Jag frågade den som "snodde" min plats hur länge dom köat, svar 5min, då hade jag stått i 15min, men responsen var att dom bara skulle ladda 10min så kunde jag ta den platsen sedan... Så nej, medmänniskor är inget man kan lita på i enskilda fall, men på det stora hela så är det nog ofta fungerande.
Det var riktigt dåligt av den personen. Generellt (jag menar inte dig nu Remuz) tycker jag att folk borde bli bättre på att be om hjälp och hjälpa andra. Det finns någon konstig inbyggd stolthet om att inte be om hjälp. Fast när man faktiskt ber om hjälp så får det den personen som hjälper att känna sig lite nöjdare och gladare. Samtidigt som den som får hjälp får lite större tro på sina medmänniskor. Positivt för båda således.
Be om hjälp mer för tusan!
Reste från norr till Stockholm 23 december med model Y dual motor. Uppskattade tiderna baserat på när Tesla har dragit pengar från kontot och min egen minnesbild.
7:30 Skellefteå, ensam
10:00 Umeå, först ensam sedan kom det ytterligare en bil
11:30 Övik, 5 minuter i kö. En ouppmärksam model 3 trängde sig men det blev ledigt i samband med missförståndet.
14:00 Sundsvall West, ensam
17:30 Gävle, 3-4 platser lediga
Tesla model Y LR AWD vit + vit + 20" induction 20211209
Tesla model 3 LR AWD svart + svart + 18" aero 2019-2022
Nissan Leaf 40kWh 2018-2021
Renault Zoe 22kWh 2015-2018
Sammanfattningsvis verkar det ha fungerat väldigt bra även denna gång, är det någon som behövt köa mer än typ 15 minuter under dom stora resdagarna?
Det är ju ett par stora resdagar kvar ännu, men vad jag förstår så verkar SuC fortfarande vara bra dimensionerat, och med Jönköping och andra nya stationer som är på G så tycker iaf jag att det inte verkar finnas någon större anledning till oro.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sammanfattningsvis verkar det ha fungerat väldigt bra även denna gång, är det någon som behövt köa mer än typ 15 minuter under dom stora resdagarna?
Det är ju ett par stora resdagar kvar ännu, men vad jag förstår så verkar SuC fortfarande vara bra dimensionerat, och med Jönköping och andra nya stationer som är på G så tycker iaf jag att det inte verkar finnas någon större anledning till oro.
/fth
Alla med tesla verkar ha klarat sig väldigt bra. Hur har det varit för icke teslorna som inte har tillgång till SuC? Verkar ju funkat rätt bra för dom också eller någon som hört något?
/fth
Risk för kö på söndag?
Stugbytardag I fjällen igen, så det kan man väl anta. Åkte vidare direkt till en annan laddare när jag såg kön till SuC i Gävle Bro i söndags.
Borde inte Tesla navigerades till en Supercharger som är ledig och alltså ger snabbaste resan? Annars blir det ju lite svårt att omfördela trafik från Ödeshög till Linköping och Jönköping tex.
Körde Sthlm -> Åre under dagen. Hann med Gävle, Huddik och Åsarna. Ingen kö, men startade tidigt. Kollade efter lunch, och då sa kartan att det var kö i Gävle.
Förövrigt verkade bilen dra mera nu med förvärming så tidigt!?
/fth
Alla med tesla verkar ha klarat sig väldigt bra. Hur har det varit för icke teslorna som inte har tillgång till SuC? Verkar ju funkat rätt bra för dom också eller någon som hört något?
Jag laddade på Ionity i Kristianstad och Karlskrona dagarna innan och efter jul. Inga problem alls med kö. Kan nog ha varit värre längs E4/E6, även om det dykt upp rätt många alternativ till Ionity med hög effekt längs de vägarna nu.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Igår var det ett par bilar i kö i Gävle när vi anlände. Laddade på lite bara för att ta oss till Hudiksvall och ladda där. Det var dumt... Hur många bilar som helst i kö! Döttrarna hann både gå på toa och gå och köpa mat innan jag fick plats vid en laddare. Dessutom fick jag en laddare som inte fungerade, men kunde snabbt ta en annan innan någon annan han smita mellan.
Vi laddade vid Gävle bro igår. Mycket trafik på E4. Lade mig i kö för att svänga av. Plötsligt trycker sig en vit Model 3 sig in framför oss, och efter vi svängt av kör den som en dåre för att hinna före oss till laddarna. Han ville väl försäkra sig om att han, och inte vi, skulle få plats. Vi lyckades dock få den sista laddaren, trots att jag körde lagligt.
Idiot. Jag hoppas dina kläder krymper, i resten av ditt liv.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, Gävle Bro vid halv sju var fyra bilar i kö när vi åkte (4 lediga när vi kom). Däremot var alla laddare lediga på Mc Donalds vid samma tid.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Vi laddade vid Gävle bro igår. Mycket trafik på E4. Lade mig i kö för att svänga av. Plötsligt trycker sig en vit Model 3 sig in framför oss, och efter vi svängt av kör den som en dåre för att hinna före oss till laddarna. Han ville väl försäkra sig om att han, och inte vi, skulle få plats. Vi lyckades dock få den sista laddaren, trots att jag körde lagligt.
themax skrev:
Ja, Gävle Bro vid halv sju var fyra bilar i kö när vi åkte (4 lediga när vi kom).
Oj!
Börjar bli fullt och fult vid SuC snart verkar det som vid stora resdagar (då man själv som mest behöver snabbladdning, utan problem och huvudvärk). Bådar inte så gott för allt mer sålda Teslor, och för att inte tala om andra bilar släpps in...
themax skrev:
Ja, Gävle Bro vid halv sju var fyra bilar i kö när vi åkte (4 lediga när vi kom).
Oj!
Börjar bli fullt och fult vid SuC snart verkar det som vid stora resdagar (då man själv som mest behöver snabbladdning, utan problem och huvudvärk). Bådar inte så gott för allt mer sålda Teslor, och för att inte tala om andra bilar släpps in...
Jag fruktade det värsta när jag skulle åka hem från Kinna igår, men det var bara två bilar före i (nyöppnade) SuC Jönköping och sedan kom jag hem till Solna med 19% kvar.
Ja det skulle nog behövas ett SuC till vid Gävle Bro, södergående, med 20 laddare.
Det och de 20 laddarna som är på gång att öppna i Söderhamn skulle vara perfekt, om Tesla inte öppnar för andra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja det skulle nog behövas ett SuC till vid Gävle Bro, södergående, med 20 laddare.
Det och de 20 laddarna som är på gång att öppna i Söderhamn skulle vara perfekt, om Tesla inte öppnar för andra.
Ja, dubbelt så många i Gävle och detsamma i Bredden vore lämpligt.
Vi körde ungefär 390 mil upp till norrland och tillbaka mellan 25-31/12 och behövde inte köa en enda gång.
E4 upp och inlandsvägen hem. Ofta var vi själva eller någon enstaka annan, som laddade samtidigt. Fungerade galant.
Lite dåligt med laddställen inne i Kiruna bara. Behövde lite extra laddning för att ta oss ner till Puoltikasvaara när vi skulle hemåt.
Vilket namn, har inte kunna utala eller komma ihåg vad stället heter på hela resan eller för den delen fortfarande.
Snyggare köhantering vore något också. På många ställen är det långt från självklart hur en kö ska formeras. Borde gå enkelt att bygga in i navigatorn, du får en köplats och får veta när din laddare är ledig. Kör in inom 3 minuter annars tappar du din köplats. Ingen annan kommer kunna aktivera laddaren under tiden.