Någon som testat nyckelfodral som verkligen skyddar?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Någon som testat nyckelfodral som verkligen skyddar?
Jag skulle behöva ett nyckelfodral som verkligen skyddar mot att oavsiktligt trycka på öppna bakluckan.
E-tron jag har är med keyless start, men måste låsas upp först.
Brukar ha nyckeln i en egen liten byxficka, men en gång i halvåret lyckas jag komma åt knappen för att öppna bakluckan när bilen står i garaget.
Då blir det ett elände att komma in i garaget, får åla mig in under rullporten som kilas fast.
Nyckelproben buktar ut lite på mitten, och behövs inte mycket för att knappen ska tryckas in.
Spelar ingen roll om bilen är låst, bakluckan öppnas ändå.
Behöver ett fodral som verkligen skyddar.
E-tron jag har är med keyless start, men måste låsas upp först.
Brukar ha nyckeln i en egen liten byxficka, men en gång i halvåret lyckas jag komma åt knappen för att öppna bakluckan när bilen står i garaget.
Då blir det ett elände att komma in i garaget, får åla mig in under rullporten som kilas fast.
Nyckelproben buktar ut lite på mitten, och behövs inte mycket för att knappen ska tryckas in.
Spelar ingen roll om bilen är låst, bakluckan öppnas ändå.
Behöver ett fodral som verkligen skyddar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Re: Någon som testat nyckelfodral som verkligen skyddar?
Nu har jag förvisso keyless men kan du inte hålla in bagageluckknappen på nyckeln och på så sätt även stänga bakluckan ? Fungerar på min. Men som sagt kanske måste ha keyless för detta.
Jag känner däremot inte att jag har någon erfarenhet utav oavsiktliga öppningar men vet bekanta som har det bekymret som du beskriver. Det har nyckeln bredvid telefonen då som ”lösning”
Jag känner däremot inte att jag har någon erfarenhet utav oavsiktliga öppningar men vet bekanta som har det bekymret som du beskriver. Det har nyckeln bredvid telefonen då som ”lösning”
- Off Grid Byggaren
Det krävs keyless med så kallad komfortnyckel för just den funktionen.
Valde bort det då jag tänkte att det skulle vara lite säkrare mot biltjuvar med en nyckel som måste trycka på knappen för att låsa upp.
Jag kan tyvärr endast stänga med knappen på bakluckan eller vid förarplatsen.
Valde bort det då jag tänkte att det skulle vara lite säkrare mot biltjuvar med en nyckel som måste trycka på knappen för att låsa upp.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Smart val. Förekommer mycket stölder med "key less"-funktioner. Faktum är att det är det numera vanligaste sättet att stjäla bilar genom en key relay attack.Off Grid Byggaren skrev:Det krävs keyless med så kallad komfortnyckel för just den funktionen.
Har medvetet skippat det på vår Mercedes. Vi har dock turen att luckan inte går upp i onödan. Den går även att stänga med knappen, men kräver då att man håller inne den ett par sekunder (kan vara värt att testa på din om du inte redan gjort det).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
Ja, den här Audi nyckeln lever lite sitt eget liv...
Har även lyckats trycka på panikknapparna som drar ned alla fyra rutorna helt också.
Fast det gör ju inte så mycket när jag står i eget låst garage.
Det går att ställa in att endast förardörren låses upp, det har jag gjort. Men sedan finns inte så mycket mer inställningar.
De fodral jag hittat skyddar inte knapparna.
Jag behöver ofta låsa upp bilen 5-10 gånger per dag, och kan ha ett 50 tal andra nycklar med mig också, för att komma in på olika teknikutrymmen. Fast de har jag i en annan ficka förstås.
Har även lyckats trycka på panikknapparna som drar ned alla fyra rutorna helt också.
Fast det gör ju inte så mycket när jag står i eget låst garage.
Det går att ställa in att endast förardörren låses upp, det har jag gjort. Men sedan finns inte så mycket mer inställningar.
De fodral jag hittat skyddar inte knapparna.
Jag behöver ofta låsa upp bilen 5-10 gånger per dag, och kan ha ett 50 tal andra nycklar med mig också, för att komma in på olika teknikutrymmen. Fast de har jag i en annan ficka förstås.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Lider med dig. Det är i sådana här lägen man älskar ett system som Teslas lösning med mobilen. Är så underbart smidigt att slippa ha med sig nyckel, och även att slippa behöva manuellt låsa och låsa upp hela tiden (retar mig på det varje gång jag tar vår Mercedes och bara skall åka till matbutiken). Något som Audi/VAG och andra biltillverkare verkligen borde komma med i framtida modeller (tror tex. Polestar är på gång med det).Off Grid Byggaren skrev:

