En vanlig tejpbit skulle inte funka eftersom det är en värmekamera och värmen "läcker igenom" tejpbiten. Så du måste tejpa fast en isbit över kameralinsen så blir allt svart.expat skrev:Kameran inne i kabinen blir nu infraröd för mörkerseende av förare samt passagerare
Undrar om det går att tejpa för det skitet
Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin
Moderator: Redaktion
Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Det borde väl funka med en metallbit, har svårt att tro att värmen inte skulle fördelas ganska jämnt i en sådan?tommyd skrev:En vanlig tejpbit skulle inte funka eftersom det är en värmekamera och värmen "läcker igenom" tejpbiten. Så du måste tejpa fast en isbit över kameralinsen så blir allt svart.expat skrev:Kameran inne i kabinen blir nu infraröd för mörkerseende av förare samt passagerare
Silver verkar bäst, men en koppar eller aluminiumbit verkar vara nästan lika bra, stål mindre bra.
Klipp av kabeln till kameran (om ni är så oroliga).wannabee skrev:Det borde väl funka med en metallbit, har svårt att tro att värmen inte skulle fördelas ganska jämnt i en sådan?tommyd skrev:En vanlig tejpbit skulle inte funka eftersom det är en värmekamera och värmen "läcker igenom" tejpbiten. Så du måste tejpa fast en isbit över kameralinsen så blir allt svart.expat skrev:Kameran inne i kabinen blir nu infraröd för mörkerseende av förare samt passagerare
Silver verkar bäst, men en koppar eller aluminiumbit verkar vara nästan lika bra, stål mindre bra.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Klipp av kabeln till kameran (om ni är så oroliga).
Fungerar bilen fortfarande då?
Då dyker HAL9000 upp på displayen och säger med lugn röst "Where are you, Dave".expat skrev:Klipp av kabeln till kameran (om ni är så oroliga).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ok, kände mig tvungen att kommentera det där med att stödja en diktatur....bla bla bla....
Jaaaa, det är inte rent spel i Kina, men det USA håller på med är ta mig 17 inte heller rent spel.
I så fall är det väl renast spel det tysken håller på med....men de HAR hållit på med mycket skit och sotar fortfarande för det. Ska vi glömma det?
Och de gör saker även nu, ....
Men .... hör verkligen sådana kommentarer hit?
Finns det en moderator på det här stället?
Nu till frågan vad är skillnaden på en Y från Kina eller Berlin?
Jag tror inte att någon har en aning.
Det spekuleras friskt och killgissas men til slut verkar det vara slumpen som avgör vad du får. Eller så är det inte det utan det finns en struktur som inte är tydlig för gemene man.
Då killgissas det friskt.
Jag köpte en M3LR och den tillverkades i november. I vissa trådar kunde jag läsa mig till om några Hairpin motorer och större batterier för att räckvidden hade ökat och så vidare.
Men när jag fick den, ja då var det vanliga motorer, och ett 74, någonting stort batteri men räckvidden var WLTP 614 km. Men jag hade de nya lysena fram och enligt killen som tog hand om leveransen så satt ALLLLT det nyaste i bilen. HMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Kan någon förklara det för mig? Är inte Hairpin motorn nyare än den vanliga? Folk som har fått sina bilar tidigare och har varit tillverkade tidigare...påstår sig ha fått dessa hairpin motorer.
Jaaa ni....
Jag körde bara hem bilen och den gick som den skulle och den drog inte så mycket. Det kommer nog bli bra det här om värmepumpen funkar. Annars får de bärga bilen varje gång det blir fel. Bilen lät mer än min MS men det var förväntat.
En person som jag pratade med hade köpt en Y och den lät....han hade lagt in en matta i bagaget och han upplevde det som en förbättring. Jaaaa ni....

Jaaaa, det är inte rent spel i Kina, men det USA håller på med är ta mig 17 inte heller rent spel.
I så fall är det väl renast spel det tysken håller på med....men de HAR hållit på med mycket skit och sotar fortfarande för det. Ska vi glömma det?
Och de gör saker även nu, ....
Men .... hör verkligen sådana kommentarer hit?
Finns det en moderator på det här stället?
Nu till frågan vad är skillnaden på en Y från Kina eller Berlin?
Jag tror inte att någon har en aning.
Det spekuleras friskt och killgissas men til slut verkar det vara slumpen som avgör vad du får. Eller så är det inte det utan det finns en struktur som inte är tydlig för gemene man.
Då killgissas det friskt.
