Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dafro »

Reconnnn skrev:
Hertsh skrev:
Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.

Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.
Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Bruno »

:lol:
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Lars Json »

Dafro skrev:
Reconnnn skrev:
Hertsh skrev:
Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.

Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.
Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.
...och det är inte små mängder heller.
Undrar om dom har snöborstar och isskrapor i Kalifornien?
Screenshot_20211228-095347.png
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Reconnnn »

Dafro skrev:
Reconnnn skrev:
Hertsh skrev:
Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.

Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.
Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.
Får hoppas dem verkligen fryser nu.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Fredrik j »

Reconnnn skrev:
Dafro skrev:
Reconnnn skrev:
Hertsh skrev:
Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.

Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.
Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.
Får hoppas dem verkligen fryser nu.
Det finns skidorter i Kalifornien. Ungefär lika långt från Palo Alto som från Göteborg till sälen. Att man inte någonsin skulle sett snö är väl möjligt men kanske inte så troligt.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Reconnnn »

Fredrik j skrev:
Reconnnn skrev:
Dafro skrev:
Reconnnn skrev:
Hertsh skrev:
Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.

Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.
Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.
Får hoppas dem verkligen fryser nu.
Det finns skidorter i Kalifornien. Ungefär lika långt från Palo Alto som från Göteborg till sälen. Att man inte någonsin skulle sett snö är väl möjligt men kanske inte så troligt.
Skämt på internet är svårt ibland.

Försökte mest påpeka att ingengörerna i kalifonien nog har en ganska annorlunda bild på vad som är viktga funktioner att ha lätt tillgängligt än någon som bor i Sverige och framför allt i norra Sverige.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Fredrik j »

Vilket var skämtet?
Skulle tro att ingenjörerna på tesla har koll på vad som krävs av en bil på vintern även om man kanske prioriterar annat ibland.
Alla teslas ingenjörer kommer ju inte från californien.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Bruno »

Fredrik j skrev:
Vilket var skämtet?
Skulle tro att ingenjörerna på tesla har koll på vad som krävs av en bil på vintern även om man kanske prioriterar annat ibland.
Alla teslas ingenjörer kommer ju inte från californien.
Japp, pruttkudde bl a är viktigare... ;) även om det är viktigt med skratt
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Gustafsson »

Teslas ingenjörer vet väl minst lika bra som andra vad som behövs på vintern. De var ju redan med ur-Roadstern i norra Sverige och testade bilarna för vinterkörning.
Jag har inte haft någon bil som fungerat bättre på vintern heller, trots ett antal SAAB/Toyota + lexus på den tiden det begav sig.
SAAB hade varje vinter frusna lås, dörrar som om man fick upp dem inte gick att stänga. Toyotorna var problemfria men 12 v batteriet behövde grannens startkablar några gånger. Den enda riktiga buggen är MS (iaf äldre) som inte kan ladda DC öht i minusgrader om batterinivån är för låg - det kan ställa till det.
Genom åren har det också kommit en rad OTA uppdateringar som förbättrat förvärmning mm. Ändå kommer detta kalifornien-skämtet upp titt som tätt. Bara i år har det kommit flera uppdateringar som gör att åtminstone jag kommer betydligt längre på vintern då t.ex. förvärmingen blivit effektivare.
Sedan kan vissa delar i "vinterpaketet" som det hette ändå fungera dåligt, t.ex. uppvärmningen av torkarbladen, vilken ofta bara leder till snöklumpar på torkarbladen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Reconnnn »

Gustafsson skrev:
Teslas ingenjörer vet väl minst lika bra som andra vad som behövs på vintern. De var ju redan med ur-Roadstern i norra Sverige och testade bilarna för vinterkörning.
Jag har inte haft någon bil som fungerat bättre på vintern heller, trots ett antal SAAB/Toyota + lexus på den tiden det begav sig.
SAAB hade varje vinter frusna lås, dörrar som om man fick upp dem inte gick att stänga. Toyotorna var problemfria men 12 v batteriet behövde grannens startkablar några gånger. Den enda riktiga buggen är MS (iaf äldre) som inte kan ladda DC öht i minusgrader om batterinivån är för låg - det kan ställa till det.
Genom åren har det också kommit en rad OTA uppdateringar som förbättrat förvärmning mm. Ändå kommer detta kalifornien-skämtet upp titt som tätt. Bara i år har det kommit flera uppdateringar som gör att åtminstone jag kommer betydligt längre på vintern då t.ex. förvärmingen blivit effektivare.
Sedan kan vissa delar i "vinterpaketet" som det hette ändå fungera dåligt, t.ex. uppvärmningen av torkarbladen, vilken ofta bara leder till snöklumpar på torkarbladen.
För mig funkar också bilen väldigt bra under vintern. Har inte haft några problem änså länge. Men bor i Skåne men kan förstå att upplevelsen kan vara annorlunda länge norrut.
Ursäkta för min dåliga humor...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6600
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av spacecoin »

Det hade ju varit rimligt, kan man tycka, att lägga blind-spot kameran i IC på S/X som green gör en PoC på här:


Extra tråkigt att läsa att det inte är några tekniska begränsningar att göra detta på HW2.5+... Men vi fick ju ytterligare ett tjugo år gammalt spel...

