på 75-80km/t) med min RWD Advanced och Goodyear UltraGrip Ice SUV däck.
Energiförbrukning ligger lite lägre än jag skrev igår enligt Bluelink: 21,7kWh/100km (skrev igår 24-26kWh/100km.
(Edit; glömde bilden)
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 3 gång.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Någon som vet om man kan använda knapparna på ratten för att navigera i menyer på skärmen iställer för att trycka på skärmen med fingrarna hela tiden. . Där tycker jag bmw har en smart lösning med sitt hjul i mittkonsolen som man saknar.
Nej, inte annat än att man kan ’programmera’ dem två knappar på vänster sida (stjärna och ??) för att nå lite snabbare på skärmen.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Någon som vet om man kan använda knapparna på ratten för att navigera i menyer på skärmen iställer för att trycka på skärmen med fingrarna hela tiden. . Där tycker jag bmw har en smart lösning med sitt hjul i mittkonsolen som man saknar.
Nej, inte annat än att man kan ’programmera’ dem två knappar på vänster sida (stjärna och ??) för att nå lite snabbare på skärmen.
Synd och lite slöseri då det finns gått om knappar på ratten. De skulle kunna haft upp/ner ok/back lätt så hade det täckt in mycket av behovet.
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Härligt! Grattis till nya elbilen!
Jo, det var en extremt lång leveranstid, men är väl en konsekvens av komponentbrister.
Apropå bakljusen. Detta är en Hyundai. Den tänder inte bakljusen förrän det är becksvart ute. Glöm Auto-läget. Vrid ljus-knappen (längst ut på blinkerspaken) till halvljus, inte Auto. Då tänds alla lampor fram och bak precis som det var förr när alla bilar körde med halvljus. Ingen jävla automatik som inte fungerar, och man vet med säkerhet att bakljusen lyser. Lamporna släcks när man stänger av bilen. Det går alltså utmärkt att alltid ha den i halvlljus läge. Jag kör på det viset i båda våra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Grattis!!
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Apropå bakljusen. Detta är en Hyundai. Den tänder inte bakljusen förrän det är becksvart ute. Glöm Auto-läget. Vrid ljus-knappen (längst ut på blinkerspaken) till halvljus, inte Auto. Då tänds alla lampor fram och bak precis som det var förr när alla bilar körde med halvljus. Ingen jävla automatik som inte fungerar, och man vet med säkerhet att bakljusen lyser. Lamporna släcks när man stänger av bilen. Det går alltså utmärkt att alltid ha den i halvlljus läge. Jag kör på det viset i båda våra bilar.
Jaha det var jag inte ens medveten om att den inte lyser på dagen…
Far göra som dig Mati.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Apropå bakljusen. Detta är en Hyundai. Den tänder inte bakljusen förrän det är becksvart ute. Glöm Auto-läget. Vrid ljus-knappen (längst ut på blinkerspaken) till halvljus, inte Auto. Då tänds alla lampor fram och bak precis som det var förr när alla bilar körde med halvljus. Ingen jävla automatik som inte fungerar, och man vet med säkerhet att bakljusen lyser. Lamporna släcks när man stänger av bilen. Det går alltså utmärkt att alltid ha den i halvlljus läge. Jag kör på det viset i båda våra bilar.
Jaa så jäkla dåligt. Hyundai och Toyota är värdelösa på det där… Volvo är ju bäst som har bakljusen tända även i drl-mode.
Tänk bara på att det automatiska helljuset endast funkar i autoläget så då får man vrida tillbaka det till auto när det blir mörkt (lite omvänt haha)
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Grattis!!
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
Tack så mycket! Då får jag ringa säljaren! Ska pröva uppdatering.
I synnerhet bakdörrarna är ju 2 dm för långa! Är ju bara plåt bakom de sista decimetrarna ändå så är bara design. Då får man en liten öppningsvinkel om det är trångt i sidled (typ alla världens parkeringsluckor på den här sidan Wallmart!)
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Ett par saker stör mig redan:
- Obekväm förarställning där ratten får bussvinkel och ej går att dra tillräckligt nära.
