BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Så iX har inte dedikerad elbilsplattform? Det var jag övertygad om att den hade. Är du säker på det? Jag trodde det enbart var i4 och iX3 som hade fossilkonverterats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?martinot skrev:iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
3, 4, X3, X
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Nej den är inte en dedikerad elbilsplattform, det är BMW som leker med orden för att få den att framstå som en från grunden byggd elbil, så tolkar jag det åtminstone. Men plattformen som den baseras på är kraftigt modifierad. Inte ens deras nästa generation plattform som kommer 2025 kommer vara designad för bara eldrift.ObscureEconomist skrev:
https://insideevs.com/news/497551/bmw-d ... form-2025/
https://www.greencarreports.com/news/11 ... until-2025
Re: BMW iX
Nej, mycket 3 och X oavsett; X, 3, X3. Känns lite förvillande lika och förstår de i tråden som blandar samman.HelectriC skrev:Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Den är baserad på en fossilbilsplattform, men extremt omarbetad, man kan lyssna mer om BWM iX i "bilar med sladd" senaste podcast då tar dom också upp just det med plattformen. Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW iX
Nu löste jag BMW M3 igen, får börja skriva modell 3…
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Model Y LR 2022
Re: BMW iX
90.000kr för vinterdäck? Det är ju mer än vad Porsche kräver! Låter helt sjukt!neptune skrev:Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Runt 11k ex moms (med utslagen bonus) har då 2000 mil, och försäkring ingår. Minns inte exakt men har för mig övermilen var rätt billiga typ 10kr per mil om man skulle vilja köra mer.neptune skrev:Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Vinterhjulen köpte jag separat för dom skrivs av så hårt på operationell leasing. Något måste vara fel på priset gällande vinterhjulen. Ordinarie pris är 44900:- för 21" BMW original-vinterhjul till iX40 / 50.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Hur går dina tankar gällande långresor och laddnätverk?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Att bilen i sig är bra råder det nog inget tvivel om men det händer ju nästan inget i utbygganden av övriga laddnätverk. Vi köpte Tesla för ca 3 år sedan och jag tänkte då att det nu 2021/2022 skulle se bättre ut med laddmöjligheter för andra märken men det är ju helt ofattbart segt när det gäller övriga märken. Varken Ionity, Circle K, OKQ8, Mer, Preem, InCharge eller någon annan har ju gjort några riktiga satsningar. På 3 år! Minst!
Det här behovet är ju såklart olika för olika personer och även om 90% av laddningen sker hemma så skulle jag bli galen av laddköer vid en Ionitystation med bara 4 laddare eller än värre någon trött Mer-laddare…
Re: BMW iX
Ionity ingår under min leasingperiod, kostar 2,88:- / kwh att ladda där. Är rätt van att köra bilar med kort räckvidd så det ska nog gå bra. Behöver bara lära känna bilen så man vågar komma in med 2-5% SOC till laddarna. Kommer man 20-25 mil så är det okej, enda som är segt är väl när man väl kört 25 mil och laddar så är hastigheten bra upp till cirka 80% vilket gör att man i nästa etapp bara kommer 16-20 mil på 80% laddning.
Byggde ihop en iX50 blir cirka 1080 000:- efter rabatt, mycket pengar för en bil. Månadskostnaden blir typ 15000:- per månad om man ska skriva ner den till 50% över 3 år. Just priset gör att man gärna sneglar på Model Y / Audi Q4 istället.
Byggde ihop en iX50 blir cirka 1080 000:- efter rabatt, mycket pengar för en bil. Månadskostnaden blir typ 15000:- per månad om man ska skriva ner den till 50% över 3 år. Just priset gör att man gärna sneglar på Model Y / Audi Q4 istället.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Ja även vs avgasbilar är det riktigt bra.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Prova tex hoppa in i en Volvo V60 innan/efter Model 3…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Sitter bättre bak i vår A4 och i en 3-serie än vad jag gör i Model 3, och även dom lämnar mycket att önska.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW iX
Nackdelen med batterier i en modern skateboarddesign är ju att benen/knäna kan hamna högre upp i baksätet i lägre (icke-SUV) bilar. Men om man bortser från det så är baksätet i vår M3 extremt mycket skönare och bättre än baksätet i vår E-klass.dd88 skrev:Sitter bättre bak i vår A4 och i en 3-serie än vad jag gör i Model 3, och även dom lämnar mycket att önska.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Det är ju precis det som är problemet så lite svårt att bortse från.
Tänkte testa en iX40 efter nyår, inte så farligt mycket dyrare än en iX3. Vad säger ni som kört båda, vilken är vettigast?
Tänkte testa en iX40 efter nyår, inte så farligt mycket dyrare än en iX3. Vad säger ni som kört båda, vilken är vettigast?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: BMW iX
Fördelen med iX3 mot iX40 är i huvudsak bättre räckvidd (större batteri och lägre förbrukning) och att det är väldigt lite barnsjukdomar. Annars talar väl det mesta för iX.dd88 skrev:Det är ju precis det som är problemet så lite svårt att bortse från.
Tänkte testa en iX40 efter nyår, inte så farligt mycket dyrare än en iX3. Vad säger ni som kört båda, vilken är vettigast?
Re: BMW iX
Hmpftfhdns skrev:Fördelen med iX3 mot iX40 är i huvudsak bättre räckvidd (större batteri och lägre förbrukning) och att det är väldigt lite barnsjukdomar. Annars talar väl det mesta för iX.dd88 skrev:Det är ju precis det som är problemet så lite svårt att bortse från.
Tänkte testa en iX40 efter nyår, inte så farligt mycket dyrare än en iX3. Vad säger ni som kört båda, vilken är vettigast?
Jag skulle säga iX40 alla dagar i veckan, hade beställt en iX3 först men sen när vi fick chansen att prova iX så ändrade jag mig direkt, iX3 är fin men iX tycker jag håller en helt annan premium nivå, känns modernare också. Sen får man fyrhjulsdrift, större bil och med elbilplatrform utan kardantunnlar mm.
Det iX3 är bättre på är räckvidden, som tidigare påtalat lägre förbrukning och marginellt större batteri. Här är jag lite besviken än så länge på iX40 där förbrukningen är högre än förväntat. Vi får väl se över tid hur det blir efter andra temperaturer och väder, förutsättningarna har inte varit optimala sista två veckorna. Nät jag provkörde iX3 efter sommaren vart jag imponerad hur bra förbrukning den hade trots tung högerfot.
Re: BMW iX
Hur står sig iX mot Etron, fördelar/nackdelar i stora drag? Designen är väl mer av en åsikt
Re: BMW iX
Detta är något jag ska skaffa mig en bättre uppfattning om men två saker som jag tycker är bättre med E-tron är bättre bagage för hundbur och har en frunk, och ja den är inte lika stor som i ett amerikanskt märke men räcker till för mig. Att ha hundbur och ingen frunk betyder att man måste ha kablarna löst någonstans i bagaget. Sedan får jag uppfattningen att det krävs en 50 för att man ska få en längre räckvidd. Sedan har jag lite problem med designen av framsätena, främst hålet vid nackstödet i hårdplast som jag skulle tro ligger i höjd med min frus huvud, hon ör något kortare än mig, kanske finns andra säten, har inte kommit så långt i utredningen än. Är fortfarande väldigt nöjd med min E-tron och utseende på IX skulle vi inte behandla
27,8 kWp solceller