Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av abagewitz »

Jag körde Stockholm - Kungsberget igår (30/9) med start 06:30. Första lite längre resan med ny Y. Riktigt halt ute på vägarna och jag måste säga att jag tyckte Y kändes ordentligt mycket sämre väghållningsmässigt ("svansigare") än min gamla Y. Är det något man ska vara orolig för? Den verkar släppa ut bakändan när man släpper gasen (regen).

Bilen klagade på smutsiga kameror vid flera tillfällen samt också "pep" till ett antal gånger på motorvägen av nån anledning. Jag släppte då upp gasen reflexmässigt och tycktw bilen då sladdar till väldigt oroligt.

1. Vad är det som gör att bilen piper till tror ni? Är det smutsiga kameror=

2. Och kan/ska man göra nåt åt sladdandet när man släpper gasen? Jag har läst en del om "chill mode" samt att ändra "stoppläget" under "Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge" till nåt annat än max regen. Påverkar detta eg. något?

När jag kollar i manualen under rubriken "Regenerativ bromsning" så ser jag att det står "Varning. Under snöiga eller isiga förhållanden kan Model Y uppleva att väggreppet förloras vid regenerativ bromsning". Låter ju sådär...

Kolla länken: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ml#D1E8607
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av abagewitz »

Tips på hur man kan göra för att få färre varningar om dålig sikt på kamerorna mottages också tacksamt. Har för mig att jag läst nåt om silikonsprej... inte en aning om det var för det dock...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av BrooklynS »

Det är mest att de bländas av trafik eller solen…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av NEO »

Regen är inte ställbart på 3/Y, teslas ursäkt är ”mjukvaran har uppdaterats väsentligt sedan X/S som kunde ställas i low/standard”

Vad gäller väghållningen är nog nya däck det enda som kan hjälpa. Kan vara så att du behöver köpa annat än nordisk dubbfria.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Dafro »

abagewitz skrev:
Tips på hur man kan göra för att få färre varningar om dålig sikt på kamerorna mottages också tacksamt. Har för mig att jag läst nåt om silikonsprej... inte en aning om det var för det dock...
Kör tex rain x, ska lägga det på min backkamera och 360, hade det förr på visir på hjälmen nörmjag körde mc, minskar friktionen. Silikonsprej skulle jag inte använda, är mer för tätningslister i dörrarna så dessa inte fryser fast.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av LarsL »

Har du nya Nokian Hakka R3? Vilken temperatur var det? Dessa däck kan kännas riktigt sladdriga när de är nya och det är lite varmare ute.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av abagewitz »

LarsL skrev:
Har du nya Nokian Hakka R3? Vilken temperatur var det? Dessa däck kan kännas riktigt sladdriga när de är nya och det är lite varmare ute.
Jag har helt nya Nokian Hakka R3. Gått typ 150 mil gissar jag. Tempen igår var runt -3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av LarsL »

abagewitz skrev:
LarsL skrev:
Har du nya Nokian Hakka R3? Vilken temperatur var det? Dessa däck kan kännas riktigt sladdriga när de är nya och det är lite varmare ute.
Jag har helt nya Nokian Hakka R3. Gått typ 150 mil gissar jag. Tempen igår var runt -3.
Hakka R3 är fruktansvärt sladdriga när de är nya och det är varmt. -3 borde iofs vara tillräckligt för att de sak börja sätta sig.
Kolla att du har rätt tryck i däcken. Jag höjde trycket lite första året för att få däcken att funka.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av jonasl »

NEO skrev:
Regen är inte ställbart på 3/Y, teslas ursäkt är ”mjukvaran har uppdaterats väsentligt sedan X/S som kunde ställas i low/standard”

Vad gäller väghållningen är nog nya däck det enda som kan hjälpa. Kan vara så att du behöver köpa annat än nordisk dubbfria.
På vår 3:a från 2020 kan jag ställa standard eller låg regen. Men på nyare går det inte - jag har lämnat den i standard och inte upplevt något obehag av det. Dock europeiska friktionsdäck på, de fungerar över förväntan än så länge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Matte »

Jag har samma problem med min Y. Sladdar inte mycket, men tydligt och väldigt obehagligt. Varje gång någon annan testar bilen nu på vintern måste jag nämna att dom inte ska släppa gasen för fort.
Dom första treorna kunde ställa in regen (dock inte ner till noll), men inte nyare.

Vet någon vad som gäller för nya (2021/2022) model S/X?
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Peter Andersson »

Matte skrev:
Jag har samma problem med min Y. Sladdar inte mycket, men tydligt och väldigt obehagligt. Varje gång någon annan testar bilen nu på vintern måste jag nämna att dom inte ska släppa gasen för fort.
Dom första treorna kunde ställa in regen (dock inte ner till noll), men inte nyare.

Vet någon vad som gäller för nya (2021/2022) model S/X?

Tesla Model S Plaid To Get Track Mode In OTA Software Update
https://insideevs.com/news/558097/tesla ... -mode-ota/
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av tslaqqq »

Du kan ju stänga av regen
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av abagewitz »

tslaqqq skrev:
Du kan ju stänga av regen
Hur då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av mikebike »

abagewitz skrev:
tslaqqq skrev:
Du kan ju stänga av regen
Hur då?
Nej, det kan man inte.

Jag har inga som helst problem med sladdtendenser i min M3, och jag tror det kan vara däckrelaterat.
Jag är väldigt nöjd med mina Goodyear UltraGrip Ice 2.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av LarsL »

Jag tror också att det är däcksrelaterat. Prova att höja trycket lite så kanske det blir bättre.
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Matte »

tslaqqq skrev:
Du kan ju stänga av regen
Jag kan inte stänga av regen.

