Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Bruno skrev:
Fredrik j skrev:
Bruno skrev:
Fredrik j skrev:

Torkarbladets kondition precis där sensorn sitter har också stor betydelse. Upplever man att torkarautomationen plötsligt förändras till det sämre kan man prova att byta bladen.
Då kommer den ju att fungera ännu sämre om bladen torkar bättre? Jag vill ju att den ska torka när sikten är dålig... Det är ju en sak om den torkar som en galning och det inte behövs, men så är ju inte fallet.
Så blir det ju. Problemet jag menade var när automatiska torkare torkar för mycket. Det är ju det vanligaste problemet jag upplevt på bilar med den här funktionen genom åren. Men nu förstår jag att teslas problem är tvärt om. Märkligt.
ibland när jag ska köra iväg (med blöt vindruta) så brukar den torka som ett psyko (jag vet, inte ett PK uttryck), du vet max torkning men det är redan torrt efter de 10 första torkningarna för det regnar inte? Då brukar jag tänka att jag ska stänga av det så inte grannarna tror att jag att jag slängt i max torkning av misstag :lol:
När min torkarautomatik går på max brukar rutan vara torr, gärna när jag kör in i ett parkeringshus där det definitivt inte regnar. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Front242 »

min går på max då jag backar. Verkar vara ett olösligt problem då det varit så sedan jun 2019.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Lophornis »

Front242 skrev:
min går på max då jag backar. Verkar vara ett olösligt problem då det varit så sedan jun 2019.
Jag tror i en framtida uppdatering kommer tesla ta bort den funktionen så vi inte har auto läge längre de gör det med ursäkten att det går inte få bra signaler från endast kameran. Samma ursäkt de sa om radarn.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av R2_m3 »

nu finns en 2021.44.30 på TeslaFi. Får se vad den innehåller ... Endast en installation än så länge.
kan hoppas värmepumpsrelaterad rättning, verkar ju vara många som haft problem med den nu i kylan.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av frippan »

R2_m3 skrev:
nu finns en 2021.44.30 på TeslaFi. Får se vad den innehåller ... Endast en installation än så länge.
kan hoppas värmepumpsrelaterad rättning, verkar ju vara många som haft problem med den nu i kylan.
Är samma release note som 25.2 enligt bilder på Twitter som jag såg.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av PapaM »

R2_m3 skrev:
nu finns en 2021.44.30 på TeslaFi. Får se vad den innehåller ... Endast en installation än så länge.
kan hoppas värmepumpsrelaterad rättning, verkar ju vara många som haft problem med den nu i kylan.
Det ska det vara. Fick detta SMS från Tesla för nån vecka sen (sorry om det är en repost):

Tesla-uppdatering: Du kanske har upplevt ojämn värme i din Model Y under kalla väderförhållanden. Du kan inom kort uppdatera din bils programvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vintern. För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt. Svara STOP om du inte längre vill ta emot SMS.
Senast redigerad av PapaM, redigerad totalt 1 gånger.
MYP svart/svart -23
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tslaqqq »

Front242 skrev:
min går på max då jag backar. Verkar vara ett olösligt problem då det varit så sedan jun 2019.
När du backar trycks ju vatten på taket framåt av kraften vatten du kanske inte alls ser innan den träffar kamera området

Titta uppåt nästa gång det händer så ser du kanske vatten komma från taket
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Frisk »

tslaqqq skrev:
Front242 skrev:
min går på max då jag backar. Verkar vara ett olösligt problem då det varit så sedan jun 2019.
När du backar trycks ju vatten på taket framåt av kraften vatten du kanske inte alls ser innan den träffar kamera området

Titta uppåt nästa gång det händer så ser du kanske vatten komma från taket
Jag har råkat ut för samma sak, redan när man lägger i backläget hyfsat ren och torr bil men med lite vägstänk på vindrutan men med god sikt, la i backen och torkaren gick en gång eller två och skrattade ut det lilla som var över hela rutan.

