Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Besviken nybliven M3 ägare - lacken släpper

Inlägg av holden »

Det är ju intressant i sammanhanget att vit var en tillvalsfärg när svart var standard, sedan något eller några år tillbaka är vit standard och svart kostar extra. Undrar vilken färg som sitter bäst/tål slitage bäst, på svart syns ju inte skador om man inte går runt med lupp å kollar..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Sant. På svart skulle detta inte synas alls.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

holden skrev:
Det är ju intressant i sammanhanget att vit var en tillvalsfärg när svart var standard, sedan något eller några år tillbaka är vit standard och svart kostar extra. Undrar vilken färg som sitter bäst/tål slitage bäst, på svart syns ju inte skador om man inte går runt med lupp å kollar..
Själv är jag rätt säker på att de bytte till vit som standard just pga att de hade så mkt problem med tåligheten på den svarta.
Den svarta var tunn, flagade, chippade lätt osv osv. En stor anledning till att jag betalade extra just för vitt(sen råkade det också vara snyggast på Model 3 IMO).
Möjligt att det ändrats nu dock. Bilarna byggda i Kina har rimligen en förbättrad paint shop vs Fremont.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Inlägg av Gimbo »

Lacken släppte på en av mina bilar också, gjorde ett service ärende och de fixade det utan kostnad och nu har den släppt på andra sidan oxå… usch dessa plastbilars kvalite är bedrövlig
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Gimbo skrev:
Lacken släppte på en av mina bilar också, gjorde ett service ärende och de fixade det utan kostnad och nu har den släppt på andra sidan oxå… usch dessa plastbilars kvalite är bedrövlig
Ok. Trist. Var det också en M3?
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Den enda plastbit som jag känner till är Trabant men hur lacken var på den vet jag inte, men lär inte börjat rosta efter ett lacksläpp men det skulle väl vara det enda bra med den.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Den enda plastbit som jag känner till är Trabant men hur lacken var på den vet jag inte, men lär inte börjat rosta efter ett lacksläpp men det skulle väl vara det enda bra med den.
De flesta moderna bilar har en hel del plast på karossen numera.
Front och bakdel är ofta det tex. På min ID4 är det så tunn plast på fronten att den buktar med ett lätt tryck.
Men det är bra IMO, gör ju tex att det inte rostar pga stenskott.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Brages

Inlägg av Brages »

jonte89 skrev:
Det har lagts upp bilder här på svarta TM3 med lacksläpp, där är grundfärgen inte svart så det syntes rejält
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

Vi hade flera fel på vår nya M3P uthämtad i juni i Malmö. Ett av dem var ett rätt stort stenskott på skärmen bakom höger bakdäck så lacken släppt helt. De sa att iom att stenskottet inte sitter "så synligt" så lackar de inte om. De duttade i lite lack och så fick det vara bra. Detta alltså innan bilen ens lämnat hallen.
Användarvisningsbild
thomaslljstd
Teslaägare

Inlägg av thomaslljstd »

jonte89 skrev:
Klokt tänk. Är väl så man får förhålla sig till denna lilla skavank. Bilen är ju jäkligt bra i övrigt. Någon som köpt lackstift av Chipex i UK?
Jag köpte chipex. Fick ett elakt stenskott på vänster a-stolpe. 4x2 mm. Följde instruktioner och la i. Flera gånger. Blev några pauser. Skulle förmodligen kunna gjort det perfekt men slutade när jag inte kunde hitta det längre. En meter ifrån gick det inte att se.
Midnattssilver.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Agathorn skrev:
Vi hade flera fel på vår nya M3P uthämtad i juni i Malmö. Ett av dem var ett rätt stort stenskott på skärmen bakom höger bakdäck så lacken släppt helt. De sa att iom att stenskottet inte sitter "så synligt" så lackar de inte om. De duttade i lite lack och så fick det vara bra. Detta alltså innan bilen ens lämnat hallen.
Låter helt galet. För en som inte varit med om det låter det overkligt att man kommer undan med det.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Att kvaliteten brister är en sak. Det som verkligen stör mig är att de inte vidtar åtgärder för att avhjälpa felet. De gömmer sig bakom sina toleranser. Det finns såklart krav uppställda inom ramen för ISO som ska följas. Kanske dags att inte acceptera detta längre.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Brages skrev:
jonte89 skrev:
Det har lagts upp bilder här på svarta TM3 med lacksläpp, där är grundfärgen inte svart så det syntes rejält