Jag köpte en M3LR och den tillverkades i november. I vissa trådar kunde jag läsa mig till om några Hairpin motorer och större batterier för att räckvidden hade ökat och så vidare.
Men när jag fick den, ja då var det vanliga motorer, och ett 74, någonting stort batteri men räckvidden var WLTP 614 km. Men jag hade de nya lysena fram och enligt killen som tog hand om leveransen så satt ALLLLT det nyaste i bilen. HMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Kan någon förklara det för mig? Är inte Hairpin motorn nyare än den vanliga? Folk som har fått sina bilar tidigare och har varit tillverkade tidigare...påstår sig ha fått dessa hairpin motorer.
Jaaa ni....
Jag körde bara hem bilen och den gick som den skulle och den drog inte så mycket. Det kommer nog bli bra det här om värmepumpen funkar. Annars får de bärga bilen varje gång det blir fel. Bilen lät mer än min MS men det var förväntat.
En person som jag pratade med hade köpt en Y och den lät....han hade lagt in en matta i bagaget och han upplevde det som en förbättring. Jaaaa ni....

-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
@np519, jag förstår inte vad du vill ha sagt? Känns bara som en lång osammanhängande text.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Det var med mening jag skrev på det sättet. För kommentarer såsom att man gynnar Kina, som är diktatur, tycker jag inte hör hit. Det är politiskt skitsnack.
Om man ska skriva på det sättet bör en moderator ta bort detta inlägg.
Jag är inte fan av Kina eller USA eller Tyskland (alla har skit för sig, politiskt) men gillar bilar och teknik. Och detta är ett sådant bil och teknik-forum, inget politiskt forum.
Jag är inte fan av Kina eller USA eller Tyskland (alla har skit för sig, politiskt) men gillar bilar och teknik. Och detta är ett sådant bil och teknik-forum, inget politiskt forum.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Ok. Nu är detta ett öppet forum där alla tack och lov får vädra sina åsikter oavsett vad vi tycker om dom.
Att det i viss mån blir diskussioner om politik, och reaktioner på politik tycker jag inte heller är konstigt. Elektrifieringen som sådan är ett bra exempel på en fråga stöpt i politik.
Tror du får navigera trådarna med omsorg och scrolla vidare när det blir ointressant. Det gör jag.
Att det i viss mån blir diskussioner om politik, och reaktioner på politik tycker jag inte heller är konstigt. Elektrifieringen som sådan är ett bra exempel på en fråga stöpt i politik.
Tror du får navigera trådarna med omsorg och scrolla vidare när det blir ointressant. Det gör jag.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Suck, nu tänkte jag välja en modell Y för att få en ny och modern bil, men blir helt förvirrad av Berlin kontra Kina diskussionen, är det alltså mer vettigt att vänta ett par månader? De Y man beställer nu, har inte de nya AMD processorn (för MCU3)? Läste något om bilar som rullat ut från Shanghai sen november har dessa installerade?
Det brukar jag göra Old_O.... men ibland blir det så dumt....den kommentar jag syftar till var verkligen en sådan jag tycker är så dum att jag inte kunde hålla tyst...
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
-
Tesla uppgraderar sina bilar hela tiden vad jag förstått, att sitta och vänta på nästa uppgradering skulle innebära en väntan i oändlighet.Farebet skrev:Suck, nu tänkte jag välja en modell Y för att få en ny och modern bil, men blir helt förvirrad av Berlin kontra Kina diskussionen, är det alltså mer vettigt att vänta ett par månader? De Y man beställer nu, har inte de nya AMD processorn (för MCU3)? Läste något om bilar som rullat ut från Shanghai sen november har dessa installerade?
Risken är ju därmed överhängande att det kommer ytterligare nyheter om uppgraderade komponenter etc när du väl får din bil som du väntat längre på!
Gällande Berlin så behöver det per automatik inte betyda att du får en bättre bil, kanske behöver tyskarna tid på sig att få till rätt kvalitet tex?
Bilarna kan dessutom bli dyrare, komponenterna kan vara densamma som i kina, kanske dröjer det 1 år innan de kommer igång med leverans av bilarna etc etc…
Ungefär det jag tänkt, men ville gärna att Någon annan skulle säga det ocksåil_concorde skrev:Tesla uppgraderar sina bilar hela tiden vad jag förstått, att sitta och vänta på nästa uppgradering skulle innebära en väntan i oändlighet.Farebet skrev:Suck, nu tänkte jag välja en modell Y för att få en ny och modern bil, men blir helt förvirrad av Berlin kontra Kina diskussionen, är det alltså mer vettigt att vänta ett par månader? De Y man beställer nu, har inte de nya AMD processorn (för MCU3)? Läste något om bilar som rullat ut från Shanghai sen november har dessa installerade?
