Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.Reconnnn skrev:Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.Hertsh skrev:Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.
Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Senaste version 2024.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2021.44.25
27,8 kWp solceller
Re: Senaste version 2021.44.25
...och det är inte små mängder heller.Dafro skrev:Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.Reconnnn skrev:Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.Hertsh skrev:Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.
Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Undrar om dom har snöborstar och isskrapor i Kalifornien?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Senaste version 2021.44.25
Får hoppas dem verkligen fryser nu.Dafro skrev:Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.Reconnnn skrev:Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.Hertsh skrev:Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.
Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Re: Senaste version 2021.44.25
Det finns skidorter i Kalifornien. Ungefär lika långt från Palo Alto som från Göteborg till sälen. Att man inte någonsin skulle sett snö är väl möjligt men kanske inte så troligt.Reconnnn skrev:Får hoppas dem verkligen fryser nu.Dafro skrev:Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.Reconnnn skrev:Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.Hertsh skrev:Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.
Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Re: Senaste version 2021.44.25
Skämt på internet är svårt ibland.Fredrik j skrev:Det finns skidorter i Kalifornien. Ungefär lika långt från Palo Alto som från Göteborg till sälen. Att man inte någonsin skulle sett snö är väl möjligt men kanske inte så troligt.Reconnnn skrev:Får hoppas dem verkligen fryser nu.Dafro skrev:Men nu verkar det snöa rejält i Kalifornien så snart kanske det blir ordning på värmen.Reconnnn skrev:Eller sitter i Kalifonien och aldrig sett snö.Hertsh skrev:Hål i huvudet att ha snabbknapp till leklåda och kalender men inte defroster... Defrostern behövs ju i den här bil så fort det blir kallt eftersom bilen har för ovana att stänga av AC.
Jag gissar att det är en majoritet av Teslas utvecklare av UX som inte har körkort.
Försökte mest påpeka att ingengörerna i kalifonien nog har en ganska annorlunda bild på vad som är viktga funktioner att ha lätt tillgängligt än någon som bor i Sverige och framför allt i norra Sverige.
Re: Senaste version 2021.44.25
Vilket var skämtet?
Skulle tro att ingenjörerna på tesla har koll på vad som krävs av en bil på vintern även om man kanske prioriterar annat ibland.
Alla teslas ingenjörer kommer ju inte från californien.
Skulle tro att ingenjörerna på tesla har koll på vad som krävs av en bil på vintern även om man kanske prioriterar annat ibland.
Alla teslas ingenjörer kommer ju inte från californien.
Re: Senaste version 2021.44.25
Japp, pruttkudde bl a är viktigare...Fredrik j skrev:Vilket var skämtet?
Skulle tro att ingenjörerna på tesla har koll på vad som krävs av en bil på vintern även om man kanske prioriterar annat ibland.
Alla teslas ingenjörer kommer ju inte från californien.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Senaste version 2021.44.25
Teslas ingenjörer vet väl minst lika bra som andra vad som behövs på vintern. De var ju redan med ur-Roadstern i norra Sverige och testade bilarna för vinterkörning.
Jag har inte haft någon bil som fungerat bättre på vintern heller, trots ett antal SAAB/Toyota + lexus på den tiden det begav sig.
SAAB hade varje vinter frusna lås, dörrar som om man fick upp dem inte gick att stänga. Toyotorna var problemfria men 12 v batteriet behövde grannens startkablar några gånger. Den enda riktiga buggen är MS (iaf äldre) som inte kan ladda DC öht i minusgrader om batterinivån är för låg - det kan ställa till det.
Genom åren har det också kommit en rad OTA uppdateringar som förbättrat förvärmning mm. Ändå kommer detta kalifornien-skämtet upp titt som tätt. Bara i år har det kommit flera uppdateringar som gör att åtminstone jag kommer betydligt längre på vintern då t.ex. förvärmingen blivit effektivare.
Sedan kan vissa delar i "vinterpaketet" som det hette ändå fungera dåligt, t.ex. uppvärmningen av torkarbladen, vilken ofta bara leder till snöklumpar på torkarbladen.
Jag har inte haft någon bil som fungerat bättre på vintern heller, trots ett antal SAAB/Toyota + lexus på den tiden det begav sig.