Aha. Hade varit bättre om de använde svart grund med svart slutlack samt vit grund med vit slutlack. Bara en idé ;)
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

LarsL skrev:
tobias_rullar skrev:
Jag tog bort skydden för trösklarna för att foliera där. När jag torkade bort resterna av limmet så var det en svart liten fläck/prick som inte ville försvinna. När jag gnuggade mer noggrant blev fläcken större. Dvs det var ingen smuts utan lacken som släppt just där. Därefter upptäckte jag en "fläck till på ett ställe där skyddet inte suttit.

Jag skapade ett service-ärende men Tesla hävdade att det inte gick på garantin iom att jag tagit bort tröskelskydden själv. Jag fick betala dryga 2k för att Tesla skulle fylla på med färg där det släppt.

Bild
Bild
Dutta i med lackstift, det kommer ju inte synas under tröskeln ändå. Tesla borde ha att köpa annars finns det ju tredjeparts som fixar sånt.

Kan ha förståelse för att de inte vill ta på sig slag skador på färg. Men det är väl bara att köra lite så kommer du ha några fina dörruppslag i dörren ändå, eller det kanske bara gäller Model S.
Varför inte sälja en begagnad bil som ny, den ska ju bli begagnad iallafall
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare

Inlägg av tobias_rullar »

LarsL skrev:
tobias_rullar skrev:
Jag tog bort skydden för trösklarna för att foliera där. När jag torkade bort resterna av limmet så var det en svart liten fläck/prick som inte ville försvinna. När jag gnuggade mer noggrant blev fläcken större. Dvs det var ingen smuts utan lacken som släppt just där. Därefter upptäckte jag en "fläck till på ett ställe där skyddet inte suttit.

Jag skapade ett service-ärende men Tesla hävdade att det inte gick på garantin iom att jag tagit bort tröskelskydden själv. Jag fick betala dryga 2k för att Tesla skulle fylla på med färg där det släppt.

Bild
Bild
Dutta i med lackstift, det kommer ju inte synas under tröskeln ändå. Tesla borde ha att köpa annars finns det ju tredjeparts som fixar sånt.

Kan ha förståelse för att de inte vill ta på sig slag skador på färg. Men det är väl bara att köra lite så kommer du ha några fina dörruppslag i dörren ändå, eller det kanske bara gäller Model S.
Såvitt jag vet har inte varit något slag där. Den uppförstorade pricken (den till höger i bild) är under dörrlisten. För mig är det väldigt konstigt om det har blivit en slag-skada där. Jag tog bort tröskelskydden genom att värma med varmluftspistol, därefter tog jag bort tröskelskydden med fingrarna. Men det kanske är så att man måste "såga" / skära bort påklistrade detaljer med fiskelina?
Jag frågade en kompis som är lackerare och han var också inne på att det var en slagskada. Men som sagt, såvitt jag vet, har det inte varit något slag där. Men det spelar väl ingen roll nu antar jag, Tesla fick fylla i lite färg sedan har jag har lagt på PPF där.

Ang lackstift så hade Tesla slutat sälja lackstift då när jag var där i somras. Det kanske ändrats sedan dess. Då sa han jag pratade med att jag skulle höra av mig till någon lackfirma för att köpa bättringsfärg.