Också märkt nu i senaste versionen att album art åter är borta vid uppspelning via blåtand från telefonen, det som äntligen fungerade:(
Användarvisningsbild
Maurer
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 okt 2021 21:14

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Maurer »

Efter uppdateringen av vår MY ser vi numera bara en tredjedel av bilfiguren på vänstra sidan av skärmen, resten är ”bakom” menyn på högra sidan verkar det som. Har försökt att hitta någon inställning för att ändra vyn utan resultat. Även i parkerat läge syns bara fronten av bilenfiguren. Allt annat i uppdateringen verkar fungera som det ska. Är det någon som vet hur man ändrar detta?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av mikebike »

Maurer skrev:
Efter uppdateringen av vår MY ser vi numera bara en tredjedel av bilfiguren på vänstra sidan av skärmen, resten är ”bakom” menyn på högra sidan verkar det som. Har försökt att hitta någon inställning för att ändra vyn utan resultat. Även i parkerat läge syns bara fronten av bilenfiguren. Allt annat i uppdateringen verkar fungera som det ska. Är det någon som vet hur man ändrar detta?
Du har väl kört reset med rattknapparna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maurer
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 okt 2021 21:14

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Maurer »

mikebike skrev:
Maurer skrev:
Efter uppdateringen av vår MY ser vi numera bara en tredjedel av bilfiguren på vänstra sidan av skärmen, resten är ”bakom” menyn på högra sidan verkar det som. Har försökt att hitta någon inställning för att ändra vyn utan resultat. Även i parkerat läge syns bara fronten av bilenfiguren. Allt annat i uppdateringen verkar fungera som det ska. Är det någon som vet hur man ändrar detta?
Du har väl kört reset med rattknapparna?
Tack. Det löste problemet.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av sven-labil »

Har det alltid varit så (utan att jag märkt det) att återcirkulering automatiskt slagits på om man höjt fläkthastigheten till över 8 eller har den idiotiska funktionen införts nu? Visst, värmen (eller AC:n om det blir samma sak när det är varmt) kommer kräva mer effekt men det vill jag få välja själv!
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jordgubben »

Sådär ja nu har jag en ny programvaruuppdatering att hämta enligt appen, men frun har bilen så jag får vänta nån timme med att installera den. Hoppas det tar bort värmeproblemet. Har igår tappat all elektronisk körhjälp (styrservo, antispinn, etc..) kanske det också kommer tillbaka nu. Hoppas
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av FinaFisken »

Det borde finnas en funktion för att gå tillbaka till förra installerade versionen, istället för att vänta och hoppas på att det är fixat i kommande version.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tslaqqq »

Följande SMS fick jag av Tesla före jul!

Tesla-uppdatering: Du kanske har upplevt ojämn värme i din Model Y under kalla väderförhållanden. Du kan inom kort uppdatera din bils programvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vintern. För bästa upplevelse med värmen, använd klimatsystemet på fullt Auto-mode, knappen för AUTO blir blå när du har valt rätt. Svara STOP om du inte längre vill ta emot SMS.
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jordgubben »

2021.44.30 håller på att installeras nu, spännande att se om man har värme nästa gång det blir kallt.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter86 »

Jordgubben skrev:
Sådär ja nu har jag en ny programvaruuppdatering att hämta enligt appen, men frun har bilen så jag får vänta nån timme med att installera den. Hoppas det tar bort värmeproblemet. Har igår tappat all elektronisk körhjälp (styrservo, antispinn, etc..) kanske det också kommer tillbaka nu. Hoppas
Antispinn o servo?
Fy fan livsfarligt detta alltså ! Herregud
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jordgubben »

Dexter86 skrev:
Jordgubben skrev:
Sådär ja nu har jag en ny programvaruuppdatering att hämta enligt appen, men frun har bilen så jag får vänta nån timme med att installera den. Hoppas det tar bort värmeproblemet. Har igår tappat all elektronisk körhjälp (styrservo, antispinn, etc..) kanske det också kommer tillbaka nu. Hoppas
Antispinn o servo?
Fy fan livsfarligt detta alltså ! Herregud
Yes, Antispinn, servo, ABS, bromsregenerering, farthållare, fillhållningsassistans och något mer tror jag. Men allt fungerade tydligen imorse när frun for iväg innan jag hann uppdatera. Kanske tesla löste det på distans? (Testade igår att starta om skärmen, stänga av bilen i 10 minuter, ändra hjulkonfigurationen, ja alla knep jag kunde googla mig till, allt utan framgång. Körde till och med in bilen i ett varmt p-hus där den fick stå i 2-3h och tina upp ordentligt)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Dexter86 »

Jordgubben skrev:
Dexter86 skrev:
Jordgubben skrev:
Sådär ja nu har jag en ny programvaruuppdatering att hämta enligt appen, men frun har bilen så jag får vänta nån timme med att installera den. Hoppas det tar bort värmeproblemet. Har igår tappat all elektronisk körhjälp (styrservo, antispinn, etc..) kanske det också kommer tillbaka nu. Hoppas
Antispinn o servo?
Fy fan livsfarligt detta alltså ! Herregud
Yes, Antispinn, servo, ABS, bromsregenerering, farthållare, fillhållningsassistans och något mer tror jag. Men allt fungerade tydligen imorse när frun for iväg innan jag hann uppdatera. Kanske tesla löste det på distans? (Testade igår att starta om skärmen, stänga av bilen i 10 minuter, ändra hjulkonfigurationen, ja alla knep jag kunde googla mig till, allt utan framgång. Körde till och med in bilen i ett varmt p-hus där den fick stå i 2-3h och tina upp ordentligt)
Helt jävla otroligt, snacka om trafikfara
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jordgubben »

Dexter86 skrev:
Jordgubben skrev:
Dexter86 skrev:
Jordgubben skrev:
Sådär ja nu har jag en ny programvaruuppdatering att hämta enligt appen, men frun har bilen så jag får vänta nån timme med att installera den. Hoppas det tar bort värmeproblemet. Har igår tappat all elektronisk körhjälp (styrservo, antispinn, etc..) kanske det också kommer tillbaka nu. Hoppas
Antispinn o servo?
Fy fan livsfarligt detta alltså ! Herregud
Yes, Antispinn, servo, ABS, bromsregenerering, farthållare, fillhållningsassistans och något mer tror jag. Men allt fungerade tydligen imorse när frun for iväg innan jag hann uppdatera. Kanske tesla löste det på distans? (Testade igår att starta om skärmen, stänga av bilen i 10 minuter, ändra hjulkonfigurationen, ja alla knep jag kunde googla mig till, allt utan framgång. Körde till och med in bilen i ett varmt p-hus där den fick stå i 2-3h och tina upp ordentligt)
Helt jävla otroligt, snacka om trafikfara
Mjo, men det började inte mitt under färd utan när bilen startades. Flera varningssignaler och varningar i skärmen, så det gick inte att missa att allt var av innan man körde iväg.
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Sarlacc »

2021.44.30 dök upp nu och installeras.
Har dock inte upplevt några värmeproblem. Har dock bara ägt bilen i 6 dagar o kört 50 mil.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11716
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av martinot »

Sarlacc skrev:
2021.44.30 dök upp nu och installeras.
Har dock inte upplevt några värmeproblem. Har dock bara ägt bilen i 6 dagar o kört 50 mil.
Installerar .30 nu också. Spännande! :D

Kommer ju sakna .25 som var rätt version för juldagen och hela julen, men kanske passande att lämna den nu när vi snart har tjugondag Knut i antågande! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av Jordgubben »

martinot skrev:
Sarlacc skrev:
2021.44.30 dök upp nu och installeras.
Har dock inte upplevt några värmeproblem. Har dock bara ägt bilen i 6 dagar o kört 50 mil.
Installerar .30 nu också. Spännande! :D

Kommer ju sakna .25 som var rätt version för juldagen och hela julen, men kanske passande att lämna den nu när vi snart har tjugondag Knut i antågande! :lol:
Märkte ingen skillnad med 2021.44.30, är nog mest buggfix misstänker jag?
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av marcusw »

Jordgubben skrev:
martinot skrev:
Sarlacc skrev:
2021.44.30 dök upp nu och installeras.
Har dock inte upplevt några värmeproblem. Har dock bara ägt bilen i 6 dagar o kört 50 mil.
Installerar .30 nu också. Spännande! :D

Kommer ju sakna .25 som var rätt version för juldagen och hela julen, men kanske passande att lämna den nu när vi snart har tjugondag Knut i antågande! :lol:
Märkte ingen skillnad med 2021.44.30, är nog mest buggfix misstänker jag?
Läste någonstans att den ska lösa en bugg med att några spjäll inte stängde vid kallt väder, vilket resulterade i ganska kall kupé, vilket jag upplevt ett par gånger, dock också innan 2021.44.25.
M3 SR+ 2021 MiC
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Senaste version 2021.44.25

Inlägg av tslaqqq »

Tips se ovan vad som fixades med .30
Skriv svar