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Finns ju redan till Audi men krävs att du väljer detta tillval eller eftermontera. Funkar dock enbart med Android.martinot skrev:Lider med dig. Det är i sådana här lägen man älskar ett system som Teslas lösning med mobilen. Är så underbart smidigt att slippa ha med sig nyckel, och även att slippa behöva manuellt låsa och låsa upp hela tiden (retar mig på det varje gång jag tar vår Mercedes och bara skall åka till matbutiken). Något som Audi/VAG och andra biltillverkare verkligen borde komma med i framtida modeller (tror tex. Polestar är på gång med det).Off Grid Byggaren skrev:
Utmärkt. Då kan jag verkligen rekommendera det! En helt underbart smidig lösning, iaf. för de med Android.Esterox skrev:Finns ju redan till Audi men krävs att du väljer detta tillval eller eftermontera. Funkar dock enbart med Android.martinot skrev:Lider med dig. Det är i sådana här lägen man älskar ett system som Teslas lösning med mobilen. Är så underbart smidigt att slippa ha med sig nyckel, och även att slippa behöva manuellt låsa och låsa upp hela tiden (retar mig på det varje gång jag tar vår Mercedes och bara skall åka till matbutiken). Något som Audi/VAG och andra biltillverkare verkligen borde komma med i framtida modeller (tror tex. Polestar är på gång med det).Off Grid Byggaren skrev:
Vet du varför det inte finns för iPhone? Är det appen som saknas, eller någon annan teknisk skillnad som inte finns hos iPhone?

Vet tyvärr inte varför det Android har möjligheten och inte Apple. Tror det är så på fler bilmärken om jag inte minns fel.martinot skrev:Utmärkt. Då kan jag verkligen rekommendera det! En helt underbart smidig lösning, iaf. för de med Android.Esterox skrev:Finns ju redan till Audi men krävs att du väljer detta tillval eller eftermontera. Funkar dock enbart med Android.martinot skrev:Lider med dig. Det är i sådana här lägen man älskar ett system som Teslas lösning med mobilen. Är så underbart smidigt att slippa ha med sig nyckel, och även att slippa behöva manuellt låsa och låsa upp hela tiden (retar mig på det varje gång jag tar vår Mercedes och bara skall åka till matbutiken). Något som Audi/VAG och andra biltillverkare verkligen borde komma med i framtida modeller (tror tex. Polestar är på gång med det).Off Grid Byggaren skrev:
Vet du varför det inte finns för iPhone? Är det appen som saknas, eller någon annan teknisk skillnad som inte finns hos iPhone?
Konstigt kan man ju tycka då tekniken bör vara samma som med betalkort i telefonen.
Jag är för teknisk okunnig för att förstå vad som skiljer.
- Off Grid Byggaren
Att låsa och låsa upp dörrarna finns i e-tron appen.
Men det krävs bilnyckeln inuti bilen för att keyless start ska fungera.
Så det löser inte mitt problem.
Det är inget bekymmer med att låsa upp från fjärrnyckeln, jag kan ju få låsa upp 100-tals dörrar till tekniska utrymmen på en arbetsdag.
Problemet är att bakluckan öppnas i garaget.
Det är inget bekymmer med att låsa upp från fjärrnyckeln, jag kan ju få låsa upp 100-tals dörrar till tekniska utrymmen på en arbetsdag.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
-
- elbilist
Har samma problem. Har fått en skadad bakljusramp på grund av det. Sjukt irriterande.
- Off Grid Byggaren
Min bakljusramp blev också skadad. Tur i oturen var att jag fick den utbytt på garantin då halva slocknade.
Tog sedan bort dörrhandtaget på insidan av garageporten och klädde insidan med gummiskydd.
Problemet är att jag har bara en decimeter tillgodo på längden.
Undrar om ett sådant här kan skydda, ser ju ut att vara en liten upphöjd kant runt knapparna:
https://www.amazon.se/ontto-bilnyckelfo ... 4145&psc=1
Tog sedan bort dörrhandtaget på insidan av garageporten och klädde insidan med gummiskydd.
Undrar om ett sådant här kan skydda, ser ju ut att vara en liten upphöjd kant runt knapparna:
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
-
- elbilist
Vore också bra om man kunde ta bort funktionen från nyckeln. Helt överflödig när man har komfortnyckel.Off Grid Byggaren skrev:Min bakljusramp blev också skadad. Tur i oturen var att jag fick den utbytt på garantin då halva slocknade.
Med rätt mobillösning (som tex. M3/MY) så använder man inte någon nyckel -> ingen nyckel, inga problem med öppnade bakluckor i otid.Off Grid Byggaren skrev:Att låsa och låsa upp dörrarna finns i e-tron appen.

Börjar nästan misstänka att du tycker att Tesla is the shit.martinot skrev:Med rätt mobillösning (som tex. M3/MY) så använder man inte någon nyckel -> ingen nyckel, inga problem med öppnade bakluckor i otid.Off Grid Byggaren skrev:Att låsa och låsa upp dörrarna finns i e-tron appen.

