Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm

Inlägg av martinot »

Elon Musk nämnde i en podcast med Lex Fridman att Tesla FSD Beta single stack är på gång med FSD V11. Samt att FSD kommer vara bättre eller lika bra som en mänskligförare i slutet av nästa år.

Vad tror ni kommer Elon har rätt eller är det betydligt längre bort?

Var fö. mycket intressant podd där Elon pratar en massa om vetenskap generellt, banksystem, hans plan för Mars, historia, mänskligheten, karriär/studier, vikten av att kunna historia och kunskap generellt, hur man tänker kring produktion av bilar och produkter, mm.

Youtube: Elon Musk: SpaceX, Mars, Tesla Autopilot, Self-Driving, Robotics, and AI | Lex Fridman Podcast #252

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Re: Elon podcast; Mars, FSD, krig, historia, mm

Inlägg av tigermann »

Om inte solen ligger lågt, det snöar, vägmarkering saknas, etc….
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Haha. Ja du. Elons track record för dylika uttalanden är urusel. Fattar inte att inte fler ser att kejsaren är naken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.

Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Såg den också och överraskades av hur tveksam och osäker han verkade kring FSD.

Att han inte ens verkade ha funderat över hur stor marknade för Tesla-bots skulle kunna vara visar väl hur seriös den "satsningen" är? :)

Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. Hur länge blir han kvar på Tesla tror ni?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Såg den också och överraskades av hur tveksam och osäker han verkade kring FSD.

Att han inte ens verkade ha funderat över hur stor marknade för Tesla-bots skulle kunna vara visar väl hur seriös den "satsningen" är? :)

Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. Hur länge blir han kvar på Tesla tror ni?
Tesla-bots tror jag inte är något seriöst fokus för närvarande. Handlar nog med om PR eller framtid (möjligen).

Men tycker det var en sjukt bra podd annars! :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Jag fick intrycket att hans huvudsakliga intresse ligger kring rymden och kolonisering av Mars. /...
Jag skulle påstå att det här är relativt välkänt sen ungefär den dagen han grundade SpaceX...
Tycker det är grymt fräckt att en vi har en som Musk med dessa ambitioner att vi skall bli en interplanetär mänsklighet! 8-)
Bild
expat

Inlägg av expat »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Tycker det är grymt fräckt att en vi har en som Musk med dessa ambitioner att vi skall bli en interplanetär mänsklighet! 8-)
Han tror väl att vi kommer att ha ihjäl oss på ett eller annat sätt annars
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

expat skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Han tror väl att vi kommer att ha ihjäl oss på ett eller annat sätt annars
Jo, det (som inte väl är en omöjlighet), eller att något extremt i rymden händer som en krock med något större föremål (som slog ut dinosarna), men även till slut så kommer solen att äta upp oss om inte annat. Så det är endast en tidsfråga, oavsett om en kort eller lång, innan vi måste se oss om efter andra planeter om mänskligheten skall överleva.
Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Med tanke på att han sagt att man ska sikta på att bli klar på 1 år inte 10 år som i vanliga rimliga uppskattningar och att man då kanske är klar efter 5 år typ. Då skulle jag gissa på att han själv innerst inne tror på typ 5 år. Dvs nej det blir inte klart i år.
Men jag hoppas innerligt att jag har fel det vore ju enormt häftigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
Med tanke på att han sagt att man ska sikta på att bli klar på 1 år inte 10 år som i vanliga rimliga uppskattningar och att man då kanske är klar efter 5 år typ. Då skulle jag gissa på att han själv innerst inne tror på typ 5 år. Dvs nej det blir inte klart i år.
Men jag hoppas innerligt att jag har fel det vore ju enormt häftigt.
Tror att du har mer rätt. Är själv inne på runt 8-9 år, men även jag ser gärna att jag har fel. Kommer ju bli en fantastisk revolution av bilåkandet och transportmedel när det är på plats.

Mycket spännande tider! :)
Bild
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Jag gissar personligen att icke-beta och fullt legal L4/L5 (i något första land) är en 7-9 år bort.

Mycket bra och kul podcast i övrigt (han har ju rätt mycket humor för att vara en företagsledare för miljardföretag)! :D
L4 skulle Tesla troligen kunna åstadkomma nästa år. L4 är begränsat och det räcker tex med den lösning som Waymo har i Phoenix där man begränsar systemet till ett mindre område, under vissa väderförhållanden och undviker svåra situationer. Waymo undviker tex vänstersvängar i svåra korsningar och kör en omväg istället.

Men Tesla har inte indikerat att man bryr sig om så begränsade lösningar. Elons diskussion i podcasten var mer teoretisk och handlade om när han tror säkerheten är tillräcklig för L4 och när de kan påbörja en dialog med myndigheter för att få ett godkännande. Utfallet av den dialogen är svårt att sia om.

Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
martinot skrev:

L4 skulle Tesla troligen kunna åstadkomma nästa år. L4 är begränsat och det räcker tex med den lösning som Waymo har i Phoenix där man begränsar systemet till ett mindre område, under vissa väderförhållanden och undviker svåra situationer. Waymo undviker tex vänstersvängar i svåra korsningar och kör en omväg istället.

Men Tesla har inte indikerat att man bryr sig om så begränsade lösningar. Elons diskussion i podcasten var mer teoretisk och handlade om när han tror säkerheten är tillräcklig för L4 och när de kan påbörja en dialog med myndigheter för att få ett godkännande. Utfallet av den dialogen är svårt att sia om.

Ja rolig podcast. Det jag tog med mig är vilken röra Autopiloten och FSD-beta är. Egentligen är det ett under att FSD-beta kan köra så bra som den ändå gör med tanke på bristerna. Det låter som att Teslas planer med one stack, surround video och NNs som tar över mer av problemet är rätt väg framåt. Dave Lee och James Douma gjorde en mer tydlig genomgång om vad det innebär:
Det finns 0% chans att Tesla har L4 nästa år eller något annat år i närtid. Teslas stack, hw och sensorer än inte kapabel till L4. Det krävs fler och bättre sensorer, förmappade kartor och mer datorkraft för att nå L4. Det är bara att kolla på alla andra som är i närheten eller har L4. Tesla försöker lösa ett problem som inte går att lösa, L4 i stor ODD, med den hw som finns i bilarna. Det är så svårt att det inte finns ens teoretiska lösningar oavsett hw-budget per bil.

Vidare är den inte lagligt i någon jurisdiktion i hela världen med privatägda L4-personbilar och det kommer sannolikt ej heller att vara det den här årtiondet. Möjligtvis på motorväg efter 2025 i något land men jag tror inte det. Och Tesla har inga konkreta planer på att starta taxiverksamhet. Det tar flera år att bygga upp en seriös taxikapabilitet med autonoma fordon i EN stad även om man hade tekniken i bilarna idag. Hade Tesla sett en väg till L4 eller var intresserade på riktigt av en bit av den kakan så hade man börjat rampa upp där för länge sedan.

Skillnaden på förarassistans och en autonom bil stavas reliabilitet, och det har inte Tesla ens börjat fundera på.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Jordad skrev:
martinot skrev:

Ett litet tillägg. Tesla håller på och lanserar ett begränsat system i boringtunnlarna. Det komer vara första förarlösa systemet från Tesla. Köra i tunnlar är inte komplicerat men statiorna är riktigt stökiga. Tesla är försenade med lanseringen. Förhoppningsvis kan det ske under 2022.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det finns 0% chans att Tesla har L4 nästa år eller något annat år i närtid. Teslas stack, hw och sensorer än inte kapabel till L4. Det krävs fler och bättre sensorer, förmappade kartor och mer datorkraft för att nå L4. Det är bara att kolla på alla andra som är i närheten eller har L4. Tesla försöker lösa ett problem som inte går att lösa, L4 i stor ODD, med den hw som finns i bilarna. Det är så svårt att det inte finns ens teoretiska lösningar oavsett hw-budget per bil.
Kan du framföra tekniskt bevis för dina åsikter?

Människor som uttrycker sig om att vara 100% säkra kring komplexa problem som autonomi har alltid fel. Lite ödmjukhet krävs. Elon Musk uttryckte sig tex långt mer ödmjukt i den här podcasten jämfört med vad han ofta har gjort tidigare. Det gav en mer informativ bild av var Tesla är i utvecklingen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Kan du framföra tekniskt bevis för dina åsikter?

Människor som uttrycker sig om att vara 100% säkra kring komplexa problem som autonomi har alltid fel. Lite ödmjukhet krävs. Elon Musk uttryckte sig tex långt mer ödmjukt i den här podcasten jämfört med vad han ofta har gjort tidigare. Det gav en mer informativ bild av var Tesla är i utvecklingen.
Det är inte ett komplext problem. Det är ett, i närtid, olösligt problem med känd teknik och hw3.

Jag behöver inga andra ”bevis” utöver det jag skrev, innehållet i podcasten, fem år av omskrivningar och hype och det faktum att verkligen alla som kan och vet något är av samma uppfattning. Hw3 är en återvändsgränd vad gäller autonomi i stor ODD. Att Elon börjar sänka tonläget är en klar och tydlig signal på just detta.

Inte ens Dave och Douma tror på det längre ju utan griper efter halmstrån om plötsliga genombrott som vi inte sett röken av på fem år.

Är det någon som ska lägga fram tekniska bevis så är det Elon Musk och Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
Tycker även det var spännande podd med Elsons syn på kärnkraft, historia, karriär, utbildning, woke/PK-företag och materialtillverkning.

Riktigt bred och intressant podd! :idea:
Bild
Skriv svar