SAAB hade varje vinter frusna lås, dörrar som om man fick upp dem inte gick att stänga. Toyotorna var problemfria men 12 v batteriet behövde grannens startkablar några gånger. Den enda riktiga buggen är MS (iaf äldre) som inte kan ladda DC öht i minusgrader om batterinivån är för låg - det kan ställa till det.
Genom åren har det också kommit en rad OTA uppdateringar som förbättrat förvärmning mm. Ändå kommer detta kalifornien-skämtet upp titt som tätt. Bara i år har det kommit flera uppdateringar som gör att åtminstone jag kommer betydligt längre på vintern då t.ex. förvärmingen blivit effektivare.
Sedan kan vissa delar i "vinterpaketet" som det hette ändå fungera dåligt, t.ex. uppvärmningen av torkarbladen, vilken ofta bara leder till snöklumpar på torkarbladen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Senaste version 2021.44.25
För mig funkar också bilen väldigt bra under vintern. Har inte haft några problem änså länge. Men bor i Skåne men kan förstå att upplevelsen kan vara annorlunda länge norrut.Gustafsson skrev:Teslas ingenjörer vet väl minst lika bra som andra vad som behövs på vintern. De var ju redan med ur-Roadstern i norra Sverige och testade bilarna för vinterkörning.
Jag har inte haft någon bil som fungerat bättre på vintern heller, trots ett antal SAAB/Toyota + lexus på den tiden det begav sig.
SAAB hade varje vinter frusna lås, dörrar som om man fick upp dem inte gick att stänga. Toyotorna var problemfria men 12 v batteriet behövde grannens startkablar några gånger. Den enda riktiga buggen är MS (iaf äldre) som inte kan ladda DC öht i minusgrader om batterinivån är för låg - det kan ställa till det.
Genom åren har det också kommit en rad OTA uppdateringar som förbättrat förvärmning mm. Ändå kommer detta kalifornien-skämtet upp titt som tätt. Bara i år har det kommit flera uppdateringar som gör att åtminstone jag kommer betydligt längre på vintern då t.ex. förvärmingen blivit effektivare.
Sedan kan vissa delar i "vinterpaketet" som det hette ändå fungera dåligt, t.ex. uppvärmningen av torkarbladen, vilken ofta bara leder till snöklumpar på torkarbladen.
Ursäkta för min dåliga humor...
Re: Senaste version 2021.44.25
Det hade ju varit rimligt, kan man tycka, att lägga blind-spot kameran i IC på S/X som green gör en PoC på här:
Extra tråkigt att läsa att det inte är några tekniska begränsningar att göra detta på HW2.5+... Men vi fick ju ytterligare ett tjugo år gammalt spel...
Ibland undrar jag om utvecklarna på Tesla ens har körkort...![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Extra tråkigt att läsa att det inte är några tekniska begränsningar att göra detta på HW2.5+... Men vi fick ju ytterligare ett tjugo år gammalt spel...
Ibland undrar jag om utvecklarna på Tesla ens har körkort...
![Crying or Very Sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Re: Senaste version 2021.44.25
Har aktivt undvikit att uppdatera till senaste versionen då man läst hur ogenomtänkt allt är, plus strul med ojämn värme osv.
Jag parkerar bilen nere i garaget utan tillgång till WiFi, men nu fick jag en pling att uppdateringen går att installeras (dvs. den har laddats ner via LTE). Lite intressant eftersom jag trodde man endast kunde ladda ner mjukvaruupdateringar med WiFi. Får hoppas att jag inte råkar klicka på "Installera" i appen av misstag.![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Jag parkerar bilen nere i garaget utan tillgång till WiFi, men nu fick jag en pling att uppdateringen går att installeras (dvs. den har laddats ner via LTE). Lite intressant eftersom jag trodde man endast kunde ladda ner mjukvaruupdateringar med WiFi. Får hoppas att jag inte råkar klicka på "Installera" i appen av misstag.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Model 3 Long Range 2021, MiC (aug-sep)
Re: Senaste version 2021.44.25
Det handlar nog tyvärr om att samla bilarnas funktionalitet på samma ställe. Det säljs ju långt fler M3/MY och ingen av dom har skärm bakom ratten.spacecoin skrev:Det hade ju varit rimligt, kan man tycka, att lägga blind-spot kameran i IC på S/X som green gör en PoC på här:
Extra tråkigt att läsa att det inte är några tekniska begränsningar att göra detta på HW2.5+... Men vi fick ju ytterligare ett tjugo år gammalt spel...
