Sur finne spränger sin MS 2013

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av spacecoin »

Kul att folk har hobbies...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Walker »

Vuxet. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6497
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av spacecoin »

Allt för klicken.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Thed75 »

Han tror väl att de kommer tjäna extremt på denna fina film
Var det inte nåt enkelt fel på tidiga teslor? Där man genom hyfsat billig åtgärd inte behövde byta hela packet
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av tor »

Borde inte detta vara ganska lätt att fejka? Är ju bara ett eldmoln och lite delar som kan komma från vilken bil som helst?
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av expat »

Om man får långfingret av Tesla, och står där med en i stort sett värdelös bil... Då hade jag också varit lätt irriterad
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Marauder »

Jag funderar på var fan dom får tag på sprängmedel? I Finland får Youtubers köpa dynamit?
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 nov 2018 11:49

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av np519 »

Hoppas att de plockade upp alla delar!
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av tor-ake »

De hade plockat ur motorn, går att sälja för en del pengar, samt plockat ur batteriet, kanske flera moduler som gick att sälja från det med.

Resten är inte värt så mycket, gamla strålkastare, plast- och plåtbitar, en sliten inredning. Bara att bunta ihop och göra youtubepengar av.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Klintan »

Såg inte ut som att det satt någon inredning i bilen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av tor-ake »

Marauder skrev:
Jag funderar på var fan dom får tag på sprängmedel? I Finland får Youtubers köpa dynamit?
Skulle misstänka att huruvida man är youtuber inte har någon inverkan alls på tillståndsprocessen för sprängämnen.

Pommijätkät har hållit på med sprängningar för filmeffekter även innan Youtube.
UNDERHÅLLNING OCH FAKTA
Pommijätkät-kanalen startade sin verksamhet 2018, när företaget OneFX som har producerat specialeffekter sedan 2010 beslutade att visa upp sitt arbete bakom kulisserna för allmänheten via YouTube.

– Vi hade redan då gjort effektuppdrag för filmer, reklam, evenemang och så vidare i flera år, säger Pommihenkka, dvs. Henri Kiviniemi.

– Vi fick idén att börja spela in också till exempel sprängningsträningarna, och en egen Pommijätkät-kanal grundades för detta, fortsätter han.

– Ganska snart expanderade den till sin nuvarande form, vilket betyder att den vanligtvis är avsedd att visa underhållning, som samtidigt är lärorik av typen experimentell vetenskap, fortsätter han.

– På samma sätt som MythBusters, men utan myter och en ordentlig budget, konstaterar Lauri Vuohensilta, en medlem av Pommijätkät som också är bekant från Hydraulic Press Channel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skogstomte
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2020 15:40

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Skogstomte »

En del historien bakom som inte nämnts här är att bilen hade uppgraderats med ett piratbatteri, när detta började strula hade Tesla tillfrågats och svaret var ~20000 Eur men inte helt säkert att det skulle funka ändå.

Jag är inget stort fan av att spränga saker och sprida skiten i naturen men jag är ännu mindre fan av saker som inte går att fixa för rimliga pengar. Jag vet att batteriet är det dyraste på en elbil men ändå…
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av AAKEE »

Skogstomte skrev:
En del historien bakom som inte nämnts här är att bilen hade uppgraderats med ett piratbatteri, när detta började strula hade Tesla tillfrågats och svaret var ~20000 Eur men inte helt säkert att det skulle funka ändå.

Jag är inget stort fan av att spränga saker och sprida skiten i naturen men jag är ännu mindre fan av saker som inte går att fixa för rimliga pengar. Jag vet att batteriet är det dyraste på en elbil men ändå…
Privatimporterad, fulfixat batteri. Det är som gjort för problem även om det inte hade vart en elbil. Inte för att en fin privatimporterad bil behöver betyda problem men det finns gott om historiska exempel på importerad skit.

Gissningsvis vart antingen den sprängsure ägaren lurad vid köpet eller så fick han bilen riktigt billigt.

Bilen var utplockad på diverse delar så ägaren hade säkerligen gjort damage control genom att sälja det som gick för att minska den ekonomiska förlusten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Maw »

Alla elbilsmärken borde underlätta för utbyten av batterier och batterimoduler. Även med delar från 3:e part på gamla elbilar.

Den här YT-filmen får väl ses som ett explosivt inlägg i den frågan ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av BrooklynS »

AAKEE skrev:
Skogstomte skrev:
En del historien bakom som inte nämnts här är att bilen hade uppgraderats med ett piratbatteri, när detta började strula hade Tesla tillfrågats och svaret var ~20000 Eur men inte helt säkert att det skulle funka ändå.

Jag är inget stort fan av att spränga saker och sprida skiten i naturen men jag är ännu mindre fan av saker som inte går att fixa för rimliga pengar. Jag vet att batteriet är det dyraste på en elbil men ändå…
Privatimporterad, fulfixat batteri. Det är som gjort för problem även om det inte hade vart en elbil. Inte för att en fin privatimporterad bil behöver betyda problem men det finns gott om historiska exempel på importerad skit.