Jag har icecontact 3 med dubbar. Bara upplevt detta på hårdpackad snö (nästan is). Men inte kört på riktigt isigt underlag
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Lessmog »

abagewitz skrev:
Jag körde Stockholm - Kungsberget igår (30/9) med start 06:30. Första lite längre resan med ny Y. Riktigt halt ute på vägarna och jag måste säga att jag tyckte Y kändes ordentligt mycket sämre väghållningsmässigt ("svansigare") än min gamla Y. Är det något man ska vara orolig för? Den verkar släppa ut bakändan när man släpper gasen (regen).

Bilen klagade på smutsiga kameror vid flera tillfällen samt också "pep" till ett antal gånger på motorvägen av nån anledning. Jag släppte då upp gasen reflexmässigt och tycktw bilen då sladdar till väldigt oroligt.

1. Vad är det som gör att bilen piper till tror ni? Är det smutsiga kameror=

2. Och kan/ska man göra nåt åt sladdandet när man släpper gasen? Jag har läst en del om "chill mode" samt att ändra "stoppläget" under "Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge" till nåt annat än max regen. Påverkar detta eg. något?

När jag kollar i manualen under rubriken "Regenerativ bromsning" så ser jag att det står "Varning. Under snöiga eller isiga förhållanden kan Model Y uppleva att väggreppet förloras vid regenerativ bromsning". Låter ju sådär...

Kolla länken: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ml#D1E8607
1. Upplevde liknande på hemväg Sth-Västkusten nu i mellandagarna. Grisigt före men mestadels snöfritt och plusgrader. I några situationer typ filbyte med lite moddsträng skrek bilen nåt hemskt åt mig -- tror det var med en aning pedalpådrag. Antagligen reagerade Traction Control på tappad markkontakt? Efter den insikten blev jag betydligt försiktigare med foten i samband med omkörningar. Tycks ha hjälpt.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av Lessmog »

Dafro skrev:
abagewitz skrev:
Tips på hur man kan göra för att få färre varningar om dålig sikt på kamerorna mottages också tacksamt. Har för mig att jag läst nåt om silikonsprej... inte en aning om det var för det dock...
Kör tex rain x, ska lägga det på min backkamera och 360, hade det förr på visir på hjälmen nörmjag körde mc, minskar friktionen. Silikonsprej skulle jag inte använda, är mer för tätningslister i dörrarna så dessa inte fryser fast.
Jag har också fått ständiga varningar om blinda kameror, särskilt på höger stolpe. I samband med en (välbehövlig!) tvätt la jag på en aning sprejvax med en papperssudd och inbillar mig att det kan ha hjälpt något. Men jag undrar om inte en del också beror på kondens på insidan av "locket" -- såg man inte någon instrux hur man lossar detta utan verktyg? Det var nog för service eller byte av kamera.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av kenjon »

abagewitz skrev:
Jag körde Stockholm - Kungsberget igår (30/9) med start 06:30. Första lite längre resan med ny Y. Riktigt halt ute på vägarna och jag måste säga att jag tyckte Y kändes ordentligt mycket sämre väghållningsmässigt ("svansigare") än min gamla Y. Är det något man ska vara orolig för? Den verkar släppa ut bakändan när man släpper gasen (regen).

Bilen klagade på smutsiga kameror vid flera tillfällen samt också "pep" till ett antal gånger på motorvägen av nån anledning. Jag släppte då upp gasen reflexmässigt och tycktw bilen då sladdar till väldigt oroligt.

1. Vad är det som gör att bilen piper till tror ni? Är det smutsiga kameror=

2. Och kan/ska man göra nåt åt sladdandet när man släpper gasen? Jag har läst en del om "chill mode" samt att ändra "stoppläget" under "Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge" till nåt annat än max regen. Påverkar detta eg. något?

När jag kollar i manualen under rubriken "Regenerativ bromsning" så ser jag att det står "Varning. Under snöiga eller isiga förhållanden kan Model Y uppleva att väggreppet förloras vid regenerativ bromsning". Låter ju sådär...

Kolla länken: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... ml#D1E8607
Man ska inte släppa gasen. Vitsen med enpedalskörning är att man ska justera lite upp/ner med gasen, inte släpa den helt. Speciellt inte när det är halt.
Jag förstår att en del vill kunna slå av regenerering, men jag tror det beror mer på vana/ovana. När man har kört med det en längre tid så funkar det väldigt bra, även vid halt väglag. I mitt tycke bättre än med en fossilbil där man normalt inte ”styr” med gasen på samma sätt. Gasa kan man göra med dem, men inte bromsa lika effektivt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av tslaqqq »

När parkerad ställ in från kryp el stopp till rullande = ingen/minsta regen ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av LarsL »

tslaqqq skrev:
När parkerad ställ in från kryp el stopp till rullande = ingen/minsta regen ?
Nej det där har att göra med hur bilen ska bete sig när den kommit ner till stillastående. Min rekommendation är att använda stopp och sedan vänja sig vid det.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y sladdig i vinterväglag - kan man göra nåt?

Inlägg av tslaqqq »

Nä du det är det ju inte, det är ju hur mycket regen som skall appliceras när du släppt gaspedalen...
Pröva så ser du ju att med rull påslaget så rullar bilen utan regen, med stopp så är regen som mest påtagligt o stoppar bilen.
Skriv svar