Risken är ju därmed överhängande att det kommer ytterligare nyheter om uppgraderade komponenter etc när du väl får din bil som du väntat längre på!
Gällande Berlin så behöver det per automatik inte betyda att du får en bättre bil, kanske behöver tyskarna tid på sig att få till rätt kvalitet tex?
Bilarna kan dessutom bli dyrare, komponenterna kan vara densamma som i kina, kanske dröjer det 1 år innan de kommer igång med leverans av bilarna etc etc…

Förstår inte alls din ståndpunkt och tycker den är aningens okunnigt naiv.np519 skrev:Det var med mening jag skrev på det sättet. För kommentarer såsom att man gynnar Kina, som är diktatur, tycker jag inte hör hit. Det är politiskt skitsnack.
Att förstå skillnad mellan diktatur och dess metoder kontra demokrati och demokratiskt legitima metoder känns som ganska grundläggande.
Det är fakta och inte politiskt skitsnack att Kina är en förtryckande diktatur, och det är fakta att både USA och Tyskland är demokratiska stater.
Politisk diskussion hade varit om en utökad handel med Kina får dem att gå i en demokratisk riktning.
Sedan är det en anna fråga om detta ska påverka ett bilval. För mig är det ganska självklart att ta ställning emot diktatur, och på så sätt undviker jag att handla produkter som tillverkats i kina så långt det går. För dig, kanske annorlunda.
Model Y LR.
Model S70D
Frippe, jag väljer att inte svara på detta mer då jag inte vill eskalera det politiska skitsnacket.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
-
+1 på den.frippe skrev:Förstår inte alls din ståndpunkt /.../np519 skrev:Det var med mening jag skrev på det sättet. För kommentarer såsom att man gynnar Kina, som är diktatur, tycker jag inte hör hit. Det är politiskt skitsnack.
Att förstå skillnad mellan diktatur och dess metoder kontra demokrati och demokratiskt legitima metoder känns som ganska grundläggande.
Det är fakta och inte politiskt skitsnack att Kina är en förtryckande diktatur, och det är fakta att både USA och Tyskland är demokratiska stater. /.../
För mig är det ganska självklart att ta ställning emot diktatur, och på så sätt undviker jag att handla produkter som tillverkats i Kina så långt det går. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Goda nyheter! Hoppas vi alla tillstånd/beslut kan stämplas lite raskt så produktionen kan starta!
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Den som är utan ”Made in China” plagg kastar första stenen.frippe skrev:Förstår inte alls din ståndpunkt och tycker den är aningens okunnigt naiv.np519 skrev:Det var med mening jag skrev på det sättet. För kommentarer såsom att man gynnar Kina, som är diktatur, tycker jag inte hör hit. Det är politiskt skitsnack.
Det är fakta och inte politiskt skitsnack att Kina är en förtryckande diktatur, och det är fakta att både USA och Tyskland är demokratiska stater.
Politisk diskussion hade varit om en utökad handel med Kina får dem att gå i en demokratisk riktning.
Sedan är det en anna fråga om detta ska påverka ett bilval. För mig är det ganska självklart att ta ställning emot diktatur, och på så sätt undviker jag att handla produkter som tillverkats i kina så långt det går. För dig, kanske annorlunda.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
Försöker köpa så lite kläder som möjligt. Försöker också köpa kläder som innehåller ett absolut minimun av plastfibrer – så alltså absolut inga plagg med plastfleece.slugger75 skrev:Den som är utan ”Made in China” plagg kastar första stenen.
Var runt och kollade lite i garderoben…
- Blåkläder verkar tillverka sina plagg i Sri Lanka.
- Dressman och Stadium verkar tillverka i Bangladesh.
Men… Hittade så klart lite från Kina också…
- En jacka från Naturkompaniet för dryga 4000:- Tyget är tillverkat i Italien men jackan är sydd i Kina.
- En lite äldre Dressman-sommarjacka för 800:- som är sydd i Kina.
- Samt en vinterjacka från Team Sportia för 800:- som också är sydd i Kina.
Så jag har alltså lagt ca 6000:- på kläder från Kina under kanske de senaste 7 åren. Inget av de här klädmärkena är dock kinesiskt. Och 25% är moms. Så då återstår ca 4800:-
Så hur mycket av de här 4800:- har gått till den kinesiska staten? 300kr?