Får väl se hur det blir om jag någon gång bestämmer mig för att ta bort PPFen.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Dags för alla Teslaägare att sluta vara så mjäkiga och börja anmäla alla ärenden till ARN. Det är ju för f-n en bil över halvmillen och då ska det vara ok.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Black skrev:
Dags för alla Teslaägare att sluta vara så mjäkiga och börja anmäla alla ärenden till ARN. Det är ju för f-n en bil över halvmillen och då ska det vara ok.
Jag anmälde till ARN gällande nyansskillnad, bakre stötfångaren var helt gul. Tesla svarade att det var inom spec och ARN gick på Teslas linje. Bifogade en tydlig bild på nyansskillnad men de menade på att jag ska bevisa att det är fel. Förstår inte hur man ska göra annorlunda. Möjligtvis om man kan på något sätt mäta färgkoden med ett verktyg. Tror dock att inget företag (lackerare) hade velat gå i god för en privatperson och sagt att Tesla har gjort fel.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Trodde att bevisbördan låg hos Tesla i det fallet, men det är ju ett amerikanskt bolag så dom kanske har ett underlag på 200 sidor som man aldrig orkar lösa utan bara skriver under och då är man ju körd tyvärr. Men surt, tror dock att detta på sikt kommer straffa Tesla nör mindre elbilskunniga köper bilarna, och vi ör väl redan där strax.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
current

Inlägg av current »

Black skrev:
Problemet är att majoriteten av bilarna är företagsleasing = går ej nyttja konsumentköplagen.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
current

Inlägg av current »

Nogo skrev:
Black skrev:
Jag anmälde till ARN gällande nyansskillnad, bakre stötfångaren var helt gul. Tesla svarade att det var inom spec och ARN gick på Teslas linje. Bifogade en tydlig bild på nyansskillnad men de menade på att jag ska bevisa att det är fel. Förstår inte hur man ska göra annorlunda. Möjligtvis om man kan på något sätt mäta färgkoden med ett verktyg. Tror dock att inget företag (lackerare) hade velat gå i god för en privatperson och sagt att Tesla har gjort fel.
Hade samma på min, såg inte så bra ut när det var mulet ute. Såg en person som fått igenom det på garanti men när den lackades om blev det samma gula nyans och blev en följetong med flera omlackeringar.

Sett vid ett antal inlägg på facebook att folk försvarar Tesla men jag har haft vita Volvo, Audi, VW med flera där nyansen varit exakt samma på plast och plåt.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

current skrev:

Hade samma på min, såg inte så bra ut när det var mulet ute. Såg en person som fått igenom det på garanti men när den lackades om blev det samma gula nyans och blev en följetong med flera omlackeringar.

Sett vid ett antal inlägg på facebook att folk försvarar Tesla men jag har haft vita Volvo, Audi, VW med flera där nyansen varit exakt samma på plast och plåt.
Det varierar, min vita 3a hade väldigt väldigt lite nyansskillnad, syntes i princip bara med starka arbetslampor rakt ovanför, utomhus syntes det inte alls. Finns gott om historier från olika märken med plastdelar som har nyansskillnader och det verkar snarare vara ett allmänt problem med just vitt. Inget försvar direkt då jag tycker att det skall vara perfekt om de skall sälja vitt men de flesta tillverkare resonerar likadant som det ser ut.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Innan man lägger för mycket energi på att tjafsa med ett ansiktslöst företag kan man ta in offert på att låta en lackerare fixa problemet. Dom matchar kulören på plasten mot resten av bilen.
Det kanske blir billigare än man först trodde. Ett par tusen kanske?

Jag har för övrigt upplevt samma sak med en vit Opel insignia. Plasten var gulare än karossen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

current skrev:

Har ju läst om en del e-tron ägare som klagat på det med olika färg i olika lackdelar, men de kanske har fått bättre ordning på det nu. Men ett tag så verkade det vara en del ojämn kvalitet där.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Jag har för övrigt upplevt samma sak med en vit Opel insignia. Plasten var gulare än karossen.
Var det vit färg också?

Har hört att just vitt kan ibland vara extra svårt att matcha emellan olika material för biltillverkare. Verkar som svart och mörkare färger är lite enklare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

jonte89 skrev:
Att kvaliteten brister är en sak. Det som verkligen stör mig är att de inte vidtar åtgärder för att avhjälpa felet. De gömmer sig bakom sina toleranser. Det finns såklart krav uppställda inom ramen för ISO som ska följas. Kanske dags att inte acceptera detta längre.
Tyvärr resultatet av okritiska fanboys som är hejarklacksledare istället för krävande konsumenter. Räcker att läsa några inlägg i detta forum för att inse hur detta påverkar Tesla negativt i längden. Men nu börjar ju M3 och MY bli svennebananbilar så hoppas det vänder i och med det.
Skriv svar