Själv tycke jag mobil är för opålitligt och det händer faktiskt att jag inte har den med mig, och då blir det jobbigt på riktigt. Om jag förstått min spec på min e-tron rätt så har den komfortnyckel vilket borde ge större risk för stöld samt öppning av baklucka i tid och otid. På min BMW så måste man hålla inne minst 1-2 sek, det är inte så på Audi alltså. Jag får väl ha en plåtburk till min i hallen för att klara mig ifrån båda dessa brister.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
[quote="Dafro"][quote="martinot"][quote="Off Grid Byggaren"]Att låsa och låsa upp dörrarna finns i e-tron appen.
[attachment=0]Screenshot_20211223-191311_myAudi.jpg[/attachment][/quote]
Med rätt mobillösning (som tex. M3/MY) så använder man inte någon nyckel -> ingen nyckel, inga problem med öppnade bakluckor i otid.[/quote]
Börjar nästan misstänka att du tycker att Tesla is the shit.
Själv tycke jag mobila-Rom-fördraget opålitligt och det händer faktiskt att jag inte har den med mig, och då blir det jobbigt på riktigt. Om jag förstått min spec på min e-tron rätt så har den komfortnyckel vilket borde ge större risk för stöld samt öppning av baklucka i tid och otid. På min BMW så måste man hålla inne minst 1-2 sek, det är inte så på Audi alltså. Jag får väl ha en plåtburk till min i hallen för att klara mig ifrån båda dessa brister.[/quote]
Finns en massa dåligt med Tesla, som tex. för få verkstäder och avsaknad av regnsensor, men just frånvaron av traditionell bilnyckel är grymt smidig.
Men som jag har förstått det så finns exakt samma lösning till e-tron, men endast för Android (hade inte fungerat för mig med iPhone och iOS)?
Vad är "mobila-Rom-fördraget"?
[attachment=0]Screenshot_20211223-191311_myAudi.jpg[/attachment][/quote]
Med rätt mobillösning (som tex. M3/MY) så använder man inte någon nyckel -> ingen nyckel, inga problem med öppnade bakluckor i otid.[/quote]
Börjar nästan misstänka att du tycker att Tesla is the shit.

Själv tycke jag mobila-Rom-fördraget opålitligt och det händer faktiskt att jag inte har den med mig, och då blir det jobbigt på riktigt. Om jag förstått min spec på min e-tron rätt så har den komfortnyckel vilket borde ge större risk för stöld samt öppning av baklucka i tid och otid. På min BMW så måste man hålla inne minst 1-2 sek, det är inte så på Audi alltså. Jag får väl ha en plåtburk till min i hallen för att klara mig ifrån båda dessa brister.[/quote]
Finns en massa dåligt med Tesla, som tex. för få verkstäder och avsaknad av regnsensor, men just frånvaron av traditionell bilnyckel är grymt smidig.
Men som jag har förstått det så finns exakt samma lösning till e-tron, men endast för Android (hade inte fungerat för mig med iPhone och iOS)?

Auto correct… mobil är för opålitlig försökte jag skriva, har justerat i mitt inlägg. Får börja läsa genom mina inlägg lite noggrannare.martinot skrev:Finns en massa dåligt med Tesla, som tex. för få verkstäder och avsaknad av regnsensor, men just frånvaron av traditionell bilnyckel är grymt smidig.Dafro skrev:Börjar nästan misstänka att du tycker att Tesla is the shit.martinot skrev:Med rätt mobillösning (som tex. M3/MY) så använder man inte någon nyckel -> ingen nyckel, inga problem med öppnade bakluckor i otid.Off Grid Byggaren skrev:Att låsa och låsa upp dörrarna finns i e-tron appen.
![]()
Själv tycke jag mobila-Rom-fördraget opålitligt och det händer faktiskt att jag inte har den med mig, och då blir det jobbigt på riktigt. Om jag förstått min spec på min e-tron rätt så har den komfortnyckel vilket borde ge större risk för stöld samt öppning av baklucka i tid och otid. På min BMW så måste man hålla inne minst 1-2 sek, det är inte så på Audi alltså. Jag får väl ha en plåtburk till min i hallen för att klara mig ifrån båda dessa brister.
Och mycket ör väl en vanesak, misstänker att min inte kommer ha mobilfunktion för nyckel, och jag har dessutom iPhone, är lika mycket mot Android som Tesla misstänker jag.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Har inte haft problem med pålitligheten. Jag har dock ändå alltid med mig en backup i form av ett Tesla NFC-kort som ligger i samma fodral som körkortet.Dafro skrev:Själv tycke jag mobil är för opålitligt och det händer faktiskt att jag inte har den med mig, och då blir det jobbigt på riktigt.
Har bara behövt använda det en enda gång på min förra M3 (men aldrig så här långt på nuvarande) när batteriet i mobilen dog en sen måndagskväll när jag skulle hem efter en labb på universitetet, men då var det ju guld värt att ha den backupen lätt tillgänglig.
Jag antar att Audi, Polestar och andra lösningar med mobil som nyckel har något liknande.
Fungerar riktigt bra!

Jag ör ju som du märkt lite gammalmodig, bla i mitt bilval. Har bara betalkort och körkort i min plånbok och då kan man blippa utan att ta ut kortet, går fortare än med mobilen och skulle nog inte funka med ett kort till, funkar inte med dubbla betalkort iallafall, av en solklar anledning. Men jag skulle nog kunna vänja mig vid att ha nyckel i mobilen på sikt. Baby steps, första är elbil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Hämtade min E-tron idag och den nyckeln kräver dubbeltryck, så det kanske går att beställa en sådan istället.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW