Absolut! Jag kan rapportera lite här hur den funkar för oss. Den vi köper ger vi 299 för och har gått 500 mil. Där någonstans började det bli intressant för oss, speciellt eftersom vi är på G nästa år förhoppningsvis att bygga en egen liten solpark för laddning av bilar och att bli självförsörjande av hushållet.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Har snart kört ett år med min. Väldigt trevlig bil. Mycket bra adaptiv farthållare och en hel del annan utrustning.
Har bara en enda gång saknat mer räckvidd och det var semesterresa mellan stockholm-halmstad. Men det var inga problem, finns ju semi-snabbladdare och det är inte så ofta vi åker så långt. En kvart här och en 20 minutera där så gick det bra att åka 55 mil i ett sträck.
Trevlig förvärmning/kyla av cupén också från appen som används flitigt innan varje resa. Funktion som självklart tesla har också, men som fungerar utmärkt även i en vw
Mina erfarenheter från både varm sommar och 5-10 C höst är att 12 mil är en underdrift, kanske i 120km/h på motorväg.
I 100km/h 15-17 mil.
Uppgivna förbrukningen på 12,7 kWh/100 km är inte lätt men inte heller omöjligt på sommaren, har kört snålare till exempel Jönköping-Linköping då jag snittade under 11kwh/100km.
Brukar ligga på 13, max 14 kWh/100km utan att slå knut på mig själv. Inget ECO läge eller snålade på värme eller kyla. Brukar enligt erfarenhet ge 16-17 mils räckvidd. De sista två milen går det inte att åka 100km/h, då begränsas bilen mer och mer.
//Mats
dstr skrev:
mans71 skrev:
Visst, man kommer inte mer än 15-19 mil på en laddning, men det räcker gott för vårt dagliga pendlande.
Mitt intryck var att räckvidden låg runt 12 mil. Jag ser fram emot lite förstahandsinfo.
Grattis!
eGolfen är en mycket trevlig bil, som i stort sett inte har några negativa sidor om man klarar sig på räckvidden. Min fru kör till och från jobb och lite runt omkring närområdet och den funkar hur bra som helst. Vi bor i ganska backigt landskap och 12 mil är en underdrift. Har lagt på 225 18", så bilen drar lite mer än orginal, har väl ca 13-14 på vintern och 16-17 på sommaren. Hon kör i vanlig comfortmode och utan regenering, som hade gett lite extra räckvidd naturligtvis. Vår har värmepump, nog lite kortare räckvidd utan. Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har snittat ca 16mil de senaste 600milen med min så det känns riktigt bra. Särskilt när man läser tidningen "Elbilen" och deras tester av andra elbilar som ska ha längre i "teorin" men de verkar ha kortare än e-Golf i praktiken =deras tester i tidningen
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula
Jag har en lite fetish för saker som är så ohyggligt fula. Det blir liksom så fult och udda så det blir häftigt i mina ögon - får se vad min sambo anser om saken dock...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Jag gillar dom. Jag kollade till och med vad en till uppsättning skulle kosta till vinterdäcken... Det var inte att tänka på, verkar göras i väldigt små serier vilket speglades i priset.
// M
mans71 skrev:
HelectriC skrev:
Men det kompenserar man enkelt genom orginalfälgarna om man vågar köra runt med så fula
Jag har en lite fetish för saker som är så ohyggligt fula. Det blir liksom så fult och udda så det blir häftigt i mina ögon - får se vad min sambo anser om saken dock...
När det gäller räckvidd så om Golfen klarar 15 mil på motorväg 100-110kmh, så är det suveränt.
Jag är glad när Leafen kommer 10 mil i 100-105 riktiga kmh.
Samma storlek på batteripacket alltså, men ny kemi. Ska vi gissa något i stil med Teslas.
Till hösten kommer facelift av eGolf, några finesser visades på CES och bestod då av virtual cockpit och svischhuvudskärm. Blir spännande att se om det även händer nåt med batteriet. Nånting säger mig att dom jobbar stenhårt med att följa Leaf. Å andra sidan, så verkar VW tagit ett rejält kliv förbi Leaf, iaf i Norge. Här är det så sjukt många eGolf. På elbilsparkeringen på jobbet är nog ca 70% eGolf, 15% Leaf och 15% Tesla.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Trodde att egolf hade bättre räckvidd än leaf men epa som brukar va ganska bra ratar dem lika:
"The current e-Golf has an EPA-estimated range of 83 miles, so the extra 30 percent would push it to about 108 miles. If the company can make these gains, the electric hatchback could be more of a challenger to the latest Nissan Leaf with its 30-kWH battery that has a 107-mile range in the US."
Trodde att egolf hade bättre räckvidd än leaf men epa som brukar va ganska bra ratar dem lika:
"The current e-Golf has an EPA-estimated range of 83 miles, so the extra 30 percent would push it to about 108 miles. If the company can make these gains, the electric hatchback could be more of a challenger to the latest Nissan Leaf with its 30-kWH battery that has a 107-mile range in the US."
Jag har intrycket att iaf nuvarande 24kWh Leaf har något kortare räckvidd än eGolf. Iaf när jag jämför med kollegor med Leaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Absolut! Jag kan rapportera lite här hur den funkar för oss. Den vi köper ger vi 299 för och har gått 500 mil. Där någonstans började det bli intressant för oss, speciellt eftersom vi är på G nästa år förhoppningsvis att bygga en egen liten solpark för laddning av bilar och att bli självförsörjande av hushållet.
Nu väntar vi på en rapport över hur det har gått med eGolfen!
De jämför med Nissan Keaf med 30 kWh batteri som släpptes i höstas, om du jämför med den tidigare Nissan Leaf så tror jag den nuvarande e-golfen har längre.
e-Golfen säljs väl inte med privatleasing? Skulle inte köpa en elbil med den räckvidden just nu, vi har ingen aning om vad den är värd om 3 år. Tänker man behålla den tills den är slut så är det kanske ok, Leafen blir ju hyfsat billig om man har den i 8 år... men man lär ju ha tröttnat långt innan.