Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Dexter86 »

Eklund89 skrev:
Hämtade ut min M3 RWD vit/svart den 23 och körde 37 mil. Väldigt smidig upphämtning och bilen verkar vara i perfekt skick. Dock så slutade klimatsystemet fungera efter ca 30 mil "Klimatanläggningssystemet behöver servas". Laddade två gånger på vägen. Klimatsystemet fungerade igen efter att bilen stått avstängd under natten.
Två stopp på 37mil :o
Användarvisningsbild
Eklund89
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 29 okt 2021 10:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Eklund89 »

Dexter86 skrev:
Eklund89 skrev:
Hämtade ut min M3 RWD vit/svart den 23 och körde 37 mil. Väldigt smidig upphämtning och bilen verkar vara i perfekt skick. Dock så slutade klimatsystemet fungera efter ca 30 mil "Klimatanläggningssystemet behöver servas". Laddade två gånger på vägen. Klimatsystemet fungerade igen efter att bilen stått avstängd under natten.
Två stopp på 37mil :o
Bara det första laddstoppet var nödvändigt då vi startade med ca 50%. Vi laddade en kort stund till på vägen eftersom att navigatorn sa att vi skulle göra det. Men vi kom fram med 30% så det var inte nödvändigt. Tror bilen sa att den drog i snitt 150 wh/km i slutet när vi kom fram (antar att avsaknaden av klimatsystemet drog ner lite). Ganska bra för att vara ca -2 grader ute.
Senast redigerad av Eklund89, redigerad totalt 1 gånger.
M3 RWD vit/svart
Waynes_World
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 nov 2021 15:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Waynes_World »

voltx4 skrev:
Beställde en svart LR i slutet av September via företagsleasing med förväntat leveransdatum nu i December men inte hört ett knyst sen dess.. Ingen som har varit/är i samma situation?
Jodå. Beställde svart LR i slutet av okt. Står fortfarande preliminär leverans i december på den. Kommer givetvis inte att hända. Nästa leveransfönster är i februari/mars så högst troligen är det denna period man får hoppas på.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sarlacc »

Ska hämta min Model 3 i Malmö den 27:e.
Ska till Karlskrona och funderar på laddning.
Klarar jag mig till Kristianstad om bilen har 30% ?
Tesla Model 3 -21
hestjan
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 nov 2021 12:32
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av hestjan »

Sarlacc skrev:
Ska hämta min Model 3 i Malmö den 27:e.
Ska till Karlskrona och funderar på laddning.
Klarar jag mig till Kristianstad om bilen har 30% ?
Testa ladda ner appen ”A better routeplanner” så kan du välja din modell, slå in resväg, dina % osv så får du en beräkning.
E259972B-8466-4265-A5CC-7BA7026ECD16.jpeg
Tesla Model Y LR Svart/Svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Rasmussen skrev:
I torsdags var det dags för mig att hämta min m3p i Norrköping. Jag ändrade min leveransplats från malmö efter att jag hört att malmö börjat leverera utomhus. Strålande fint bemötande från personalen på SC, bilen tvättad, varm och laddad till 70%. Hittade ett par små cirklar i lacken på huven, såg nästan ut som att något droppat på och bränt in i lacken. Killen trodde det skulle gå att polera bort men dokumenterade. I övrigt var bilen felfri.

Vilken fantastisk bil!! Kört sr+ i två år och den nya känns helt klart mer premium innuti, skönt att pianoblanka är borta och ersatt av matta material. Jag var orolig att bilen skulle kännas bullrig och stötig på 20” men jag skulle nog säga att den är likvärdig med min sr+ -20 på 18”. Helt klart över förväntan!

Körde direkt över till Bohmans som krängde på viking contact på originalfälgarba. Extra kul och skönt att killen som gjorde jobbet själv kör m3.

Körde hem den 27 mil till Kalmar, klockrent. Igår körde vi 40 mil i -10, efter ca 1,5h körning började ventilationen vissla och tjuta oregelbundet, inte superhögt men rätt störigt. Detta hände 2ggr, både på dit och hemväg och efter lika lång tid. När jag körde hem den från tesla i torsdags var det nollgradigt och då funkade det felfritt. Är det normalt ljud när nan har värmepump?

I övrigt toknöjd med både bilen och teslas bemötande.
Din bils regplåt kräver att du byter de höga originalfjädrarna till sänkningssats :D
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sarlacc »

hestjan skrev:
Sarlacc skrev:
Ska hämta min Model 3 i Malmö den 27:e.
Ska till Karlskrona och funderar på laddning.
Klarar jag mig till Kristianstad om bilen har 30% ?
Testa ladda ner appen ”A better routeplanner” så kan du välja din modell, slå in resväg, dina % osv så får du en beräkning.
Tackar
Med 30% vill appen att jag kör till Löddeköpinge SC och ladda till 44% sen vidare.
Får nog bli det.
Dum fråga hur avbryter jag en laddning?
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Rasmussen »

NEO skrev:
Rasmussen skrev:
I torsdags var det dags för mig att hämta min m3p i Norrköping. Jag ändrade min leveransplats från malmö efter att jag hört att malmö börjat leverera utomhus. Strålande fint bemötande från personalen på SC, bilen tvättad, varm och laddad till 70%. Hittade ett par små cirklar i lacken på huven, såg nästan ut som att något droppat på och bränt in i lacken. Killen trodde det skulle gå att polera bort men dokumenterade. I övrigt var bilen felfri.

Vilken fantastisk bil!! Kört sr+ i två år och den nya känns helt klart mer premium innuti, skönt att pianoblanka är borta och ersatt av matta material. Jag var orolig att bilen skulle kännas bullrig och stötig på 20” men jag skulle nog säga att den är likvärdig med min sr+ -20 på 18”. Helt klart över förväntan!

Körde direkt över till Bohmans som krängde på viking contact på originalfälgarba. Extra kul och skönt att killen som gjorde jobbet själv kör m3.

Körde hem den 27 mil till Kalmar, klockrent. Igår körde vi 40 mil i -10, efter ca 1,5h körning började ventilationen vissla och tjuta oregelbundet, inte superhögt men rätt störigt. Detta hände 2ggr, både på dit och hemväg och efter lika lång tid. När jag körde hem den från tesla i torsdags var det nollgradigt och då funkade det felfritt. Är det normalt ljud när nan har värmepump?

I övrigt toknöjd med både bilen och teslas bemötande.
Din bils regplåt kräver att du byter de höga originalfjädrarna till sänkningssats :D
Haha, ja den förpliktigar. Även dom små 20” måste bytas till diameter 21”?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

Rasmussen skrev:
Haha, ja den förpliktigar. Även dom små 20” måste bytas till diameter 21”?
Blir tillräckligt fint med sänkning och 20” på M3P 8-)
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

Sarlacc skrev:
hestjan skrev:
Sarlacc skrev:
Ska hämta min Model 3 i Malmö den 27:e.
Ska till Karlskrona och funderar på laddning.
Klarar jag mig till Kristianstad om bilen har 30% ?
Testa ladda ner appen ”A better routeplanner” så kan du välja din modell, slå in resväg, dina % osv så får du en beräkning.
Tackar
Med 30% vill appen att jag kör till Löddeköpinge SC och ladda till 44% sen vidare.
Får nog bli det.
Dum fråga hur avbryter jag en laddning?
Bara att hålla inne knappen på laddkabeln tills T lyser vitt. Eller välja Stoppa laddning på skärmen i bilen, och därefter Lås upp laddluckan för att få kabeln att släppa.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
TommyF
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2021 12:12

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TommyF »

Med risk att ställa en fråga som redan har tusen svar i forumet… Men jag får det jobbiga problemet att hämta ut min M3P denna vecka med vintriga vägar och sommardäck. Jag har vinterdäck hemma i garaget som väntar.

Skulle ni sladdat hem bilen ca 12 mil och bytt däcken i lugn o ro hemma? Eller tagit med däcken, och allt som behövs för bytet, och bytt på lämplig plats i Mölndal?
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av C981 »

Jag hade nog bytt på närmsta möjliga plats. Först och främst för din och andras säkerhet men också för att din försäkring troligtvis inte gäller om du ej har rätt däcktyp på. Så även vid någorlunda säkert vägunderlag skulle lite otur kunna kosta dig ganska dyrt.

