Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Men sitt du kvar på dina höga hästar om det känns bra för dig ;)
Det är i princip omöjligt att vara 100% konsekvent i den marknadsekonomi som vi lever i idag.

Helt ärligt så försöker jag faktiskt göra så gott jag kan.

Så vad är det du föreslår istället?

Att jag ska skita fullständigt i allt?

Så jag noterar således följande:

Du tycker alltså inte att det är lite skillnad på att köpa kläder för 6000:- av bolag som inte ägs av den kinesiska staten jämfört med att köpa en bil för 300.000:- av ett bolag som är direktägt av den kinesiska staten?

Nyfiken...

Du och jag har ju diskuterat (ungefär) det här i ett antal trådar tidigare...

Har du kanske ett kinesiskt medborgarskap?
Han kör kinesiskt (Polestar) och vill försvara CCP med näbbar och klor.

Om han är kinesisk medborgare vet jag inte (är inte ovanligt här i Sverige på kinesägda företag), men hästar verkar han inte gilla iaf. :)
Vad är det för dj-vla skitsnack?
Hade du uttryckt dig så om vi stått ansikte mot ansikte?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Att Kina på sikt går från att vara diktatur till att vara en demokrati vill väl till och med du trots ditt uppenbara hat hat av allt kinesiskt? Eller känner du ett fundamentalt hat mot det Kinesiska folket av något skäl som gör att du inte vill se att de får det bättre?
Under de senaste 10 år så har ju Kina tyvärr gått åt precis det motsatta hållet.

Vad menar du med hat av den kinesiska befolkningen?

Själv så sympatiserar jag med de, och tycke det är tråkigt att även kineserna i HongKong fått sina friheter och mänskliga rättigheter indragna i år.

2021 har verkligen inte varit ett bra år för varken kineserna eller demokratin i stort. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
.../ Att Kina på sikt går från att vara diktatur till att vara en demokrati vill väl till och med du trots ditt uppenbara hat hat av allt kinesiskt? Eller känner du ett fundamentalt hat mot det Kinesiska folket av något skäl som gör att du inte vill se att de får det bättre?
Jag hatar Militärdiktaturer.

Har NATURLIGTVIS inget som helst emot någon på grund av någon som helst etnicitet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Att Kina på sikt går från att vara diktatur till att vara en demokrati vill väl till och med du trots ditt uppenbara hat hat av allt kinesiskt? Eller känner du ett fundamentalt hat mot det Kinesiska folket av något skäl som gör att du inte vill se att de får det bättre?
Jag hatar Militärdiktaturer.

Har NATURLIGTVIS inget som helst emot någon på grund av någon som helst etnicitet.
Bra, då är vi överrens om målet om än inte vad som är de bästa medlen för att nå dit :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
.../ Att Kina på sikt går från att vara diktatur till att vara en demokrati vill väl till och med du trots ditt uppenbara hat hat av allt kinesiskt? Eller känner du ett fundamentalt hat mot det Kinesiska folket av något skäl som gör att du inte vill se att de får det bättre?
Jag hatar Militärdiktaturer.

Har NATURLIGTVIS inget som helst emot någon på grund av någon som helst etnicitet.
Bra, då är vi överrens om målet om än inte vad som är de bästa medlen för att nå dit :)
Vad är målet?

Hur såg du på bojkott av apartheid i Sydafrika?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av chip »

Väntar och hoppas på 7 säten, annars får det väl bli en begagnad MX. Nya batterier/teknologi är ju fint det med, men inget som kommer ha en direkt avgörande betydelse för mig i vardagen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av Dafro »

chip skrev:
Väntar och hoppas på 7 säten, annars får det väl bli en begagnad MX. Nya batterier/teknologi är ju fint det med, men inget som kommer ha en direkt avgörande betydelse för mig i vardagen.
Då antar jag att du har mindre barn som ska sitta längst bak, om inte kör på MX.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
chip
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 20 feb 2020 23:04

Re: Vilken skillnad på model Y Kina eller Berlin

Inlägg av chip »

Dafro skrev:
chip skrev:
Väntar och hoppas på 7 säten, annars får det väl bli en begagnad MX. Nya batterier/teknologi är ju fint det med, men inget som kommer ha en direkt avgörande betydelse för mig i vardagen.
Då antar jag att du har mindre barn som ska sitta längst bak, om inte kör på MX.
Jo precis, knoddarna och deras vänner får sitta där tänkte jag. Men utifrån vad jag sett på youtube så verkar det inte som att det är så jäkla trångt där bak för en mindre vuxen heller..
Skriv svar