Jämför det med ifall du köper en bil av ett kinesisk statsägt bolag som MG.
Vad kommer deras kombi MG 5 kosta i Sverige? 300.000 kr? 25% av det är moms.
Det blir 240.000 kr direkt till MG. Hur mycket av de pengarna kommer hamna i det statsägda bolaget när lönerna till deras arbetare är betalda?
Du tycker inte det är lite skillnad på att köpa kläder för 6000:- av bolag som inte ägs av den kinesiska staten jämfört med att köpa en bil för 300.000:- av ett bolag som är direktägt av den kinesiska staten?
Plus transporten från Kina. Plus alla arbetstillfällen som hamnar i en Militärdiktatur istället för en Europeisk Demokrati. Bilar som produceras i Europa innebär ju en mycket mindre transportsträcka från fabrik till europeisk kund.
Jag vet såklart att Tesla har fabrik i Kina. Men när som helst så har man förhoppningsvis en fabrik med alla tillstånd i ordning i Europa också. Och tyvärr så kunde de ju inte bygga Kina-fabriken och Berlin-fabriken samtidigt. Som jag förstår det så prioriterade de att sätta press på världens största bilmarknad – den kinesiska – för att få till snabbast möjliga omställning till hållbara transporter där istället för att bygga sin andra fabrik i Europa...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag misstänker att "plagg" var symboliskt menat. Det handlar om allt ifrån elektronikprodukter till gatsten för att inte tala om komponenter i bilar och andra maskiner, leksaker osv.
Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig
Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Det är i princip omöjligt att vara 100% konsekvent i den marknadsekonomi som vi lever i idag.Maw skrev:.../ Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig
Helt ärligt så försöker jag faktiskt göra så gott jag kan.
Så vad är det du föreslår istället?
Att jag ska skita fullständigt i allt?
Så jag noterar således följande:
Du tycker alltså inte att det är lite skillnad på att köpa kläder för 6000:- av bolag som inte ägs av den kinesiska staten jämfört med att köpa en bil för 300.000:- av ett bolag som är direktägt av den kinesiska staten?
Nyfiken...
Du och jag har ju diskuterat (ungefär) det här i ett antal trådar tidigare*...
Har du kanske ett kinesiskt medborgarskap?
Edit:
*Närmare bestämt att kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte Volvo Cars ...som ju senare lanserade Polestar som eget bilmärke.
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Han kör kinesiskt (Polestar) och vill försvara CCP med näbbar och klor.SwedishAdvocate skrev:Det är i princip omöjligt att vara 100% konsekvent i den marknadsekonomi som vi lever i idag.Maw skrev:.../ Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig
Du tycker alltså inte att det är lite skillnad på att köpa kläder för 6000:- av bolag som inte ägs av den kinesiska staten jämfört med att köpa en bil för 300.000:- av ett bolag som är direktägt av den kinesiska staten?
Nyfiken...
Du och jag har ju diskuterat (ungefär) det här i ett antal trådar tidigare...

Om han är kinesisk medborgare vet jag inte (är inte ovanligt här i Sverige på kinesägda företag), men hästar verkar han inte gilla iaf.

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nej, jag är ursvensk och har så vitt jag vet rötter i småland som sträcker sig till när de första människorna följde inlandsisen norrut om det nu har någon betydelse. Och du kan behålla dina halmgubbar för dig själv, orkar inte svara på dem.SwedishAdvocate skrev:Det är i princip omöjligt att vara 100% konsekvent i den marknadsekonomi som vi lever i idag.Maw skrev:.../ Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig
Nyfiken...
Du och jag har ju diskuterat (ungefär) det här i ett antal trådar tidigare...
Jag anser att utrikespolitiken bäst sköts av regeringen eller möjligtvis av EU och att beslut om bojkott ska tas där. Jag har inte tillräcklig kunskap om förhållandena i Kina för att kunna avgöra vad som bäst främjar demokratiseringen där.
Lite generell kunskap om demokratisering har jag däremot. Det är inte alls självklart att handel med diktaturer är dåligt, det kan tvärt om stärka befolkningen i diktaturen och på sikt göra diktaturen till en demokrati. Handel med högteknologiska produkter kräver utbildning och utbildning ger större möjlighet att gå från diktatur till demokrati.
Att Kina på sikt går från att vara diktatur till att vara en demokrati vill väl till och med du trots ditt uppenbara hat hat av allt kinesiskt? Eller känner du ett fundamentalt hat mot det Kinesiska folket av något skäl som gör att du inte vill se att de får det bättre?
VW ID.7 GTX Tourer -25