Lyckas du lura med dig en polare/familjemedlem/kollega i egen bil så kan ni ju få med däck, domkraft etc och riva av det ganska snabbt själva.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Sarlacc »

Hämtade idag i Malmö.
Bra mottagande. Var 30 min tidigare och bilen rullades fram nytvättad.
Saknar USB-C fram. Är två hål bara?
Trådlösa laddaren verkar inte heller funka.
Hjulsidorna satt monterade på vinterhjulen.

Fantastiskt bil säger jag bara. Ville inte dra på då jag är försiktig med tanke på dubbdäcken.
Värme funkar bra. Hoppas den gör det framöver också.

Vete tusan hur man ska kunna gå tillbaka till en ICE bil
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jontis »

Hämtade ut min LR 10:e december.

Har fått tid bokad 11:e januari för att få usb och laddplatta installerat.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

9AA00A22-39F8-4E02-90C4-391091F0C890.jpeg
Farsan hämtade ut sin nya LR idag, nyrekondad i sedvanlig anda :lol:

Saknade krok, UMC, trådlös laddning och även laddportar fram.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Jonte73 »

NEO skrev:
9AA00A22-39F8-4E02-90C4-391091F0C890.jpeg
Farsan hämtade ut sin nya LR idag, nyrekondad i sedvanlig anda :lol:

Saknade krok, UMC, trådlös laddning och även laddportar fram.
Saknade vinterdäcken också…
Användarvisningsbild
Simba
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 maj 2021 23:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Simba »

Hämtade ut min M3 LR idag allt fanns med inkl dragkrok och mobilladdare fram installerades på plats innan vi tog emot bilen. Vi gick igenom en A4 med punkter att kolla igenom och allt fanns med och stämde, vi fick dessutom 98% laddning på batteriet. Vi har 19” sommarhjul och bilen stod på 18” vinterhjul så det första jag fick beställa är centrumkapslar för att undvika ansamling av smuts. En väldigt lyckad leverans och en väntan på 5 månader är äntligen över!
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wanderlei »

Jag står redo på beställaknappen för en model 3. Just nu så beräknas leveranstiden till juni 2022. Betyder det att jag kommer att betala kontantinsatsen på ca 140 000 redan nu. Eller ska den betalas någon gång i samband med leverans i juni 2022? Varför.jag frågar är bara för att jag hade hellre haft de pengarna investerade i fonder i ett halvår än att de ligger hos Tesla och väntar. Kanske är en dum fråga men jag har aldrig köpt en ny bil med lång leveranstid förut.
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

wanderlei skrev:
Jag står redo på beställaknappen för en model 3. Just nu så beräknas leveranstiden till juni 2022. Betyder det att jag kommer att betala kontantinsatsen på ca 140 000 redan nu. Eller ska den betalas någon gång i samband med leverans i juni 2022? Varför.jag frågar är bara för att jag hade hellre haft de pengarna investerade i fonder i ett halvår än att de ligger hos Tesla och väntar. Kanske är en dum fråga men jag har aldrig köpt en ny bil med lång leveranstid förut.
Kontantinsatsen ska betalas senast 7 dagar innan leverans. Frågade själv tesla-chatten om det igår.
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av wanderlei »

m05erili skrev:
wanderlei skrev:
Jag står redo på beställaknappen för en model 3. Just nu så beräknas leveranstiden till juni 2022. Betyder det att jag kommer att betala kontantinsatsen på ca 140 000 redan nu. Eller ska den betalas någon gång i samband med leverans i juni 2022? Varför.jag frågar är bara för att jag hade hellre haft de pengarna investerade i fonder i ett halvår än att de ligger hos Tesla och väntar. Kanske är en dum fråga men jag har aldrig köpt en ny bil med lång leveranstid förut.
Kontantinsatsen ska betalas senast 7 dagar innan leverans. Frågade själv tesla-chatten om det igår.
Tack så mycket för svaret. Då vet jag hur det ligger till.
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Erba
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 dec 2021 16:40

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Erba »

Var hittar man tesla chatten?
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av m05erili »

Erba skrev:
Var hittar man tesla chatten?
Via beställningssidan, syns under öppettider.
FD67A62C-B4DA-44D7-AE5C-497CA154D973.jpeg
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Andreas_M3
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 okt 2021 21:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Andreas_M3 »

TommyF skrev:
Med risk att ställa en fråga som redan har tusen svar i forumet… Men jag får det jobbiga problemet att hämta ut min M3P denna vecka med vintriga vägar och sommardäck. Jag har vinterdäck hemma i garaget som väntar.