Gissningsvis vart antingen den sprängsure ägaren lurad vid köpet eller så fick han bilen riktigt billigt.

Bilen var utplockad på diverse delar så ägaren hade säkerligen gjort damage control genom att sälja det som gick för att minska den ekonomiska förlusten.
Och filmen kommer att ge ägaren framtida inkomster under överskådlig tid så länge som fossilmaffian länkar till den som bevis på hur dåliga elbilar är och SÄRSKILT Tesla. Bild

Dummadummadummadig
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev:
Alla elbilsmärken borde underlätta för utbyten av batterier och batterimoduler.
Det är nog rätt lätt att byta ett batteri i en Tesla, det behöver nog inte underlättas.

Det finns att köpa begagnade batterier vid sidan av Tesla.
Däremot förstår jag Tesla om de inte vill röra i ett batteri som någon annan fipplat med, det kan ju vara gjort vad som helst, hur som helst.

Även Tesla säljer begagnade batterier (refurbished) till bättre pris än nya.

Jag kan inget om andra elbilars batteribyten men ser inte att Tesla ska ändra nåt m.ht det här.

Det finns troligen mer bakom den här bilen än media vill sprida, då nyheten inte blir så mycket sprängstoff då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
El2an
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 okt 2020 17:26

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av El2an »

200 000 va billigare än jag trodde, taxiåkaren som körde på fundament till en lyktstolpe med sin Mercedes kostade batteribytet 378 000.

En åkar son i Umeå körde ner pappas eklass hybrid under viadukt som va översvämad, körde på el men fick nog panik då vattnet började spola över huven och gasade fullt då hoppade diesel snurran igång och snorklade motorn full med vatten vilket krökte vevstakar mm. 250 000 för motorbyte + 100 000 för fel på eldrivlinan och försäkringsbolaget nekade ersättning, en 10 månaders gammal bil.
Hade nog många tankar vad han skulle gjort med bilen kan ja tänka.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Elof »

Skogstomte skrev:
En del historien bakom som inte nämnts här är att bilen hade uppgraderats med ett piratbatteri,
Finns det sådana? Var köper man dessa?
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Ken1 »

Kostar det så här mycket?
Vad kan ett begagnat kosta?
Är detta vanligt på tesla (äldre?)?

Kompisar som är skeptiska blir lite rädda när dom läser detta…
Vore bra med lite argument.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av LarsL »

Stulna delar från? Om de nu var en privatimport från Östeuropa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av martinot »

Ken1 skrev:
Kompisar som är skeptiska blir lite rädda när dom läser detta…
Vore bra med lite argument.
Har de funderat på Tesla, men är oroliga för att batterierna inte skall fungera?

Det som denna finnen gör har inte så mycket med den praktiska verkligheten att göra kan du hälsa. Batterierna har 8 års garanti, och håller normalt väldigt mycket längre än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av Ken1 »

Nej det tror jag inte. Men Tesla anses väl vara bra på eldelen
Denna hade väl inte garanti kvar?
Tror dom funderar på VW i alla fall.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av AAKEE »

Ken1 skrev:
Kostar det så här mycket?
Vad kan ett begagnat kosta?
Är detta vanligt på tesla (äldre?)?

Kompisar som är skeptiska blir lite rädda när dom läser detta…
Vore bra med lite argument.
Tesla säljer begagnade/översedda batterier, kostar ungefär hälften av ett nytt.

Bilen har sannolikt en halvskum historia med ett batteri som någon annan pillat med. Det funkar säkert om man låter någon som ger garanti och kan fortsätta sköta batteriet, men låter man någon fulfixare greja med batteriet så…

Här låter det som att huvudpersonen köpte en importerad bil med en tveksam historia, antingen väldigt billigt med höga förhoppningar, eller s blev han lurad.

När jag kollade för några år sen kostade en lätt begagnad S-troniclåda till min ena Audi 107.000:-. Tillkommer arbetet att byta.
Har man lite finare bilar och maskinskadan gått ut kan det bli lika dyrt med en bensin/dieselbil, och det är troligen lika vanligt.


Här en begagnad/renoverad.
Arbetskostnaden för att byta en låda på en fyrhjulsdriven bil är nog väsentligt högre än batteribytet, som är enkelt.
Troligtvis ingen större skillnad i kostnad mot ett beg batteri
01BF88A2-E002-45F1-BC18-4875C24E53CE.jpeg
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av EnTraktor »

Jag blev erbjuden köpa ett piratbatteri av min laddgranne när jag laddade på SuC Kostomłoty, Polen för 3-4 år sedan :D :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur finne spränger sin MS 2013

Inlägg av LarsL »

Ken1 skrev:
Nej det tror jag inte. Men Tesla anses väl vara bra på eldelen
Denna hade väl inte garanti kvar?
Tror dom funderar på VW i alla fall.
Fattar man beslut utifrån en sån här video så är det nog ingen mening att diskutera. :roll: :roll: :roll:

Innan hen fattar ett beslut så borde hen provköra bägge alternativen i alla fall. Tesla är på en annan nivå skulle jag säga… men alla köper vad de vill.
Skriv svar