Ibland undrar jag om utvecklarna på Tesla ens har körkort...
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Senaste version 2021.44.25
Kör också gamla versionen på vår sr+Hildah skrev:Har aktivt undvikit att uppdatera till senaste versionen då man läst hur ogenomtänkt allt är, plus strul med ojämn värme osv.
Jag parkerar bilen nere i garaget utan tillgång till WiFi, men nu fick jag en pling att uppdateringen går att installeras (dvs. den har laddats ner via LTE). Lite intressant eftersom jag trodde man endast kunde ladda ner mjukvaruupdateringar med WiFi. Får hoppas att jag inte råkar klicka på "Installera" i appen av misstag.
Den kommer stiga i värde
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Senaste version 2021.44.25
Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Re: Senaste version 2021.44.25
Min auto funkar riktigt bra i dagsljus nu, men vid skymning är den usel.PhR34k skrev:Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Senaste version 2021.44.25
Kör mellan Stockholm och Skåne. Dimma, regn och slask idag. Kamera på V dörrstolpe blockeras el. bländas. Biljäveln kör varningssignaler när man kör om så man håller på att köra av vägen så rädd man blir. Farliga med varningar än utan just nu. Vindrutetorkarna autoläge är ett skämt. Skulle jag vänta på den innan den sätter igång så skulle jag kört av vägen för länge sedan. Model Y
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.44.25
Jag upplever precis motsatsen.PhR34k skrev:Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Vi kör på E4 söderut från Stockholm. Lätt snöblandat regn och mycket stänk från andra bilar.
Automatiken torkade inte någon endaste gång och efter Södertälje gav jag upp och slog över på Manuellt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.44.25
Mina torkare har faktiskt fungerat problemfritt tidigare men idag när jag körde första längre sträckan sen uppdateringen i regn så funkade inte auto överhuvudtaget!PhR34k skrev:Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
Re: Senaste version 2021.44.25
Tesla har blivit en perfekt vinterbil! Nu när jag är ledig kan jag starta appen och kolla livekameran för att se om jag måste ut och röja snö eller om jag kan sova lite till.
Re: Senaste version 2021.44.25
Håller med dig, min har fungerat ganska bra men idag när det kom snöblandad nederbörd så fick jag trycka in vänsterspakens knapp titt som tätt då jag fortfarande på hoppas att auto ska fungerar eller att Tesla ska se idioten i Sverige som hela tiden trycker på spakens knapp och göra något åt det...Vitok skrev:Mina torkare har faktiskt fungerat problemfritt tidigare men idag när jag körde första längre sträckan sen uppdateringen i regn så funkade inte auto överhuvudtaget!PhR34k skrev:Jag vill inte jinxa det men jag upplever det som att äntligen funkar automatiska torkare. Körde hela vägen till kontoret idag på auto och det gjorde faktisk sitt jobb.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Senaste version 2021.44.25
Jag måste säga att den nya placeringen av profilnamn, knapp för dashcam, i "control" skärmen faktiskt är bättre än förut. Visserligen måste man trycka på ikonen längst ned till vänster för att få upp "controls", men väl där är knapparna betydligt större och lättare att träffa rätt än de var när de låg i överkant på skärmen.
Det löser inte alla problem med designen, men det här är bättre för mig i alla fall. Stolsvärme m.m. är lite jobbigare att nå. Skulle också gärna ha sett "wiper service mode" på "controls" skärmen isf i "service" menyn eftersom man använder det så ofta när det fryser.
Det löser inte alla problem med designen, men det här är bättre för mig i alla fall. Stolsvärme m.m. är lite jobbigare att nå. Skulle också gärna ha sett "wiper service mode" på "controls" skärmen isf i "service" menyn eftersom man använder det så ofta när det fryser.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2021.44.25
Har farthållaren blivit sämre?
Idag har farthållaren flera gånger stängts av med hänvisning till smuts framför radarn. Smuts alltså, inte snö.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Idag har farthållaren flera gånger stängts av med hänvisning till smuts framför radarn. Smuts alltså, inte snö.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Senaste version 2021.44.25
Park Assist is unavailable-varningen är tillbaka för mig i senaste version.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2021.44.25
Regnsensorn har i alla fall inte blivit bättre. Körde 10 mil i saltslasket idag i Stockholmsområdet och den torkade inte av rutan automatiskt en enda gång.
Model Y LR AWD 2022