Skulle ni sladdat hem bilen ca 12 mil och bytt däcken i lugn o ro hemma? Eller tagit med däcken, och allt som behövs för bytet, och bytt på lämplig plats i Mölndal?
Beror på väglag och temp. Är det saltade vägar utan snömodd hela vägen hade jag kört. Annars kan jag starkt rekommendera Mölndals bilservice. 3 min från SC Mölndal. Jag bytte idag sommardäck till vinterdäck på originalfälg där för 1500kr.
TommyF
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2021 12:12

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TommyF »

Andreas_M3 skrev:
TommyF skrev:
Med risk att ställa en fråga som redan har tusen svar i forumet… Men jag får det jobbiga problemet att hämta ut min M3P denna vecka med vintriga vägar och sommardäck. Jag har vinterdäck hemma i garaget som väntar.

Skulle ni sladdat hem bilen ca 12 mil och bytt däcken i lugn o ro hemma? Eller tagit med däcken, och allt som behövs för bytet, och bytt på lämplig plats i Mölndal?
Beror på väglag och temp. Är det saltade vägar utan snömodd hela vägen hade jag kört. Annars kan jag starkt rekommendera Mölndals bilservice. 3 min från SC Mölndal. Jag bytte idag sommardäck till vinterdäck på originalfälg där för 1500kr.
Jag fick med mig farsan och vinterdäcken, domkraft, mutterdragare, puckar mm för att byta däck i Mölndal. Allt funkade perfekt ända tills det visade sig att hjulen inte passade.

Tesla har lagt till en liten ”vinge” på bromsoken bak på M3P så de 18” fälgar som passade på Performance innan funkar inte längre. Ingen 18” fälg kommer nånsin få plats där för er som funderar.

Däckfirman har tagit på sig det hela och kommer lösa det. De har alltså satt dit denna 18” fälg på M3P 2021 års modell som är tillverkade tidigare på året. Lurigt! Lite meck blir det ju nu för mig. Fick köra hem bilen med sommardäcken igår och det gick bra. Nu blir det ny väntan att kunna köra i vinterväglaget.

Till sist… bilen imponerar!! Inga fel nånstans vad jag kunnat se. Bättre kvalitetskänsla än förväntat och fullständigt underbar att köra.
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

TommyF skrev:
Andreas_M3 skrev:
TommyF skrev:
Med risk att ställa en fråga som redan har tusen svar i forumet… Men jag får det jobbiga problemet att hämta ut min M3P denna vecka med vintriga vägar och sommardäck. Jag har vinterdäck hemma i garaget som väntar.

Skulle ni sladdat hem bilen ca 12 mil och bytt däcken i lugn o ro hemma? Eller tagit med däcken, och allt som behövs för bytet, och bytt på lämplig plats i Mölndal?
Beror på väglag och temp. Är det saltade vägar utan snömodd hela vägen hade jag kört. Annars kan jag starkt rekommendera Mölndals bilservice. 3 min från SC Mölndal. Jag bytte idag sommardäck till vinterdäck på originalfälg där för 1500kr.
Jag fick med mig farsan och vinterdäcken, domkraft, mutterdragare, puckar mm för att byta däck i Mölndal. Allt funkade perfekt ända tills det visade sig att hjulen inte passade.

Tesla har lagt till en liten ”vinge” på bromsoken bak på M3P så de 18” fälgar som passade på Performance innan funkar inte längre. Ingen 18” fälg kommer nånsin få plats där för er som funderar.

Däckfirman har tagit på sig det hela och kommer lösa det. De har alltså satt dit denna 18” fälg på M3P 2021 års modell som är tillverkade tidigare på året. Lurigt! Lite meck blir det ju nu för mig. Fick köra hem bilen med sommardäcken igår och det gick bra. Nu blir det ny väntan att kunna köra i vinterväglaget.

Till sist… bilen imponerar!! Inga fel nånstans vad jag kunnat se. Bättre kvalitetskänsla än förväntat och fullständigt underbar att köra.
Jag har T-Sportlines 18” Turbine utan problem på min M3P 2021.
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Skriv svar