Ibland undrar jag om utvecklarna på Tesla ens har körkort... :cry:
Hildah
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2021 11:03

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Hildah »

Har aktivt undvikit att uppdatera till senaste versionen då man läst hur ogenomtänkt allt är, plus strul med ojämn värme osv.

Jag parkerar bilen nere i garaget utan tillgång till WiFi, men nu fick jag en pling att uppdateringen går att installeras (dvs. den har laddats ner via LTE). Lite intressant eftersom jag trodde man endast kunde ladda ner mjukvaruupdateringar med WiFi. Får hoppas att jag inte råkar klicka på "Installera" i appen av misstag. :D
Model 3 Long Range 2021, MiC (aug-sep)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Curik »

spacecoin skrev:
Det hade ju varit rimligt, kan man tycka, att lägga blind-spot kameran i IC på S/X som green gör en PoC på här:


Extra tråkigt att läsa att det inte är några tekniska begränsningar att göra detta på HW2.5+... Men vi fick ju ytterligare ett tjugo år gammalt spel...

Ibland undrar jag om utvecklarna på Tesla ens har körkort... :cry:
Det handlar nog tyvärr om att samla bilarnas funktionalitet på samma ställe. Det säljs ju långt fler M3/MY och ingen av dom har skärm bakom ratten.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Tellus »

Hildah skrev:
Har aktivt undvikit att uppdatera till senaste versionen då man läst hur ogenomtänkt allt är, plus strul med ojämn värme osv.

Jag parkerar bilen nere i garaget utan tillgång till WiFi, men nu fick jag en pling att uppdateringen går att installeras (dvs. den har laddats ner via LTE). Lite intressant eftersom jag trodde man endast kunde ladda ner mjukvaruupdateringar med WiFi. Får hoppas att jag inte råkar klicka på "Installera" i appen av misstag. :D
Kör också gamla versionen på vår sr+
Den kommer stiga i värde ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av PhR34k »

Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Remuz »

PhR34k skrev:
Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Min auto funkar riktigt bra i dagsljus nu, men vid skymning är den usel.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av rosjon »

Kör mellan Stockholm och Skåne. Dimma, regn och slask idag. Kamera på V dörrstolpe blockeras el. bländas. Biljäveln kör varningssignaler när man kör om så man håller på att köra av vägen så rädd man blir. Farliga med varningar än utan just nu. Vindrutetorkarna autoläge är ett skämt. Skulle jag vänta på den innan den sätter igång så skulle jag kört av vägen för länge sedan. Model Y
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

PhR34k skrev:
Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Jag upplever precis motsatsen.
Vi kör på E4 söderut från Stockholm. Lätt snöblandat regn och mycket stänk från andra bilar.
Automatiken torkade inte någon endaste gång och efter Södertälje gav jag upp och slog över på Manuellt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vitok
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 dec 2020 15:03

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Vitok »

PhR34k skrev:
Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Mina torkare har faktiskt fungerat problemfritt tidigare men idag när jag körde första längre sträckan sen uppdateringen i regn så funkade inte auto överhuvudtaget!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av LarsL »

Tesla har blivit en perfekt vinterbil! Nu när jag är ledig kan jag starta appen och kolla livekameran för att se om jag måste ut och röja snö eller om jag kan sova lite till.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Bruno »

Vitok skrev:
PhR34k skrev:
Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Mina torkare har faktiskt fungerat problemfritt tidigare men idag när jag körde första längre sträckan sen uppdateringen i regn så funkade inte auto överhuvudtaget!
Håller med dig, min har fungerat ganska bra men idag när det kom snöblandad nederbörd så fick jag trycka in vänsterspakens knapp titt som tätt då jag fortfarande på hoppas att auto ska fungerar eller att Tesla ska se idioten i Sverige som hela tiden trycker på spakens knapp och göra något åt det... :lol: (M3LR -19)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av renes »

Jag måste säga att den nya placeringen av profilnamn, knapp för dashcam, i "control" skärmen faktiskt är bättre än förut. Visserligen måste man trycka på ikonen längst ned till vänster för att få upp "controls", men väl där är knapparna betydligt större och lättare att träffa rätt än de var när de låg i överkant på skärmen.

Det löser inte alla problem med designen, men det här är bättre för mig i alla fall. Stolsvärme m.m. är lite jobbigare att nå. Skulle också gärna ha sett "wiper service mode" på "controls" skärmen isf i "service" menyn eftersom man använder det så ofta när det fryser.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Har farthållaren blivit sämre?

Idag har farthållaren flera gånger stängts av med hänvisning till smuts framför radarn. Smuts alltså, inte snö. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6600
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av spacecoin »

Park Assist is unavailable-varningen är tillbaka för mig i senaste version.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av jonasl »

Regnsensorn har i alla fall inte blivit bättre. Körde 10 mil i saltslasket idag i Stockholmsområdet och den torkade inte av rutan automatiskt en enda gång.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar