Köpt en e-golf

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Köpt en e-golf

Inlägg av mans71 »

För att ta 1:a steget in i elbilsvärlden blev det en lätt beg. e-golf. Avhämtning på fredag. Det blir spännande!

Visst, man kommer inte mer än 15-19 mil på en laddning, men det räcker gott för vårt dagliga pendlande.

Min sambo pendlar längst, så logiskt sett blir det hennes bil.

Baktanken är att leasa en beg p85d och ett par-tre år när dom börjar komma ut, och då kan den bli min bil :D
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Re: Köpt en e-golf

Inlägg av josve »

Vad får man betala för en beg e-golf är själv lite intresserad som andra bil. (Så man kan göra sig av helt med bensin monstret på infarten)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Grattis!

Skriv gärna lite här vad du tycker om den när du fått den.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Grattis

Vi var ganska nära en e-golf som borde vara ett bra alternativ men tyvärr saknade vi draget så det fick bli en (skriver inte ut det) annan typ av bil.

Men gärna lite intryck angående räckvidd sommar/vinter och ev nedgradering av batteriet över tid.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
Visst, man kommer inte mer än 15-19 mil på en laddning, men det räcker gott för vårt dagliga pendlande.
Mitt intryck var att räckvidden låg runt 12 mil. Jag ser fram emot lite förstahandsinfo. :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Absolut! Jag kan rapportera lite här hur den funkar för oss. Den vi köper ger vi 299 för och har gått 500 mil. Där någonstans började det bli intressant för oss, speciellt eftersom vi är på G nästa år förhoppningsvis att bygga en egen liten solpark för laddning av bilar och att bli självförsörjande av hushållet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Har snart kört ett år med min. Väldigt trevlig bil. Mycket bra adaptiv farthållare och en hel del annan utrustning.

Har bara en enda gång saknat mer räckvidd och det var semesterresa mellan stockholm-halmstad. Men det var inga problem, finns ju semi-snabbladdare och det är inte så ofta vi åker så långt. En kvart här och en 20 minutera där så gick det bra att åka 55 mil i ett sträck.

Trevlig förvärmning/kyla av cupén också från appen som används flitigt innan varje resa. Funktion som självklart tesla har också, men som fungerar utmärkt även i en vw :)

//M
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Mina erfarenheter från både varm sommar och 5-10 C höst är att 12 mil är en underdrift, kanske i 120km/h på motorväg.

I 100km/h 15-17 mil.

Uppgivna förbrukningen på 12,7 kWh/100 km är inte lätt men inte heller omöjligt på sommaren, har kört snålare till exempel Jönköping-Linköping då jag snittade under 11kwh/100km.

Brukar ligga på 13, max 14 kWh/100km utan att slå knut på mig själv. Inget ECO läge eller snålade på värme eller kyla. Brukar enligt erfarenhet ge 16-17 mils räckvidd. De sista två milen går det inte att åka 100km/h, då begränsas bilen mer och mer.

//Mats

dstr skrev:
mans71 skrev:
Mitt intryck var att räckvidden låg runt 12 mil. Jag ser fram emot lite förstahandsinfo. :)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Mats, det bådar gott :D Känns som det är en bra kvalitet i golfen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Grattis!
eGolfen är en mycket trevlig bil, som i stort sett inte har några negativa sidor om man klarar sig på räckvidden. Min fru kör till och från jobb och lite runt omkring närområdet och den funkar hur bra som helst. Vi bor i ganska backigt landskap och 12 mil är en underdrift. Har lagt på 225 18", så bilen drar lite mer än orginal, har väl ca 13-14 på vintern och 16-17 på sommaren. Hon kör i vanlig comfortmode och utan regenering, som hade gett lite extra räckvidd naturligtvis. Vår har värmepump, nog lite kortare räckvidd utan. Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har snittat ca 16mil de senaste 600milen med min så det känns riktigt bra. Särskilt när man läser tidningen "Elbilen" och deras tester av andra elbilar som ska ha längre i "teorin" men de verkar ha kortare än e-Golf i praktiken =deras tester i tidningen
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

HelectriC skrev:
Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula :D
Jag har en lite fetish för saker som är så ohyggligt fula. Det blir liksom så fult och udda så det blir häftigt i mina ögon :D - får se vad min sambo anser om saken dock...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det var så mycket snack om fälgarna så jag var tvungen att Googla dem.