- Stora klumpiga dörrar. Alldeles för långa. Jag kommer knappt in i bilen på uppfarten mot planket. Än värre är det att sätta in sonen.
- iPedal kan inte användas eftersom den då alltid använder fyrhjulsdriften enl instrumentpanelen. Då sparas ju inga elektroner - tvärtom! Iofs kanske bara bra om man använder skivbromsarna sista metrarna till stopp så att de inte rostar sönder. Med lite planering funkar ju Level 3 utmärkt. Men korkat!
- Varför ska parkeringssensorerna pipa när bilen står i P?? Så när jag smiter ut för att lasta barnvagnen så blir vi alla döva av biiiiipet när jag står framför bagageutrymmet.
- Bagageluckeöppningen. Varför inte fotsensor? Varför måste bilen vara låst och det ha gått 30 sek för att automatisk öppning ska fungera?! Varför så liten knapp långt ned som är off center och smutsig för att öppna luckan?
- Varför ej delad knapp per sida för elektroniskt barmsäkerhetslås? Om sonen sitter till höger och frugan till vänster tex… Och den fysiska spärren är borttagen på bilar med elektronisk spärr…
- Handskfacklådan kan ej öppnas pga bakåtvänd bilbarnstol fram. Det kunde Volvons lucka. Finns kanske en anledning varför ALLA andra bilar har lucka? (Så även I5 i USA).
- Autopiloten suger jämfört med Volvos.
- Bakljusen förblir släckta fastän regnsensorn sätter på torkarna.
- Appen får knappt kontakt. Vissa saker går bra. Vissa helt omöjliga som att lägga till hemadress. Får fixa i bilen. Varför visas konsumtionen i km/kwh och ej i kwh/100km?? Hur jag än trycker så ändras det inte.
- Navigationens 3D vy är för flack. Mkt himmel också.
…Och till sist: fan vad den drar elektroner!!! Men jag får lära mig köra den bättre.
Sen hänger skyddet under bilen där bak (det som sågas i för dragkrok) så det är en glipa på 1 cm till kofångaren. Men så var det på de andra i hallen också…
Till sist en fråga: kommer chargehyundaikortet på posten? Och hur vet jag om jag behlver uppdatera bilen och hur gör jag?
Som sagt så är jag kräsen. Saker som bakrutetorkaren och usb A mm har vi redan avhandlat. Men på det stora hela så är jag nöjd. Den går tyst o fint.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Grattis!!
Håller nog med i det mesta du skriver. Förutom förarställning, dörrarna och appen. Jag får bra ’kontakt’ och efter mjukvara uppdatering från november (har inte hunnit med decembers) blivit det ännu bättre. Har du gjort alla uppdateringar av appen och i bilen? (Jag använder förresten iPhone, det kan nog skilja sig med Android?!)
Gällande ChargeHyundai kortet fick jag den i handen vid leverans (två till och med). Uppdatera bilen gör man med en dator och USB-minne. Man laddar ner en programvara för att få uppdateringar till USB kolla på [URL] https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeList[/ URL]
Ska imorgon för första gången göra det själv med december update som inte syns på hemsida tydlig.
Tack så mycket! Då får jag ringa säljaren! Ska pröva uppdatering.
I synnerhet bakdörrarna är ju 2 dm för långa! Är ju bara plåt bakom de sista decimetrarna ändå så är bara design. Då får man en liten öppningsvinkel om det är trångt i sidled (typ alla världens parkeringsluckor på den här sidan Wallmart!)
Wallmart?, den nog på andra sidan världen
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Sååååå… Imorse hämtade jag äntligen Ioniq 5an. Beställningen skedde ju som bekant 30 april så det har varit liiiite väntan! Nu är jag oerhört kräsen när det gäller bilar men är på det stora hela nöjd.
Det är riktigt spännande att äntligen fått bli elbilist!
Härligt! Grattis till nya elbilen!
Jo, det var en extremt lång leveranstid, men är väl en konsekvens av komponentbrister.