:shock:

Och då är jag ändå härdad Leaf-ägare ;)
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Skulle vilja säga, annorlunda, om fälgarna :)

Jag gillar dom. Jag kollade till och med vad en till uppsättning skulle kosta till vinterdäcken... Det var inte att tänka på, verkar göras i väldigt små serier vilket speglades i priset.

// M

mans71 skrev:
HelectriC skrev:
Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula :D
Jag har en lite fetish för saker som är så ohyggligt fula. Det blir liksom så fult och udda så det blir häftigt i mina ögon :D - får se vad min sambo anser om saken dock...
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tror ni inte att det finns heltäckande hjulsidor i plast på Biltema som passar till e-Golfen? Det hade ju lyft helhetsintrycket betydligt ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

När det gäller räckvidd så om Golfen klarar 15 mil på motorväg 100-110kmh, så är det suveränt.
Jag är glad när Leafen kommer 10 mil i 100-105 riktiga kmh.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

VW kommer nu med 30% mer räckvidd på e-Golf, tack vare ny batteriteknik:

http://www.autoblog.com/2016/01/09/volk ... batteries/

Samma storlek på batteripacket alltså, men ny kemi. Ska vi gissa något i stil med Teslas.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
VW kommer nu med 30% mer räckvidd på e-Golf, tack vare ny batteriteknik:

http://www.autoblog.com/2016/01/09/volk ... batteries/

Samma storlek på batteripacket alltså, men ny kemi. Ska vi gissa något i stil med Teslas.
Till hösten kommer facelift av eGolf, några finesser visades på CES och bestod då av virtual cockpit och svischhuvudskärm. Blir spännande att se om det även händer nåt med batteriet. Nånting säger mig att dom jobbar stenhårt med att följa Leaf. Å andra sidan, så verkar VW tagit ett rejält kliv förbi Leaf, iaf i Norge. Här är det så sjukt många eGolf. På elbilsparkeringen på jobbet är nog ca 70% eGolf, 15% Leaf och 15% Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Trodde att egolf hade bättre räckvidd än leaf men epa som brukar va ganska bra ratar dem lika:
"The current e-Golf has an EPA-estimated range of 83 miles, so the extra 30 percent would push it to about 108 miles. If the company can make these gains, the electric hatchback could be more of a challenger to the latest Nissan Leaf with its 30-kWH battery that has a 107-mile range in the US."
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Trodde att egolf hade bättre räckvidd än leaf men epa som brukar va ganska bra ratar dem lika:
"The current e-Golf has an EPA-estimated range of 83 miles, so the extra 30 percent would push it to about 108 miles. If the company can make these gains, the electric hatchback could be more of a challenger to the latest Nissan Leaf with its 30-kWH battery that has a 107-mile range in the US."
Jag har intrycket att iaf nuvarande 24kWh Leaf har något kortare räckvidd än eGolf. Iaf när jag jämför med kollegor med Leaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

mans71 skrev:
Absolut! Jag kan rapportera lite här hur den funkar för oss. Den vi köper ger vi 299 för och har gått 500 mil. Där någonstans började det bli intressant för oss, speciellt eftersom vi är på G nästa år förhoppningsvis att bygga en egen liten solpark för laddning av bilar och att bli självförsörjande av hushållet.
Nu väntar vi på en rapport över hur det har gått med eGolfen!
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
De jämför med Nissan Keaf med 30 kWh batteri som släpptes i höstas, om du jämför med den tidigare Nissan Leaf så tror jag den nuvarande e-golfen har längre.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

e-Golfen säljs väl inte med privatleasing? Skulle inte köpa en elbil med den räckvidden just nu, vi har ingen aning om vad den är värd om 3 år. Tänker man behålla den tills den är slut så är det kanske ok, Leafen blir ju hyfsat billig om man har den i 8 år... men man lär ju ha tröttnat långt innan.
Skriv svar